HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brusproblem , behöver tips!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2012/09/03 :  20:14:14  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message

Hej!

Jag har ett brusproblem i min anläggning vilket jag behöver lite hjälp med för att förstå exakt vad som är fel.Jag har kommit så långt i felsökningen att det verkar som det har att göra med signalkabeln från min skivspelare.Anläggningen består av en Classe Cap-2100 förstärkare ,KAB modifierad Technics SL-1210M5G vinylspelare , och ett Clearaudio smart phono riaa.

Vinylspelaren är som sagt modifierad och har en separat strömförsörjning utanför spelaren.När jag har förstärkaren i phono mode och sätter på skivspelaren och riaat så är det ett grundbrus som ökar när man vrider på volymratten (utan musik spelandes).Det är också ett extra ljud (som inte finns i grundbruset när förstärkaren ska spela tex cd)som hörs och som ökar med volymhöjningen.Det är ett lite "vinande" ljud.

Jag har kollat att inga signalkablar ligger emot strömkablar och därigenom skulle kunna fånga upp missljud.Det är dock så att när jag rör på signalkabeln som går ifrån skivspelaren (fast förankrad i skivspelaren)till riaat så "svänger" bruset/det vinande missljudet.Samma sak händer inte när jag rör på kabeln mellan riaat och förstärkaren.Kopplar jag ut riaat och har förstärkaren i phono mode så är ljudet borta.Det är ingen skillnad om jag har strömförsörjningen till skivspelaren på eller av.Skivspelarens jordkabel är kopplad till förstärkarens jord på baksidan av denna.

Vad kan man dra för slutsats av detta , är det fel på riaat? Jordproblem?

Mycket tacksam om någon tar sig några minuter och klurar lite på detta.

/hrk

Representant för Respons högtalare i Sthlm

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/09/03 :  21:05:02  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Det låter till stor del som ett jordproblem, bruset kommer troligen ur riaat men det andra kan ofta lösas med andra anslutningar av jordsladden.

Börja med att ta loss den från förstärkaren och se (hör) vad som händer, det finns säkert någon möjlighet att koppla den till chassie i riaat, en skruv eller liknande, man kan också prova att koppla ihop den med signaljord, jordproblem är mystiska så man får prova sig fram, kolla också om, med volymen ganska ordentligt uppvriden, om det hörs när Du har handen nära tonarm/tar i tonarmen.

Mvh
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2012/09/03 :  21:39:19  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Böt till jordanslutningen på riaat.Det vinande ljudet är borta dock så ökar bruset när man höjer volymen med ett par små "knäpp" på vägen. När jag för handen emot tonarmen så påverkas bruset , detta efter att jag böt till jorden på riaat.Innan vart det ingen skillnad!?

Anledningen till att jag har använt jorden på förstärkaren är att "spaden" på jordkabeln är för liten för att omsluta jordanslutningen på riaat.Nu får jag sticka in ena "fingret" på spaden i hålet mitt i/på jordanslutningen , räcker det eller kan även en liten sämre kontakt där påverka?

Är det normalt att brusnivån ökar när man höjer volymen med ett riaa inkopplat?

Tack för ditt snabba svar!

Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/09/03 :  22:00:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är ju klart att bruset kommer att öka om du höjer volymen. Prova med att skruva loss pickup-skalet från tonarmen. Sätt tillbaka den hårt eventuellt med lite kontaktspray. Felet kan även ligga där.
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2012/09/04 :  18:29:25  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Då tolkar jag att det är olika om man har ett riaa inkopplat eller ej vad gäller att brusnivån ökar med volymhöjning. Inget som var självklart för mig men jag är inte bäst bevandrad teknisk här inne heller. Att jag har ojordade vägguttag , kan det spela in här?

Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/09/04 :  18:48:56  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är inte troligt att ett ojordat nät spelar någon roll. Har du provat om det inte är dålig anslutning i pickup-skalet?
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2012/09/04 :  20:15:42  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Har skruvat bort pickup skalet men jag upplever ingen skillnad. Har jag brusnivån på noll är det det vanliga grundbruset i diskanten.Så fort jag höjer volymen så ökar bruset hela vägen upp till max.Sitter du då i lyssningsposition (ca 2 meter från högtalarna)så är det ett markant brusljud du hör vilket du även skulle göra 5 meter från högtalarna.Det kan knappast vara normalt , eller tillför ett riaa så mycket extra brus?

Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/09/04 :  21:01:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Ett riaa har alltid högre brus jämfört med en vanlig linjeingång/Tuner. Det största problemet med en riaa brukar vara brum och inte brus. Riaa bruset ligger alltid under skivbruset och gör det inte det, ja då har men verkligen ett problem. Har man problem med jorden då är det brumproblem man har och inte brus.
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2012/09/05 :  16:47:05  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Men min höga brusnivå som jag beskrev med riaat inkopplat kan det verkligen vara normalt , även om nu ett riaa medför extra grundbrus?Jag har iaf aldrig upplevt ett så högt grundbrus tidigare i min hifi-karriär. Om man nu jämför billiga riaa (som mitt får anses vara) med dyrare diton , kan man generellt säga något om brusnivån där , dvs att dyrare riaa medför mindre grundbrus?

Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/09/05 :  20:59:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Du ska ju ha ett S/N på minst -70dB/ln eller bättre om du använder en MM puppa. För en MC som lämnar 0,5mv borde S/N ligga runt -65dB/ln eller lite bättre. Det här är väl kanske inte något riktigt bra svar men det är ändå ett riktvärde.
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2012/09/06 :  19:49:09  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Jag tackar o bockar för eran hjälp. Jag har blivit lite klokare men tänker nog kolla upp riaat närmare för att kontrollera att inget är fel med det.

Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000