HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med högtalarplacering (Rauna Leira) eller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2012/09/13 :  11:04:39  Show Profile Send Roger.L a Private Message
Jag har ett par Rauna Leira som jag är nöjd med, men basen verkar försvinna i lyssningshöjd. När jag står upp så finns det en tydlig och behaglig bas. Men när jag sätter mig ner i fåtöljen så försvinner stora delar av basen.
Har provat med diverse vinklingar och avstånd till bakre väggen.

Har ni stött på detta problem?
Kom gärna med tips på ev. lösningar.

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/09/13 :  13:25:06  Show Profile Send CC a Private Message
"Har ni stött på detta problem? "

- Japp. Allt för ofta. Akustikproblem.

Testa även var du sitter i rummet i förhållande till olika placeringar av högtalarna samt laborera med höjden på baselementen i rummet... (inte för att du vill ha högtalarna på ex stolar utan för att du lär dig lite om vad som händer)

Åtgärd. Anlita en akustiker som mäter upp ditt rum och kan ge relevanta råd och tipps eller skaffa egen mätutrustning, googla och läs på om lite akutstiklära. Kanske besöka biblioteket? Samt våga testa. Var beredd på en ny hobby i hobbyn då akustik är en knepig bit att sätta sig in i... Men mycket intressant. ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/09/13 :  15:12:02  Show Profile Send Vox a Private Message
Skaffa högre ben till fåtöljen.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2012/09/13 :  22:13:37  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Testa att flytta ihop burkarna(högtalarna)

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2012/09/14 :  04:32:36  Show Profile Send Passerati a Private Message
Beroende på vart i rummet jag ställer (eller felplacerar) mina Opus 3 Crescendo och placerar (eller felplacerar) lyssningspunkten i rummet, så försvinner det mesta av upplevelsen av basåtergivning vid lyssningspunkten samtidigt som porslinet ramlar ur skåpen ute i köket. Det finns solklart en del basåtergivning, dock helt enkelt bara att lägre frekvenser släcks ut på vissa punkter och detta är väl ett av det ständiga återkommande problemen liksom krigen i kabeldebatterna...

Förutom större välfyllda bokhyllor, så tycker jag Mickes HIFI kokbok är en rätt så trevlig samling instruktioner:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2012/09/15 :  22:00:55  Show Profile Send Roger.L a Private Message
Tack för tipsen!

Som jag skrev tidigare så är rummet rätt litet. Väggarna vänster samt höger är klädda med bokhyllor med böcker. Väggen bakom min sittplats är en ren vägg och väggen framför mig har fönster på övre halvan och vägg på nedre. Skall prova att täcka för fönsterna samt väggen framför mig med filtar för att se om det blir någon förbättring. Blir kanske till att bygga ljudabsorbenter.

Högtalarna står direkt på golvet så jag skall prova med lite olika underlag. Tror inte det hjälper men skall prova både med vibrationsdämpning och därefter med spikes...

Trodde först att jag inte skulle få någon bas ur högtalarna men nu ser jag dock lite hopp i denna historian.
Har ni några direkta tips?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000