Author |
Topic |
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2012/09/21 : 13:34:19
|
quote: Vad använder ni för strömförsörjning till era MiniDSP? Väggbula, USB eller något mer avancerat?
Har provat med lite olika, även batteri men hörde ingen skillnad som vanligt... |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Tomas J
fd _T_
1551 Posts |
Posted - 2012/11/22 : 22:25:09
|
Dags för trådlyft!
Jag har nu äntligen fått ihop min lilla minidsp, jag köpte en 2X4 och petade in i en liten låda med trafo, likriktare och en kondensator, det fungerar fint.
Nu börjar resan. Dessvärre så har jag aldrig riktigt förstått det här med delningsfilter, är det någon som kan ge förslag på hur man ställer in apparaten på ett vettigt sätt?
Jag har ett par THAM6 som jag vill integrera in i mitt system, martinsson har i en tråd rekomenderat att dela dessa vid ca: 120-150Hz 24db/oktav.
ställer man då bara in 24db/oktav och 150hz cut off frequency i low pass filter settings? Hur bör man ställa in High pass filter settings?
Ska man köra BW eller LR som filtertyp?
När behöver man ställa in output deley?
Det känns som om att jag har en fråga för varje inställning, jag känner mig helt vilsen |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2012/11/22 : 23:18:06
|
Tomas J - Det är nog bara att prova sig fram
24db/oktav och 150hz cut off frequency i low pass filter settings, borde fungera bra. Men prova att dela 48db/oktav, prova även att växla mellan BW och LR och testa även att dela lägre. Du anger inte vad du har för högtalare som ska spela tillsammans med THAM6, jag gissar att det är ett par stativare. Börja att dela med HP-filter vid ca. 80Hz, 12db/oktav, sedan är det bara att experimentera.
Jag gillar att ha dela brant och ha rejäla överlapp i registren, mina basar spelar upp till 300Hz nu och midarna tar vid på 65Hz så det blir lite som ett 2,5-vägs system. Det finns liksom inget som är rätt eller fel, det är bara att prova sig fram.
Delay får du prova dig fram, kanske någon annan kan räkna fram ett teoretiskt värde?
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Tomas J
fd _T_
1551 Posts |
Posted - 2012/11/23 : 07:06:15
|
Så här ser det ut i det första filtret med CH1
När man växlar över till CH2 så misstänker jag att jag ska ha samma inställningar där, men varför lyser by pass knappen på olika sätt?
När man sen går över till det andra filtret med CH3 och 4, hur bör det se ut där?
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2012/11/23 : 08:37:18
|
Det där se inte ut riktigt som min, men jag har ju 2x8.quote: varför lyser by pass knappen på olika sätt?
På out1 & out2 kör du tex. basen dvs. Low Pass, då blir det bypass på High Pass. Som det är nu har du HP på ena kanalen och LP på den andra, måste ändras. På out3 & out4 kör du då High Pass på ca. 60-130Hz (Bypass ska lysa på Low Pass, tvärtom som på din bild) På min version så klickar man bara på Bypass för att ändra.
Ex: out1 & out2 styr signalen till basens slutsteg, out3 & out4 styr signalen till slutsteget som tar hand om resten.
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Tomas J
fd _T_
1551 Posts |
Posted - 2012/11/23 : 09:36:05
|
Ahaa, det är så det fungerar, då tror jag att till och med en filteranalfabet som jag kan få till det! Jag får prova att göra nya inställningar när jag kommer hem i eftermiddag. Tack för hjälpen! |
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 19:56:10
|
Nu har även jag blivit med Minidsp Det blev en Nanodigi. Funkar kanonbra. Delar bara i 2 kanaler just nu mellan bas o toppar. Väldigt trevlig att kunna sätta filter och delay så att integrationen blir bra!
Nu bara frågan om man ska lägga beställningen på 3 st Buffalo3 SE hos Twisted Pear... |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
Tomas J
fd _T_
1551 Posts |
Posted - 2013/02/05 : 06:11:59
|
Är det någon som har upplevt att signalen bli märkbart svagare av att ha miniDsp:n inkopplad? Jag stör mig lite på att jag måste vrida upp volymkontrollen mycket mera på försteget numera! :) |
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2013/02/05 : 11:36:08
|
minidsp har ganska låg utnivå, själva säger dem att det är en korrekt utnivå, men visst måste man kräma på mer än man är van vid, kör 2x8 med digitalt in, och även då är jag ganska nära "slutet" gain-mässigt. |
|
|
Topic |
|