HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Rothwell, alla kan höra skillnaden!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/02/04 :  12:53:13  Show Profile Send B Peter a Private Message
För £41 kan du skaffa en produkt där till och med ickeaudiofiler kommer att höra skillnaden i din hifi. Den sänker nämligen ljudnivån med 10 dB

Produkten i fråga är Rothwell Attenuators, två pluggar som sätts i varsitt signaluttag på försteg eller slutsteg. Ljudnivån sänks då med 10 dB. Jag skaffade den för att kunna dra upp nivån från mitt transistorslutsteg transistorförsteg en bit. För det första så gav en justering av volymkontrollen för stort utslag, jag vill kunna justera ljudet i mindre steg. För det andra så hoppades jag att det även skulle ge en ljudförbättring eftersom transistorsteg ofta låter bättre om de får arbeta lite hårdare än "minimum". Enligt Rothwell så ska produkten dessutom dra ner bakgrundsbruset med 10 dB, vad som nu menas med det

Jag har börjat prova grejerna hemma nu i alla fall, jag har Rothwell Attenuators vid ingången till mitt volymkontrollförsedda slutsteg. Slutstegets volymkontroll rör jag aldrig utan reglerar volymen med försteget. Det blev helt klart mindre "steg" på volymkontrollen, vilket var huvudsyftet. Det blev även lättare att lyssna på låga nivåer, så någon form av brusreducering är det.

Jag ska fortsätta att testa för att se om det finns några baksidor med det här, kunde inte upptäcka några igår. Spontant så tyckte jag att ljudet blev mer "linjärt" s.a.s., dvs det var inte längre något av registren som stack ut.

Edited by - B Peter on 2003/04/22 08:13:42

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/02/04 :  13:02:11  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Var köpte du dom? *intresserad*

/P
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/02/04 :  13:02:57  Show Profile Send KC a Private Message
Tack! Jag har sökt erfarenheter av dessa Rothwell Attenuators ett tag. Fortsätt meddela oss (mig) om det är en förbättring.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/02/04 :  13:11:03  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag köpte dem via en länk på Rothwells hemsida. Tyvärr så minns jag inte längre hur jag hittade den förra! Någon (KC kanske?) hade länkat dit i en annan diskussion här på hififorum.nu.

Jag har även läst om Rothwell-grejerna i Hifi+.

Edited by - B Peter on 2003/02/04 13:11:52
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/02/04 :  13:22:35  Show Profile Send KC a Private Message
Ja, jag hade länkat dit i ett tidigare inlägg.

The Rothwell In-Line Attenuators

Va sjutton, det är så lite stålar, så jag kan likväl ta och testa själv
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/02/04 :  13:30:39  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Tack för länken! Meddela gärna testresultat, även om £41 inte är "mycket pengar" så motsvarar det ändå några skivor alternativt en mysig middag för mig och "damen" så jag vill gärna - så långt det går - veta lite mer vad jag köper...

/P
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/02/04 :  13:36:29  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag ska testa vidare och beskriva vad jag upptäcker. Attenuatorerna kom i en liten ask som ser ut som en smyckesask. Jag tyckte igår att det lät bättre efter ett par timmars spelning, möjligen krävs viss inspelningstid.
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/02/06 :  01:04:17  Show Profile Send Nagra a Private Message
Verkar vara intressant, men finns den inte i balanserad version....

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/02/06 :  08:35:32  Show Profile Send B Peter a Private Message
Vet inte om den finns balanserad.

Hittills så har jag inte hittat några nackdelar i alla fall. Det fungerar bättre med volymregleringen, som sagt, men den låter bättre också, även på normal lyssningsnivå, inte bara på låga nivåer. Bästa ljud får jag när jag vridit fram volymkontrollen på rörslutsteget ca "tio minuter - en kvart". Nivåregleringen sköter jag sen med försteget. Om jag kunde något om elektronik och lödning så skulle jag byta slutstegets volymkontroll mot en med fasta motstånd, den verkar ju inte bete sig helt linjärt nu.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/02/06 :  12:41:04  Show Profile Send bassman a Private Message
Volumkontroller är inte linjära pga att vår hörsel inte är linjär.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/02/06 :  16:51:11  Show Profile Send B Peter a Private Message
Du menar att alla volymkontroller har inbyggd loudnessfunktion? Det tvivlar jag på men du kanske har rätt.
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/03/04 :  14:25:32  Show Profile Send Sentinel a Private Message
quote:
Du menar att alla volymkontroller har inbyggd loudnessfunktion? Det tvivlar jag på men du kanske har rätt.


NEj men alla volymkontroller följer en logaritmisk resistans kurva allt för att passa vår hörsel. Det krävs mer än bubblel effekt från ett slutsteg innan din hörsel uppfattar det som en bubbling av ljudtrycket. Därav denna konstruktion av volymkontroller.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/04 :  14:38:06  Show Profile Send brumel a Private Message
Justerar den gainen eller vad? Mindre steg på volymkontrollen innebär väl högre gain så att du måste skruva upp mer för att det ska hända något.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/03/12 :  11:24:06  Show Profile Send B Peter a Private Message
Vad jag menar med att volymkontrollen inte verkar vara linjär är att det inte bara låter högre eller lägre när man skruvar på den utan att det låter annorlunda (typ mer ökning i bas än mellanregister, diskant etc.).

Det Rothwells attenuator gör är att du måste skruva upp volymkontrollen mer för att få samma ljudnivå. Det fungerar bra med transistorförsteg, mindre bra med rörförsteg.

Efter mer lyssnande så har jag inte hittat några nackdelar ännu. Det är ingen dunderkur men ger renare ljud (mindre "brus").
Go to Top of Page

bjengi
Starting Member

33 Posts

Posted - 2003/04/13 :  18:05:03  Show Profile Send bjengi a Private Message
B Peter, har du lyssnat och testat vidare. Vore intressant att se vad du tycker idag. Finns Rothwells produkter alls att köpa i Sverige?
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/14 :  16:26:54  Show Profile Send B Peter a Private Message
Visst fortsätter lyssandet. Jag spelar just nu utan en period, för att vänja mig vid det igen. Sen ska de få åka på igen, så att jag inte förtrollas av nyhetens behag. Jag vet inte om de finns i Sverige?
Go to Top of Page

ulrik
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/04/16 :  11:14:36  Show Profile Send ulrik a Private Message
Hmm, med största sannolikhet så är det en dämpare typ spänningsdelare som sitter i pluggarna. De minskar isåfall inte något brus utan snarare tillför brus.
Om du får bättre ljud när du monterar en dämpare mellan för och slutsteg tycker jag att dessa verkar vara felkonstruerade.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/18 :  21:43:18  Show Profile Send B Peter a Private Message
Något tillfört brus finns nog inte. Notera att jag skaffade den för att få transistorförsteget att arbeta lite hårdare när jag spelar på låga nivåer. Det enda negativa jag hittat hittills är att om jag spelar "lite lagom högt" så hör jag i.o.f.s. lite fler detaljer, basen verkar också bli bättre, men något "ohörbart" ljud verkar tillkomma också, så att jag blir lyssningstrött efter ett tag. Jag undrar om det kan ha något samband med att mitt försteg är lite klent, och därför får jobba hårdare än det är konstruerat för? Skulle i.o.f.s. också kunna vara en del komponenter i försteget som aldrig blivit ordentligt inspelade eftersom det alltid fått jobba på ganska låga nivåer tidigare. Ska bli intressant att höra om denna bieffekt försvinner med tiden.

En lite lustig egenhet med de här grejerna är att det har väldigt stor betydelse i vilken ände av signalkablarna som de sitter. Sitter de i förstegets ingång (från cd-spelaren) är allt frid och fröjd. Sitter de däremot i cd-spelarens utgångar (alltså innan signalkabeln till försteget) så blir det ett väldigt obehagligt brum i högtalarna.
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/04/19 :  08:25:52  Show Profile Send erik a Private Message
Slutstegen jobbar inte hårdare bara för att nivån på insignalen sänkts och volymputen kompenserar detta. Enda sättet att bibehålla lyssningsnivå och ändå låta stegen jobba mer är att dämpa mellan slutsteg och högtalare.
Däremot jobbar försteget mer eftersom dämpningen i pluggarna måste kompenseras. Förutom att tillföra ytterligare en passiv komponent som påverkar ljudet blir skillnaden att ingångsimpedans som förstegets utgång "ser" ändras.

/Erik

Låter det bättre så är det bättre!

Blås på!
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/21 :  21:19:45  Show Profile Send B Peter a Private Message
quote:
Slutstegen jobbar inte hårdare bara för att nivån på insignalen sänkts och volymputen kompenserar detta.


Erik, ingen har väl påstått något annat? Hmmm, jag måste läsa igenom det jag skrivit igen...
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/04/21 :  22:20:42  Show Profile Send erik a Private Message
quote:
Jag skaffade den för att kunna dra upp nivån från mitt transistorslutsteg en bit. För det första så gav en justering av volymkontrollen för stort utslag, jag vill kunna justera ljudet i mindre steg. För det andra så hoppades jag att det även skulle ge en ljudförbättring eftersom transistorsteg ofta låter bättre om de får arbeta lite hårdare än "minimum".


Jag kanske tolkade ovanstående fel? Ursäkta isåfall, det var inte menat som påhopp.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/22 :  08:12:44  Show Profile Send B Peter a Private Message
Du har rätt, det står slutsteg! Jag såg inte felskrivningen, faktum är att jag inte ens äger ett transistorslutsteg. Det ska stå försteg. Jag ändrar genast! :-)
Go to Top of Page

gråbert
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/05/06 :  20:45:54  Show Profile Send gråbert a Private Message
Satt och "bläddrade" lite, och noterade en detalj.

quote:
Hmm, med största sannolikhet så är det en dämpare typ spänningsdelare som sitter i pluggarna. De minskar isåfall inte något brus utan snarare tillför brus.


Ett försteg är normalt konstruerat så att volympoten sitter som en ren spänningsdelare före ingångssteget; man justerar inte gainet (förstärkningen) i steget med poten, utan sänker ingångsnivån.

På förstärkarstegets ingång (efter poten) har vi termiskt brus (som överallt där temperaturen är över absoluta nollpunkten). Detta brus förstärks med "lika många dB" som förstärkningen i förstärkaren.

Om vi reglerar ned insignalen (sänker volymen) 10 dB, så hamnar nyttosignalen 10 dB närmare bruset på ingångssteget.

Om vi håller volymen konstant men dämpar förstärkarens utgång med 10 dB, så måste vi höja insignalen 10 dB och därmed fjärmar vi oss från bruset på ingångssidan med 10 dB. S/N blir 10 dB bättre (lite förenklat).

Motstånden i spänningsdelaren tillför visserligen termiskt brus (ökar med resistansen), men eftersom systemnivån är högre här och slutsteget gainar mindre (vilket hänger ihop), blir detta brustillskott troligen försummbart.

Effekten av det hela beror på konstruktion och systemnivåer, men principen är denna.

Det vore bättre om försteget hade 10 dB mindre gain från början, så slapp man dämpsatserna. Hur hårt försteget ska arbeta är ju upp till konstruktören att avgöra, men vissa applikationer kräver mer gain av förförstärkarn än andra.

Sen kanske det finns andra för-/nackdelar, men det var just denna lilla detalj jag reagerade på ikväll.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000