HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vi med miniDSP
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/19 :  13:23:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag tänkte att vi som kör med miniDSP kunde ha en egen liten tråd att dryfta förträffligheten med dessa manicker i.

Jag börjar då.
Kör sedan en vecka tillbaka med ett 2x8 kort och 4x10 plug-in.
CD och vinyl som signalkälla,
DIY-försteg/RIAA,
Trevägs DIY-högtalare, tre slutsteg/förstärkare:
Inter M R500 plus (till 10" mellan/midbas Fane)
T-Amp S-150 (till 12" Cerwin Vega)
H/K 430 (receiver från 70-talet, ska bytas ut snart - till diskant, Elac Jet)

Inga High-end grejor alltså, jag har inte heller några "guldöron" och jag lyssnar mycket hellre på skramlig gammal Rock än på tramsjazz.
Inte heller har jag några önskemål om en absolut rak frekvensgång.
Jag är mao. mer "rocker" än "hifinörd".

Jag märker inget av de ljudförsämrande egenskaper som jag var lite rädd för - brus och försämrad dynamik.
Eftersom jag nu inte har några passiva komponenter mellan slutsteg och högtalarelementen så misstänker jag att fördelarna med apparaten överväger nackdelarna för brusnivån är oförändrad och dynamiken blev något bättre.
Delningsfilter kan man ju labba med hur mycket som helst känns det som...

Problem jag har:
1. Jag bryter strömmen till hela anläggningen när jag slutat lyssna, med miniDSPn inkopplad blir det ett kraftigt "Bomp!"
Förmodligen bryter DSPn snabbare än slutstegen, kan man koppla på en kondensator på strömförsörjningen (före anslutningen till kortet) och på så vis få en lite softare avstängning?
2. När jag startar min Laptop för att göra små ändringar så får jag ofta ett felmeddelande om att förbindelsen med DSPn inte är korrekt "Please check your USB-connection"
Ibland fungerar det, ibland inte - vad gör jag för fel tro?

Edit: Snavfel

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/09/20 09:04:06

Tomas J
fd _T_

1551 Posts

Posted - 2012/09/19 :  15:04:51  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Jag har läst att vissa har haft problem med usb-anslutningen på själva dsp-kortet, kanske ska du kika lite extra på om den är ok!

Jag ska också införskaffa två st DSP så fort ekonomin tillåter, har två system som jag har skapat ett behov till att dela aktivt

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/19 :  15:24:11  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Jag har läst att vissa har haft problem med usb-anslutningen på själva dsp-kortet, kanske ska du kika lite extra på om den är ok!
Jag hade läst lite om det innan så jag köpte med en sådan där USB-chassi kabel.
Nu anslöt jag den på kortet och har inte haft problem sedan dess, dock bara en timme sedan...

quote:
Jag ska också införskaffa två st DSP så fort ekonomin tillåter, har två system som jag har skapat ett behov till att dela aktivt
Inget att tveka på, bara att handla

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8654 Posts

Posted - 2012/09/19 :  17:21:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
med miniDSPn inkopplad blir det ett kraftigt "Bomp!"

Har min nanoDigi på dygnet runt,jag frågade minidsp killarna och dom sa "sure,it#180;s been maid to do 24/7.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2012/09/19 17:22:23
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/20 :  00:06:30  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
quote:Jag har läst att vissa har haft problem med usb-anslutningen på själva dsp-kortet, kanske ska du kika lite extra på om den är ok!

Jag hade läst lite om det innan så jag köpte med en sådan där USB-chassi kabel.
Nu anslöt jag den på kortet och har inte haft problem sedan dess, dock bara en timme sedan...
Äh, det buggar ju lika mycket som förut...
Lösningen verkar vara att bryta strömmen och "starta om" DSPn, påminner om TV-boxen från Felia
Nåväl, det är inget stort problem.
DSPn håller kvar alla värden jag har programmerat den med, det är bara omöjligt att få den att kommunicera med datorn ibland.

Tack för tipset Ryssen, jag ska nog låta den stå på dygnet runt.
Hur är nano Digi'n? funderar på en sådan till "fulstereon" i vardagsrummet.

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7967 Posts

Posted - 2012/09/20 :  00:18:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hur lätta är de här apparaterna att hantera för en som är på en tvåårings nivå när det gäller datorer och digitalteknik?
Jag kan definitivt se ett behov av digitala delningsfilter och justerbar tidsfördröjning i mina anläggningar men jag saknar hel fallenhet för den sortens apparater.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/20 :  00:24:42  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Hur lätta är de här apparaterna att hantera för en som är på en tvåårings nivå när det gäller datorer och digitalteknik?
Jag kan definitivt se ett behov av digitala delningsfilter och justerbar tidsfördröjning i mina anläggningar men jag saknar hel fallenhet för den sortens apparater.
Om du bara klarar av att ansluta alla kablar på rätt ställe och ladda ner programvaran så bör det inte vara något problem (och blir det problem så får vi väl hjälpa dig)
Vilken version tror du att du behöver?

Go to Top of Page

Fuling

7967 Posts

Posted - 2012/09/20 :  00:43:18  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Om du bara klarar av att ansluta alla kablar på rätt ställe och ladda ner programvaran så bör det inte vara något problem

Tillräckligt för att jag ska svära så att tapeterna krullar ihop sig, men det låter inte som ett helt omöjligt uppdrag.

Det första jag tänker på är digital delning till mitt fyrvägs hornsystem, i så fall gärna aktivt hela vägen (alltså 2x4 utgångar) och med fördröjning på midbas, mid och diskant.
I nuläget håller jag på med ett passivt filter (aktivt till basen) till nämnda anläggning men jag har på känn att jag en vacker dag kommer att kapitulera och gå över till digitalt, främst för att jag kommer att vilja byta basreflexlådorna mot bashorn och då vill jag kunna tidsanpassa övriga register.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/20 :  00:50:14  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Fuling, du kommer nog tids nog falla ner i kiseldalen.
Det här är en god början.

I övrigt börjar jag själv alltmer snegla på miniDSP. Verkar hur bra som helst.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/09/20 :  07:33:17  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:

Klarar du av att skriva inlägg på hifi-forum så kommer du klara av
att hantera en minidsp lätt som en plätt

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/09/20 :  07:54:30  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Skulle kunna tänka mig att det här är lösningen på mina delningsbekymmer. Jag tänkte eventuellt utvärdera ytterligare ett horn mellan mitt 320Hz horn och diskanten för att minska beemandet. Det skulle innebära ett 5vägssystem. Hur löser man det lättast med MiniDsp? Kan man koppla in en mic och låta den ställa in nivåer och delay automatiskt eller får man mecka med det själv?

/Marcus
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/20 :  08:09:16  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Det skulle innebära ett 5vägssystem. Hur löser man det lättast med MiniDsp?
Jag tror att 4-väg är max med deras grejor.
Men kanske om du köper både en 2x4 och en 2x8...?
quote:
Kan man koppla in en mic och låta den ställa in nivåer och delay automatiskt eller får man mecka med det själv?
Tyvärr inte (detta vore ju rena drömmen) du får mäta med annan utrustning och justera ljudet med DSPn, ingen automatik.

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1551 Posts

Posted - 2012/09/20 :  08:54:07  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Pga. Din tråd så har jag äntligen fått ändan ur vagnen och prioriterat ett inköp av en 2x4 och mjukvara till denna :-)

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/20 :  09:01:50  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Pga. Din tråd så har jag äntligen fått ändan ur vagnen och prioriterat ett inköp av en 2x4 och mjukvara till denna :-)

Återkom gärna med dina intryck när du testat den.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/20 :  09:09:07  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Denna tråd knuffar även mig närmare kanten.

Här finns det oändlig lång tråd om miniDSP
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=35567
Jag har inte alls läst den, - för lång. Men jag tänkte mig nog att ögna genom den innan jag
ev gör en beställning av en miniDSP.

Förövrigt, är det någon som beställer en och vill dela på lite frakt, så kan ni höra av er till mig.
Så kanske jag får tummen ur.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1551 Posts

Posted - 2012/09/20 :  09:21:12  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Synd att du inte var snabbare mickel-mackel!
Frakten går på 30$

Dock funderar jag på att köpa en till frammöver då jag har ett till system som skulle kunna ha användning av detta. Så hojta till när du vill beställa så kan vi sammfrakta vid nästa beställning!

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/09/20 :  11:45:35  Show Profile Send Joda a Private Message
Hade det bara funnits limiter på in och utgång hade det varit perfekt med en 2x4 balanserad.
Men så vitt jag kan se är det bara 10x10 plugin som har detta.

Med en 4x8 och digitalkort borde det väl gå att göra femväg då den har 10 utgångar?

Den förstår jag inte varför dom inte gör en martix switcher till de mindre korten. Då kan man ju välja själv var man vill göra. Fast då försvinner ju idén med att sälja flera plugin om man skulle kunna göra vad man vill med ett.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/20 :  11:52:54  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Med en 4x8 och digitalkort borde det väl gå att göra femväg då den har 10 utgångar?
Kanske det, jag har "noll koll" på hur de digitala ut&ingångarna fungerar.
Fast 5-väg? jag förstår inte riktigt vitsen med det- mostlydiy, förklara gärna hur ditt system ser ut.

Jag kan inte för mitt liv begripa vad jag ska ha den fjärde kanalen till
Kanske en bakåtriktad el. rundstrålande diskant? Jetdiskanten har så usel spridning...

Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/09/20 :  12:34:13  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Sista bilden i den här tråden visar systemet.

http://www.minhembio.com/mostlydiy/317875/

Tänkte prova med mina altec 802-8D i de mindre 700Hz hornen jag svarvade och använda dem mellan 320Hz hornet och banddiskanten. Behöver egentligen inte det men jag skulle vilja se om det kan minska direktiviteten hos 320Hz hornen så jag får en bredare ljudbild. Jag har en Xtz subamp 1 med dsp som jag kan köra de tappade hornen med och då behöver jag ju bara 4 kanaler så det skulle vara en lösning också förstås.

/Marcus
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8654 Posts

Posted - 2012/09/20 :  15:26:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Hur är nano Digi'n? funderar på en sådan till "fulstereon" i vardagsrummet.

Den används ju helt digitalt.spdif in och sedan får man hänga på 1-4 daccar,programvaran är ungefär som vanliga minidsp.
Och att man kan använda fjärrkontroll på volymen och muting och skifta ingång (spdif och toslink).

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2012/09/20 15:33:20
Go to Top of Page

Fuling

7967 Posts

Posted - 2012/09/20 :  23:30:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Antar att det är en miniDSP 2x8 man ska ha om man vill ha två analoga ingångar och åtta analoga utgångar? 299USD plus frakt är ju inte helt gratis men jag kan tänka mig att det är ett bra pris ändå för de funktioner som ingår.

Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/09/21 :  07:06:19  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
8 analoga utgångar räcker till två fyrvägare. Ska man ha 5vägare blir det väl två st sånna och då kostar det på. Blir nog att laborera lite med Subampen.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/21 :  07:59:36  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Antar att det är en miniDSP 2x8 man ska ha om man vill ha två analoga ingångar och åtta analoga utgångar? 299USD plus frakt är ju inte helt gratis men jag kan tänka mig att det är ett bra pris ändå för de funktioner som ingår.
Du måste köpa en plug-in också, jag köpte till en 4x10 och betalade totalt med frakt & tull ca. 2850 kr.
Den är värd varenda krona tycker jag.
quote:
8 analoga utgångar räcker till två fyrvägare. Ska man ha 5vägare blir det väl två st sånna och då kostar det på. Blir nog att laborera lite med Subampen.
Du kan ju köpa en 2x8 och en 2x4 som är betydligt billigare, $99 + frakt & tull.

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/09/21 :  12:24:57  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Vad använder ni för strömförsörjning till era MiniDSP?

Väggbula, USB eller något mer avancerat?

/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8654 Posts

Posted - 2012/09/21 :  12:28:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Använder väggbula till min,men har en 12v accumulator ståendes som ska provas bara jag orkar..

Learning by burning..
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/21 :  12:46:17  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Använder väggbula till min,men har en 12v accumulator ståendes som ska provas bara jag orkar..
Samma här.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000