HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Nordost Valahalla en upplevelse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/05/01 :  09:52:54  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har ganska nyligen börjat intressera mej för om kablar har någon större inverkan på ljudupplevelsen. Det har den.

Min anläggning består av:
Advantage S1 CD-spelare
GamuT D200 rev 3 slutsteg
Avance Delta 3 högtalare

Nu går jag i uppgraderingstankar när det gäller högtalarkablar och har därför börjat lyssna runt lite på hur jag upplever att olika kablar låter i mitt system. Jag har inte varit helt nöjd med något jag lyssnat på vilket verkligen förvånat mej. En kabel som kostar runt 10 000 tycker jag inte ska ha några brister.

Tanken slog mej att jag skulle börja gå från andra hållet. Testa det bästa. Få reda på vad en riktigt välkänd, bra och exklusiv kabel tillför med mitt system? Jag bestämde mej att testa Nordost Valhalla. Som tur är så har jag en kamrat som faktiskt äger både högtalarkablar och balanserade signalkablar i denna serie, vilket gjorde att jag kunde få hem kablarna utan att sätta vår bil i pant hos en återförsäljare.

Nu till testen
Jag kopplade först in endast högtalarkablarna och lät min signalkabel (balanserad Silk) sitta kvar. Sedan satte jag på anläggningen och gick ut för att handla. Sedan började provlyssningen. Mitt första intryck var VADIHELAFRIDEN?? Musikerna hade stigit ut i rummet. Nu var det inte bara en fråga om djup bakom högtalarna. Instrumenten fanns bakom, framför, ovanför. mellan och utanför högtalarna. Den fanns helt enkelt överallt där instrumenten var placerade. Musiken var mycket detaljerad men lät ändå helt rätt. Jag kopplade in Valhalla signalkabel. Satte på systemet och gick ut och åt. Sedan började lyssningen igen. Jag fick en känsla av rummet som instrumenten fanns i. Allt hade fallit helt på plats. Cymbaler lät som cymbaler ska. Djup orgelmusik lät som om jag faktiskt satt i kyrkan. Jag satte på Diana Krall Live in Paris och lyssnade igenom hela plattan. Det kändes som om jag var där. Helt plötsligt så märkte jag att jag satt och diggade med armarna löjligt fladdrande i takt med musiken. Jag lät armarna hålla på. Varför begränsa sig? Det var lika bra att flippa ut totalt. Under helgen så blev det otroligt mycket lyssnande. Jag var helt imponerad av att min anläggning kunde prestera så bra ljud. När jag på söndagen fick reda på att min kamrat behövde kablarna dagen efter så blev jag nedslagen. Nu skulle detta välljud lämna min anläggning.

För att göra en lång historia kort så kan jag sammanfatta det hela med att jag aldrig har upplevt kablar som är så bra. De gör det som alla andra kablar borde göra men av någon underlig anledning inte klarar av. De gör allt rätt.

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/01 :  10:12:13  Show Profile Send ekman a Private Message
kul att höra =) jag har också testat nordostkablar i veckan och dom är tveklöst väldigt väldigt bra speciellt för pengarna...
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/05/01 :  11:41:28  Show Profile Send Gebex a Private Message
Det är kablar som kostar mycket pengar. Jag har inte råd med dom. Men jag har nog svårt att säga att dom inte är värda sitt pris.

Efter att ha hört kablarna så la jag faktiskt ett bud på Sladds signalkablar som jag igentligen inte hade råd med. Som tur var så hade han redan sålt dom .
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/01 :  11:45:16  Show Profile Send ekman a Private Message
jag menade mestadels nordosts billigare kablar
men även valhalla ligger bra till i pris för att vara ett märkes referenskabel iallafall =)
dom flesta är dyrare
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/01 :  14:34:55  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Även Nordost kommer väl snart upp i riktig referensnivå

Allvarligt talat så är det ohyggligt bra kablar det där, handlar som så mycket annat om systemanpassning. Ett annat bekymmer är att man väldigt sällan får tillgång till två supertunga kabelalternativ på en gång. Vi som har haft den möjligheten vet att skillnaderna kan vara ganska stora även däruppe. Sällan dåligt, ofta olika dock.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/01 :  14:57:15  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Kul att läsa!

Dessa plattsnokar är faktiskt nått jag skulle vilja testa!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

lambda
Kilroy was here

120 Posts

Posted - 2003/05/01 :  16:34:02  Show Profile Send lambda a Private Message
Mycket trevlig läsning (välformulerad recension)

Ett par frågor för egen förkovrings skull, ej ett försök till att starta bråk, sladd.

” Cymbaler lät som cymbaler ska. De gör allt rätt.”
Hur vet man hur cymbalerna lät vid inspelningstillfället? Vet du vilka cymbaler trummisen spelade på? För alla cymbaler låter väl inte lika (storlek, märke)?

”Musiken var mycket detaljerad men lät ändå helt rätt.”
Håller med dig om att detaljnivån sjunker än aning live kontra att sitta hemma och analysera musiken utan störande ljud runtomkring (ölglas, prat, fläkttrummor, klickande ljud från skoklackar, allsång), om det är det du menar med ändå helt rätt.

”Jag fick en känsla av rummet som instrumenten fanns i.”
Du nämner kyrkan, fick du en religiös uppenbarelse Har du varit på Olympia (Diana Krall) i Paris och lyssnat på musik? Och fick vid lyssningstillfället akustiska associationer till ovan nämnda lokaler?

Jag har hört och läst liknande uttalanden förut (här, i bekantskapskretsen) men har aldrig riktigt begripit dem. Kanske jag kan få hjälp här?

H Lamnda


Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/01 :  16:46:09  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Lambda:
Min tolkning var nog mer att Gebex subjektivt tyckte att cymbaler lät som det skulle låta. Ang 3D och rumsuppfattningen var det nog snarare som så att Gebex återigen subjektivt tyckte att den blev bättre och uppfattades alltså som mer realistisk.

vill jag förstå det. Men Gebex kanske orkar skriva ner hur han tänkt. ;-)

Vidare kan man till exempel kanske ha lyssnat på musik live och gärna helst omickat så att man har många preferenser från verkligeheten.
Jag själv har nyligen köpt akustisk gitarr dels för att det är kul att spela, men dessutom gör det mig bättre som
a) subjektiv bedömmare av hifianläggningar
b) musikernas skicklighet


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio

Edited by - epkpeng on 2003/05/01 16:47:51
Go to Top of Page

lambda
Kilroy was here

120 Posts

Posted - 2003/05/01 :  18:33:45  Show Profile Send lambda a Private Message
Hej epkpeng

”Jag själv har nyligen köpt akustisk gitarr dels för att det är kul att spela, men dessutom gör det mig bättre som
a) subjektiv bedömare av hifi-anläggningar
b) musikernas skicklighet”

a) Slår du en ton på gitarren och sedan jämför den med hur en gitarr låter i din anläggning? Eller spelar du in dig själv när du spelar ett stycke för att sedan spela upp det på din anläggning och på så vis jämföra ljudkaraktärerna, verklighet kontra HIFI?

b) ??? Menar du att om jag kan spela lite gitarr så kan jag gå och köpa mig ett sådant instrument och på det sättet bedöma gitarristens skicklighet bättre? Jag vet som sagt var ingenting om ditt kunnande gällande gitarrspelande, men vad skall du med en gitarr till för att bedöma musikernas skicklighet? Är inte det lite som om att gå ut och köpa en hockey klubba för att sedan kunna bedöma Foppas insatts bättre.

” Vidare kan man till exempel kanske ha lyssnat på musik live och gärna helst omickat så att man har många preferenser från verkligheten.”

Omickad musik borde rimligtvis påverkas i ännu högre grad av akustiken i rummet (klang, tonalt), eller har jag missförstått allt? Om du då besöker en konsert lokal och lyssnar på omickad live musik där, vad har du då för nytta av den erfarenheten i ditt hem om inte det har spelats in en skiva under konserten, så att du har något att jämföra med (förutsatt att skivan spelats in under gynnsamma förhållanden)?

H Lambda





Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/01 :  19:27:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
a) Slår du en ton på gitarren och sedan jämför den med hur en gitarr låter i din anläggning? Eller spelar du in dig själv när du spelar ett stycke för att sedan spela upp det på din anläggning och på så vis jämföra ljudkaraktärerna, verklighet kontra HIFI?

Jag har ännu inte spelat in mig själv. Har dock kompis som gjort detta, vilket är väldigt nyttig erfarenhet att lyssna på.
Min lilla inspelningsstudio är knappt påbörjad, men växer sakta men säkert. Målet är att kunna spela in lite själv nån gång framöver. Kinesiska mickar har bra kvalite är BILLIGA numera!!!

Samtidigt kan man genom sitta och lyssna på sitt egna greppande på halsen (ja jo, gitarrens hals, dhöö), ta lite ackord eller smäcka till en oskyldig sträng, lära sig hur det FAKTISKT skall låta om en gitarr. Vilka ljud kommer från strängar, hur låter det vid ackordbyte, hur låter det när man spelar med plektrum kontra utan, hur låter plektrumet mot kroppen (ja jo, gitarrkroppen, dhöö) osv osv...
Dessutom så när man stämmer gitarr om och om igen, så kan man roa sig med att gissa själv och öva upp tonsäkerheten!

b) ??? Menar du att om jag kan spela lite gitarr så kan jag gå och köpa mig ett sådant instrument och på det sättet bedöma gitarristens skicklighet bättre? Jag vet som sagt var ingenting om ditt kunnande gällande gitarrspelande, men vad skall du med en gitarr till för att bedöma musikernas skicklighet? Är inte det lite som om att gå ut och köpa en hockey klubba för att sedan kunna bedöma Foppas insatts bättre.

(Akademiskt svar: Nej. Du kan inte bara köpa en klubba och bedömma Foppas insats).

Mer nyanserat:
Ja. Ungefär så. E det konstigt?
Fast som du skriver det så verkar det som det är köpandet och ägandet av instrumentet (hockyklubba, gitarr etc) som är det viktiga. Själklart inte. Att SJÄLV spela hocky kan säkert öka förståelsen och intresset för sporten. Jag känner mig mer delaktig när jag tittar på sånna sporter jag själv utövar. Detta trots att jag håller långt från samma standard som Foppa, Clapton, Berge, Zlatan eller liknanade.
När jag numera lyssnar till exempelvis Sherryl Crow, så har jag sett både i tabulaturer och hör i hennes sånger att det är en massa ackord, snabba byten och ibland stora/svåra tonala hopp. Detta imponerar på mig.
Jag har på ett mycket mer värdigt sätt lärt mig att det inte är helt lätt att spela. En större respekt för dom som verkligen kan spela. Tror det var Clapton som sa "Det viktigaste är inte dom toner man spelar, utan dom man INTE spelar.

Omickad musik borde rimligtvis påverkas i ännu högre grad av akustiken i rummet (klang, tonalt), eller har jag missförstått allt? Om du då besöker en konsert lokal och lyssnar på omickad live musik där, vad har du då för nytta av den erfarenheten i ditt hem om inte det har spelats in en skiva under konserten, så att du har något att jämföra med (förutsatt att skivan spelats in under gynnsamma förhållanden)?

Påverkan i ett givet rum borde enligt min öländska logik bli större om vi lägger till mikrofoner, (kablar), mixerbord, (kablar), EQ,(kablar), slutsteg och slutligen högtalare.

Vad gäller själva cymbalen som Gebex pratade om, är det klart intressant att höra en cymbal nära, och helst spela (/slå) själv.
Men fin anläggning och kanske då de kablarna som Gebex har testat så kan man lätt uppfatta cymbalens egenljud och även inspelningsrummets bidrag till helheten.

Men detta blev aningens off topic...




Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/05/01 :  19:42:59  Show Profile Send Peder B a Private Message
Valhalla jo man tackar finfina grejer det där. Jorma Designs No 1 ska få gå en match mot Nordost referensen inom några veckor
Ska bli spännande att se hur den klarar ett sådant oberoende test utanför Göteborgsregionen

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/05/01 :  22:37:58  Show Profile Send Gebex a Private Message
Trevlig att läsa dina kommentarer lambada.

”Hur vet man hur cymbalerna lät vid inspelningstillfället? Vet du vilka cymbaler trummisen spelade på? För alla cymbaler låter väl inte lika (storlek, märke)?”

När det gäller just Cymbaler så upplever jag att de ofta låter lite underligt i system jag lyssnat på. De låter inte riktigt rätt. Det är ofta svårt att återge den höga diskanten på ett bra sätt. När systemen får fram den höga diskanten som finns i Cymballjud på ett någorlunda bra sätt så är ofta distanten generellt för högt satt. Detta skedde inte i mitt system.

”Du nämner kyrkan, fick du en religiös uppenbarelse Har du varit på Olympia (Diana Krall) i Paris och lyssnat på musik? Och fick vid lyssningstillfället akustiska associationer till ovan nämnda lokaler?”

Jag fick ingen religiös upplevelse men blev nästan kär i anläggningen.
När jag nämner känslan av rummet så utgörs det bl.a. av uppfattning om vart i rummet instrumenten befinner sig, klanger och efterklanger i rummet. Jag var inte med på konserten i Paris och vet inte exakt det lät när musiken framfördes. Min uppfattning kommer från hur inspelningen presenteras i anläggningen och den uppfattning av rummet jag då får. Klanger och efterklanger som känns riktiga är enligt min mening mycket svåra att framställa och det krävs mycket detaljerat ljud för att jag skall få känslan av rummet.

Det var helt enkelt en helt underbar upplevelse av konserten och annan musik jag fick. Jag satt och rös av de förnimmelser jag fick av att lyssna och njuta.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/01 :  23:04:33  Show Profile Send Timbre a Private Message


Trevlig redovisning av upplevelserna, Gebex.
Det har ju lyssnats en del med kablar på denna nivå och det är lätt att känna igen din beskrivning.
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/05/02 :  00:06:46  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
"När jag nämner känslan av rummet så utgörs det bl.a. av uppfattning om vart i rummet instrumenten befinner sig, klanger och efterklanger i rummet. Jag var inte med på konserten i Paris och vet inte exakt det lät när musiken framfördes. Min uppfattning kommer från hur inspelningen presenteras i anläggningen och den uppfattning av rummet jag då får. Klanger och efterklanger som känns riktiga är enligt min mening mycket svåra att framställa och det krävs mycket detaljerat ljud för att jag skall få känslan av rummet."


Kanske du skulle prova Ambiophonics!(www.ambiophonics.org)


mvh/ siffernisse


Edited by - Siffernisse on 2003/05/02 00:30:19
Go to Top of Page

lambda
Kilroy was here

120 Posts

Posted - 2003/05/02 :  00:09:22  Show Profile Send lambda a Private Message
Hej Gebex!

Tack för ditt svar, tror att jag begriper bättre vad det var du menade nu. Kort och gott du är/var väldigt nöjd med det som kom ut ur anläggningen, gratulerar till det lyckade resultatet. Missförstod dig lite när du skrev att allt gjordes rätt.

Tack Lambda


Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/02 :  22:50:36  Show Profile Send matså a Private Message
Ekman, ta det en gång till. Vi snackar väl om Nordost Valhalla som kostar 100tkr 2x3 meter och så säger du att det finns dyrare kablar för hemhifi?

Tur att man inte hade kopplat in dom kablarna i min anläggning. Då¨hade väl min hustru blivit förbannat efter som jag hade nog ringt banken och tagit mera lån på huset.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/02 :  23:30:34  Show Profile Send ekman a Private Message
matså nästan alla kabeltillverkare har dyrare referensmodell än nordost i vissa fall är valhalla rena rean =)
valhalla ligger förresten på 90tkr för 2*3m
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/06 :  17:09:12  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Efter att ha suttit med nordost red dawn II och närmast börjat dyrka denna kabeltillverkare för vad deras kablarna gör med mitt system så är jag glad att jag inte haft chansen att lyssna på valhalla. Om red dawn revII gör allting såhär bra och bara kostar ca en tiondel av vad valhalla gör så vågar jag knappt tänka på hur grymt valhalla lär låta...

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000