HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dist på spotify?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2012/09/10 :  16:32:23  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Lyssnar för första gången på Spotify via USB-DAC och det distar något så otrolig. Har andra också det intrycket eller är det drivrutiner eller annat som felar på min sida?

lyssnar just nu på Björk Debut (ecopac)
Lyssnat på Sade "the ultimate Collection"
Nick Cave "Henrys dream 2010 digital remaster"

Och det distar rätt ordentligt IMHO.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2012/09/10 :  16:51:00  Show Profile Send JonFo a Private Message
Ingen dist på spotify för mig men på Flash. Det är säkert drivrutiner/inställningar som spökar för dig.

# Jon
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2012/09/10 :  17:02:00  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Låter bra på min Spotyfy också. Kolla drivrutiner.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2012/09/10 :  17:03:31  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
hmm.... hittade en annan version av Björks Debut som det inte stod ecopac på, den verkar inte dista.... Gissar att det är där det klämmer.

Undrar om det slår igenom hårdare med lågt bitrate om det är lite tokigt högt inspelat? Startade test-versionen idag, tyckte det kunde vara skönt att slippa skivhögen på skrivbordet.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2012/09/10 :  17:24:51  Show Profile Send dwain a Private Message
Om det inte är premium du har så tappar du massor med kvalité på ljudet :)
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2012/09/10 :  19:21:13  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har ni kolllat de tre alsterna ovan och ni hör ingen dist över huvud taget? För i så fall får jag kolla vidare vad som är fel.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2012/09/10 :  22:47:24  Show Profile Send dwain a Private Message
Ska lyssna och återkomma :)
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2012/09/10 :  23:26:38  Show Profile Send shifts a Private Message
Får ibland sanslöst mycket dist på Spotify, men det är när jag har datorns systemljud nerdraget, samtidigt som jag höjer nivån i Spotify. Särskilt i lurar kan det sista riktigt räligt då. Kolla om du inte gjort något liknande.

Lovar att lyssna via anläggningen i morgon på dessa tre skivor och kolla.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2012/09/11 :  00:43:31  Show Profile Send Passerati a Private Message
Spotify har väl den spelstilen
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2012/09/11 :  07:38:13  Show Profile Send shifts a Private Message
Passerati: Det tycker jag inte. Det är en natt-och-dag-skillnad som beskrivs och så illa är det näppeligen inte. Har haft hififolk på besök här som suttit som fågelholkar när jag berättat att Spotify är källan, de trodde aldrig att lät så bra.

Edited by - shifts on 2012/09/11 07:40:02
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/09/11 :  10:04:59  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Hej,

har haft massa problem med det där och det har, empiriskt, alltid varit något som tyngt nätverket eller datorn då det spelats.

Lugnt på nätverket och mindre processer igång på burken så har det fungerat utmärkt.

/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2012/09/11 :  13:38:20  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Intressant, men det verkar faktiskt dista pga nätverksbelastningen... Är det pga problem med paketen så Spotify gissar bitar och det låter som dist i snabba transienter?

Så nästa fråga. Om man istället streamar via 3G, tar man i så fall av sin begränsade bandbredd eller är det ett eget flöde om man prenumerara på Spotify via mobil? Samma distortion där tro?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2012/09/12 :  04:06:09  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
shifts
Passerati: Det tycker jag inte. Det är en natt-och-dag-skillnad som beskrivs och så illa är det näppeligen inte. Har haft hififolk på besök här som suttit som fågelholkar när jag berättat att Spotify är källan, de trodde aldrig att lät så bra.
Noterat, att du tycker så. Fågelholkar eller ej, jag tycker tydligen inte som du utan finner spotify bristfälligt. Möjligt att jag tyvärr hissade mjukvaran av både lite entusiasm och förväntan i början, det kunde ju istället ha blivit så bra. Ser det nu som ett smidigt alternativ till att söka efter music på Youtube, dock inte mycket mera.

Edited by - Passerati on 2012/09/12 04:18:13
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2012/09/12 :  09:19:31  Show Profile Send shifts a Private Message
Helt ok att du tycker diametralt annorlunda, men blir så klart förvånad. För det är ju väldigt bra, om än inte perfekt (vilket jag aldrig skrev).

Men känner du ärligen att det som beskrivs i tårdstarten är en inbyggd brist i Spotifys mjukvara eller val av filformat och kompression? Det gäller ju att separera sin egna åsikter om Spotifys eventuella tillkortakommanden och de problem som trådskaparen har. Plus att det framkommit flera felkällor redan i denna korta tråd, som får Spotify att låta sämre än det bör.

Edited by - shifts on 2012/09/12 09:28:32
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/12 :  11:10:02  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ett kort instick bara...

I vardagsrummet, på "fulstereon" kör vi ibland gratis-Spotify kopplat analogt till en receiver från en laptop.
Det låter helt okej, lite tunt och murrigt men absolut ingen dist.
Som bakgrunsdlyssning medan man städar eller gör något annat tråkigt så tycker jag att det fungerar klockrent.

Vi ska väl uppgradera till Premium för att slippa reklamen och för att kunna få Spotify även i mobilerna.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/09/12 :  11:41:14  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
och framför allt kunna streama i högre kvaliteter!

Själv brukar jag köra Spotify i min iPod Touch kopplad digitalt till Marantz NA7004. Kom inte o påstå att det låter illa!

Ibland kör jag Spotify på macMini och tar ut digital signal till DAC:en i Marantzen också, det låte inte heller illa, jag lovar!

Att AIFF/FLAC-filer låter bättre, jo, det gör de helt klart.
Men hellre en bra inspelning via Spotify än en medioker på CD...

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/12 :  12:10:36  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
och framför allt kunna streama i högre kvaliteter!
Det har jag ju inte ens tänkt på, jag är nog inte tillräckligt "hifinördig"
När det gäller "fulstereon" så är det skit samma, men med Premium kan jag ju använda Spotify i stugan också.

Fast jag föredrar att spela skivor, tycker streaming/datoravspelning är lite tråkigt.
Så jag skriver inte under på detta:
quote:
Men hellre en bra inspelning via Spotify än en medioker på CD...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/09/12 :  13:11:25  Show Profile Send CC a Private Message
Har en tid kört med Spotify (Premium) via Squeezeserver -> Squeezebox Classic -> osv utan andra problem än med lite buffring (pga strulande router). Någon dist har jag aldrig noterat. Låter förvånansvärt bra även om det inte kan mäta sig med egna goda rippar :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/09/12 :  14:45:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:

Fast jag föredrar att spela skivor, tycker streaming/datoravspelning är lite tråkigt.
Så jag skriver inte under på detta:
quote:

Men hellre en bra inspelning via Spotify än en medioker på CD...





Jo, vi är helt överens, men jag syftade på ljkudkvaliteten!

Mvh /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2012/09/12 :  17:19:29  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
4-non-blondes; pleasantly blue. Lite trevligt nostalgiskt..... men det är ju lite intressant att det låter som om de kopplar in en metal-dist till sången under refrängen. Säkert meningen men intressant ändå.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2012/09/15 :  13:04:28  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Må tillägga att ni skall bocka i "High Quality Streaming" under fliken inställningar. Kör ni från mobil enhet finns det low, medium, high och extreme quality. I premium skall tilläggas.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/09/16 :  18:59:57  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag blir tyvärr väldigt lyssningstrött av att lyssna på förstörande komprimerad musik oavsett bitrate. Jag hoppas på spotify med lossless snart!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000