HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min Velodyne dd har gett upp...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2012/12/07 :  17:23:32  Show Profile Send goodsound a Private Message
Ja min DD-18 vill inte spela musik. Den sprakar till ibland men är annars helt död. Inget felmeddeland i menyn. Vad ska jag göra? Har någon erfarenheter om något liknande? Har skickar ett mail till Septon men inte fått något svar. Vet ni någon firma i Stockholmsområdet som kan felsöka?

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/07 :  17:46:46  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag skulle skruva ut elementet och sedan ohm-mäta det till att börja med.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/12/07 :  17:48:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är precis det man är rädd för som ägare av en DD18. Det känns som en orimlig uppgift att behöva skicka en 60kg subwoofer till Göteborg. Speciellt om man inte längre har kvar den skrymmande kartongen.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/07 :  18:05:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
En okulär undersökning kan ge en del, kanske nån kabel som har gett sig etc etc. Det finns säkert massor med firmor som i sthlm som kan kolla in elektroniken om den skulle vara sönder.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/12/07 :  20:06:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja men visst det är bara att ta de på ryggen och gå dit. Om platt-TV:n går sönder så kommer en serviceman hem. Det borde det också göra när man har en stor subwoofer.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/12/07 :  20:25:53  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Det borde det också göra när man har en stor subwoofer.

Det gör det om du har betalt för den tjänsten eller kan tänka dig att betala för det.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2012/12/07 :  21:45:06  Show Profile Send goodsound a Private Message
Alla kablar sitter där dem ska. Har också mätt basen och den mäter runt 3,6 ohm. Den är inte spelad hårt så att basen skulle ha gett upp tycker jag verkar orimligt. Verkar som det är slutstegsmodulen som strular. Har ni några tips om någon vettig firma som man skulle kunna ta med slutsteget till?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/12/07 :  21:51:44  Show Profile Send gcs a Private Message
En Velodyne DD18 tål att spelas hårt med. Jag tror att min DD är nästan 8 år och jag spelar mycket hårt med den. Jag ligger ofta över 100-110dB och det har aldrig varit några problem. Det är säkert så att slutsteget eller nätdelen har pajat så det borde vara lätt att fixa.
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2012/12/07 :  21:54:16  Show Profile Send goodsound a Private Message
Ja man tycker det! Min ligger på 4-6 i volym av 100. Så den går bara på tomgång. Jag kommer åt menyn så det kan väl inte vara nätdelen?
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/12/07 :  22:47:33  Show Profile Send Joda a Private Message
Är ofta olika nätdelar (men ofta samma trafo) till delning/drivtrissor och sluttrissor.

Har du spänning överallt?

Luktar allt okej?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2012/12/08 :  14:46:49  Show Profile Send goodsound a Private Message
Okej. Ska mäta och se om det finns spänning. Luktar inte och allt ser okej ut.
Kanske ska nämna att den fortfarande får säkringen i proppskåpet att gå när jag slår på den på huvudströmbrytaren. Det har den alltid gjort så det är "normalt"

Edited by - goodsound on 2012/12/08 14:49:00
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/12/08 :  17:16:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Att säkringen går är något som även jag har haft problem med. Det verkar som att den drar väldigt mycket just i start ögonblicket. Numera låter jag den alltid stå i stand by, och det fungerar.
Go to Top of Page

JLN
Starting Member

17 Posts

Posted - 2012/12/08 :  23:26:38  Show Profile Send JLN a Private Message
Har själv en DD15 som slutade fungera. Först fick jag höja lite extra på volymen på förstärkaten innan den skulle starta och sedan lät det som ett skrapande ljud och höjde lät det riktigt illa. Har spelat in det som en MP3 fil. Det var precis som inte slutsteget vill hoppa igång. Fick byta hela slutsteget. Jag gissar att du för göra det med. Det är inget ovanligt att man för byta slutsteget efter de åren du haft den.
Om du skulle behöva det kan du byta slutsteget själv. För man bytar ut allt dvs även hela bakpanelen. Så det kan man göra själv eftersom det enda du behöver koppla loss är högtalartrådarna och servokabeln.

Det du kan testa är att lossa kabeln mellan strömförsörjningen och slutsteget. Jag har varit med om ett par gånger är att det nya slutsteget har hängt sig och det enda sätt är att lossa den så mjukvaran botar om.
You will need to open the amplifier panel and unplug, then reseat the connector at J7. This is the red and black wire that comes from the small controller board that connects at the main amp board just above J8.


Edited by - JLN on 2012/12/08 23:36:32
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/12/08 :  23:35:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad kostar ett slutsteg till DD15 och 18?
Go to Top of Page

JLN
Starting Member

17 Posts

Posted - 2012/12/08 :  23:38:30  Show Profile Send JLN a Private Message
Jag betalde 6900:- för felsökning och byte av slutsteg. Det är samma slutsteg till DD10, 12, 15, och 18.
Se ovan jag har kompletterat med mer information.

Edited by - JLN on 2012/12/08 23:43:12
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2012/12/09 :  21:18:03  Show Profile Send goodsound a Private Message
Så slutsteg håller inte längre än si så där tio år nu för tiden? Det var ju bra att veta.
Ska kolla det där med att lossa strömkablarna till slutsteget. Är mitt i en renovering men
efter det så ska jag gå till botten med problemet.
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2012/12/18 :  20:36:56  Show Profile Send goodsound a Private Message
Nu har jag kollat alla kablar och resetat som JLN tipsade om. Men ingen förändring. Dock så hoppade den igång och spelade lite musik utan missljud dock kortvarigt men ändå. Det verkar som jag får lämna in den och ev byta slutsteget. Känns lite spontant att det kan vara glapp någonstans, den hoppade ju igång en sekund eller två. Vem kontaktade du JLN?
Go to Top of Page

JLN
Starting Member

17 Posts

Posted - 2012/12/19 :  08:36:47  Show Profile Send JLN a Private Message
En kille hos dessa servar alla Velodynebasar.
Servicepartner AB
Norra Långebergsgatan 4
421 32 Västra Frölunda
http://www.av-link.se
Telefon: (+46) 031-10 10 40
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2013/01/11 :  14:16:15  Show Profile Send goodsound a Private Message
Då har jag lämnat in modulen på service och kalaset verkar gå lös på 9000:- Det går tydligen inte att laga modulen så det blir till att köpa en helt ny:(

Har fått öppetköp på modulen för att det tydligen inte går att mäta på bara slutsteget utan servo kabeln måste vara inkopplad för att man ska kunna mäta. Så nu återstår det bara att koppla in och se om det verkligen är modulen som är kass eller baselementet. Om det skulle vara så att elementet är trasig blir det riktigt dyrt...

Håller tummarna på att det är modulen som är kass.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/01/11 :  16:55:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Sådant här gör att man blir tveksam om man ska våga satsa på Velodyne DD. Tyvärr så är det så att dom låter väldigt bra och som enligt mig inte finns något bättre. Jag tror ändå att du har haft en jäkla otur. Om jag skulle råka ut för samma sak med min DD18. Då skulle jag sätta fart på mina två JBL W15Gti.
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2013/01/12 :  14:32:15  Show Profile Send FetMule a Private Message
Jag hade en Velodyne som bara lade av rätt som det var. Att laga den skulle kosta lite mycket som nypris i det läget. Kul...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2013/01/12 :  19:13:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
qcs> Jag var inne på Lefflers i Linköping i julhelgen och de hade en DD-förstärkare liggandes som var sönder. Jag frågade då om de brukade gå sönder (med denna tråden i minne) men svaret var att de haft väldigt lite problem med DD-serien. HGS-seriens förstärkare hade det tydligen varit mer problem med.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000