HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad letar du efter med hifin? Varför började du?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2012/08/25 :  00:15:20  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
kanske banal fråga, men vad fick dig att börja uppgradera osv? Varför intresserade du sig för bra ljudåtergivning från början?
Kommer själv ihåg det väldigt tydligt. Skulle köpa min första lite bättre anläggning och lyssnade på en uppställning Klipsh, kollade mins 3 ggr om centern var inkopplad och har sedan dess jagat ljudbild, mestadels. Det var min anledning till varför intresset föddes.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2012/08/25 :  08:18:47  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag har faktiskt också ett tydligt minne hur intresset började.

Det var i mitten på 80 talet, en god vän köpte ett par nya QLN reference (tror jag de hette) på en konkursauktion och samma dag ett begagnat Dynamic Precision (Model one, tror jag...) slutsteg på annons i sydsvenskan.
Sedan åkte vi ut till hans sommarstuga och bar in grejerna. Vi köpte även 5 meter högtalarkabel av enklaste sort, skalade och stack in i bananhonorna i högtalarna och fäste genom att trycka in tandpetare. Han hade en Philips bärbar CD spelare.

Redan första skivan som spann igång skickade rysningar igenom oss. Vi var fullständigt förbluffade, chockade och euforiska över ljudet. Det var i särklass de häftigaste vi upplevt båda två. Jag minns att det var en lördag, vi skulle egentligen 'förfesta' hos honom för att sedan gå på fest, men vi stannade hemma hela natten för att spela igenom alla skivor han hade. Vi var 18 år och ett livslångt ljudintresse var fött

Artphotography
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/08/25 :  09:17:35  Show Profile Send byZan a Private Message

Detta är taget från min tråd här på forumet.

Jag har under många år varit intresserad av stereo, så som vi sa på tidigt 60-tal. Mina första minnen (tack vare ett kort som nu dessvärre är borta) är när jag sitter i grannens egna rum och lyssnar till Elvis vs Steel, på en Telefunken och som det t o m stod stereo på i kursiverad stil vill jag minnas. Det var grunden för att mitt intresse för musik och sedan även stereo pryttlar tog fart tror jag.

Under min uppväxt så inhandlades det en hel del olika stereo prylar. Några märken jag har ägt under åren är:
Luxor, Telefunken, B&O, Philips, JVC, Technics, Onkyo, Hitachi, Luxman, Nad, Thorens, Akai, Grundig m fl, säkert glömt några. Dessa byttes ut med jämna mellanrum, ibland för att det skulle kunna spela högre och ibland för att det skulle passa in i det övriga bohaget.


...och på den vägen är det


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/08/25 :  11:55:45  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Jag tror mitt Hifi-intresse började när jag var sjuk som liten
För då kröp jag ofta upp vår stora röda fåtölj och lyssna på Trazan och banane i hörlurar
från vinylspelaren. Minns att jag tyckte att alla djungelljuden var häftiga.

En annan sak var CD-skivan när den kom, då hade jag o mina syskon lyssnat på blandband
på kassett hela uppväxten, en viss liten skillnad kunde skönjas om man lyssnade noga hehe.

Idag ser jag mig som 40% konstruktör, 25% musiklyssnare och 25% filmtittare.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/08/25 :  12:20:01  Show Profile Send bearwik a Private Message
Mitt intresse började med att jag var på Expert i mitten på 80-talet för att köpa något, vad har jag glömt, när jag kom dit demades ett par högtalare från Qudral och jag häpnade över hur mycket bättre det lät än hemma. Det slutade med att jag köpte ett par på avbetalning samma dag.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2012/08/25 :  12:37:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Det började när jag var liten,med hörlurar sedan diy högtalare.
Målet är väl att kunna återge naturtroget ljud,vilket är en bit kvar..

Edit:Naturligtvis är musiken en av höjdpunkterna.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2012/08/25 19:54:06
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/08/25 :  13:30:52  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Tro det eller ej, jag letar efter musiken.

Visst har en del upplevelser runt prylarna varit roliga, när jag 18 år gammal packade upp mina nyinköpta AR MST, ett Phase Linear PL400 och kopplade ihop detta med mitt Dyna PAS3, moddat enligt Anders Edenholms anvisningar, signal från en AR XA med SAEC tonarm och och en MC20 med tillhörande trafo, vilken kick, vilken känsla, skiva efter skiva spelades, samma sak idag, när det blir rätt slutar jag lyssna på prylarna, jag spelar skivor.

Jag är väldigt priviligierad som arbetar med det jag tycker är roligt, nya konstruktioner som blir som jag tänkt mig är roligt men en ny bra skiva är fortfarande roligare.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/08/25 :  17:06:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har slutat leta och mer accepterat att det som ger mig mest med detta vårat gemensamma intresse är att testa lite olika saker, fortsätta lära mig nya områden och ha rejält roligt under tiden, det mest givande hittills har varit THAM serien som fallit mer än väl ut internationellt och trenden är fortfarande växande med stadigt tilltagande trafik på servern där ritningarna ligger, nu registreras ca en kvarts miljon träffar i månaden, varav ca 5000 är unika, sånt sporrar ju en att fortsätta utveckla.

För mig är det communityn, humorn, diskutionerna och gemenskapen med alla likasinnade stollar här liksom världen över som är grejjen, med konstant lärande och nyfikenhet som drivkraft, det är varför jag håller på med det här, som en vis man här på forumt en gång sa "det ska vara roligt" och det är det.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/25 :  18:50:51  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Vad letar du efter med hifin? Varför började du?

Bara upplevelser och känslor!

Jag spelar musik för att byta känsloläge, fördjupa eller förstärka känslor.
Kan jag väl på ett ungefär säga.

Dvs ibland partymusik, ibland deppmusik, ibland avslappnande osv osv.

Och förutom musiken står utrustningen även den, för lite av grejen.
Jag blir lycklig av att köpa en ny pryl, lycklig av att få ljud ur ett par nybyggda högtalare. Och det är dessutom en hobbyverksamhet att förstå saker och bygga sina grejer.
Jag är ju ingen vanlig audiofil på det viset, att jag sitter i en ständig uppgraderingskarusell av nya köpesprylar för att nå hifi-nirvana.

Men om presentationen av musiken får igång mer av mina känslor blir jag nöjdare, men det får inte kosta en massa, bara lite.
Därför bygger jag högtalare själv och sitter med billig och enkel elektronik.

Jag kan sitta rätt nöjd nu, om jag vill. Men det var ju som sagt även en hobby.

Och hitta bra musik är ju alltid roligt.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/25 :  19:27:39  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag började förövrigt med mammas gamla stereo på ett ungefär liknande denna modell:

Sen fick jag ett kasettdeck i julklapp och så var resan påbörjad.

Efter ett sommarjobb sparades varenda krona och den första hifi-skorstenen inköptes, som var av märke Technics.
En reciever, LP-spelare och kasettdäck någonstans i budgetklass.

Sen har det fortsatt, många prylar har bytts under årens lopp, för det mesta har ljudet förbättrats lite.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/08/25 :  19:47:05  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Vi skulle ha klassfest i någon av årgångarna på lågstadiet. Klassfesten skulle naturligtvis innehålla disco. Problemet var att skolan hade ingen musikanläggning, i alla fall inga högtalare som skulle duga till det här.

Jag fick för mig att jag kunde säkert bygga en till festen. Jag hade av någon anledning några lösa element hemma, fast bara så det räckte till en enda låda. Sagt o gjort, frågade slöjdläraren om han kunde hjälpa mig att göra en låda.

När sedan discot skulle dras igång, visade det sig att högtalaren på sin höjd ljöd i samtalston i det stora klassrummet. Blev det något disco överhuvudtaget, var det i alla fall ingen som behövde gå hem med ont i öronen.

Nästa gång jag försökte bekanta mig med det här, var jag i 17 årsåldern. Jag började med att försöka studera den lilla flora av högtalarlitratur som då fanns. Här blev jag emellertid vettskrämd, jag insåg direkt att det här kommer jag aldrig att fatta ett jota av. Ska man fatta allt det där som stod där, för att kunna göra en högtalare, nej, då får det nog hellre vara. Det var impedanser, oktaver, induktanser kapacitanser, resistanser o en massa konstiga kurvor som dom här grejerna skapade. Nej, det här kan du fetglömma på en gång tänkte jag, och slog ihop pärmarna med en smäll.

Men sen ytterligare 10 år senare, hade jag börjat prenumerera på tidningen Elektronikvärlden, nuvarande Ljud o Bild, (tror jag den heter). Där hade Olle Mirsch en serie som handlande om att göra egna högtalare. Han hade förmågan att förklara allt ur ett mera praktiskt perspektiv. Efter den serien började polletterna trilla ner, och även jag började haltande haja det teoretiska snacket. Med den starthjälpen jag fick av Olle, har jag sedan kunnat gå vidare mer och mer för egen maskin.

Jag vill också samtidigt säga att, det finns inget annat som skänkt mig så mycket glädje här i livet som just det här, (undantaget familjen förstås). Jag har nu hållit på till och från i snart 25 år, och det är fortfarande lika fascinerande roligt. Eftersom jag inte tror mig ha förmågan att kunna ta hobbyn vidare till nästa nivå, alltså börja sälja, finns det i alla fall en gräns för hur länge man kan hålla på. Det börjar bli fullt i hörnen, om man säger så. Därför blir det numera inte så mycket färdiga alster, mycket blir mer eller mindre tyvärr bara experimenterande. Men någonstans i själen känns det som att det är det här jag helst vill hålla på med. Om 10 år går jag i pension, få se hur det blir då

För mig var inte musiken i främsta rummet från början. Jag jobbade extra som biografmaskinist i min hemstad Örebro i ca 20 år. Där odlade jag något sorts intresse för ljudeffekter. Det var nog främst dessa jag ville ta med mig hem från bion. Den första högtalare jag gjorde var därför en stor mottaktkopplad subwoofer (Isobarik). Då, på den tiden var det mera av intresse att det dunkade på det rätta stället, nu är det precis tvärtom. Nu vill jag bara göra finstämda konstruktioner, allt ska finnas med, men inget skall sticka ut. Speciellt inte basen. Hu, vad gammal man måste ha blivit.

Edited by - Eriksson on 2012/08/25 19:48:28
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2012/08/25 :  19:57:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag fick min första skivspelare 72 givetvis med en inbyggd högtalare en philips vill jag minnas, men en granne hade dock bättre saker att lyssna på när han väl bytte ut sina dynaco mk3 fick jag dem. Vid 12 års ålder som jag var då tänkte man inte på prylarna utan det var musiken som var i fokus och är fortfarande.

Trots allt så har jag haft alla mina apparater länge innan de väl har bytts ut även om jag byggt det mesta, men på senare tid har jag faktiskt funderat på att bygga någon form av "stor" horn-högtalare typ WE, Klangfilm som sista rycket innan det är dags att gå hem från jobbet för alltid.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/08/26 :  10:34:21  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag pryade på Svalander i Jönköping. Fast sedan dess.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/08/26 :  11:23:51  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
18år köpte farsans volvo 740 GL och då var man ju tvungen att ha skapligt ljud :) Jag startade upp bilen ofta och satt timtal och bara lyssnade med baslådan precis bakom ryggen. Hifi var det inte men ändå skön känsla. Fick för mig att bygga eget till hemmet också och byggde ett par ARIEL. Köpte en triod av Erik Andersson och det blev en riktigt bra combo. Sen har det fortsatt... men när jag tänkte efter så hade jag ingen såndär ögonöppnare som många har haft, typ lyssnat hos någon och fått en wow-känsla. Jag hoppas att jag kommer att få en wow-känsla varje gång jag drar på hornen när de har fått sin slutgiltiga placering i mitt framtida hus :)

Marcus
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/08/26 :  18:12:52  Show Profile Send lennartj a Private Message
Vad? - Graal

Varför?
Mitt HiFi-intresse väcktes när vi 1959 flyttade och blev grannar med en "radiohandlare" på deltid och jag blev kompis med sonen i huset som var några år äldre än jag.
Första året hade vi inte koll på vad stereo var och de hade inte heller några stereoskivor utan vi parallellkopplade alla högtalare vi kom över från slaktade radioapparater.
Snart hade de tagit hem en HMV-skivspelare med B&O arm och pickup och kompisen byggde en Heathkit förförstärkare med ingång för dynamisk pickup och ett par Peerless kit 3-25 (100l 3-vägs med 12" bas). Heathkit-försteget + stor Philips stereoradio byttes snart mot en transistoriserad Beomaster 1000, som var en hypermodern design och på hela 15 W/kanal! Nu blev det en för sin tid riktigt maffig anläggning, inte minst tack vare 3-25'ornas 95 dB/1 W/1 m. Det skaffades diverse (med dagens öron rysliga) stereo-skivor med ping-pong effekter och amerikanska cover-inspelningar med stor orkester.

Jag fick min första rullbandspelare 1962, en Philips EL3541 med utstyrningsindikatorn i den breda stoppknappen på mitten.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/08/26 :  22:14:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag kom att plugga i Linköping i början på 70-talet och mötte strax en yvig samling glada människor, däribland Roger Sperrling och i detta illustra sällskap kom att att sakta byta ut den halvdassiga Luxor-maskin jag en gång köpt för en lönen från en sommarjobb på posten.
Först kom det in en Connoisseur skivspelare, varvid jag märkte att Luxorn körde på keramisk PU och jag köpte en Heathkitförstärkare i byggsats följd något år senare av ett par bautahögtalarbyggsatser från Wharfdale.
I och med att King Crimson klivit in på musikscenen fanns det plötsligt musik för mig att lyssna på och om jag kunde kombinera musiklyssning med mitt elektronikintresse hade jag ju slagit två smällar med en flugskit.
Sedan mitten av 70-talet kom min hobby att liksom linka fram pga av att en partner (fru) kommit in i bilden och senare en familj, men visst förekom det visst pyssel som byggande av ett kvar kvartvågspipor, inköp av en Protonstärkare och delar till en AudioInnovation-klon. Dessutom hade jag vid den här tiden ramlat ner i tweakträsket och målade CD-skivor med grön tuschpenna och frös in dem och började grubbla över detta med kablar och annat.
En bit in på 90-talet hamnade jag i Ryssland, blev frälst från tweak-sjukan och började köpa på mig rörprylar, där mina circlotronmonoblock står ut lite extra ...
Nu är jag väl tillbaka där jag började; musiken är viktigast och kan kombinerar musikintresset med en skön DIY-hobby, fast den här gången dominerar rören totalt, inte för att de låter bättre utan för att de är trevligare att hantera och ser skönare ut.

Om någon undrar om inte mitt smått maniska byggande är ett tweakande kan jag lugnt säga att det inte är det, utan ett sätt att få bygga något av något annat, ungefär som att inte åka till Marbella varje år utan till något annat ställe.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/08/27 :  09:26:49  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
I min farbrors lyssningsrum stod en Adyton Opera och spelade på ett par Carlsson Oa52:or. Vet inte precis hur tidigt detta var men jag kanske var 12-13 år gammal. Det fastnade på hornhinnan och jag undrar fortfarande om det inte egentligen är det som är en perfekt anläggning. Bra i pris, lät magiskt och dessutom snygg och placeringsvänlig. Å andra sidan ska jag snart påbörja ett par bashorn så jag är nog lite hypokratiskt lagd..

/pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2012/08/27 09:48:00
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/08/27 :  12:28:30  Show Profile Send CC a Private Message
16 år gammal och köpte mina första egna "riktiga" högtalare från Jamo på OnOff i Nordstan (GBG).

Förundrades över hur illa det skorrade i högtalarna när Cliff Burton (Metallica) spelade. Tänkte att så kan det inte vara meningen att det skulle låta? Och när jag skruvade bort spridningslinsen framför diskant och mellanregister så förundrades jag än mer hur mycket renare ljudet blev!

Parallellt med detta så försökte jag finna ett kassetdäck (och kassetband) som lät i närheten av mina (vinyl-)skivor. Det var inte lätt...

Så att kunna lyssna på kassetband utan svaj och med bibehållen diskant samt slippa skorrande bas i högtalarna var startskottet.

Idag vare sig det skorrar eller svajar det... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/08/27 :  21:09:23  Show Profile Send Eref a Private Message
Mitt hifiintresse började med vevgrammofon och 78varvare med Sigge Furst, Paul Anka, Elvis Presley, Little Richard och Rock-Ragge. Sedan hängde jag uppe hos farbror Elof och hans snygga döttrar och fina radiogrammofon. Louis Armstrong, Ella Fitzgerald, Connie Francis och Jailhouse Rock med Elvis... Tio i topperan tillbringade jag med Philips transistorradio och en fin Philips plastgrammofon. Så småningom blev det
rullbandspelare och en stereo i lösa delar från Clas Olsoni Insjön.
Mycket blues , rock, Bob Dylan och John Lennon och allt möjligt.
Hifiprylarna har införskaffats med ojämna mellanrum mest för att göra alla mina skivor rättvisa. Och sen gillar jag snygga och roliga prylar som låter bra men jag är inte särskilt tekniskt intresserad.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2012/09/01 :  15:45:21  Show Profile Send MagArne a Private Message
Började lite smått när man var runt 13 år och fick ärva några skräphögtalare och förstärkare av släktingar. Det lät förskräckligt och kommer så väl ihåg när brorsan och jag hänger på låset på Kungs TV i Norrköping och köper oss varsin Technics SA EX100 reciever för våra egna sparade pengar ca 15 år gamla runt 1996. De orkade utan problem driva våra högtalare. Sedan har man både byggt och köpt ett gäng olika högtalare. De första byggprojekten var väl inget vidare men efter jag kom på med vad alla högtalarparametrar stod för och kunde räkna rätt på lådor och basrör började det låta riktigt bra. Nu tycker jag även att högtalarna jag bygger blir ganska fina också ;-)

Jag tycker det är halva nöjet att läsa, planera, bygga och opitmera anläggningen än att bara sitta och titta och lyssna på den. Det behöver inte vara några svindyra värstingsaker för att jag ska gå igång. Ett litet, billigt men väl utfört DIY-projekt väger tungt för mig.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/01 :  19:00:50  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Jag tycker det är halva nöjet att läsa, planera, bygga och opitmera anläggningen än att bara sitta och titta och lyssna på den. Det behöver inte vara några svindyra värstingsaker för att jag ska gå igång. Ett litet, billigt men väl utfört DIY-projekt väger tungt för mig.

+1
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2012/09/01 :  22:06:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
 Vad letar du efter med hifin?

Musiken!
Ibland kommer hifin ivägen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/09/01 :  23:53:14  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2012/09/02 :  00:32:59  Show Profile Send Passerati a Private Message
Hi-Fi kan tyvärr lätt förstöra de bästa intentioner att njuta av just musik. Själv letar jag inte efter Hi-Fi utan kul/bra/spännande/skicklig/ny musik att avnjuta i fulla drag, men jag brukar nämna ordet hifi och ibland även skoja om det eftersom de enklare och betydligt snabbare beskriver denna sk gemensamma sjukdomsbild hos nördar, beskriver för gemene man.

Musik har jag pysslat med hela min uppväxt, allt från att t.ex. spela instrument, sjunga solo till att lyssna på div. andras skapelser i flera olika genre.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/02 :  09:45:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Primärt tekniken. Jag har alltid varit intresserad av teknik och fysik. Jag skolkade från skolan redan när jag gick i 5e klass - för att läsa fysik och kemi på biblioteket. Jag har en massa trevliga minnen av referens-avdelningen på andra våningen på Clearwaters bibliotek. Detta måste ha varit runt 1984 - 1985. Väl hemma i sverige igen så började jag leka med att stoppa in högtalarelement i olika rör och burkar. Efter några stöldräder på Örebro retur-pappersbruk där jag stal porr och hifi-tidningar så fastnade jag för hifin, medans porren hamnade i soporna. Detta måste då varit 1985 - 1986 nånstans. Sedan gick det bara utför...

Musiken är mer av en ursäkt för att få bygga och lära mig. Jag gillar att lyssna på musik, och det är mycket roligare och mer emotionellt engagerande med lättdrivna högeffektiva saker och ett "levande" ljud än slätstruken säljbar "hifi" - vilket har lett mig ner i hornträsket.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/03 :  09:15:41  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Eftersom jag är uppväxt med en far som är lite lätt "hifinörd" så var det väl egentligen oundvikligt att jag skulle hamna där själv?
Ett antal besök i hifibutiker och skivaffärer präglade min barndom, liksom tipsextra på lördagar och fotboll på rasterna i skolan (vinter som sommar, ibland i träskor eller gummistövlar).

Mitt eget genuina musikintresse väcktes väl när jag var sådär 10-11 år och upptäckte Hårdrocken; Dio, Iron Maiden, Kiss, Rainbow och Van Halen blev omedelbart det som tog upp merparten av min tanke och fantasivärld (det är väl så än idag, fast det musikaliska spektrat har breddats något)
I samma ögonblick som jag fick tillräckligt med pengar så började resan - skivor och hifi, det var det som pengar var till för att införskaffa!
quote:
Jag tycker det är halva nöjet att läsa, planera, bygga och opitmera anläggningen än att bara sitta och titta och lyssna på den. Det behöver inte vara några svindyra värstingsaker för att jag ska gå igång. Ett litet, billigt men väl utfört DIY-projekt väger tungt för mig.


De senaste åren har jag upptäckt att det inte är såå svårt att bygga själv, och det är ju hur kul som helst - prisvärt kan det bli också.

"Vad jag letar efter med hifin?"
Well, glädje livekänsla i musiken kanske?
Att kunna sitta och slappa med lite trevlig musik utann att irritera sig över att det låter platt eller att diskanten skär i öronen är ju riktigt mysigt.
Samtidigt så finns det ju alltid förbättringar/förändringar att göra, jag sitter ofta och klurar på "nästa steg"

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000