HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subwoofer - pris kontra kvalité
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2012/11/05 :  12:01:48  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Jag har planer på att köpa mig två baslådor, om priset skenar så blir det att köpa en för att spara till den andra.

Jag bor i lägenhet och lyssnar på rätt normal musik så jag behöver inte ha infrabas. Behöver inte ha någon superoutput vid 25Hz heller om jag ska vara ärlig. Film är låg prioriterat.

Vad vill jag då ha?
Jo! En billig bas som är rapp. Jag tänker mig en rumskalibrering a'la Antimode samt sluten baslåda.
Är jag fel ute?

Priset är egentligen rätt egalt men jag vill inte betala mer än 15000:-. Helst vill jag komma undan med två XTZ-lådor men jag har en aning om att de kanske inte är lika bra som hypen säger att de är?

Mitt rum är inte akustikfixat (är väl mycket därför bas saknas). Övriga högtalare: Dynaudio Focus 220 mk2.

Jag kan inte akustikfixa och jag tänker inte bygga själv.

Prio:
-Ljudkvalite
-Billigt pris
-Inga SVS-basrör i storlek tack

Vad bör jag kolla efter? Tips på lådor som du själv har hört uppskattas enormt!

Edited by - Johan4130 on 2012/11/05 12:02:54

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/11/05 :  12:21:13  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Ino Audio har ju två modeller att välja på inom din prisklass om du väljer att sätta fast elementet i lådan själv.
ProfundusP - ca 9000:- för 2st (passiva)
ProfundusX - ca 12000:- för 2st (passiva)

Fler nackdelar är att du måste hämta dem i Hufvudstaden samt ha förstärkning och delning till dem också.

Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2012/11/05 :  12:27:28  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Ajfasen, skulle lagt till att jag inte väljer INO av just de skäl som du anger.
Det är dessutom ytterst sällan jag kan åka ner till huvfudstaden, vill nog gärna åka hem med en låda när jag väl lämnar stan.
Men tack för tipset!
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/11/05 :  13:21:00  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
För 15 kkr får du dessa: http://www.thomann.de/se/adam_sub2100.htm

Fast du kommer få bygga dem sjäv... jag såg precis att du skrev det men jag hann inte stoppa mig själv från att posta

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2012/11/05 :  13:22:51  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Ser ut att kosta strax under 35kkr iofs :)
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/11/05 :  13:32:35  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
om du måååste köpa ja

såhär bygger du ett par själv: http://www.humblehomemadehifi.com/download/Humble%20Homemade%20Hifi_Serious%20Sub_copy.pdf

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2012/11/05 :  13:35:31  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Dreggel.. 21" ... mmm... snålvattnet rinner. :)

Får väl se om jag inte får tips på köpegrejer så kanske ..
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/11/05 :  13:49:53  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Hur är det med dessa då?

www.tonsor.se

Peerless XXLS är ju inget skitelement!?
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2012/11/05 :  14:22:20  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Har läst en hel del om dem. De ska tydligen bottna rätt lätt, iaf. XXLS400.
Hörsägen dock.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2012/11/05 :  17:47:04  Show Profile Send tian a Private Message
Har du bråttom så bygg DIY själv om du har lust och kan.

Annars så vänta på att nån säljer sitt projekt, jag köpte själv 2st 15" HFS subwoofers och det spelar på en helt annan liga mot "köpe subbar"






URL: http://home.online.no/~st-e-tan/hfs-sub/index.html
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2012/11/05 :  18:08:57  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Jäklar vad skoj!
Fast ska man börja bygga så kan man lika gärna gå på 21"-varianten direkt. ;)
Frugan lär kasta ut en vilket som!
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2012/11/05 :  21:30:26  Show Profile Send dwain a Private Message
Trodde inte du ville ha stora baslådor?

En del av de som länkas till verkar ju vara väldigt stora.

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/subwoofers/xtz-99-w12.18-ice-high-glossy

Jag skulle vilja säga att två sådana + en antimode och du har bas ner till under 20hz och som dessutom säkert kommer låta bra. Jag har själv inte hört dem men dock läst massor gott om dem. Folk verkar vara väldigt nöjda med dem. Hade jag haft 15 papp så hade jag nog övervägt två sådana.

Alternativt svs som jag har ägt tidigare. Fantastisk baslåda som gjorde precis allt rätt.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2012/11/05 :  22:27:17  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Stora hembyggen var bara ett sidodpår. Inget som passar mitt boende i dag. Jag är lite rädd för XTZ som du tipsar om. Som du skriver så är det många spm skriver gott om dem men det är få XTZ hemma hos folk som verkar vara balanserade i sina åsikter. :) Många köpare verkar skriva upp dem kanske utan att ha hört så mycket annat.
Detta är min rädsla - förhoppningsvis ogrundad.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2012/11/06 :  08:43:38  Show Profile Send tian a Private Message
Jag har ägt 2st XTZ 99.18p med Sub Amp 1 hemma i min förra lägenhet, nja dom fungerade inte där alls :(
Ingen djup bas, inget tryck, ingen snabb bas .

Jag säger inte att dom är dåliga, med det passade inte alls mig.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/11/06 :  09:05:49  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Ingen djup bas, inget tryck, ingen snabb bas .

Jag säger inte att dom är dåliga, med det passade inte alls mig.


Det här låter för mig som att det inte var subbarna det var fel på, utan något annat (rummet, placeringen t.ex.). Med två så feta subbar så ska du garanterat få mycket och djup bas, kvaliteten däremot är ju en annan sak...

Jag röstar, som några andra, på XTZ, helt utan att ha hört dem själv utan går enbart på hörsägen. Men 1000 prisjakt -användare kan inte ha fel Men om du bor i lägenhet, och vill ha möbleringsvänligt, vete tusan om inte 12" blir för stort, framför allt eftersom du inte efterfrågar den allra djupaste och fetaste basen. Kanske två 10" eller rentav 8" blir rappare och bättre (och dessutom billigare).

Edit: Länk till omdömen om 10":

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=133863

Edited by - svanbo on 2012/11/06 09:09:35
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2012/11/06 :  09:19:44  Show Profile Send tian a Private Message
Nej det var säkert inte fel på subborna utan rummet , men jag fick inte till det.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2012/11/06 :  11:47:36  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
@svanbo
Jag litar dock inte ett smack på betyg på Prisjakt. Det är få som ratar något de själva har investerat i.
XTZ får bra betyg i hembiopress men jag vet inte om jag sett något i hifipress?
Jag lider av foliehattsyndrom så jag vet inte om jag skulle lita på hifipressen heller. ;)

Hav förtröstan kära kamrater, er litar jag på iaf. :D
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/11/06 :  13:05:55  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Jag litar dock inte ett smack på betyg på Prisjakt. Det är få som ratar något de själva har investerat i.


Det är sant att det finns en sådan tendens, men om man jämför med ANDRA subbar på prisjakt så ligger XTZ generellt högt, framför allt med tanke på priset.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=28&o=produkt_betyg#prodlista

Det är också sant att det främst är hembio -tidningar som gett höga omdömen, hittade ett rätt ljummet omdöme från What HiFi, de tyckte den saknade lite kontroll....

http://www.whathifi.com/Review/XTZ-99-W1218-ICE/

Det finns ju länkar till tester från prisjakt men What HiFi var den enda "renodlade" hifi-tidningen jag hittade....

Annars finns ju lilla Velodyne MiniVee SPL-800i, den sägs ju vara just musikalisk, och två såna ryms inom din budget Den har jag faktiskt provlyssnat, men bara till film och då blev jag inte imponerad... men då har man ju helt andra krav än till musik.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=78480
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2012/11/06 :  13:25:59  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
@svanbo
What hifi ger bara engelsk hifi höga betyg. ;)

Velodyne har jag kört. En 10" för några år sedan. Det var klippfast bas i mitt rum men den lät lite onyanserad - det passade inte mig alls. Helt ok till filmeffekter men musik var väl inte direkt ett prisvärt köp. 10k i havet. Bra andrahandsvärde dock.

REL är garanterat ett märke jag ska testlyssna när jag samlat lite på min shortlist. XTZ, är det något som går att lyssna till i kontrollerad miljö?
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2012/11/06 :  14:27:55  Show Profile Send sopwith a Private Message
är det verkligen rätt väg att gå med att skaffa en BOOM-BOOM box när man saknar bas, jäklans svårt att få till integrationen bra vid musiklyssning.
varför inte kika på ett par högtalare med större basar i istället?, dubbla 6,5or är ju inte mycket till konarea..
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2012/11/06 :  14:37:51  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
@sopwith
Blir dyrt att ersätta Dynaudio-ljudkvallan med större burkar anser jag.
Tycker det är lättare att få subbasar att lira i ett rum än golvare.
Subbasarna är lättare att flytta på och de har separata inställningsmöjligheter.
Att det är svårt att integrera är bara skoj.
Jag tycker att det oftast är lättare och mer kostnadseffektivt att ha delat system.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/11/06 :  14:40:52  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
är det verkligen rätt väg att gå med att skaffa en BOOM-BOOM box när man saknar bas, jäklans svårt att få till integrationen bra vid musiklyssning.
varför inte kika på ett par högtalare med större basar i istället?, dubbla 6,5or är ju inte mycket till konarea..


Bra poäng, själv läser jag inte ens första posten ordentligt utan börjar direkt snöa in på olika subbar håller helt med! Titta på alternativa frontare istället!
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2012/11/06 :  17:19:47  Show Profile Send dwain a Private Message
Det är inte jättesvårt att integrera ett par bra subbasar även om man har ett par större golvare.

Jag kör just nu ett par subbasar ihop med mina kappa 8or. Dvs en golvare på 1.2meter hög med 1x12tum i basen.

Inga probbs där inte.

Rel har jag bara dålig erfarenhet av. De jag provat har varit väldigt klena små saker med väldigt högt pris.

Sen skriver någon om snabb bas. Det finns inget som heter snabb bas. 20hz är ju 20 svängningar per sekund och det ska helst inte vara snabbare än så då det blir en annan frekvens då ;)

Däremot kan man ha problem med hög grupplöpstid och då låter det som basen inte hänger med.

Värt att tänka på är att en del basar inte alls spelar som specarna säger. Såg mätningar på xtzas 12tums bas (inte den jag länkade till utan den andra). Inte ett mycket under 30hz där inte.
Att försöka låna hem är ett tips.

Men xta har ju buy&try. Bara att prova och blir det pannkaka så lämna igen.

Med en antimode kommer det dessutom bli som natt och dag. Gör enormt mycket skillnad i ljudet!
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2012/11/07 :  06:56:13  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
@svanbo
Jag tycker inte det blir prisvärt att ersätta mina Dynaudio-lådor med något större. De kostade rätt mycket nya och nu har de gått ner en hel del i pris så andrahandsvärdet blir lågt. Att hitta något som har samma ljud fast större blir troligtvis rätt dyrt - och ganska svårt!
Det är dessutom svårt att få äkta fullrangehögtalare att lira i ett standard vardagsrum. Det är mycket enklare att integrera en sub eller två.

@dwain
Du skriver att det inte finns en snabb bas. Du skriver också att om grupplöptiden blir för hög kan det upplevas som att basen inte hänger med.

Är det då inte en god idé att anse att när man skriver en snabb bas så är det inte Hz man syftar till utan låg grupplöptid?

Jag ser detta resonemanget när någon skriver snabb bas lite då och då, här kan vi starta en revolution genom att i framtiden anta att det är grupplöptiden man avser och inte Hz. Vore skitballt! :)

Edited by - Johan4130 on 2012/11/07 06:59:37
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/11/07 :  07:18:58  Show Profile Send e-robban a Private Message
Håller med Dwain angående Antimode, använder ihop med xtz 12" med mycket gott resultat. Otroligt praktiskt jmf med att försöka bygga bort problem (med all respekt för dem som tycker det är kul att pyssla med sånt).

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2012/11/07 :  10:29:26  Show Profile Send dwain a Private Message
Johan4130:

Haha ja jag förstår var du vill komma med ditt resonemang.

Men jag ser ändå det som lite av ett problem. Många går tyvärr och köper sig en "snabb" bas utan att inse att det i många fall är en bas som inte spelar speciellt djupt alls. Eller för den delen så vill de inte ha en bas som spelar hela vägen ner då den blir slö. Detta blir väldigt fel eftersom det inte är helt korrekt :)

Om fler får veta att det ej finns något som heter snabb bas ju bättre. För då kan man ta tag i de problemen som orsakar att man får så kallad "slö" bas. Det sitter oftast i rummet och i kombination med placering. Har man dessutom då vissa frekvenser som är duktigt förstärkta i rummet så blir det ytterligare ett problem.

Dock ska sägas att med en antimode så verkar det mesta lösa sig :P
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000