HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 köpa mina första HIFI högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2012/10/27 :  21:28:13  Show Profile Send NSBVZY a Private Message
nu är det dags att börja titta efter mina första riktiga högtalare!

jag har i dag ett par ombyggda högtalare men känner att det är dags för något bättre. något saknas både i mellanregistret och övre diskanten vilket irriterar, särskilt när det blir mycket olika ljud i musiken samtidigt.- svårt att sätta ord på känslan


jag har lyssnat på lite olika högtalare men inte hittat så många jag gillat. de som jag fastnade för är Dali Mentor 8, men tycker de är lite dyra.. eller är det jag som är snål?


behöver helt enkelt tipps från er experter här på forumet, vad ska jag tänka på osv.

MVH-Niklas

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2012/10/27 :  21:59:22  Show Profile Send Thzar a Private Message
Kompletera med ett par banddiskanter. Fula högtalare kan också låta bra ;)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/10/27 :  22:06:56  Show Profile Send gcs a Private Message
Om du har möjlighet att lyssna på Genelec 8240 eller 8250 så gör det. Det är två olika stativhögtalare med två inbyggda slutsteg och aktivt delade. Dom låter mycket bra för pengarna och det bästa är att dom kan mätas in i ditt lyssningsrum med DSP. Googla lite så får du se hur dom ser ut.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/10/27 :  22:42:39  Show Profile Send svanbo a Private Message
Berätta gärna mer om dina förutsättningar - budget, önskad storlek på högtalarna, rum de ska spela i, musiksmak, elektronik som de ska drivas av - så blir det lättare att tipsa :-)
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2012/10/28 :  00:02:58  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Håller med Svanbo..svårt att ge råd om du inte ger budget
Bra instegs råd om du gillar traditionella högtalare i sub 10k klassen är B&W samt Xtz men annars undersök DIY samt till ex Genelec (med dsp) Ino Pip samt massa annat som till ex Magneplanar osv osv...PS testa gärna horn
Go to Top of Page

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2012/10/28 :  00:31:16  Show Profile Send NSBVZY a Private Message
Här går det undan ser jag!

det är svårt att sätta en gräns på vad de får kosta, men max 20-30000, de jag kikade på kostade 36000 har jag för mig,men det är lite i överkant. gärna mindre om det går att få ett par bra högtalare för det.

jag vill ha en golvhögtalare med detaljerat med ändå kraftfullt ljud. slutsteg har jag flera, både köpta och hemmabyggen, så någon speciellt steg har jag faktiskt inte tänkt använda

lyssnar på det mesta! allt från klassiskt till rock.. allt som låter bra helt enkelt!
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/10/28 :  07:47:26  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Amphion Argon 3L
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/10/28 :  08:44:28  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Focal. focal, focal..

Får oftast bäst i test och är dom jag själv personligen föredrar.. Väldigt kalla och neutrala, mycket analytiska och det gäller i princip alla modeller.

Dom har precis uppgraderat instegsmodellerna men nya basar och mellaregister samt nya filter vilket gjorde en hel del trevliga saker med ljudet.. Antingen kan du kolla på ett par nya eller kika på begmarknaden..

kolla efter Focal Chorus 836, 826, 736, 736.

Annars är du välkommen att komma och lyssna på Chorus 836v hos mig..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/10/28 :  09:33:06  Show Profile Send bearwik a Private Message
Om du vill bygga själv är det här ett alternativ:
http://www.no-frills-audio.se/cavemanklanen/caveman-15-bauta-2/
det är bland det bästa och roligaste jag har lyssnat på, dynamik, bas och spelglädje så det räcker och blir över.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/10/28 :  10:19:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Om du gillade Dali Mentor 8, har du kollat på Mentor 6 ?

Annars tror jag också på N.F.A Caveman.
Gillar du banddiskanter så kanske Elac kan vara något? tex. FS 247 (okej, det är AMT inte vanliga band)

Fast hade jag haft din budget hade jag byggt själv.
Kanske Beyma TPL 150 H och ett gäng Faital Pro 12FH520 eller andra feta Pro-element, kompletterade av två Tham 15, miniDSP och tre kraftfulla slutsteg

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2012/10/28 :  12:37:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Med en så öpeen fråga kommer du få olika förslag från alla vilket bara gör dig mer förvirrad. Lägger du sedan till alla alternativ som finns begagnat så är valen oändliga. Kul men förvirrande.

Mitt råd är istället att gå runt till et antal butiker och lyssna på många alternativ. Då hittar du snart det du tycker om respektive det som går att sortera bort.

Därefter kan du ställa en mer riktiad fråga och få mycket bättre svar och stöd.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/10/28 :  13:59:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Att gå runt och lyssna i butik tycker jag ger väldigt lite. Det är en anledning till att jag numera inte går på mässor. Jag hör direkt vad som är tillräckligt bra för min smak. Jag är inte så intresserad av om högtalarlådorna är svarta eller vita och högglanspolerade. Det viktiga är att dom låter bra och det blir inte mycket enligt min bedömning. Sedan för att komplicera det hela så kan det vara så att en högtalare låter olika med olika slutsteg. Chansen att det låter bra är större om man också satsar mycket pengar på ett slutsteg. Det är en av anledningarna som jag förespråkar aktiva högtalare och numera med DSP för då har man allt i ett.
Go to Top of Page

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2012/10/28 :  18:16:32  Show Profile Send NSBVZY a Private Message
jag tycker det är svårt att lyssna i butik just för att rummen normalt är mycket större än vad man normalt har hemma. sen är ju frågan, spelar slutstegen verkligen så stor roll i det stora hela? är de strömstarka och relativt raka i frekvensgången så ska det ju låta bra enligt mina kunskaper.

kan inte påstå att jag är en audiofil som kräver det bästa. vill helt enkelt hoppa upp ett snäpp och upptäcka nya sidor av musiken.

det här med att bygga eget är ju ett alternativ, anledningen till att jag valt bort det i första hand är just okunskapen att välja rätt element för att få en riktigt välljudande högtalare. kan jag få tipps där så blir det ju genast ett alternativ.

har varit sugen att snickra i hop ett par små bashorn med 8" element i, men det får vänta tills man köpt hus.
det som är intressant är en fullrange högtalare i golvstorlek.

jag har tre stycken större PA-slutsteg på 2x260watt som knappt används. stegen är renoverade med nya kondingar+potensiometrar för ett år sen.
hur är Pa-steg rent ludmässigt? är de korrekta i ljudbilden? starka är det ju ingen tvivel om

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/10/28 :  18:27:56  Show Profile Send gcs a Private Message
Det finns många bra PA-slutsteg som kan vara väl så bra som High End, men till ett lägre pris. Nya moderna PA-steg finns idag med inbyggda DSP. Det är något att tänka på om man händelsevis skulle köpa passiva högtalar istället för dom jag här tidigare rekommenderat. Sedan bör man ju, tycker jag också satsa på en subwoofer med inbyggd DSP.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/10/28 :  20:27:31  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
det här med att bygga eget är ju ett alternativ, anledningen till att jag valt bort det i första hand är just okunskapen att välja rätt element för att få en riktigt välljudande högtalare. kan jag få tipps där så blir det ju genast ett alternativ.
Hjälp får du garanterat här på forumet, det finns gott om duktigt och hjälpsamt folk här ju.
quote:
Jag har tre stycken större PA-slutsteg på 2x260watt som knappt används. stegen är renoverade med nya kondingar+potensiometrar för ett år sen.
hur är Pa-steg rent ludmässigt? är de korrekta i ljudbilden? starka är det ju ingen tvivel om
Moderna Pro-steg låter bra och korrekt, men är man känslig och har otur så kan de brusa lite.
Bygg ett par trevägare, dela aktivt med miniDSP och driv med dina slutsteg.
Prova sedan att låna hem ett dyrt slutsteg i high-end klassen och se om du upplever någon skillnad som är värd pengarna.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/10/28 :  22:58:19  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
PA-steg kan låta superbra, men dom kan också låta skit...
Ett stort problem som många PA-steg lider av är övergångsdistorsion. Detta för att dom har för låg bias för att hålla nere värmen..
Men många av dom går att höja bias på utan större bekymmer..

Dock hade nog jag i första hand satsat på ett begagnat hifisteg till att börja med samt ett par vettiga golvare. Då har du en referens att utgå ifrån när du sedan börjar bygga egna..

När du sen lyckats bygga egna som låter bättre säljer du helt enkelt bort dom gamla.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2012/10/28 :  23:25:20  Show Profile Send Thzar a Private Message
Vad är det för högtalare du har nu då?
Mitt råd ang komplettera m banddiskanter så är där en på forat som säljer. Nappa dem snickra in fem i dina högtalare och få skön mellan/diskant.
Billigt och bra.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/10/29 :  08:51:56  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Om du vill ha golvare så finns Canton Vento Reference 5DC finns nu för halva nypriset, d.v.s. 28.000 kr.

http://www.ljudkallarn.com/hogtalare/golv/canton-vento-reference-5dc

Sjukt prisvärda golvare som tål mycket effekt. Extremt detaljerat och dynamiskt ljud.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/10/29 :  08:57:55  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
(annars kan jag rekommendera de högtalare som jag har, superstabila stativare som låter som golvare, kostar 30.000)...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2012/10/31 :  20:59:32  Show Profile Send NSBVZY a Private Message
Slutstegen jag har är inte så moderna, typ 15 år eller så stooor trafo transistorer i TO3 kapsel osv . tycker de låter bra med rätt högtalare, knappt något brus, hörs lite om man lägger örat i diskanten.

kan jag mäta distorsionen på något enkelt sätt? har oscilloskop ,tongenerator, frekvensräknare mm.


ska kika vidare lite så får vi se hur det blir. något spännande bör det bli innom kort!

kikade lite på dessa: http://www.hifikit.se/hifi/hogtalare/golvhogtalare/9936-mkii

ska tydligen vara jäkligt bra till det priset, eller? någon som har erfarenhet av dessa? kanske inte direkt HIFI, men bra början?

//Niklas
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/10/31 :  22:26:32  Show Profile Send bearwik a Private Message
XTZ brukar vara mycket prisvärda, jag har bara hört 99.26, men dem gillade jag.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/31 :  22:37:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hänger du i Sthlm så boka in dig på en demo hos Öhman, bra referens om inget annat.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/10/31 :  23:27:09  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Min bror har ett par XTZ 99.36

De låter bra, är säkert bland det bästa i sin klass.
Men det är nog ganska långt ifrån vad du kan få för 20-30000.

Fast det är ju en smaksak, själv jag gillar sällan dyr-köpe-högtalare.
Om du inte vill bygga själv så kan det kanske fungera med ett par XTZ 99.36 (eller kanske likvärdiga ELAC FS 137 Jet) och ett par bra subbar (XTZ ?)



Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/11/01 :  12:44:52  Show Profile Send markusA a Private Message
Kolla upp Dynaudio Contour S3.4 begagnade, annars så håller jag med gcs om att Genelec har lyckats mkt bra med sina senaste skapelser. Enda riktigt negativa i min bok är väl att det är just stativare? Det blir ju samma golvyta som tas upp oavsett om det är stativ eller golvstående modeller...
Go to Top of Page

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2012/11/02 :  20:40:04  Show Profile Send NSBVZY a Private Message
har 2st helt nya + 2 till testade av dessa diskanter liggandes= http://www.hifikit.se/hogtalarelement/hifi/diskant/prestige-h1499-06-27tbcdgb-dxt
är dessa något att ha?
saknar bas och mellanreg, sen kan jag bygga något på prov.

har nästan en hel flytt-kartong med filterkomonenter, så det vorde synd att inte bygga ett par högtalare på prov
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/11/02 :  20:50:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Att bygga nått som låter anständigt är inte enkelt*, köp nått bra istället.

* Det är i själva verket så att det bara bli svårare och svårare ju mer man lär sig om det. Det är mycket enklare att bygga en bra förstärkare från scratch med skillnaden att den initiala tröskeln är högre. Alla kan ju spika en högtalare som låter, kanske därför det finns så mycket skräp på marknaden.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000