HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sänka volymen på pre in
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2012/07/13 :  14:06:44  Show Profile Send MagArne a Private Message
Knepig rubrik, jag vet men så här ligger det till.

Jag har en Audio Pro A.7 förstärkare där man kan dela på för och slutsteg. Där mellan har jag kopplat Y-kablar till ett aktivt delningsfilter och ett PA-slutsteg som driver min subwoofer.

Tyvärr är känsligheten tokhög på mina fronthögtalare och relativt låg på min subwoofer så trots att delningsfiltret och PA-stegets volym står på max så önskar jag ännu lite mer volym till subwoofern.

Vad göra?
Går det strypa signalen något till A.7 steget (fronthögtalarna)? Hur?
Är detta lösningen? Hur mycket kan den tänkas påverka ljudet?
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12918141/volymkontroll-pc-1-svart

Går det bygga RCA-kablar med någon form av fast motstånd i?
Subwooferns volym går ju alltid lätt att justera neråt.

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/07/13 :  14:27:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
http://www.amazon.com/RCA-Line-Level-Attenuator-dB/dp/B0002KRC5E

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2012/07/13 :  19:18:13  Show Profile Send MagArne a Private Message
Klockrent, då ska jag finkamma ebay efter en lite finare variant.
Eller går de att köpa i Sverige?
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/07/14 :  02:05:21  Show Profile Send RobertH a Private Message
Kolla efter dessa - http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/attenuators.html
dels hyfsat bra pris, och sedan verkar många tycka om dem här på forumet!

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/07/14 :  18:21:05  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag letar också efter en dämpsats, men den ska vara variabel. Jag känner mig övertygad om att jag inte har drömt utan sett en på nätet som såg ut ungefär så här:

men nu hittar jag ingen sådan.
Den var baserad på en pyttliten skärmbox (ca. 20x20x40 mm) hade RCA-hona i ena änden och hane i den andra samt en liten volymratt på ovansidan och var därför direkt utbytbar mot t.ex dessa

som har fast dämpning.
Jag har nio monoslutsteg av varierande slag (några par) och stora skillnader i ingångskänslighet, men alla utom ett saknar nivåkontroll.

Om jag fick tag på några sådana nivåkontroller skulle det bli mycket enklare att koppla slutsteg parallellt.

Är det någon mer som sett sådana men vet var de finns?

Jag har funderat på att bygga egna, men det har hittills fastnat på två saker, jag har inte hittat någon som säljer så små skärmboxar och inte heller RCA-hanar för chassimontage. I värsta fall kan jag använda sladd-hane som har lång gänga på hylsan, såga av den och använda den som mutter inuti boxen, men det blir ganska mycket pyssel.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2012/07/19 :  14:12:46  Show Profile Send adhoc a Private Message
LennartJ; Rapco Horizon har en som påminner om din skiss storleksmässigt, den här dock med RCL i båda ändar:
http://www.shopping.com/horizon-rapco-horizon-cvpblox-variable-pad-microphone-volume-control/info?sb=1#keyFeatures

Finns även några andra med RCA-kablage på Rapco Horizons hemsida.

Finns fler varianter här: http://instruments.thefind.com/instruments/browse-rca-level-attenuator#page=1&local=0


Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/07/19 :  16:04:14  Show Profile Send Stormen a Private Message
Är det inte bara att sätta ett motstånd på ingången efter behag ? har gjort det till mitt steg till surroundkanalerna. fungerar jättebra. tror det var 500K eller om det var 500Ohm, minnet är inte med mig för tillfället.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/07/19 :  22:45:28  Show Profile Send lennartj a Private Message
@Stormen: jo, kanske för trådstartaren, men inte för mig - trådkaparen.

Jag är ute efter absolut minsta möjliga passiva "försteg" med en kanal och en ingång för tillfäliga experimentkopplingar.
Hittar jag då en kombination (av motstånd) till de slutsteg som ingår i en lyckad testuppställning kan jag ju bygga anpassade däpssatser för att konservera inställningarna.

Med några dämpsatser ökar förutsättningarna för korrekt bedömning i A/B-test dessutom.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2012/07/20 21:37:45
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2012/07/20 :  21:08:13  Show Profile Send MagArne a Private Message
Nu har jag beställt en uppsättning Rothwell från ebay. 440kr inkl frakt blev det från England.
Jag återkommer med resultat i slutet av nästa vecka när min subwoofer är färdigmålad och paketet har kommit.
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2012/07/27 :  09:12:22  Show Profile Send MagArne a Private Message

Det här var precis vad min anläggning behövde för att dämpa signalen till fronthögtlatanas förstärkare och där med få högre signal till subwoofern.
Tack för tipset!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000