HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dessa kablar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/08/02 :  12:25:38  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Åter igen en fråga om kablar. Är det någon som har kännedom, kanske äger Van Den Hul kablar? Är intresserad av att veta lite om dess egenskaper. Tänker närmast på den lite högre skalan. Både som signal och högtalarkabel.

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/08/02 :  18:59:37  Show Profile Send markusA a Private Message
Gör ett test?
Skaffa lite lampsladd, en bit billig högtalarkabel från elgiganten och en riktig dyrkabel.
Testa om du hör någon skillnad...
Det är många som anser att man inte behöver köpa mer kabel än steget över lampsladd...
Sen finns det de som är övertygade att kabel är vägen till nirvana.
Bara du vet om du upplever någon skillnad.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/08/02 :  19:24:18  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Tänker närmast på den lite högre skalan


Mitt råd är att inte tänka kablar i den "högre skolan", tänk hellre system-anpassning och kontaktering av bra slag.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2012/08/02 :  19:40:23  Show Profile Send pak a Private Message
Har nån ens läst frågan?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2012/08/02 :  19:43:42  Show Profile Send Niclas a Private Message
Var och en blir salig på sin tro...

Är det någon kabeltillverkare som skall ha respekt så är det Van Den Hul. Dem har väldigt många intressanta lösningar och kabelstrukturer i de flesta prisklasserna.
Dock är dem inte speciellt vanliga i Svedala så skall Du gå via begagnatmarknaden kan det vara svårt att hitta objekt. Letar Du utanför Sverige bör Du kolla noga på VDHs hemsida då det finns många kopior på deras kablar. På hemsidan finns information hur Du skiljer dem åt.

Jag har tyvärr aldrig provat VDH kablar, men jag träffade den gamle mannen himself i HongKong HiEnd förra året, och en ödmjukare och kunnigare farbror får man nog leta länge efter.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/08/02 :  20:36:09  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Är väl egentligen hyggligt nöjd med den anläggning jag har: Krell S-300i, Raysonic CD 128 en rörbestyckad sak. Högtalare är Dynaudio S-1.4. Kabeln mellan CD-förstärkare en Silk balanserad. Trots att det i nuläget låter mycket bra... Tror det går att plocka ut mer djup och bättre fokus på röster. (mellanregistret)
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/08/03 :  10:36:10  Show Profile Send markusA a Private Message
Jag har ägt och haft kompisar med VDH och själv upplevde jag inget märkvärdigt med kablarna.
Kanske hör jag till skaran människor som fokuserar på annat?
Det var därför jag ansåg att ett enkelt test är mer värt än ett subjektivt omdöme där jag säger prova EKK.
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2012/08/10 :  14:39:55  Show Profile Send bebop a Private Message
VdH säljs i Sverige av HiFi Klubben. Kontakta dem och be att få prova.

Jag provade VdH's kolfiberkablar, tror de hette Two. Tyckte de lät knastertorra i den uppsättning jag hade då så det blev inget köp. Jag gick istället inför MIT.

De har också åkt ut. Sedan dess har jag stannat för Siltech och Transparent som är näst intill likvärdiga i ljud. Man behöver inte gå på de dyraste för att ta ett ordentligt steg framåt (beroende på varifrån man startade).

När det gäller högtalarkablar så har mina Transparent åkt ut och ersatts med Dynaudios Ocos kablar som är det bästa jag har haft hemma så här långt. Dessutom är de "billiga", ca 5,000 paret.

Sen finns det som sagt lampsladd, men akta dig för det. De blir lätt en radioantenn plus att de släpper igenom en massa högfrekventa störningar som förstärkaren måste jobba med och påverkar därmed det hörbara området. Dessutom ger de ifrån sig fält som kan snappas upp av andra kablar.

Glöm inte bra kontakter. De är väl så viktiga.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/08/10 :  19:42:09  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Sen finns det som sagt lampsladd, men akta dig för det. De blir lätt en radioantenn plus att de släpper igenom en massa högfrekventa störningar som förstärkaren måste jobba med och påverkar därmed det hörbara området. Dessutom ger de ifrån sig fält som kan snappas upp av andra kablar


Det tror jag är ett ickeproblem i de allra flesta fall.
Jag kan inte dra mig till minnes att jag nånsin haft såna problem med högtalarkablar utan skärm.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2012/08/10 19:43:33
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/08/10 :  19:54:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Om man oroar sig för instrålad HF i högtalarkablage så råder jag att göra följande:
1, Stäng av alla apparater i anläggningen
2, Lägg örat mot diskant eller annat register
3, Lyssna!

Hör du inget så är det inget problem!

Däremot finns det tillfällen då instrålad HF i signalkablage verkligen kan få stora effekter. Har man en TV-sänder eller liknande i närheten av sin bostad kan det vara ett stort och högst reellt problem. Som vanligt får man utreda fall för fall.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/08/13 :  20:17:08  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Känner att min plånbok kanske inte tillåter mer än en typ av kabel. Funderingen blir då: Var lägger jag bäst pengarna om man ugår från att det jag har nu är ungefär likvärdigt. Signalkablar eller högtalalarkablar? Kör balanserat från CD till förstärkare.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2012/08/13 :  22:16:12  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:
Är intresserad av att veta lite om dess egenskaper. Tänker närmast på den lite högre skalan. Både som signal och högtalarkabel.


Är frågan fortfarande som denna åvan (van den hul)

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2012/08/13 22:17:41
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/08/13 :  23:53:21  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Märket på kabeln är egentligen av underordnat intresse. Funderar på att hitta något bra antingen beggat eller demat.
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2012/08/14 :  00:44:12  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Själv tycker jag mig höra skillnad på kablar och kommer nog att nästa gång testa något som detta http://www.custom-hifi-cables.co.uk/about-us
angående din fråga Jerry så har jag nog inte lyssnat på vgh men dessa kanske kan vara intressanta?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/08/14 :  14:06:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag rekommenderar verkligen att göra egna kablar av Belden CT100. En luftisolerad koaxialkabel med både väv- och folieskärm. Vill man köra balanserat skalar man helst sonika två koxialer från det yttre höljet, tvinnar dem och sen krympslang runt.

Jag har elektronik för sexsiffrigt belopp och dessa kablar duger fint i mitt system. Jag köpte en rulle på 100 meter när det begav sig och jag har för mig jag betalade 900 för den, dvs 9 kr metern.

Har jämfört dessa kablar med diverse dyra audiokablar, de är bra kan jag konstatera.


I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2012/08/14 14:21:42
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/08/14 :  20:43:14  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Märket på kabeln är egentligen av underordnat intresse. Funderar på att hitta något bra antingen beggat eller demat.


Bra på vilket sätt då?
Tror det bara är du själv som kan svara på vad du tycker är bra i ditt eget system.

Det behövs en definition här.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/08/15 :  00:45:29  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Bra för mig är rösthantering, frasering. En fast torr bas, och kanske större tre-D, bättre djup. Tror annars jag är relativt nöjd. Helt nöjd blir man ju aldrig. Frågan är bara med vilka kablar jag bör börja.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/08/15 :  00:55:34  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag tror lite du lurar dig själv om du tror du kommer att få stora skillnader mellan kablar. Efter att ha hållit på med det en hel del så är skillnaderna, i mina öron, trots allt tämligen små. Det är ju enkelt att byta kablar så kanske därför det är så tilltalande?

Jag ska göra en roadtrip till/i Sverige och kommer bland annat till Göteborg, kan ta med några par som du kan testa och sedan skicka tillbaka om du vill Sen är det bara att bygga egna! Det är främst balanserade du intresserad av?

Ps ett par Silk har jag faktiskt ägt, helt ok

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2012/08/15 00:59:14
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2012/08/15 :  02:43:48  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Är intresserad av att veta lite om dess egenskaper.

Är det inte så att passiva komponenter inte kan TILLFÖRA något utan endast har filtrerande egenskaper? M.a.o. vad plockar det bort/undertrycker som gör att det låter bättre (annorlunda)?
Jaha, många ömma tår nu?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/08/15 :  08:57:10  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Tror Du har helt rätt i att dessa inte BÖR tillföra någonting, men... Tror de kan fungera som filter och plocka bort mycket som finns i inspelningen. Detta har jag upptäckt med på den tiden bättre picup, bättre CD-spelare och sedan ännu bättre. Oftast är det inte skivorna som är dåliga, det är avspelningsapparaturen, eller och kablarna
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2012/08/15 :  21:12:02  Show Profile Send bebop a Private Message
En av de viktigaste egenskaperna för en kabel är att hålla ute oönskade störningar (instrålning) så att förstärkaren kan jobba enbart med de signaler jag vill att den skall arbeta med. Så ser jag på det.

Men det finns också andra egenskaper i en kabel/kontakt som gör att de kan låta annorlunda. Exakt vad detta är och om det skall kallas filter eller något annat kan ju diskuteras. I slutändan handlar det ändå om jag/du tycket det låter bättre eller sämre. Några absoluta sanningar och facit än den egna upplevelsen är svåra att hitta.
Jag har svårt att begripa att det kan vara skillnad och mellan vissa kablar har jag svårt att höra dem men inte alltid. Det är bara att testa.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/08/17 :  11:50:49  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kablar har Iofs en marginell effekt på totalljudet, om man är nöjd med sitt total-ljud kan man dock genom kabelval påverkan återgivningen i olika riktningar. För alla kablar påverkar signalen, dvs den perfekta kabeln existerar inte!
Grundläggande är dock: induktans och kapasistans dessa bör vara så låga som möjligt.
Kortfattat kan man säga att dessa två värden lagrar och släpper energi. En kabel ska lagra så lite energi som möjligt.
För signal kablar och högtalarkablar gäller olika prioriteringar dock.
I en signalkabel har man hög volt och låg ampere, därför är låg kapasistans den viktigaste faktorn av de två. En högtalarkabel transporterar låg volt men mycket ampere., därför bör induktansen primärt bekämpas. Vidare bör resistansen vara låg i båda men resistansen mäts bara vid en given frekvens därför är det som kallas impedans viktigare, förenklat resistans vid olika frekvenser.
Sen har vi skydd mot instrålning av RF mm att ta hänsyn till detta kan bekämpas med skärmar något som dock ökar kapasistansen avsevärt eller med hjälp av olika gemetrier. Vidare kan man använda olika filter(RF) och impedansanpassningar(zobel)
Eller feriter. Alla dessa metoder har sina för och nackdelar. Vidare har olika isoleringmaterial stor inverkan på ljudet, så låg dielektrisk konstant som möjligt är önskvärd, förmågan att inte lagra statisk elektrisitet, den sk tribionic effect. Den berömda skinfaktorn samt sett motsvarighet Maxwellfaktorn. Så kablarna har en mycket stor och inte helt problemfri uppgift.
Men det är klart att ovanstående är lite nördigt men ändå nåt man bör känna till när man väljer kablar till sin rigg.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/08/17 :  12:41:32  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vart ville jag komma med mitt inlägg? Jo att det är lätt att avförda hela problematiken eller rekomendera en viss produkt. Olika produkter uppför sig diametralt olika med olika samarbetspartners. Därför bör man prova kabeln på just den rigg den ska verka. Särskilt högtalarkablar bör övervägas noga beroende både på vilken högtalare samt förstärkare som används. En dynamisk högtalare har helt olika krav än en elektrostat tex.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Apexorca
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/08/18 :  19:27:33  Show Profile Send Apexorca a Private Message
För det första! Börja välj bra strömkablar!!!
Jag har senaste åren testat mycket med kablar. Lampsladd, enkel högtalarkabel via massa olika modeller till extrema kablar. Jag har ägt ett par relativt biliga VDH som hade silverledare kostade nog en 120 kr metern tror jag. Lär bra i sin prisklass men kan inte mäta sig med mer påkostade kablar. Koppling viktig så klart.
Det som varit helt övertygande för mig i de 2st olika anläggningar jag testat detta är att strömkabeln ger mest valuta för pengarna.
På högtalarkablar får man pynta mer för samma skillnad.

Jag har testat många olika märken och allt har inta funkat i mina öron. Så en dubbelt så dyr kan låta lika bra eller sämre än en billigare i mina öron.
Men att det är skillnad på kablar är sant. Det krävs dock rätt mycket kunnande samt testande i bra hifi prylar för att förstå skillnaderna.

Så mitt råd är testa själv och när du är klar testa och testa igen. Då hittar du vad du gillar till slut. Detta är enda sättet om du vill kunna göra ett något sånär välgrundat val.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/08/19 :  00:27:34  Show Profile Send Adagio a Private Message
Så sant! Men det är Iofs både dyrt och kul att prova kablar, det viktigaste tipset jag kan ge är att skaffa sig erfarenheter via begagnade kablar. Oftast får man igen precis det man gett, ibland mer ibland mindre, ibland kan man byta jämt eller med pengar i mellan.
Jag har kört med allt tänkbart straight wire, tara lab, van den hul, clou cable, cogan hall intermezzo, galaxy, transparent, Audio quest, nordost, furutech samt div diy.
Mycket är systemberoende, synergierna är viktiga för slutresultatet. I en anläggning jag hade provade jag nordost, jag tyckte inte alls om ljudet, när jag flera år senare i en helt annan rigg provade nordost var det den bästa kabeln jag hört. Så under många år har nordost varit mina favoriter, men sen bytte jag högtalare och alla sanningar ställdes på ända igen.
Jag kan inte rangordna olika kablar men några sanningar/käpphästar har jag. Jag har under många år kört med nordost valhalla som jag ansett vara den bästa kabeln jag haft. Jag har inte DIYat kablar på säkert 10år men fick av olika anledningar anledning att göra ett llångt RCA-par, dessa gav blodad tand och flera geometrier provades. Flera prototyper i billiga pvcisolerade kopparkablar prövades, sen gjordes dessa med 99,997 % rent silver och bommullsisolering. Har nu några modeller som är bättre än mina valhalla som jag helt enkelt sålde, har en uppsättning Quattrofil som referens och jämförelsematrial. Jag har några unika recept och flera hifikompisar har beställt efter att ha hört dom mot sina harmonic tech, wire world och AQ alla i prisspannet 6000 till 30000 och själv har jag ersatt mina valhalla som sagt.
Jag har i alla fall kommit fram till följande, geometri är viktigare än materialval men materialet är av avgörande vikt. Jag gillar inte skärmar då de i alla av mina undersökningar ger fler oönskade effekter än goda dito. Jag gillar bomull som isolering framför teflon och annan plast, gillar inte pläterade kablar, det ska vara en metall.
Metallens renhet har betydelse samt poleringen av metallen, en särskild process av silvret är nödvändig för att säkerställa att den inte oxiderar. En metod som min sambo förespråkar, hon är guldsmedsgesäll med 15 års erfarenhet. Denna process är mycket omständig. Det är som sagt kul att DIYa när man har tillgång till unik matrialkunskap.
Det bästa är nog ledare i rent guld trots den något sämre ledaregenskapen än silver.
Guld är den enda av de ädlare metallerna som inte påverkas av oxid och försämras med tiden, vilket alla andra gör, Iofs inte rohdium, men den är mycket dyr och leder sämre.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2012/08/19 :  09:58:35  Show Profile Send bebop a Private Message
En oxiderad silverkabel kan ju vara ett intressant DIY projekt. Om jag minns fysiklektionen korrekt så är silveroxid en bättre ledare än silver vilket inte är fallet med kopparoxid versus koppar.

Om man skall vara riktigt petig kan det också ha betydelse hur kablarna arrangeras mellan burkarna (undvika att de korsas, ligger snurrade som spolar etc) Lättare sagt än gjort. Det blir lätt rörigt med kablar åt alla håll där bak.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000