HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 tightare bas...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/07/21 :  18:35:58  Show Profile Send yalpa a Private Message
Att det blir tightare bas med dämpkuddar och spikes håller de flesta med om. Frågan är hur mycket resultatet beror på högtalarnas stabilitet?
Säg att man har ett par ProAc kloner men bygger dubbla väggar runt om och en separat sand-kammare i botten. Borde då inte denna vara så pass befriad av lådresonanser att kuddar-spikes får mindre effekt än med "lättviktar"-klonerna?

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2002/07/21 :  18:59:02  Show Profile Send Tomas a Private Message
När jag satte spikes på mina mirage M3 (60kg stycket) upplevde jag att basen inte längre fortplantade sig genom golvet och basen smetades inte ut så förbenat. Så snarare än att man reducerar lådresonans från högtalarna, så reducerar man den från golv och väggar.

`´Äta bör man annars dör man, äter gör man ändå dör man!´
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/21 :  19:00:38  Show Profile Send matson a Private Message
Dubbla väggar har marginell effekt, om dom är av vettig tjocklek från början. Det man däremot kan göra(och borde(imho)) är att sätta in vertikala stag i lådan, av exempelvis Plywood(en eller flera skivor som sitter fast i tak, golv, båda sidoväggar. Vid användning av flera stag så bör dom placeras asymmetriskt.)
Använd ett "hårdare" träslag till stagen än själva lådan(använd inte plywood till själva lådan helst).

Det är inte den totala massan som avgör hur stabil lådan blir utan snarare fördelningen(ingen ide att använda 5mm spånplatta överallt och gjuta en 200 kilos fot alltså!)

Spikes används för att mekaniskt "jorda" lådan mot golvet, för att undvika att lådan rör sig i motsatt riktning jämfört med baselementet(Newton "inna da house"!)

(Flytta tråden till diy innan "kuddar och spikeskriget" drar igång?)

Mvh/Mats
'....som en allergiker som aldrig får sitt Cortison'
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/07/21 :  19:11:13  Show Profile Send yalpa a Private Message
ok...
jag ska låna hem spikes och dämpkuddar och testa så fort jag hinner...

Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2002/07/21 :  19:19:54  Show Profile Send Tomas a Private Message
På de FLESTA högtalare gör de underverk. Hos mig vart det störst förändring för minst penning!

`´Äta bör man annars dör man, äter gör man ändå dör man!´
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/07/21 :  19:39:40  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
När du ändå håller på rekomenderar jag att du testar dämpkuddars och framförallt spikes motpol, SD-foten. Det är oxå en kudde med den dämpar inte utan är så mjuk att den frikopplar lådan från golvet. På så sätt bildar den ett resonanssystem med låg resonansfrekvens. Spikes ökar problemen med resonanser eftersom dom hamnar högt upp i frekvens. Tänk dig att du kunde få högtalarna att sväva fritt strax över golvet med en antigravitationsmanick. Då skulle du förutom att bli väldigt förmögen om du sålde manicken få bort problemen med kopplingen till golvet. Spikes ökar ju dessa problem. Så spikes är ena varianten där resonanser skjuts upp till hörbara fenomen och SD-kuddar minskar dom genom att ta ner resonanser till låga infraområdet.

Man måste dock väga högtalaren innan SD-kuddarna skärs till eftersom dom ska vara viktanpassade för maxinal mjukhet.

John
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/21 :  19:53:04  Show Profile Send matson a Private Message
Jag håller med John om att du skall prova båda metoderna.
Däremot att kudden skulle få högtalaren att agera som att den svävar i luften håller jag inte med om(inte för att det skulle vara speciellt bra med svävande högtalarlådor iofs).
Min erfarenhet är att båda alternativen kan vara både bra och dåliga. Orsaken vet jag inte, men jag brukar skylla på golvet.....

Mvh/Mats
'....som en allergiker som aldrig får sitt Cortison'
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/21 :  20:36:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej J!


quote:
"Spikes ökar ju dessa problem."...då "resonanser skjuts upp till hörbara fenomen och SD-kuddar minskar dom genom att ta ner resonanser till låga infraområdet."


Aha, så vi har 1st problem( resonanser) och 2st möjliga åtgärder att välja mellan:
spikes/SD-kuddar. Den ena hjälpmetoden( spikes, ed) förvärrar problemet medan den
andra ( SD-kuddar) löser problemet, genom att ordentligt mildra dess( problemets, ed) åverkan.


Varför kan folk inte få in detta enkla resonemang och välja det som löser problemet??
Om de åtminstone kunde låta bli att pilla men, nä NÄ- har ska det allt pillas* minsann.
Och nu så skas det uppenbarligen läggas
ner tid, pengar och ansträngning på att istället( för SD-kuddar) förvärra problemet.

A hajar ingenting!!


* Pilleri pilleri pilleriman,-pilla på allting som pillas på kan.



Mvh A
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2002/07/21 :  20:58:26  Show Profile Send Tomas a Private Message
Mina högtalare(mirage M3) måste jag ju säga att spikes knappast förvärrade något problem. Däremot så löstes alla basproblem jag tidigare haft. Mina Alpha & Omega skivor vart helt ospelbara innan spikes´en. All musik blev renare klarare och mkt mer "uppstyrd".



`´Äta bör man annars dör man, äter gör man ändå dör man!´
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/07/21 :  21:08:54  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Däremot att kudden skulle få högtalaren att agera som att den svävar i luften håller jag inte med om(inte för att det skulle vara speciellt bra med svävande högtalarlådor iofs).


Nja dom når inte enda fram till svävning men vad jag känner till är det dom som kommer närmast. Med en äkta svävande högtalare menar jag inte en som glider iväg över golvet utan den skulle på nått sätt hållas kvar i sin position utan att koppla det till något. Om det kravet kunde uppfyllas så ser jag det som det ideala. Att lådan vibrerar är ett faktum och det åtgärdas med bra lådkonstruktion och inget annat. Att försöka bota dessa vibrationer genom att ställa dom på spikes är fel. Ta en vanlig stämgaffel. Slå till den och håll i luften. Ta sedan spetsen och tryck mot något. Till och med att trycka den mot gummi ger (o)ljud ifrån sig. Håll den så löst du kan i luften. Där satt den va?

Stämgaffeln har gjorts för att ha resonansen vid vanligtvis 440 Hz och är inte helt lik en högtalare men själva proceduren liknar väl spikes/SD-fot grejen. Liknelsen är i alla fall för mig träffande men lite förstorad.

Hej Audiomaniker!

quote:
Varför kan folk inte få in detta enkla resonemang och välja det som löser problemet??


Det står en hel del hifi-pryttlar på spikar och koner. En gång såg jag till och med en kabel med låda på midjan. Dyr var den, ca 200 000. Lådan stog på koner. Jag insåg direkt att den lådan ska nog läggas på en vanlig huvudkudde för att ligga någorlunda still om golvet vibrerar. Min reklambild hade nog inte varit lika säljande dock. Kanske är det dom många apparaterna och bilder på dessa som ger ett intryck av att det är ett bra sätt att göra på?

Var någonstans annars ställs saker på spikar och koner för att bekämpa vibrationer? För att inte missa motpolen, tänk efter var andra saker ställs mjukt på tex fjädrar mm.

John
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/21 :  21:16:21  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
För att inte missa motpolen, tänk efter var andra saker ställs mjukt på tex fjädrar mm.


Tänkvärda ord. Inte skulle jag byta ut mina fjädrar mot spikes i min bil för att det skulle kännas mjukare..
Hade en Pegeuot en gång. En 404 -61. Den hade så mjuk fjädring att man kunde köra över en normalt fartbula i 50 knyck utan att det kändes nämnvärt.

Kul att du har hittat hit John.



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/21 :  21:21:03  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Om man bortser från högtalarens vibrationer ett slag och tittar på golvet (här: ett trägolv) så är min teori detta:

De stående vågorna i rummet sätter golvet i rörelse. Om man nu skulle belägga rummets golv med tunga saker på spikes så kommer förmodligen de resonanta egenskaperna förändras. Det kan nog ändra basgången i rummet då vibrationer i golv orsakade av akustiskt tryck är mestadels förlustbringande.

Nu vet jag inte hur stor effekten är, men att döma av Markkus mätningar sker en hel del med golvets vibrationer med och utan SD fötter. Vad det skulle ge, i mina tankegångar är att spikes skulle ge mindre förluster och mer bas, medans SD fötter, mer förluster och mindre bas. Speciellt när det gäller stående vågor mellan tak och golv.

Sedan kommer kanske andra saker in. Man kanske kan "stämma golvet" optimalt för att få lagom förluster genom att koppla viss utrustning/möblemant på lämpliga ställen, och frikoppla annan. Vad vet jag.

Några kommentarer?

Thomas
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/07/21 :  21:36:00  Show Profile Send yalpa a Private Message
ja, det är bara att låna hem och testa vilken som passar bäst...jag antar att med spikes så menar ni dessa norska grejjer för jag har ingen möjlighet att skruva fast nåt i lådan...

Just nu har jag problem med otight bas, iofs kan det bero på elektroniken också. Nu har jag iaf. täppt till basreflexhålet och skruvat upp basen lite på förstärkaren, detta gör att jag har bättre bas på alla sätt. Detta är under utvärdering. I veckan ska jag få låna Linn wakonda försteg och testa den ihop med min HK680 som har ett väldigt dåligt försteg.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/21 :  21:41:30  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Mycket av den otighta basen kommer från rummet. Du får efterklang i basen (stående vågor) som ligger kvar och ringer i rummet. Massor av dämpning eller en kompromiss: parametrisk EQ för att dämpa de specifika problemfrekvenserna.

Thomas
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2002/07/21 :  21:43:01  Show Profile Send Tomas a Private Message
Superspikesen finns med "tejp-on" lösning. Jag har aldrig lyckats att få mina lådor att vibrera varken syn eller kännbart. Och de vibrationer som dock finns i lådorna torde knappast förändras med eller utan kuddar/spikes.

`´Äta bör man annars dör man, äter gör man ändå dör man!´
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/21 :  21:44:26  Show Profile Send matson a Private Message
Here we go.....

Varför man(jag) använder spikes är för att mekaniskt koppla högtalaren till golvet(s k mekanisk jordning). Jag vill få lådans vibrationer ner i golvet(detta innebär att spikes inte funkar där det ligger ett flytande trägolv).

Om inte lådan är kopplad till underlaget på detta vis, utan med mjuka fötter som "ger sig" när lådan rör sig och saknar styv koppling, så får man problem. I enlighet med Newtons 3:e lag så kommer lådan röra sig fram och tillbaka i motsatt riktning jämfört med baselementet. Detta gör att basen inte kommer låta "tight" utan den flytande lådan suger upp energin.

"Gummibitarna" under högtalarna skapar även andra problem. Då det saknas koppling till golvet har lådans vibrationer ingenstans att ta vägen, vilket leder till att den energins enda väg är genom lådans interna dämpning, vilket gör att lådan "sjunger"* med!

Har man däremot flytande trägolv så är det ju i princip kört och då får man nog fixa det istället(här kan resultatet bli hur som helst!). Eller trixa med stativ eller något sånt.....


*Inte sång i ordets egentliga mening

Mvh/Mats
'....som en allergiker som aldrig får sitt Cortison'
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/21 :  22:02:11  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Here we go again...

rörelsen på kabinettet pga att högtalarkonen rör sig är 1000-faldigt mindre. Detta beroende på att massan på elementet + luften är oftast 1000 x mindre än kabinettet. En rörelse på 5 mm hos högtalarelementet ger en rörelse på 5 µm hos kabinettet. Detta gäller en högtalare svävande fritt i luft.

Sätter vi spikes under högtalaren erhålls en resonans som beror av högtalarens massa. Ju högre massa ju lägre resonansfrekvens. För de flesta högtalare fås resonansen någonstans i 20-100 Hz regionen. Vi antar att den är 50 Hz. Över denna resonans är högtalaren frikopplad från golvet och under den är den kopplad till golvet. Dvs över resonansfrekvensen kommer rörelsen hos kabinettet "likna" den vid en fritt svävande högtalare. Vid resonansfrekvensen så kommer rörelsen att öka jämfört med en svävande högtalare. Alternativ är att koppla högtalaren så att resonansen hamnar över 20 khz, men detta är inte möjligt. Så det är bättre att sänka resonansen till långt under 20 Hz.

Precis så gör man med skivspelare. Den fundamentala resonansfrekvensen hos pickup och tonarm brukar ligga runt 8-12 Hz. Sen gör man picknålens arm så styv och lätt att resonansen hamnar över det hörbara registret. Man vill inte ha resonanser i det hörbara området.


Koppling vs icke-koppling ger säkerligen effekter på andra saker i rummet och golvet, så det slutliga ljudet är alltid en preferens. Gillar man ljudet av spikes så ska man ha det! Och gillar man ljudet av kuddar ska man ha det!

Thomas




Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/07/21 :  22:10:46  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Tänkvärda ord. Inte skulle jag byta ut mina fjädrar mot spikes i min bil för att det skulle kännas mjukare..
Hade en Pegeuot en gång. En 404 -61. Den hade så mjuk fjädring att man kunde köra över en normalt fartbula i 50 knyck utan att det kändes nämnvärt.

Kul att du har hittat hit John.


Jag slår vad om att motorn satt mjukt upphängd i din gamla kärra. Avgasröret med. Så gott det gick i alla fall. Jag är ingen bilmek men det brukar ju vara så. Det är ju inga bevis för bilar är ganska olika högtalare, men det är som du mycket riktigt säger en tankeställare. Tack för välkomnandet.

quote:
Om man bortser från högtalarens vibrationer ett slag och tittar på golvet (här: ett trägolv) så är min teori detta:

De stående vågorna i rummet sätter golvet i rörelse. Om man nu skulle belägga rummets golv med tunga saker på spikes så kommer förmodligen de resonanta egenskaperna förändras. Det kan nog ändra basgången i rummet då vibrationer i golv orsakade av akustiskt tryck är mestadels förlustbringande.

Nu vet jag inte hur stor effekten är, men att döma av Markkus mätningar sker en hel del med golvets vibrationer med och utan SD fötter. Vad det skulle ge, i mina tankegångar är att spikes skulle ge mindre förluster och mer bas, medans SD fötter, mer förluster och mindre bas. Speciellt när det gäller stående vågor mellan tak och golv.

Sedan kommer kanske andra saker in. Man kanske kan "stämma golvet" optimalt för att få lagom förluster genom att koppla viss utrustning/möblemant på lämpliga ställen, och frikoppla annan. Vad vet jag.

Några kommentarer?


SD-fötternas vibrationsengiupptagande egenskaper är troligen tämligen lågt. Om man gungar till på en högtalare så står den och svajar ett tag. Ungefär som en fjäder. En fjäder i tex en bil brukar man komplementera med en stötdämpargrej med vätska i tex för att äta energi. Det som snarare händer är att energi omfördelas frekvensmässigt med SD-foten och med spikarna men omfördelningen är tämligen olika. Den mjuka foten överför energi bra men vid väldigt låga frekvenser. Vid övriga frekvenser rör den sig lätt utan att ta upp energin och överföra den. Det blir nog inte mycket värme i foten.

Du får ursäkta mitt gissande och antagande hit och dit, jag är så dåligt bevandrad inom området att jag inte kan ge dig svar. Bara massa intuitiva grejor som inte är tänkta att vara vare sig teorier eller fakta. Det är ju kul att fundera lite i alla fall utan att ha svaret. Om någon har svaret så är mina funderingar snarare frågor och jag vore tacksam för svar.

John
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/21 :  22:10:47  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Kul att ni är igång boys! Veckla inte in er i materialens kvantfysik bara

Tyckte Johns reklambild skulle vara utmärkt. Tänk en fet huggorm på en liten virkad kudde

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/21 :  22:47:01  Show Profile Send Thomas A a Private Message
John,
jag tänkte mer på de stående vågornas effekt i rummet och golvets vibrationer. Det blir krångligare detta när jag tänker efter.

http://www.mosaic.fi/markku/vibra.html

Vid den stående vågen så exciteras golvets; dvs deet fås en förlust när den vibrerar. Den stående vågen blir mer dämpad.

Med koppling så kan inte golvet vibrera vid den stående vågen. Men resonansen flyttas längre ner i frekvens (lägre Q) och den blir bredare. Det blir också sämre dämpning i golvet. Den svänger under en längre tid. Nu kanske fötter under högtalarna enbart gör så mycket, men om man placerar alla möjliga saker i rummet med koppling eller på mjuka fötter torde det ge större effekter.

Allt detta borde ge effekter på det totala ljudet i rummet, då samma sak händer med ex mjuka eller hårda väggar. De torde ge olika bas i rummet.

Thomas


Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/21 :  23:04:14  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej T.A!

Relativt bra!!


Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/07/22 01:22:3
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/07/21 :  23:06:53  Show Profile Send yalpa a Private Message
det där med väggar...jag har mjuk vägg bakom högtalarna och bakom lyssningsfåtöljen...de andra två väggarna är betong. Ska det vara betong bakom högtalarna? Just nu är väggarna ganska odämpade, men snart ska jag hänga upp två madrasser bakom högtalarna...

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/07/21 :  23:22:26  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag är inte riktigt med. Vid en stående vågor uppstår höga tryckförändringar vid exempelvis en frekvens. Golvet kan sättas i rörelse men golvet har ju sina egna resonansfrekvenser och vibrerar hellre där. Jag skulle kunna tänka mig att för golvets vidkommande är inte dom stående vågorna nödvändigtvis dom som alstrar mest vibrationer utan dom frekvenser som exiterar golvet resonansfrekvenser. Det här är givetvis en fråga om amplitud och var dom olika stående vågorna samt golvresonanserna hamnar. Jag kan visserligen tänka mig att dom stående vågorna ger extra knuff men det behöver inte dominera över frekvenser som golvet resonerar kring.

Om man sveper en sinus med hög amplitud märker man hur olika saker börjar vibrera om vart annat. Ena sekunden är det hyllorna på väggen och andra sekunden är det taket och så vidare. Att möblera om med tunga grejor eller helt enkelt spika fast vägar med mera kan förändra det hela avsevärt. Detta tyder på att mitt resonemang stämmer.

Det jag ville säga är då att stående vågorna kanske inte är så dominerande vad gäller vibrationsalstringen i specifika saker som golvet. Det beror givetvis på magnituden.

John
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/21 :  23:44:19  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jo det stämmer att golvet nog vibrerar mest vid sin fundamentala resonansfrekvens och sedan vid dessa övertoner. Men golvet (här trägolv) torde inte vara så homogent att det har enbart en resonant frekvens, speciellt inte när man placerat in några möbler i rummet som orsakar olika tryck etc på plankorna. Noderna torde ju vara balkarna under golvet. Golvet blir ju på det sättet lite olika "spänt" i rummet, och torde kunna exciteras ganska bredbandigt. Kanske som den där gamle Japanen som byggde högtalare med högtalarmembran i spänt balsaträ. Tror jag det var.

I Markkus mätning sammanfaller ju en kraftig golvibration med en stående våg. Kanske en slump, men de starkaste krafterna som verkar på ytorna torde vara de stående vågorna. Nu har jag inte mätt i mitt rum, men jag skulle kunna försöka uppskatta vid vilka frekvenser som golvet vibrerar mest (vilket de gör i lågbasregionerna). De sjunger dock också väldigt fint när jag sätter en stämgaffel på dem. Ganska högt upp i frekvens (440 Hz).

Nu säger jag inte att jag tycker spikes under högtalare är bra, jag föredrar mjuka kuddar. Men kanske effekten av dem (och spikes) också ger andra saker, bra eller dåliga, pga av golvets förmåga att resonera av det akustiska ljudvågorna och ge energiförluster i rummet.

Thomas
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/07/22 :  00:14:55  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jo, golvet har flera resonansfrekvenser. Om stående vågorna är väldigt relativt sätt starka så kan dom givetvis dominera vad gäller vibrationer i exempelvis golvet.

Det var balsaträ han hade.

Det blir snabbt väldigt komplicerat när flera parametrar ska behandlas i ett system när det gäller sådant här för mig. Det viktiga verkar vara att inte få upp resonansfrekvensen i systemet högtalare fot/spik vad jag kan se. Men som jag sa jag är inte bra på sådant här och jag vet att du är bättre på det Thomas. Jag brukar ju be dig om hjälp att förklara sådant här för andra när jag själv inte räcker till. Sedan är det så med komplicerade system att man måste kolla alla varianter som har tillräckligt stor inverkan. Jag har själv inte trägolv hemma så mina erfarenheter kanske inte alls stämmer med trägolvsägarnas erfarenheter. Jag har aldrig haft trägolv heller. Det närmsta jag kommit som jag kan säga att jag har erfarenhet ifrån har träskivor men det golvet är flytande och vibrerar väldigt lite.

Jag kanske ska nämna om det blir tester mellan spikes och annat är att en aspekt av olika ljudstyrkor som är viktigt att tänka på om man gör lyssningstester är att starkare ljudtryck(allt annat lika) i regel upplevs som bättre ljud med normala signaler(musik med bekväma ljudstyrkor). Kompensera för detta på något sätt kan vara bra.

John
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/22 :  00:19:28  Show Profile Send Morgan a Private Message
För att riktigt komplicera saker, så har jag hört en hel del kommentarer ifrån både avancerade hemmabyggare och personer med kontakter inom tillverkarleden för högtalare, som nämner att deras mer påkostade lådkonstruktioner är "avstämda" för att ge ett visst bidrag, en viss "färgning" av ljudet som ligger i konstruktörens smakriktning. Detta för att den riktigt "döda" lådan kombinerat med högtalarelement med höga inre förluster annars ger en klang som enligt deras mening är för "livlös", även om den mätmässigt är korrekt.

Mitt stalltips är annars "vattenglastestet" eller "läpptestet" - den senare kommer ni garva åt!
Vattenglastestet: Fyll ett glas med vatten. Ställ det på högtalaren och vrid upp volymen rejält, med testtoner eller blandad musik. Titta på vattenytan, och försök se ifall den krusar sig. Prova med både spikes och mjuka kuddar, och se vad som ger minst krusningar. Och glöm inte att lyssna vilket som låter trevligast. Jag tycker själv att en välinspelad kvinnoröst är mest utslagsgivande för klangfärgstester av detta slag, och tycker inte det har så mycket med basåtergivningen att göra. ( Där finns det bara en sak att göra, och det är att fylla rummet med tubetraps )

Läpptestet: Ok, håll i er... Det har väl inte undgått någon att fingertopparna är mycket känsliga för beröring? Läpparna är lika känsliga, och jag upplever att de är bättre på att uppfatta vibration. Jag undrar vad frugan/flickvännen säger när hon får se dig på knä framför högtalaren i en ömsint kyss? Med risk för skilsmässa eller en tur in på en institution med vita väggar och läderremmar på sängkanterna, så rekommenderar jag att man använder läpparna för att detektera vibrationer i högtalarna - man kan till och med känna ganska väl i vilket frekvensområde dessa befinner sig, ifall man har ett gott musiköra (musikläpp?). Prova med både spikes och mjuka fötter, och glöm inte lyssna vilket som låter bäst, oavsett vad känseln säger. Minst vibrationer behöver ju inte i den subjektiva upplevelsens värld vara bäst! -alldeles oavsett lagar om reaktionskrafter och överföringsfunktioner.

Så till ett tredje tipz: "Sandpåsen". Extra massa är inte fel. Särskilt inte högt upp på högtalaren. Och extra inre dämpning är heller inte fel - dvs förmågan att snabbt sluta svänga, när en resonans exciterats. Och styvhet i all ära (stagande väggar i högtalaren), men de gör inte mycket för att höja den inre dämpningen.

Lägg en påse sand på högtalaren. Det är ett tungt material med hög inre dämpning, vilket gör att det både kan göra att högtalarens resonansfrekvens flyttas ned i frekvens och bidra till att snabbt omvandla energin vid eventuella resonanser till värme. Högtalaren blir "kortare i klangen". Ett billigt, fult tweak för den som vill undersöka ifall resonanser i högtalarlådan är helt av ondo...

Timbre: Nästa gång jag kommer hem till dig vill jag inte se en liten fånig svart låda på dina juvelsmycken till Sonus Faber-högtalare. Jag vill se en 20-kilos smutsbrun påse med sand! Se där en hädelse att ta lite snygga bilder av...

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?*

Edited by - Morgan on 2002/07/22 00:23:4
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000