HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Koppla steg till diskanter på 2,4 ohm.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/08/25 :  22:17:17  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message
Jag har tre banddiskanter per kanal på vardera 0,8 ohm var
. I serie blir det ju då 2,4 ohm vilket är förhållandevis lågt.
Ett sätt att göra det enklare för slutstegen är att sätta en trafo i serie men jag söker andra lösningar.
En jag funderat på är om man kan brygga stegen parallellt på nåt vis så att de delar på strömmen. Men, hur gör man egentligen?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2012/08/26 :  03:03:08  Show Profile Send Fuling a Private Message
"Brygga" och "parallellt" är två olika saker. Vill du driva en låg impedans så är det nog parallellkoppling som gäller.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/08/26 :  17:47:57  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message
Som jag förstått det nu kan man lika gärna parallellkoppla steg som att brygga dem. Det ena ger dubbel spänning det andra dubbel ström, och i detta fallet är det ström som efterfrågas.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bridged_and_paralleled_amplifiers

"In addition, small resistors (much less than the load impedance, not shown in the schematic) are added in series with each amplifier's output to enable proper current sharing between the amplifiers. These resistances are necessary, without them the amplifiers will in practice fight each other and overheat."

Är det nå'n som vet nå't råd i detta? Vilka värden som skulle passa i mitt fall?


"Another method of parallelling amplifiers is to use current drive. With this approach the close matching and resistances are not needed."

Är det nå'n som vet vad detta är?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/08/26 :  22:28:09  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message
Hittade mer intressant läsning i ämnet:

http://www.national.com/AU/design/courses/141/the05/03the05.htm

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000