Author |
Topic |
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2012/09/10 : 16:32:23
|
Lyssnar för första gången på Spotify via USB-DAC och det distar något så otrolig. Har andra också det intrycket eller är det drivrutiner eller annat som felar på min sida?
lyssnar just nu på Björk Debut (ecopac) Lyssnat på Sade "the ultimate Collection" Nick Cave "Henrys dream 2010 digital remaster"
Och det distar rätt ordentligt IMHO. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
JonFo
Member
218 Posts |
Posted - 2012/09/10 : 16:51:00
|
Ingen dist på spotify för mig men på Flash. Det är säkert drivrutiner/inställningar som spökar för dig.
# Jon |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2012/09/10 : 17:02:00
|
Låter bra på min Spotyfy också. Kolla drivrutiner. |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2012/09/10 : 17:03:31
|
hmm.... hittade en annan version av Björks Debut som det inte stod ecopac på, den verkar inte dista.... Gissar att det är där det klämmer.
Undrar om det slår igenom hårdare med lågt bitrate om det är lite tokigt högt inspelat? Startade test-versionen idag, tyckte det kunde vara skönt att slippa skivhögen på skrivbordet. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2012/09/10 : 17:24:51
|
Om det inte är premium du har så tappar du massor med kvalité på ljudet :) |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2012/09/10 : 19:21:13
|
Har ni kolllat de tre alsterna ovan och ni hör ingen dist över huvud taget? För i så fall får jag kolla vidare vad som är fel. |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2012/09/10 : 22:47:24
|
Ska lyssna och återkomma :) |
|
|
shifts
Member
375 Posts |
Posted - 2012/09/10 : 23:26:38
|
Får ibland sanslöst mycket dist på Spotify, men det är när jag har datorns systemljud nerdraget, samtidigt som jag höjer nivån i Spotify. Särskilt i lurar kan det sista riktigt räligt då. Kolla om du inte gjort något liknande.
Lovar att lyssna via anläggningen i morgon på dessa tre skivor och kolla. |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2012/09/11 : 00:43:31
|
Spotify har väl den spelstilen |
|
|
shifts
Member
375 Posts |
Posted - 2012/09/11 : 07:38:13
|
Passerati: Det tycker jag inte. Det är en natt-och-dag-skillnad som beskrivs och så illa är det näppeligen inte. Har haft hififolk på besök här som suttit som fågelholkar när jag berättat att Spotify är källan, de trodde aldrig att lät så bra. |
Edited by - shifts on 2012/09/11 07:40:02 |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2012/09/11 : 13:38:20
|
Intressant, men det verkar faktiskt dista pga nätverksbelastningen... Är det pga problem med paketen så Spotify gissar bitar och det låter som dist i snabba transienter?
Så nästa fråga. Om man istället streamar via 3G, tar man i så fall av sin begränsade bandbredd eller är det ett eget flöde om man prenumerara på Spotify via mobil? Samma distortion där tro? |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2012/09/12 : 04:06:09
|
quote: shifts Passerati: Det tycker jag inte. Det är en natt-och-dag-skillnad som beskrivs och så illa är det näppeligen inte. Har haft hififolk på besök här som suttit som fågelholkar när jag berättat att Spotify är källan, de trodde aldrig att lät så bra.
Noterat, att du tycker så. Fågelholkar eller ej, jag tycker tydligen inte som du utan finner spotify bristfälligt. Möjligt att jag tyvärr hissade mjukvaran av både lite entusiasm och förväntan i början, det kunde ju istället ha blivit så bra. Ser det nu som ett smidigt alternativ till att söka efter music på Youtube, dock inte mycket mera. |
Edited by - Passerati on 2012/09/12 04:18:13 |
|
|
shifts
Member
375 Posts |
Posted - 2012/09/12 : 09:19:31
|
Helt ok att du tycker diametralt annorlunda, men blir så klart förvånad. För det är ju väldigt bra, om än inte perfekt (vilket jag aldrig skrev).
Men känner du ärligen att det som beskrivs i tårdstarten är en inbyggd brist i Spotifys mjukvara eller val av filformat och kompression? Det gäller ju att separera sin egna åsikter om Spotifys eventuella tillkortakommanden och de problem som trådskaparen har. Plus att det framkommit flera felkällor redan i denna korta tråd, som får Spotify att låta sämre än det bör. |
Edited by - shifts on 2012/09/12 09:28:32 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2012/09/12 : 11:10:02
|
Ett kort instick bara...
I vardagsrummet, på "fulstereon" kör vi ibland gratis-Spotify kopplat analogt till en receiver från en laptop. Det låter helt okej, lite tunt och murrigt men absolut ingen dist. Som bakgrunsdlyssning medan man städar eller gör något annat tråkigt så tycker jag att det fungerar klockrent.
Vi ska väl uppgradera till Premium för att slippa reklamen och för att kunna få Spotify även i mobilerna. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/09/12 : 11:41:14
|
och framför allt kunna streama i högre kvaliteter!
Själv brukar jag köra Spotify i min iPod Touch kopplad digitalt till Marantz NA7004. Kom inte o påstå att det låter illa!
Ibland kör jag Spotify på macMini och tar ut digital signal till DAC:en i Marantzen också, det låte inte heller illa, jag lovar!
Att AIFF/FLAC-filer låter bättre, jo, det gör de helt klart. Men hellre en bra inspelning via Spotify än en medioker på CD...
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2012/09/12 : 12:10:36
|
quote: och framför allt kunna streama i högre kvaliteter!
Det har jag ju inte ens tänkt på, jag är nog inte tillräckligt "hifinördig" När det gäller "fulstereon" så är det skit samma, men med Premium kan jag ju använda Spotify i stugan också.
Fast jag föredrar att spela skivor, tycker streaming/datoravspelning är lite tråkigt. Så jag skriver inte under på detta: quote: Men hellre en bra inspelning via Spotify än en medioker på CD...
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/09/12 : 14:45:22
|
quote:
Fast jag föredrar att spela skivor, tycker streaming/datoravspelning är lite tråkigt. Så jag skriver inte under på detta:
quote:
Men hellre en bra inspelning via Spotify än en medioker på CD...
Jo, vi är helt överens, men jag syftade på ljkudkvaliteten!
Mvh /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2012/09/12 : 17:19:29
|
4-non-blondes; pleasantly blue. Lite trevligt nostalgiskt..... men det är ju lite intressant att det låter som om de kopplar in en metal-dist till sången under refrängen. Säkert meningen men intressant ändå. |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2012/09/15 : 13:04:28
|
Må tillägga att ni skall bocka i "High Quality Streaming" under fliken inställningar. Kör ni från mobil enhet finns det low, medium, high och extreme quality. I premium skall tilläggas. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2012/09/16 : 18:59:57
|
Jag blir tyvärr väldigt lyssningstrött av att lyssna på förstörande komprimerad musik oavsett bitrate. Jag hoppas på spotify med lossless snart! |
|
|
|
Topic |
|