HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som öppnat en Renaissance 80?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tlicht
Starting Member

13 Posts

Posted - 2012/10/27 :  19:29:08  Show Profile Send tlicht a Private Message
Är på gång att testa att triampa dessa juveler (Infinity Renaissance 80 alltså), men måste kunna ta mig in.... Den passiva crossovern ser ut att sitta på bottenplattan som är fastsatt med inhexskruvar (tror jag de kallas)

Eftersom högtalarna är tillverkade i USA (tror jag) så kan man anta att de inte använde metriska skruvar. Jag har testat med 2mm nyckel som var för liten och 2,5 som tycks vara aningen för stor. Sannolikt är det alltså 3/32" Allen nyckel jag behöver....
Kan någon bekräfta det?

Kanske är det inte HiFin som behöver uppgraderas - det är kanske min hörsel

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2012/10/29 :  09:18:42  Show Profile Send dwain a Private Message
Varför triampa dem? Är det inte lite att förstöra en fantastisk högtalare?
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2012/10/31 :  20:43:55  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag har precis skruvat upp mina högtalare och köpte en 99krs sats på classe och där fanns rätt mått med.


Undrar dock fortfarande varför triampa dem? Hade infinity velat ha dem triampade så hade de väll gjort det från början?
Go to Top of Page

tlicht
Starting Member

13 Posts

Posted - 2012/11/06 :  19:03:49  Show Profile Send tlicht a Private Message
Hittade en 3/32" nyckel bland verktygen och det funkade perfekt.
Tja, med en minidsp 4x10HD kan man slippa de förvrängningar som de passiva filtren alltid medför. Dessutom det kanske kan behövas quadrampning - kanske måste de båda spolarna på Watkinsbasen stärkas separat... Tyvärr blir det till att bygga om rätt rejält om man vill ha anslutningarna i lådväggen.

Kanske är det inte HiFin som behöver uppgraderas - det är kanske min hörsel
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2012/11/06 :  23:45:47  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag är ledsen att behöva säga det. Men jag tror helt enkelt du förstör högtalaren om du gör det.

Om du exempelvis läser i bruksanvisningen hur det är tänkt basen ska fungera så förstår du varför du inte kan biampa basen.

Jag har en polare som även han började modda i sina stora infinity epsilon. Dessa är numera trasiga. Hade han bara fixat det som behövdes och inte pillat en massa extra hade han idag haft ett par fina högtalare.

Är det något jag lärt mig genom åren av moddning så är det att man alltid bara förstör. Det finns en grundtanke bakom varför en högtalarkonstruktör gör som han/hon gör. Börjar vi då mecka en massa själva så förstör vi det hela.

Tänk igenom det hela väldigt noga! Det finns inga reservdelar till dessa högtalare. Dvs går de sönder så är du körd. Bara att leta nya beggade. De är inte direkt jättevanliga heller.

Bättre att köpa dig ett rejält slutsteg eller köra dem biampade som det går från början med två mindre steg.
Go to Top of Page

tlicht
Starting Member

13 Posts

Posted - 2012/11/07 :  21:48:52  Show Profile Send tlicht a Private Message
Tack för dina synpunkter - jag tar verkligen till mig dem och funderar mycket.

Dock vill jag bemöta 'att det finns en grundtanke bakom varför en högtalarkonstruktör gör som han/hon gör' - naturligtvis är det så, men han/hon har vissa bestämda förutsättningar att göra det från: t.ex. konstruerades Renaissancerna när de aktiva delningsfilter som kunde bli aktuella i huvudsak var analoga och kostsamma och att högtalarna vanligen skulle drivas av en förstärkare även om biampning 'ingick' så gjordes det för fullspektrumsignaler från båda förstärkarna.

Idag finns mycket fler prisvärda digitala filter så att respektive förstärkare endast får den del av spektrum som högtalarelementet skall jobba med.
Jag frågade Bill Watkins angående direktdrivning av spolarna och han tyckte först att man skulle använda befintligt passivt filter, men när jag påtalade att den delen som filtrerade bort frekvenser över 550 Hz för 4 ohmsspolen inte längre behövdes så ansåg han ändå att man skulle behålla filtret för 2 ohmsspolen. Det gäller att lura ut vilka komponenter som kan tas bort....

Min tanke är att först testa att helt enkelt koppla bort mellan- och diskantelementens filter och bara dra ledningar genom ett litet hål i botten för att kolla om jag hör någon förändring som jag upplever är till det bättre. Det är ju bara fråga om fyra ledningar som behöver lödas loss och de kan lödas tillbaka igen om det skulle behövas.

Beträffande basen är det lurigare, men jag kanske får bygga ett LP filter för 2 ohmsspolen så att jag inte förstör det befintliga filtret. PC-oscilliskop är faktiskt inte så fasligt dyra och en dator kan generera sinusvågor med önskad frekvens.

Att förstöra högtalarna vore såklart både helgerån och katastrof.

P.S. Har blivit ganska påverkad av bl.a. denna websida: http://sound.westhost.com/bi-amp.htm

Kanske är det inte HiFin som behöver uppgraderas - det är kanske min hörsel
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2012/11/07 :  21:55:41  Show Profile Send dwain a Private Message
Lite så ser jag det också. Att förstöra dem vore synd! Mina är ju dessvärre inte helt hela. De skorrar i vissa frekvenser i diskant och mellanregister vilket suger så jävla hårt. Är så sjukt nöjd med dem.

Ska lödda ut dem och få dem kollade.

Ja för som jag förstod det så tvingar 2ohms spolen förstärkaren att lämna ström på ett sätt som gör att man får ur den djupbasen ur lådorna som de ger?

Jag kör visserligen mina delade mot lite rejälare basar för att få sista trycket.

Som sagt har så sjukt dålig erfarenhet av moddande så jag brukar avråda alla från att göra det. Bättre att varna en gång för mycket än för lite :P

ska ta och läsa tråden du länkar till!

Kan man bara återställa det hela så ska det nog inte vara någon fara. Är väll egentligen att mellanregister och diskant är så känsliga :/
Go to Top of Page

tlicht
Starting Member

13 Posts

Posted - 2012/11/07 :  22:10:19  Show Profile Send tlicht a Private Message
...glömde att berätta att jag kör biampat redan: Acurus A250 till basen och Kenwood Basic M1 för mellan & diskant, så jag tror inte att det är effektbrist i varje fall inte för rimliga lyssningsnivåer och de låter inte så dumt.

Kanske är det inte HiFin som behöver uppgraderas - det är kanske min hörsel
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2012/11/07 :  22:30:50  Show Profile Send dwain a Private Message
Det borde räcka tycker man. Jag kör just nu en avr 7500 från hk till mina. Det räcker ganska gott. Basarna verkar ge upp innan hkn iaf.

Min thresold är på renovering just nu. Lite dioder som behövs bytas.
Go to Top of Page

tlicht
Starting Member

13 Posts

Posted - 2012/11/07 :  22:49:05  Show Profile Send tlicht a Private Message
EMIT och EMIM är svåra att hitta och DYRA! Det finns några som reparerar - eller försöker göra det i alla fall.... en är http://www.lautsprecherreparaturen.ch/ och en som tycks ha några hela är http://www.rueegsegger-acoustics.ch/Website_3/Infinity.html men de tar betalt.... 110 CHF är nästan 800 SEK.

Men du har väl redan kollat dem misstänker jag....

Kanske är det inte HiFin som behöver uppgraderas - det är kanske min hörsel
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2012/11/08 :  18:02:53  Show Profile Send dwain a Private Message
nej de har jag inte kollat. 800kr är ingenting för min del om det bara är fungerande diskanter.

ska genast kolla dessa.

Tydligen ska där gå och spänna elementen med hjälp av skruvar på baksidan av dem. Så det är det jag ska skicka iväg mina för att göra.

Det är väldigt sällan man hör det skorrande ljudet och oftast bara på lite högre volymer. Men vetskapen om att det finns där räcker långt för att man ska vilja göra något åt det.

Ska som sagt lägga ett mail direkt till den sidan med åtminstone diskanter kvar! Tack för tipset
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000