HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga om biamp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/02/04 :  10:27:09  Show Profile Send Soulman a Private Message
Hej på er,

Jag har ett tag funderat på att köra biamp hemma. Nu har jag ett försteg och två monoblock, alltsammans Audio Analogue. Jag har för mig att jag har hört en del om att man måste matcha ingångsimpedansen på de olika slutstegen för att få volymen att bli samma mellan dem. Är det rätt eller fel? Hur stor kan diffen vara? Vad behöver man tänka på för att det skall bli bra?

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/04 :  11:07:23  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Stefan,
nej det är inte så viktigt med slutstegens inimpedans, men du ska kolla att förstärkarnas känslighet är samma, dvs deras förstärkningsgrad. Om de inte är samma så kan man räkna ut en spänningsdelare med några motstånd att sätta på ingången. Men generellt kommer du inte att uppleva någon direkt förbättring, annat än om det "basslutseget" skulle klippa, då låter det inte lika illa i diskanten. Själv skulle jag hellre köra bryggkoplpade förstärkare, då får du fyra gånger mer effekt, dvs du kan spela 6 dB starkare, men högtalarna bör då helst inte ha för låg inimpedans. Försteget måste också kunna driva bägge slutstegen, dvs runt halva inimpedansen. Det brukar nromalt inte vara några problem. Du kan använda s k Y-adaptrar för inkopplingen.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/02/04 :  11:19:56  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

men du ska kolla att förstärkarnas känslighet är samma, dvs deras förstärkningsgrad.
/Johan


Tack för svaret Johan. Jag känner att jag knappt har en aning om något här Jag hittar något som heter "Nominal Line Input Sensitivity" som har värdet 1,4Vrms på mina monoblock. Är det detta värdet som jag skall kolla på? På ett annat slutsteg hittar jag något som heter "Ingångskänslighet" som har värdet 1.2V. Är det samma sak? Det borde väl vara det förmodar jag, om nu inte mina engelska-kunskaper lurar mig Men varför skiljer sig enheten? Dvs Vrms vs V.

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/02/04 :  12:22:45  Show Profile Send Black Rob a Private Message
Jag kan ju tillägga att jag upplevde stor skillnad från att köra bryggat till att Bi-ampa. Har två stycken NAD 214 som jag kör Bi-ampat till frontarna med. Precis när jag köpt dom så hade jag inte kablage så det fick bli BiWi i bryggat läge. Det var stor skillnad från tidigare med bara min receiver men när jag fått mina nya kablar så blev skillnaden ännu större med Bi-amp.

Sen att knoppen säger att du inte kommer att märka skillnad är ju helt fel, BiWi och Biamp är väldigt individuella saker, Jag märkte skillnad knoppen gjorde inte det, men det säger inget om vad du kommer att uppleva. Pröva.

Dessutom brukar man inte få fyra gånger effekten utan 3 ggr är det vanligaste.

It´s all about credibilty

http://blackrob.minhembio.com
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/04 :  12:32:27  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag brukar föredra bi-ampat framför bryggat. men allra helst aktivt. det som du ska tänka på vid biamp är hur många Db de förstärker som ju du redan fått svar på och om inte mitt minne sviker så är ingångs känsligheten ett annat mått på samma sak.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

serlof
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/02/04 :  13:05:46  Show Profile Send serlof a Private Message
quote:
Originally posted by Soulman


Nu har jag ett försteg och två monoblock


du har 2 monoblock och ska köpa ett stereo steg / 2 monoblock till? så uppfattar jag det i allafall.
för du kan inte köra bi-ampat med 2 stycken monoblock bara.

quote:
Originally posted by Knoppen


Själv skulle jag hellre köra bryggkoplpade förstärkare



han kan inte bryggkoppla sina monoblock.


quote:
Originally posted by Black Rob


Sen att knoppen säger att du inte kommer att märka skillnad är ju helt fel, BiWi och Biamp




blandar du inte ihop Bi-wire och bryggkopplat nu?







det är möjligt att jag har läst för dåligt och inte uppfattat era inlägg riktigt, så det är bäst jag frågar.
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/02/04 :  13:08:57  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by Hepcat

det som du ska tänka på vid biamp är hur många Db de förstärker som ju du redan fått svar på och om inte mitt minne sviker så är ingångs känsligheten ett annat mått på samma sak.


Hur stor får diffen vara utan att man märker att det diffar så att säga? Dvs finns det någon tolerans?

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/02/04 :  13:11:02  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by serlof

quote:
Originally posted by Soulman


Nu har jag ett försteg och två monoblock


du har 2 monoblock och ska köpa ett stereo steg / 2 monoblock till? så uppfattar jag det i allafall.
för du kan inte köra bi-ampat med 2 stycken monoblock bara.


Jag skall köpa antingen ett stereo steg till eller två monoblock till ja. Jag är medveten om att det inte går att biampa med bara 2 monoblock.. Iaf inte om man vill ha ljud i mer än en högtalare

/Stefan

Edit: stavfel

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --

Edited by - Soulman on 2003/02/04 13:11:39
Go to Top of Page

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/02/04 :  13:14:58  Show Profile Send Black Rob a Private Message
Jag snackar om skillnad med att köra bryggat med Biwi eller köra Biampat. Skillnaden var stor.

It´s all about credibilty

http://blackrob.minhembio.com
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/02/04 :  13:15:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Alla slutsteg jag har ägt har haft förstärkningen 29dB.
Jag vet inte om det är en standard eller om jag har haft en otrolig tur.
Jag tror på det första för jag är inte känd för att ha tur.
Däremot har ingångsimpedansen varierat en del men det verkar ha en liten praktisk betydelse.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

serlof
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/02/04 :  13:15:18  Show Profile Send serlof a Private Message
quote:
Originally posted by Soulman

Iaf inte om man vill ha ljud i mer än en högtalare




hoho!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/04 :  15:17:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Black Rob

Jag kan ju tillägga att jag upplevde stor skillnad från att köra bryggat till att Bi-ampa. Har två stycken NAD 214 som jag kör Bi-ampat till frontarna med. Precis när jag köpt dom så hade jag inte kablage så det fick bli BiWi i bryggat läge. Det var stor skillnad från tidigare med bara min receiver men när jag fått mina nya kablar så blev skillnaden ännu större med Bi-amp.

Sen att knoppen säger att du inte kommer att märka skillnad är ju helt fel, BiWi och Biamp är väldigt individuella saker, Jag märkte skillnad knoppen gjorde inte det, men det säger inget om vad du kommer att uppleva. Pröva.

Dessutom brukar man inte få fyra gånger effekten utan 3 ggr är det vanligaste.



Jag förstår inte riktigt, du skriver att du körde med biwiring och bryggkoplpade slutsteg men att du samtidigt inte hade kablar så det räckte. Menar du att du inte hade tillräckligt med lågnivåkablage?

Ibland kan det låta sämre med bryggkopplade steg då det kopplas in en inverterare på den ena kanalen. I det stora hela är dock denna extra krets mycket lite ljudförstörande i sammanhanget, men konstruktören kan förstås misslyckas. Kanske lät det sämre för dig just därför. Eller så är dina högtalare rätt så lågimpediva, och NADarna är inte direkt kända för att ge mycket ström vid låga impedanser.

Teoretiskt blir det 4 ggr mer effekt (dubbla spänningssvinget som kvadreras, då blir det en faktor fyra), men i praktiken brukar det bli ungefär som du skriver; ungefär 3 ggr, på grund av slutstegens minskande strömkapacitet vid lägre impedanser.

Själv tycker jag att de (upp till) 6 extra decibelerna i ljudtryckskapacitet är överlägset mer värda än att slösa ett slutsteg till på att bi-ampa. Då riskerar man inte klippning lika lätt. Högtalarns måste förstås som jag skrev ovan inte vara några strömkrävande lågimpedansmonster.


/Johan
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/04 :  15:28:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Soulman
Tack för svaret Johan. Jag känner att jag knappt har en aning om något här Jag hittar något som heter "Nominal Line Input Sensitivity" som har värdet 1,4Vrms på mina monoblock. Är det detta värdet som jag skall kolla på? På ett annat slutsteg hittar jag något som heter "Ingångskänslighet" som har värdet 1.2V. Är det samma sak? Det borde väl vara det förmodar jag, om nu inte mina engelska-kunskaper lurar mig Men varför skiljer sig enheten? Dvs Vrms vs V.

/Stefan



Om det bara står "V" menar man vanligtvis effektivvärdet, dvs "Vrms", så det ska vara samma.

Värdet betyder att vid 1,2 V effektivvärde in i förstärkaren så ger den sin maximala uteffekt.


Vänta nu här! Har du monoblock? Då måste du ju ha fyra stycken slutsteg om du absolut vill bi-ampa. Då går det vanligtvis INTE att bryggkoplpa två monoblock till så att säga "ett bryggkopplat". Akta akta!

Fundera en extra runda tycker jag om du verkligen vill biampa. Det kanske är bättre att på sikt köpa ett stort stereoslutsteg på några hundra watt istället. Så skulle jag göra i alla fall.
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/02/04 :  16:02:10  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

quote:
Originally posted by Soulman
Tack för svaret Johan. Jag känner att jag knappt har en aning om något här Jag hittar något som heter "Nominal Line Input Sensitivity" som har värdet 1,4Vrms på mina monoblock. Är det detta värdet som jag skall kolla på? På ett annat slutsteg hittar jag något som heter "Ingångskänslighet" som har värdet 1.2V. Är det samma sak? Det borde väl vara det förmodar jag, om nu inte mina engelska-kunskaper lurar mig Men varför skiljer sig enheten? Dvs Vrms vs V.

/Stefan



Om det bara står "V" menar man vanligtvis effektivvärdet, dvs "Vrms", så det ska vara samma.

Värdet betyder att vid 1,2 V effektivvärde in i förstärkaren så ger den sin maximala uteffekt.


Vänta nu här! Har du monoblock? Då måste du ju ha fyra stycken slutsteg om du absolut vill bi-ampa. Då går det vanligtvis INTE att bryggkoplpa två monoblock till så att säga "ett bryggkopplat". Akta akta!

Fundera en extra runda tycker jag om du verkligen vill biampa. Det kanske är bättre att på sikt köpa ett stort stereoslutsteg på några hundra watt istället. Så skulle jag göra i alla fall.



Tack för svaret igen Johan. Förbaskat trevligt med hjälp måste jag säga Jag har ett par frågor till om du (eller någon annan) har tid och lust att svara... Skillanden på ingångskänslighet mellan 1,4 Vrms och 1,2 Vrms, är den för stor?

Tanken på biamp kommer sig av att basen i mina Jamo Concert 11 sägs behöva rejäla kraftresurser för att hållas stram. Därför funderar jag på att skaffa ett (förhållandevis) billigt begagnat Rotel RB 991 eller dylikt till basen och fortsätta med mina Donizetti till resten... Älskar nämligen klangen i mellanregister och diskant i min Donizetti. Låter det helt vansinnigt eller kan det finnas nytta med det?

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/02/04 :  16:42:37  Show Profile Send Black Rob a Private Message
quote:
Jag förstår inte riktigt, du skriver att du körde med biwiring och bryggkoplpade slutsteg men att du samtidigt inte hade kablar så det räckte. Menar du att du inte hade tillräckligt med lågnivåkablage?


Japp det stämmer, ursäkta att jag inte fick med det. Jag beställde ganska fort Supras Y-link för att kunna köra Bi-amping men fram tills dess fick jag köra med enkla signalkablar och enda möjligheten att då använda båda slutstegen var att brygga dom.

It´s all about credibilty

http://blackrob.minhembio.com
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2003/02/04 :  17:33:09  Show Profile Send TiGgR a Private Message
En annan sitter och längtar efter beställda BiWi kablar och Y-link till mina Mordaunt-Short MS908 och Macintosh MC7100 steg!!

Så BiAmpat blire här!!! Nu kör jag med ett steg och Audison Sonus 6 kabel för att sedan koppla BiWi med ett steg och slutligen BiAmpa för att höra skillnaden!!

Den som väntar på något gott väntar ALLTID för länge!!

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000