HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Åldras högtalarelement?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2012/11/12 :  11:07:51  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Jag lånade hem kompisens Carlsson OA52.LE för att jämföra med mina OA52.2.
LE modellen är utrustad med ett annat diskantelement och ombyggt delningsfilter men samma baselement.

Det som förvånare mig mest var att basen i .LE modellen är betydligt torrare och mer nyanserad.
Nu är det så att hans .LE har nya element (100 timmar speltid) och mina är från 1996 och har säkert spelat i 6000 timmar totalt (troligtvis mer).

Jag köpte ett par nya element (Scan-Speak 18W/8545-00 enligt Carlssonplanet) och efter 20-30 timmars inspelning var det dags att lyssna på allvar.

Skillnaden mot originalelementen är stor, det blev den förbättringen i basen som jag hade hoppats på och mellanregistret blev tydligare. Jag upplever även lite mer energi i diskanten, vilket förvånar mig lite. Ljudet är aningen hårdare, men det har förbättrats mycket under inspelningen, det kanske blir lite mjukare med tiden.

Vid mätning 1 meter från högtalaren är det minimala skillnader från tidigare.
(skillnaden kan nog skyllas på att mikrofonplaceringen inte är exakt som vid tidigare mätning)

Nu till frågorna som snurrar i huvudet:
Är det mina gamla element som åldrats så mycket?
Om det nu är så, hur många timmars livslängd kan man räkna med?
Har Scan-Speak ändrat på dem under åren?
Är det verkligen samma element, min gamla heter bara 18W/8545?
Kan den ökade energin i diskanten bero på lägre verkningsgrad i baselementen?

Jag blev väldigt nöjd med resultatet, men det hade varit kul om jag sammtidigt hade förstått varför.

Är det någon som har erfarenhet av liknande byte till nya element?

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/11/12 :  21:08:32  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
upphängningen blir mjukare med åren. speciellt gamla typer av upphängning, vilket medför lägre fs. Magnetsystemet utmattas, iaf om det är vanliga Fe-magneter. Nd och Alnico tappar minimalt..
Isoleringen på talspolen försämras vilket då kan medföra ändrad induktans..

Så visst händer det grejer med åren..
Tänkte säga att 96 inte är speciellt gammalt fast jag ändrade mig rätt kvickt då jag insåg hur gammal jag själv blivit.. 96 det är 16 år gammalt.

Energin i diskanten kan vara tack vare att basarna är oinspelade. Erfarenheten säger att känsligheten kan öka en hel del vid inspelning..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/14 :  15:26:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Håller med RuneStone, men vill oxå påpeka att konmatrialet ändras av alla belastningar. Det som skall vara elastiskt kan bli stumt eller ännu mjukare, typ plastkoner och gummiupphängningar. Pappkoner åldras ofta bättre men även dom blir mjukare med åren.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2012/11/14 :  19:27:46  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Tack för svaren. Det var vad jag hoppades på att höra.

Det vore ju konstigt om det inte händer något med elementen på alla dessa speltimmar.
Nu har det blivit ytterligare 20 speltimmar (jag startar upp på repetition innan jag går till jobbet) och ljudet har mjuknat lite till.
Som ni kanske förstår så har jag inte bytt högtalare på ett tag, därför är min erfarenhet av inspelning av högtalare minimal.

Hur lång speltid kan man räkna med innan "inkörningen" är klar?

En annan förändring som skedde samtidigt med elementbyte var att jag monterade en tätningslist mellan baselement och baffel, det fanns ingen innan.

Nu vet jag inte om det kan påverka resultatet, men varför rekomenderas en tätningslist om det inte gör någon skillnad.

Någon som har erfarenhet av detta?

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/11/14 :  20:46:52  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
Det som skall vara elastiskt kan bli stumt eller ännu mjukare, typ plastkoner och gummiupphängningar. Pappkoner åldras ofta bättre men även dom blir mjukare med åren.


Precis.. fast riktiga gummiupphängningar brukar hålla oerhört bra.. Skum däremot blir skrot på 20 år..
Veckad papp tycker jag brukar hålla sämre än gummi men dock avsevärt mycket bättre än skumkanter..

quote:
Hur lång speltid kan man räkna med innan "inkörningen" är klar?

En annan förändring som skedde samtidigt med elementbyte var att jag monterade en tätningslist mellan baselement och baffel, det fanns ingen innan.

Nu vet jag inte om det kan påverka resultatet, men varför rekomenderas en tätningslist om det inte gör någon skillnad.

Någon som har erfarenhet av detta?



Det är väldigt olika.. Basar och diskanter brukar vara värst.. det kan ta allt i från 10-100 timmar..

Jag brukar slå på och låta det vara igång när man är på jobbet.. Vill man inte störa grannarna så kan man antingen fasvända dom och ställa dom tätt mot varandra, annars brukar jag köra infrasignaler. 5-10Hz brukar vara kalas, då slipper man höra på eländet. Då kan det stå igång dygnet runt.

Tätningslist kan vara bra i dom fall det inte är något form av tätning bakom korgen.. Det kan också hjälpa till att få bort resonanser..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2012/11/15 :  23:30:17  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Tomas.PEO
Jag köpte ett par nya element (Scan-Speak 18W/8545-00 enligt Carlssonplanet) och efter 20-30 timmars inspelning var det dags att lyssna på allvar.
Scan-Speak 18W/8545-00 verkar vara rätt trevliga högtalarelement! Leker själv med sådana och funderar lite ibland mellan skivorna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000