HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stramma upp Canton RC-L ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2012/09/29 :  17:56:44  Show Profile Send forzell a Private Message
Hej Jag är ny !

Har skummläst i ett par år, och nu så blev jag medlem på detta eminenta forum.

Behöver lite hjälp med en sak. Har idag ett par Canton RC-L , Men tycker att de kan vara lite bumliga och dynamik fattiga ibland , Driver de med ett par Denon POA-6600A och har en Integrerad advance acuostics somm jobbar extra som försteg, planen är att byta ut den mot ett riktigt försteg ganska snart , Finns det någon som har några tips ? tips som kan få det att lira lite bättre än vad det gör idag , obs försteget får max kosta 3000 kr

Som sagt något som kanske strammar upp ljudbilden lite mer ..
Annars välkomnas tips i ren allmänhet hur jag ska få bukt med den bumliga basen ,

SD fötter ? spikes ? , Finns garanterat fler som haft detta problem känns det som :)

MVH Roger

// Roger

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2012/09/29 :  17:59:32  Show Profile Send forzell a Private Message
Vill ha lite mera liv i dem kort och gott , lite loudness över dem idag ..

MH Roger

// Roger
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2012/09/29 :  23:51:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det där låter mer som rummet tycker jag. När efterklangen är för lång så får man basproblem och varje enskilt ljud studsar runt i rummet vilket gör att dynamiken kan upplevas som dämpad pga att det inte blir tyst i rummet.
Har kollat i Kokboken? där finns en del tips att prövas som är gratis och bara kostar en eftermiddag.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/09/30 :  10:31:41  Show Profile Send Rydberg a Private Message
+1

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/09/30 :  10:40:26  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Du har boxen till RC-L eller hur?

Annars +1 på ovenstående
Go to Top of Page

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2012/09/30 :  11:07:50  Show Profile Send forzell a Private Message
Tack för svar !

Har en del eko mm , men det känns som att det ska till lite mer för att få det bra ? Får väl börja med att hänga upp lite absorbenter osv. Måste gju göra det oavsett . Har sneglat lite på en Denon DAP-2500 kan det vara ett bra försteg ? Annars har jag kollat lite på Vincent SA-31 känns som en ganska prisvärt försteg, Lite rädd att Vincent kan det bli ännu mörkare bara ...

MH Roger

// Roger
Go to Top of Page

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2012/09/30 :  11:22:21  Show Profile Send forzell a Private Message
Boxen är inkopplad btw ..

// Roger
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/09/30 :  12:47:31  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Har du möjlighet att flytta runt högtalarna lite? Flytta ut dem från väggen, flytta lite i sidled osv?
Go to Top of Page

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2012/09/30 :  14:17:55  Show Profile Send forzell a Private Message
Har flyttat fram och tillbaka en hel del , Men inte riktigt fått till det , Största problemet är att ena högtalaren måste stå väldigt nära en sidovägg. Frun och jag lyckas inte riktigt dra jämt när det gäller möblemanget, och just nu så drog jag det kortaste strået .. :)

Någon som har ett bra tips på ett försteg för max 3K som kanske lirar bra tillsammans med POA-6600A . Är Denons egna förteg något att ha , Verkar vara ganska prisvärda , Men hur är ljudet ?

// Roger
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2012/09/30 :  15:40:51  Show Profile Send shaft a Private Message
Denons försteg har gott rykte. Har själv ägt en PRA-1000 som var mycket bra med fin RIAA-del till Pickuper både MC och MM.
Hur de digitala står sig vet jag inte.
För 3K så kan du ju hitta bra grejor - verkligen och få pengar över ;-)
Go to Top of Page

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2012/09/30 :  21:01:42  Show Profile Send forzell a Private Message
Jo har allt sneglat lite på Denon pra-1000 och 1500 , då slipper jag starta monoblocken varje gång också. Inte så noga med det digitala på jag ändå kommer att köra via en extern DAC.
Kul att RIAA är fint, Då jag nyligen har blivit Vinylfrälst :)

Vad brukar Denon pra-1000 och pra-1500 ligga till prismässigt ?


MH Roger

Kul att att se att det finns liv i detta forum !

// Roger
Go to Top of Page

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2012/09/30 :  23:02:50  Show Profile Send forzell a Private Message
Goolglat runt en massa nu och PRA-1200 ser ut att vara en fin kandidat :) känns inte som att det är så ofta de är ute på marknaden speciellt ofta ..

// Roger
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2012/10/01 :  16:12:33  Show Profile Send shaft a Private Message
Calle Jr visare n fin PRA-2000 i denna tråd:
http://www.minhembio.com/calle_jr/9981
Snygg så det förslår!
Prismässigt vet jag inte med förmodligen går dessa äldre försteg inte alltför dyrt.
Mitt PRA-1000 gick väl runt 1500 på 90-talet.
Go to Top of Page

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2012/10/01 :  16:59:38  Show Profile Send forzell a Private Message
Pra-2000 ser riktigt fin ut .

Får väl se vilket försteg det blir , Inte hugget i sten att det skulle vara ett Denon. Billigt är viktigt att det ska vara , gärna RIAA och gärna tonkontroller.
Priset måste hållas nere pga min lilla 1 åriga son som mer än gärna också grejjar med hifi :)

Nad finns ju också men de är ju så fula och mörka i ljudet tycker jag..

// Roger
Go to Top of Page

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2012/10/02 :  10:44:21  Show Profile Send forzell a Private Message
Tror jag börjar få ordning på högtalarna, Helt har flyttat runt dem en del och det visade sig att just i detta rummet så vill de stå väldigt nära bakvägg, Har aldrig tidigare haft ett par högtalare som vill stå så himla nära bakväggen ca 5cm bara !!

Fick mkt mer attak och musikalitet i frontarna nu, och inte alls så mkt bumlig bas. Börjar bli ganska nöjd nu, Nu kan jag akustik fixa fram det sista tror jag

Tack för tipsen jag har fått !

Kul när det fungerar ! :)

// Roger
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/10/10 :  20:48:51  Show Profile Send svanbo a Private Message
Otippat, kul att du är nöjd har själv RC-L och är jättenöjd, tycker det är en oslagbar högtalare till priset
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2012/10/29 :  23:02:34  Show Profile Send Egill a Private Message
Du kan ju testa dem med spikes också, jag tyckte det ändrade ljudet en hel del när jag provade det då jag hade rc-l.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/10/30 :  08:55:12  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Du kan ju testa dem med spikes också, jag tyckte det ändrade ljudet en hel del när jag provade det då jag hade rc-l.


Det håller jag med om, stramade upp en hel del.
Go to Top of Page

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2012/10/30 :  19:17:46  Show Profile Send forzell a Private Message
Låter ju som en ide ..
Har børjat få basen ganska dræglig nu Bytte till ett annat førsteg ett ældre Doxa, Samt flyttat ut høgtalarna igjen Nu ær det mest att jag saknar lite mellanregister , kænns lite småtunt dær , Och det kænns som ett lite mer svårhanterat problem ?

En diskant røk før mig också pga en liten kortslutning. Upptæckte då att det var fel diskanter monterade i dem. Har en av de nyare/billigare modellerna och som jag har førstått så sitter det inte riktigt alla gånger rætt element i dom..
Så bytte ut till de som ska sitta orginal i RC-L , och fick ett litet lyft i toppen.

// Roger
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/10/30 :  23:27:53  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Har en av de nyare/billigare modellerna och som jag har førstått så sitter det inte riktigt alla gånger rætt element i dom..


Intressant, hur vet man om man har "rätt" element i högtalaren?
Go to Top of Page

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2012/10/31 :  06:37:14  Show Profile Send forzell a Private Message
Nær jag skulle bestælla hem nya ifrån Canseda så var det fel artikelnummer på mina gamla diskanter , Tror de var till ett par Karat ?

Bestællde två nya och visade sig att de nya var næstan dubbelt så stor magnet på.

Kan ta fram nummret på orginal diskanten nær jag kommer hem , Men det drøjer 2 veckor ..

// Roger
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/10/31 :  08:19:33  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
En diskant røk før mig också pga en liten kortslutning. Upptæckte då att det var fel diskanter monterade i dem. Har en av de nyare/billigare modellerna och som jag har førstått så sitter det inte riktigt alla gånger rætt element i dom..


Tyvärr ganska värdelös information men jag läste någonstans att
det inte stämmer att de sitter olika element i RC-L, det ska vara
samma i alla enligt den texten. Men jag har ingen aning om
sanningshalten i det påståendet. Google?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/10/31 :  08:54:21  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Nær jag skulle bestælla hem nya ifrån Canseda så var det fel artikelnummer på mina gamla diskanter , Tror de var till ett par Karat ?

Bestællde två nya och visade sig att de nya var næstan dubbelt så stor magnet på.

Kan ta fram nummret på orginal diskanten nær jag kommer hem , Men det drøjer 2 veckor ..


OK, men det går inte att se framifrån på något sätt? Jag tänker inte ge mig på att skruva isär högtalaren helt oprovocerat...

Go to Top of Page

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2012/10/31 :  19:31:11  Show Profile Send forzell a Private Message
Køpte mina RC-L nya från hifi-fabrik.de.
Och enligt Canseda som ær Cantons generalagent så var det fel diskanter i.

Det får mig att vara ganska øvertygad om att det ær så ...

Tyvær går det inte att se på framsidan om det ær "fel" diskant i.
Men vældigt lætt att se om du skruvar ur diskanten.
Ser ut som att det sitter två magneter på de nya jag fick . och bara en på de ældre.

// Roger
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/11/01 :  08:27:08  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Køpte mina RC-L nya från hifi-fabrik.de.
Och enligt Canseda som ær Cantons generalagent så var det fel diskanter i. Det får mig att vara ganska øvertygad om att det ær så ...


Ja köpte du dom nya och det sitter fel diskant i så är det inget
snack om saken. De har levererats med olika element i.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/11/04 :  23:16:52  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Køpte mina RC-L nya från hifi-fabrik.de.
Och enligt Canseda som ær Cantons generalagent så var det fel diskanter i.


Hmm... Jag, liksom tusentals andra svenskar, köpte högtalarna från "hifi-fabriken". Menar Canseda att Hifi-fabrik säljer en billigare Canton -kopia? Eller menar de att Canton gjort en billigare version av RC-L?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000