HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tandberg 64
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2012/07/27 :  15:46:18  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Undrar om någon har lite erfarenhet om denna rullbandspelare? Tips på handhavande, lite egen uppsmörjning-service eller annat!

Kommer att få en sådan i 'perfekt' skick dock ospelad sista 30 åren.

Tackar

Artphotography

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/07/27 :  19:46:47  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag är själv ingen expert, har bara en Tandberg 9141X med tillhörande servicemanual som jag köpte ny för 35 år sedan. Den generationen har helt andra problem än din 64, är den utan X i modellbeteckningen?
I så fall är din úngefär 10 år äldre, tror jag.
Förr fanns det nog folk som kunde allt som behövdes för att hålla igång klassiska enspaks-Tandbergbandspelare på radio- och Tv-servicverkstäder i nästan alla större orter.
Dessvärre är nog de flesta av dem mellan pensionsåldern och döden vid det här laget, men prova den här länken
http://www.angelfire.com/al/Jonte/items.html

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/07/28 :  09:46:00  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Här kan man ladda ner servicemanualen:
http://www.hifi-manuals.com/Download/Tandberg/64-service-manual

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2012/07/28 :  20:42:17  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tusen tack

Ska bli spännande att koppla in spelaren, det finns flera dussin mixinspelningar med 70 tals disco samt 5 original band, ett Elvis och ett klassiskt men vet ej de andra tre....

Jag meddelar om det blir tummen upp eller ner

Artphotography
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2012/07/29 :  07:23:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
det finns flera dussin mixinspelningar med 70 tals disco

Kan det bli annat än tummen upp?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2012/07/29 :  19:13:23  Show Profile Send lars a Private Message
Jag har både handbok och service manual för Tandberg 64. Men dom verkar gå att ladda ner enl Ingvars länk.

Kontakter till serviceställen som jag inte vet om dom finns kvar.

Norsk Elektronikk Senter AS
Fetv. 1
2027 KJELLER
Tel: 63804500

TPG Service
08-7356035

Telekonsult AB (Fanns 1976)
031-110255

Jag har både en 64 och 64X. Tyvärr låter dom inget vidare i dag. Har inte haft tid att fixa dom. 64:an servade Telekonsult 1976 med att byta både av- och inspelningshuvud, utan något bra resultat. Sedan dess har den inte används så mycket.

Nu har du fått mig taggad att fixa maskinerna.

Tyvärr har jag inga serviceband för att justera tonhuvudena. Men det kanske går ändå.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2012/08/07 :  23:25:19  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ajdå!

Har fått hem spelaren men den är stendöd. Lampan lyser när jag sätter den på 'on', men ingen motor går igång på spela/spola spaken.....

Artphotography
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2012/08/10 :  16:44:43  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Hej Burmäster,

Jag har några Tandberg rullbandspelare. Funktionen okänd men vill minnas att en snurrade och lät för några år sedan. Du kan få dem om du är intresserad!?

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000