HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Finns det något alternativ till accuton c44?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/07/21 :  21:28:36  Show Profile Send Tobias a Private Message
Jag letar efter ett riktigt bra mellanregisterelement. Det ska ha bra spridning och så linjär frekvensgång så möjligt från ca 1kHz-5kHz. Jag är intresserad av att testa ett element med hårt membran för att få bästa möjliga upplösning. Från andra trådar har jag läst mig till att Accuton C44 ska vara mycket bra, men det ringer ju så väldigt länge vid runt 20KHz.

Finns det inte något annat element som kan vara ett alternativ till c44:an, med liknande prestanda, men med mindre ringningar? C79 ringer visserligen inte så länge, men frekvenskurvan är ju å andra sidan inte så rak. Accutons nyaste(?) 7"-are C95-T6 ser ju väldigt kontrollerad ut för att ha ett kreamiskt membran, kanske är de på gång med en förbättrad version av c44:an?

Förresten, Öhman, vad tycker du om element med metallmembran? Jag har inte sett några kommentarer från dig angående sådana element.

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/21 :  21:53:09  Show Profile Send matson a Private Message
Skall du dela C44an vid 5kHz så är det väl inga problem med ringnigar vid 20kHz? Måste du dela med 6dB/oktav?
Vad har du tänkt att kominera det med?


Mvh/Mats
'....som en allergiker som aldrig får sitt Cortison'
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/07/22 :  00:06:16  Show Profile Send Tobias a Private Message
Jag funderar på att använda två SS revelator 7"-are eller Scaaning 6"-are, en Accuton C44 och en Hiquphon OWII. Delningsfrekvenserna blir antagligen 1kHz och 5kHz. Jag tror det får bli en 3 1/2-vägare och den ena SS/Scaaning basen delas i så fall vid runt 300Hz med 6dB/okt. De andra delningarna blir antagligen 24 dB/oktav.

Det är klart, med 4:e ordningens filter ligger ju ringningarna ca 60 dB ned, så det borde ju inte vara något problem. Jag är allergisk mot ringningar, men de borde ju verkligen inte gå att höra direkt eller indirekt. Det får nog som sagt bli C44 om det inte finns något ÄNNU bättre element.

mvh Tobias

Go to Top of Page

hifi
Starting Member

42 Posts

Posted - 2002/07/22 :  00:15:33  Show Profile Send hifi a Private Message
hmmm...

tror scan-speak har en mellanregister dome dock vet jag inget om kvaliten på denna. du kan ju kolla upp ACT de har en del fina mellanregister.

/micke

"Only the universe and human stupidity is infinite and im not sure about the former" /Albert Einstei
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/22 :  04:59:23  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej T!


-60dB ger peaken en ljudnivå på: 1/1000,000-del... men, blir det inte -48dB, elle??

C44:an,-


Om vi med C44:an använder oss av ex,-1st 18dB/oktav-filter vid 5kHz,
får vi att ljudnivån vid 20kHz blir ca:
-18dB x 2st oktaver -( "peaken´s*-2~-3)=-33dB, mao att peaken´s
ljudvolym vid 20kHz är ca: 1/2000-del av ljud-nivån vid 1-5kHz.
Ett LP-filter med 24dB/oktav vid 4kHz ger en peak-nivå vid 20kHz
på ca: 1/100,000-del... en hundratusen-del av ljudvolymen vid 1-4kHz.


* C44:ans "medel-ljudvolym" mellan 1-5kHz blir( lågt räknat) 86dB.
Peaken ljud-nivå vid 20kHz blir( högt räknat) 89dB.



Mvh A
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/07/22 :  07:28:59  Show Profile Send Tobias a Private Message
Hejsan A!

Med -60 dB menade jag ringningarna som man ser i vattenfallsdiagrammen på accutons hemsida. Ringningarna som ligger kvar länge i tiden ligger ca 10 dB under medelnivån, 24dB/okt-filtret dämpar signalen ungefär 50 dB beroende lite på exakt var man lägger delningsfrekvensen. Ringningarna som ligger kvar länge i tiden blir alltså dämpade ca 60 dB. Direktljudet från C44:an vid 20 kHz blir ungefär 45 dB lägre i nivå än ljudnivån från diskantelementet. Peakens initiala ljud tror jag inte man kan höra om det är 45 dB (eller 30 dB för den delen) lägre än diskantens ljudnivå. Det dränks ju så kraftigt av ljudet från diskantelementet. Eller rättare sagt, frekvensgången ändras inte nämnvärt pga peaken.

Däremot inbillar jag mig att man kan höra ringningar av mycket lägre nivå eftersom mellanregistret ligger kvar och ringer när signalen har upphört och det egentligen skall vara tyst.

Det här som du nämner med hur stor del av ljudnivån som är kvar, tex -40 dB är 1/10000-del av original ljudnivå, tycker jag inte säger så mycket eftersom örat (människan) inte upplever ljudnivåskillnader på detta sätt. Jag upplever iallafall inte att ljudet är 10000 gånger starkare om jag höjer ljudnivån med 40 dB på stereon.

mvh Tobias



Edited by - Tobias on 2002/07/22 07:39:4
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/07/22 :  07:54:58  Show Profile Send Tobias a Private Message
Hej micke!

Har ACT någon hemsida? Jag har lite svårt att hitta någon information om deras element, det finns ju ganska många sidor på internet som innehåller ACT.


Förresten A, har verkligen C44:an bara ca 86 dB/1W känslighet, jag hade för mig att den skulle ha 88,5 dB.

mvh Tobias

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/22 :  13:06:23  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej T!


När upphör den totala ljud( musik, ed)-signalen i musik??( bortsett ifrån
musikaliska pauser, ed).

Det här som du nämner med att man skulle kunna höra ringningar av mycket
lägre nivå än övrig audio, tycker A inte säger så mycket eftersom örat (
människan) inte gör någon skillnad på, vad som genererar 1st ljud( generellt,
ed) och hur detta ljud ljuder.

quote:
Förresten A, har verkligen C44:an bara ca 86 dB/1W känslighet, jag
hade för mig att den skulle ha 88,5 dB.


-???, Det är ju bara att(-3st inlägg ovanför detta( inlägg, ed)) se efter och om
du själv upplever att C44:ans f-gång i snitt ligger på 88.5dB, så kör på det( peaken
vid 20kHz ligger på 88dB och upp till denna nivå, når aldrig C44:ans f-gång, ed).



Mvh A
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/07/22 :  20:54:55  Show Profile Send Tobias a Private Message
Hej A!

Om högtalarelementet ringer betyder ju det att transienter blir lite utsmetade i tiden, vilket borde kunna höras. Kanske är det så lite i förhållande till rummets efterklang osv att det inte är hörbart och inte är något problem. Att elementen färgar ljudet är väl inte önskvärt även om man inte vet att de gör det om man inte vet hur det egenligen ska låta, eller hur menade du egentligen?

På golden age musics hemsida står det att C44 ska ge 89dB/1W. Jag antar att de menar på 1m avstånd i reflexionsfritt rum. På accutons hemsida står det att känsligheten är 88,5 dB.
Vilken innivå- och avstånd till högtalaren användes i det diagram du visade (-4st inlägg ovanför detta)?

mvh Tobias

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/22 :  22:12:30  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Jag funderar på att använda två SS revelator 7"-are eller Scaaning 6"-are, en Accuton C44 och en Hiquphon OWII. Delningsfrekvenserna blir antagligen 1kHz och 5kHz. Jag tror det får bli en 3 1/2-vägare och den ena SS/Scaaning basen delas i så fall vid runt 300Hz med 6dB/okt. De andra delningarna blir antagligen 24 dB/oktav.

Det är klart, med 4:e ordningens filter ligger ju ringningarna ca 60 dB ned, så det borde ju inte vara något problem. Jag är allergisk mot ringningar, men de borde ju verkligen inte gå att höra direkt eller indirekt. Det får nog som sagt bli C44 om det inte finns något ÄNNU bättre element.

mvh Tobias



Hej!

Varför använda så mycket element? Det räcker väl med en SS 7a.....fast jag hade parat den med SS nya mellanregister i samma stuk.


Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/22 :  22:30:15  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej T!


Följande förfarande användes vid mätningarna i det diagram som A tidigare visade över C44:


MLSSA measurements made by: Ing. Bernd Timmermanns,
in a slim loudspeaker cabinet.
Measurements start with a 24 hour burn-in of samples, bass units for example
with 5 Watts at 15 Hz supplied by a B&K 2712 power amp. Then follows a
rest period of another 24 hours.
For MLSSA measurements, all samples are flush mounted in a slim loudspeaker-
cabinet to provide conditions, closely related to the real life of a loudspeaker driver.
This box is standing on a turntable to enable measurements under different angles.
The B&K 4191 microphone is placed exactly in 1 m distance to make sure that
sensitvity is correct.
All measurements carried out with Maximum Length Sequence, using DRA MLSSA,
pc-based analyzer, B&K 2669 preampifier and B&K 2610 measuring amplifier.



Mvh A
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/23 :  18:14:32  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Hej T!


Följande förfarande användes vid mätningarna i det diagram som A tidigare visade över C44:


MLSSA measurements made by: Ing. Bernd Timmermanns,
in a slim loudspeaker cabinet.
Measurements start with a 24 hour burn-in of samples, bass units for example
with 5 Watts at 15 Hz supplied by a B&K 2712 power amp. Then follows a
rest period of another 24 hours.
For MLSSA measurements, all samples are flush mounted in a slim loudspeaker-
cabinet to provide conditions, closely related to the real life of a loudspeaker driver.
This box is standing on a turntable to enable measurements under different angles.
The B&K 4191 microphone is placed exactly in 1 m distance to make sure that
sensitvity is correct.
All measurements carried out with Maximum Length Sequence, using DRA MLSSA,
pc-based analyzer, B&K 2669 preampifier and B&K 2610 measuring amplifier.

Mvh A.



MLS-brus-mätningar är notoriskt opålitliga, inte minst beroende på mänskliga faktorn, men jag tror säkert att känsligheten är korrekt fångad för C44, deras element brukar vara klart mera tungdrivna än angivelserna. Däremot är kurvan klart smoth:ad. Ojämnheterna över 10 kHz är större i verkligheten. Jag har aldrig insett vad smothing har för funktion annat än att luras med. Den som upplever att kurvan är "mera lättläst" när den är utjämnad är antagligen inte intresserad av att läsa den verkliga historien...

Appropå T's synpunkter om resonanta element: Det kan förtjänas att nämnas förresten att ett "resonant högtalarelement" inte nödvändigtvis är generellt resonant. Man kan i viss grad bli av med resonanserna genom att inte exitera dem, det vill säga mata elementet via ett filter som inte ger elementet någon energi alls vid resonansfrekvenserna, eller tillåme har en egn antiresonans som dödar resonansen ännu mer (fungerar med Q-värden över 10? Tro det...).
. Emellertid kommer elementets resonanser alltid att matas av motordistorsionen. Man skall inte bedra sig själv och tro att membrankaraktären går helt att "trolla bort" med hjälp av ett sinnrikt filter. Skall det vara möjligt krävs antingen enormt stort avstånd mellan delningsfrekvens och resonansfrekvens (minst tre oktaver), eller också ett akustiskt filter. Gärna båda.

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/07/23 :  19:28:37  Show Profile Send kasra a Private Message
quote:

Jag funderar på att använda två SS revelator 7"-are eller Scaaning 6"-are, en Accuton C44 och en Hiquphon OWII. Delningsfrekvenserna blir antagligen 1kHz och 5kHz. Jag tror det får bli en 3 1/2-vägare och den ena SS/Scaaning basen delas i så fall vid runt 300Hz med 6dB/okt. De andra delningarna blir antagligen 24 dB/oktav.

Det är klart, med 4:e ordningens filter ligger ju ringningarna ca 60 dB ned, så det borde ju inte vara något problem. Jag är allergisk mot ringningar, men de borde ju verkligen inte gå att höra direkt eller indirekt. Det får nog som sagt bli C44 om det inte finns något ÄNNU bättre element.

mvh Tobias





Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/07/23 :  19:34:30  Show Profile Send kasra a Private Message
quote:

Jag funderar på att använda två SS revelator 7"-are eller Scaaning 6"-are, en Accuton C44 och en Hiquphon OWII. Delningsfrekvenserna blir antagligen 1kHz och 5kHz. Jag tror det får bli en 3 1/2-vägare och den ena SS/Scaaning basen delas i så fall vid runt 300Hz med 6dB/okt. De andra delningarna blir antagligen 24 dB/oktav.

Det är klart, med 4:e ordningens filter ligger ju ringningarna ca 60 dB ned, så det borde ju inte vara något problem. Jag är allergisk mot ringningar, men de borde ju verkligen inte gå att höra direkt eller indirekt. Det får nog som sagt bli C44 om det inte finns något ÄNNU bättre element.

mvh Tobias






Vart köper du Hiquphonen? Kompisen mailade fabriken och det var ju lite tråkiga priser. Jag är själv ute efter ett par OW2/3.

Har länge skissat och pillat på ett trevägsprojekt WTMW. Med 2x 8545k för basen, OW2/3 som diskant också något mellan element typ SS rev 4".

mvh

Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/07/23 :  22:38:08  Show Profile Send Tobias a Private Message
Hej Kasra!

Eftersom jag har hört att Hiquphon (OWII) diskanten ska låta bra så är jag intresserad av att testa den, men jag har inte kollat upp några priser än. Vad ligger priserna på?

Jag har tittat lite på accuton C44 och SS rev 4" som mellanregister. Nu lutar det mer mot SS rev 4:an, speciellt om accuton C44 har så låg känslighet (85-86 dB, tyckte redan 88,5 dB var i lägsta laget).
Har du hittat något alternativ till rev 4":an?

mvh Tobias



Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/07/24 :  14:49:23  Show Profile Send kasra a Private Message
Hallo Tobias!


Hiquphonarna från fabrik var aningens dyrare än zalytrons priser... priserna låg väl strax över 2000:-

Ett väldigt intressant mellan element är ju Seas nya M15CH001:

Den ska ha väldigt låg distortion, den har inte heller några speciella uppbrytningar. känslighet 90dB.

Jag har förresten också kollat på rev7":an som bas, men jag finner inga fördelar med rev7:an över 8545k speciellt om den bara ska användas som bas element.
Jag har byggt med 8545k, elementet spelar det mest detaljerade bas jag hört...

mvh kasra


Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/24 :  16:29:46  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Ö!

A har också observerat detta( att MLS är smoth:ad, ed) men tyvärr så är alla andra
uppmätningar i pdf-fotmat och kan därav inte läggas in som bild.
20kHz peaken som på diagrammet förefaller vara omkring 2-3dB högre är i själva verket
3d-4B högre och inte lika jämn.
T&P´s egna mätningar lär dock vara ovanligt rättvisnade, och här kan en av dem ses:
http://www.accuton.com/img/products/c_drivers/C44/C44-8rear.pdf



Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/07/24 17:47:1
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/24 :  16:38:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det enda kan kan tänka mig är jämställt med en C44, i fråga om tillämpning, storlek etc, är Scan Speaks "stora" diskant:





Med frekvenssvaret*:





Nyttjar man elementet rätt(?) kan man mellan 1kHz och 5kHz, enligt *DEN* mätnignen, få gott restultat med +- 1dB.




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/24 :  17:03:00  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Det enda kan kan tänka mig är jämställt med en C44, i fråga om tillämpning, storlek etc, är Scan Speaks "stora" diskant:



---BILD----

Med frekvenssvaret*:

---BILD----


Nyttjar man elementet rätt(?) kan man mellan 1kHz och 5kHz, enligt *DEN* mätnignen, få gott restultat med +- 1dB.

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu




Nu är väl ändå Epkpeng lite väl negativ?

Det finns massor av element som kan göra jobbet att klara 1000 - 5000 inom +/- 1 dB. Det närmnda SS-elementet kan med lätthet övertelas att täcka registret upp till 10 kHz inom +/- 1 dB. Fast spridningen är förstås inte "full" över 3 kHz, men det är det inte på C44 heller.

Det finns massor av element som i själva verket gör ett bättre jobb än SS-middiskanten och C44, nämligen en massa små konhögtalare. De slipper ju ifrån de svårigheter med stressad geometrisk ljudvågsformning som jättemjuka domar (SS) och hårda koner/inverterade domar (T/P) drabbas av.

Vh, ing. öhman

Edited by - epkpeng on 2002/07/24 17:20:1
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/24 :  17:19:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan IÖ,

För mkt kaffe och ett lite för hastigt skrivande gjorde att ett eller flera viktiga ord försvann.

Det enda kan kan tänka mig är jämställt med en C44, i fråga om tillämpning, storlek etc, är Scan Speaks "stora" diskant

Skulle sjävklart vara:
Det enda element jag direkt, just NU kan tänka mig, med liknanade egenskaper som C44 är...

Skall inte tolkas som att det inte FINNS andra - detta var den jag tänkte på "ny heart".

Jag tänkte, kanske väl enkelspårigt(?), på Scan Speak som ett av de få element som kan stämma överens med kraven.

(OT)
Att lasta till 10kHz skulle jag inte göra med varken SS eller T&P C44. Det senaste "mode-orden" på vårt DIY har ju varit "spridning och små membran/dome'r". Men det är väl det du lite är inne på i slutet.

Vad som man sen anser vara "ett bra jobb", eller rent av "bättre jobb", ja det må vara upp till var och en (önskad spridning, klang, arbetsuppgift etc).

Självklart finns det flera, andra alternativ än SS 1.5 tummaren.
(/OT)


Live long and prosper!

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/24 :  18:05:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Ö!

Vad som av A inte nämndes är att,-C44 bortsett ifrån rak f-kurva även ljuder
bättre än något annat av A avlyssnat element, någonsin .

quote:
Det finns massor av element som kan göra jobbet att klara 1000 - 5000 inom +/- 1 dB.

-Massor är väl ändå lite överdrivet??
C44 kan ju teoretiskt prestera +/- 2dB mellan 400-16 kHz och, det är just sådan
overkill som enligt A måste till för att i ett 4 oktavers mindre f-omfång( 1600-4kHz, ed)
prestera sagolik musik-återgivning.


Appropå ingenting, snygg h-talare:







Mvh A
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/24 :  20:00:31  Show Profile Send mag a Private Message
Är det inte dags att T&P gör om c44 så att den blir rund, det skulle jag i vart fall tycka var roligare.

//Magnu
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/24 :  22:38:50  Show Profile Send matson a Private Message
Detta var priserna jag fick av Hiquphon i slutet av Maj:
One pair of OWI or OWII is EUR 200,00.
One pair of OWI-G or OWII-G is EUR 226,00.
One pair of OWIII is EUR 249,00.
One shipping as airmail post parcel is EUR 22,00 (one pair = 1 kg parcel).
All prices includes moms (VAT) so this is the full prices to pay for private customers.


Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/25 :  16:12:07  Show Profile Send celef a Private Message
Undrar just varför ingen är intresserad i Visatons TI100. 4" och het som bara den i Tyskland!! Finns på BRL för 1 488 kr/st.



Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/25 :  20:20:34  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Undrar just varför ingen är intresserad i Visatons TI100. 4" och het som bara den i Tyskland!! Finns på BRL för 1 488 kr/st.







Den är rätt elak i klangen, låter lite som det inte sällan gör på tyska mässor - liksom bra ljud för marsh-musik...

Elementet är synnerligen övermotoriserat och därför ganska gällt i klangen (lågfrekvensstympat). Man kan förstås angripa det med hjälp av ett kraftigt förmörkande delningsfilter, men då är ju den brutala motorn helt bortkastad. Tillika den höga känsligheten. Fast verkningsgraden är förstås kvar.

Ett annat alternativ vore att bara använde det i 30 graders lyssningsvinkel, typ i en energikurveoptimerad högtalare. Då behöver man inte tillgripa lika hård korrektion. Men sådana konstruktioner är ju inte på modet längre, eftersom det inte går att simulera dem...

Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/25 :  22:19:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Kort o gott, Nej!!

De är det mest väljudande ( högre-)mellan-element som idag finns att tillgå*.
Det är mkt flexibla med sina dubbla identiteter( går djuuupt och hööögt, ed).
Priset, är även det en av dess( många, ed) fördelar,-under 2k( styck).

Känsligheten( den "lååga") är inte ngt problem( iaf inte innomhus, ed och "peaken"(
som inte finns, ed) är inte heller den något sådant( problem alltså, ed).


* Det av A hitintills enda registret( av 5st( register, ed) som hittats).



Mvh A
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000