HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Celestion CX2012 De Luxe, någon som vet!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2012/08/17 :  09:38:31  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Finns ett par till salu. Men hittar ingen info om dessa dual-concentric högtalarna från 60-talet. Skulle gärna vilja vet mer om dem innan jag köper ett par. Påminner mycket om Tannoy HPD eller andra Dual Concentric konstruktioner!?

Ta dig samman och gör något onyttigt!

Edited by - adi6606 on 2012/08/17 19:18:21

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/08/18 :  10:15:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Var knappt medveten om Celestions existens fram till för ett par månader sedan, men det skrivs mycket om dem på engelska forum, t.ex. Theartofsound.net
Det dök upp ett par på blocket för några veckor sedan och dessa snodde jag åt mig.
Har snyggat till dem och klätt om fronterna och dragit elementen och de låter orimligt bra för att vara fr. -75. Vad jag ville säga med detta är mest att Celestion nog inte har det rykte de förtjänar här. Men å andra sidan kan jag lika gärna ha missat dem bara.

De jag köpte heter Ditton 44 och är en sluten konstruktion med 12" bas och ett mellan på ca 3-4" samt toppade med en diskant som har ett väldigt gott rykte, HPD-1000(?)

Lycka till!

/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2012/08/19 :  07:53:51  Show Profile Send adi6606 a Private Message
AlfaGTV:

Min första och enda kontakt med Celestion var ett par Celestion Ditton 66 Studio Monitors: http://www.canuckaudiomart.com/details/60740-celestion_ditton_66_studio_monitors_version_2/

Köpte dem nästan men en av förra ägarna har kraftigt moddat högtalarna med en radda Celestion diskanter placerade uppifrån och ner längs original elementen. Oklart om andra modifieringar har gjorts men jag ville helst ha original utförande. Högtalarna lät bra, drevs då av en Copland 401 förstärkaren vars karaktär jag var väl bekant med.

Jag tror att jag ska köpa även CX2012. Vem vet, det kan visa sig vara riktig bra!?

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/08/19 :  09:20:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Ah, se där. Storebröderna till mina med, troligen samma diskanter (Dessa säljs för typ 1000:-/par på enay idag..) och basar.
Mina har enklare mellan och ingen passiv bas och lådan är ju lite mindre.

Jag tror också du kan göra ett fynd! Lycka til med köpet!
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000