HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Om kablar och lite annat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/07/28 :  18:18:36  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Jag gillar att måla med linolje-färg. Torkar långsamt, gulnar med tiden. Men blir bättre än alkyd eller latex, tycker jag. Blandar min egen av råvaror, gillar det med. Förr blandade alla målare sin egen linoljefärg.

I Skåne bor en man, all heder åt honom, som säljer mycket bra men mycket dyr, linoljefärg. Visst vore det väl kul att läsa i någon heminredningsblaska om färgen är värd sitt pris, hur den är att måla med? Vad en gammal målare anser om saken?

Tillverkningen i Skåne går bra, han säljer på England bl a. Mannens tillverkning liknar antagligen manufaktur mer än industri. Vitsen med just hans färg är att han avslemmar linoljan innan han gör färg av den, enligt hans uppfattning något som är helt grundläggande för färgens kvalite. Kanske har han rätt i detta, kanske är produkten verkligen en innovation i detta avseende? (Lite svårt att utvärdera för oss lekmän, eller hur?) Annars är ju linoljefärg mest linolja s a s. Och lite sickativ och lite annat smått och gott.

Kablar, kablar, alltid dessa kablar! I tysk hifi-press har det slagit mig hur man just beträffande kablar sär-behandlar produkterna jämfört med alla andra hifi-prylar. De två stora blaskorna präglas av samma, ska vi kalla det, övertro på möjligheterna att särskilja olika låt oss säga förstärkare på siffran när vad avser absolut ljudkvalitet. Man har obrutna rankinglistor på alla förstärkare sedan sjuttiotalet som man testat. Skalan är hundragradig.

(Detta har ett visst värde för alla oss som är intresserade av vintage-produkter. Stereo och Audio har sällan eller aldrig fel, i den meningen, att om något fått nästan hundra så är den prylen avsevärt bättre än en som bara fått sextio. På förstärkarsidan är i princip alla produkter jämförbara över tid: En nittiopoängare från åttiotalet är sannolikt mycket bättre ljudmässigt, om den är fullt botad från ålderskrämpor, än en sjuttiopoängare från ifjor!)

För just kablar har man emellertid fastnat, i en av dessa två tidningar, för en tjugo-gradig skala där noll som index anger lakrits-snöret där ström går från det ena stället till det andra. Tjugo poäng anger att kabeln låter högst avsevärt mycket bättre än standard. Den skala jag nu talar om för kablar går däremot INTE ALLS att relatera till kvalitativa skillnader mellan andra produkter, vare sig det gäller skillnadernas magnitud eller kablarnas relativa prisvärde. Alla kablar behandlas likadant. Ibland har en jättedyr esoterisk kabel låt oss säga tolv, medan en ganska prisbillig har elva!

Åtminstone är det såhär jag har uppfattat deras kabel-testresultat! Rätta mig om jag har fel. Det är då ytterst påfallande, tycker jag, hur kablage som på andra ställen höjs till skyarna får ganska måttliga poäng. Och det är kanske ska vi säga talande, att man inte gör ens en minsta ansats, att förankra dessa omdömen eller beömningar eller tyckanden i några som helst mätningar eller andra objektiva iakttagelser. (Detta i en tidning som annars är fullspäckad med värdefull mätnisseinformation av högsta dignitet förmedlad av herrar diplomingeniörer. Omfattande apparatur, state-of-the-art, noggranna redovisningar, mycket pedagogiska, av allehanda mycket specifikt kvantifierade mätningar!) Dock karaktäriserar man alla kablar som testats med färger som anger att de är varma, kalla eller "neutrala", vad man nu ska förstå med detta.

Synpunkter, reflektioner?

Såklart är tyska tester mest upptagna med tyska kablar, om det nu härmed förstås antingen tillverkade i Tyskland eller marknadsförda i Tyskland. Mycket Oehlbach blir det!

Zory
Polen

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/08/15 :  22:45:10  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Skolan, utbildningsväsendet!

Betygssystemet har genomgripande reformerats, eller i vart fall i grunden förändrats ett par gånger sedan åttiotalet. Den senaste (borgerliga) reformen ansluter till praxis i USA.

Är det nu lättare att sätta rättvisa eller rättvisande betyg med siffrorna 1-5 eller med graderna Godkänt, Väl Godkänd, Mycket Väl Godkänd eller Icke Godkänd?

Båda dessa system har helt fallerat i praktiken och tagits ur bruk, så frågan har framförallt teoretiskt intresse. Det jag vet om saken (efter att som behörig utövare ha tillämpat bägge systemen under lång tid) är att det inte alls är självklart vilket som är lättast!

Och vidare, att tanken på att A till E skulle vara självklart naturligare, bygger på falska föreställningar!

Men betygssystem visar vad man VILL kunna bedöma, antingen man nu verkligen kan göra det eller inte!

Alltså är det inte likgiltigt om man använder Fahrenheit, Celsius eller Kelvin.

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/08/15 :  22:54:40  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Såklart kan det vara jättesvårt att höra, vilka kablar som är bättre. Sedan att formulera på vilket vis de är bättre, och därefter gissa hur det kommer sig!

För att inte ens tala om svårigheten att kvantifiera detta "bättre", så att läsaren själv skall kunna gissa hur mycket ett nätkablageställ är värt, i runda slängar.

Värt, för honom.

Men det är problematiskt om stora ekonomiska skillnader inte står i någon relation till värden som vi kan kommunicera kring.

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/08/15 :  23:04:04  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Jfr. Fattigdom/Rikedom: Det är bättre att vara rik och frisk än att vara fattig och sjuk.

Endast den enfaldige frågar här: Hur mycket bättre då?

Såklart vet vi att stor fattigdom orsakar usla liv, mycket lidande och dålig livskvalite. Såklart vet vi att förmögna människor har större resurser och kan välja i större utsträckning än andra, t ex begravningsentreprenör eller cancerklinik.

Alltså: när är en kabel tillräckligt bra? Och till vilket pris?

Zory
Polen
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/08/16 :  05:35:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Alltså: när är en kabel tillräckligt bra? Och till vilket pris?


När den inte bandbreddbegränsar överföringen av den elektriska signal den skall förmedla och inte introducerar någon egen distorsion.

Pris? Tja...Detta är ju en rent teknisk fråga, sen är det många som
säljer på design, mördande marknadsföring och hörsägen. Men...omkring
20:- /meter + terminaler/strumpa måste det gå att köpa en fullgod
kabel för. Det gäller bara att finna den rätta. Pris är ingen teknisk
faktor som påverkar kvalitet

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/08/16 :  11:50:07  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Alltså: när är en kabel tillräckligt bra? Och till vilket pris


När du tror att den låter jättebra

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/08/18 :  10:57:53  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Ähum, angående linoljefärgen så är det stor skillnad på tillverkare. En hel del försöker sälja ormolja men en del är riktigt bra på att optimera pigmentering, täckning, viskositet och tom pris i relation till prestanda.

Sen går det inte att sticka under stol med att en hel del klarar av att sälja sina färger till de priser de gör för att de just sitter antingen på en liten gård på österlen (Skånes Toscana - haha!) och använder sitt eget handodlade ekologiska lin eller en likande gård i Värmland med samma argument som alla andra. Det är bra för att det är gammalt - det är nämligen axiomatiskt bland byggnadsvårdare att allt gammalt är bra. Nästa axiom är att kvalité är dyrt. Gammalt måste därför vara bra och dyrt. Är det inte lysande, säg?

Det är inte så svårt att dra parallellen till kablar om man vill det. Nu är jag ingen kabelskeptiker och jag fullkomligen avgudar alla typer av snören som ser dyra ut och är framställda i en riktigt gräll färg och som dessutom är "reassuringly expensive" - men det betyder inte att de måste vara bättre än något annat för det.

/Pontus - en ganska ung deltidsfönterhantverkare

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2012/08/18 10:59:28
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000