HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Till er med optiska digitalkablar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/02 :  14:55:25  Show Profile Send Johansson a Private Message
Tvättar ni kontakterna och kollar med lupp efter smuts?

En skitig (några dammkorn räcker) kontakt kan ge en dämpning på flera dB samt repa kontakthonan i apparaterna, vet inte om det är hörbart men det är klart mätbart med ljuskälla eller OTDR.

Kommer ni över lite 96% läkarsprit så går det utmärkt att tvätta med tillsammans med en tops eller liknande som inte luddar.

//Johansson - Läser optofiberteknik

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/02/02 :  15:17:52  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Hoppas att ingen använder optiska signalkablar då bandbrädden är kass
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/02 :  15:52:27  Show Profile Send marens a Private Message
Bandbredden är tydligen tillräckligt bred för att de ska fungra utmärkt som digitalkablar "över" atlanten. Iofs inte på samma sätt i realtid men jag tycker det verkar otroligt att bandbredden inte skulle vara tillräckligt stor för realtidsapplikationer med kabellängder under 1km, än mindre på några få meter. Stereophile har uppmätt en aning högre jitter med optiska kablar, andra har mätt upp mindre jitter med optiska kablar. Det är nog vilket som vad man använder, men ingen utav dem är sämre pga bandbredden iaf.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/02/02 :  18:35:34  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Originally posted by Johansson

Tvättar ni kontakterna och kollar med lupp efter smuts?

En skitig (några dammkorn räcker) kontakt kan ge en dämpning på flera dB samt repa kontakthonan i apparaterna, vet inte om det är hörbart men det är klart mätbart med ljuskälla eller OTDR.

Kommer ni över lite 96% läkarsprit så går det utmärkt att tvätta med tillsammans med en tops eller liknande som inte luddar.

//Johansson - Läser optofiberteknik



Kommer jag över läkarsprit så inte f*n slösar jag den på en kabel

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/02 :  20:22:22  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by mace

quote:
Originally posted by Johansson

Tvättar ni kontakterna och kollar med lupp efter smuts?

En skitig (några dammkorn räcker) kontakt kan ge en dämpning på flera dB samt repa kontakthonan i apparaterna, vet inte om det är hörbart men det är klart mätbart med ljuskälla eller OTDR.

Kommer ni över lite 96% läkarsprit så går det utmärkt att tvätta med tillsammans med en tops eller liknande som inte luddar.

//Johansson - Läser optofiberteknik



Kommer jag över läkarsprit så inte f*n slösar jag den på en kabel



Jajja, man får offra sig för välljudet.

(Är det förresten det dom kallar spritmissbruk?)

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

swoppe
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/02 :  20:36:32  Show Profile Send swoppe a Private Message
Hej!
Har lite svårt för det där med att optiska kablar ska har lägre bandbrädd än koppar (silver (eller va dom nu är gjorda av)), som det har påpekats så använder man fibrer till datornätverk när man vill ha hög bandbrädd och långa sträckor...

Optiska kablar borde ju vara väldigt bra i hifi samanhang eftersom dom inte tar upp några störningar (använder ju ljus).

Men min inställning beror på att jag är "datorskadad"

För svaret på den eviga frågan om livet, universum och allting:
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/02/02 :  21:14:15  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
quote:
Originally posted by jatttelite

Hoppas att ingen använder optiska signalkablar då bandbrädden är kass



Bandbredden anger hur stort frekvensutrymme en signal tar upp, det vill säga bredden på dess spektrum?, bandbredden mäts i hertz (Hz). För kablar? anger bandbredden hur bredbandiga signaler som kan överföras utan att de förvrängs. Vid datakommunikation sätter bandbredden en absolut gräns på överföringshastigheten och begreppet har därför även kommit att användas för att ange hastighet i datornät och liknande.

Fiberkabeln har mycket större bandbredd än kopparkabel. Däremot så är omvandling från optiska till elektriska signaler inte helt enkel. Att tillverka optoelektronik för höga frekvenser (Bandbredder) kräver stor noggrannhet och kan bli dyrt.

Jo, när musik digitaliseras sker det genom att elektroniken i inspelningsapparaterna med täta mellanrum tar prov på vad som ljuder. Så täta, att det blir 44 100 prov i sekunden. Det som registreras kodas med datateknikens grundbyggstenar, ettorna och nollorna, till dataord. Det kan bli upp till 44 100 sådana per sekund. Det i sin tur medför att upp till 1,5 miljoner ettor och nollor ska överföras varje sekund.
Av de toner som samtidigt ljuder inom örats bandbredd blir det ett tåg av pulser, ettor och nollor, som måste fram mycket snabbt, eftersom de vid uppspelningen ska återskapas till en mängd samtidigt ljudande toner. Det hela måste ske utan att det blir några köer eller ansamlingar i systemet.
Men det finns dataöverföringar som kräver betydligt högre hastigheter än ljud för att över huvud taget vara möjliga.

Citat1:"Fiberoptiska kablars höga kapacitet bygger på att man samtidigt använder ljus av flera våglängder, eller färger, som bärare av informationen. Vissa av dessa färger absorberas mer än andra av kabelmaterialet och till slut når man den gräns bortom vilken ljuset inte längre leds särskilt bra av de optiska fibrerna.
Tekniken med att låta ljus av olika våglängd, eller frekvens, ledas fram i samma fiberoptiska kabel kan i stort sett liknas vid den gamla beprövade med olika frekvenser för radiosändningars bärvågor.
Metallkablars gränser för dataöverföringars hastigheter beror också på dämpningen i materialet. Ju högre frekvenser, det vill säga hastigheter på dataströmmarna, desto mer besvärande dämpning.
– En digital puls är från början fyrkantig, det vill säga den går snabbt från noll till maximalt värde och tillbaka till noll, förklarar professor Andrekson. Men om sådana pulser sänds mycket tätt i metallkablar, det vill säga med hög frekvens, då förlorar de sin fyrkantiga form, smetas ut och kan till slut inte särskiljas".


Citat 2 : "Modeordet bredband betyder i det långa loppet höghastighetsförbindelser via fiberoptiska kablar. Det går visserligen att få ansenliga hastigheter i de existerande metallkablarna, men ska det bli någon verklig fart på Internet då måste den mesta datatrafiken gå i optiska kablar. Inte bara för att ljus går fortare än elektroner men för att fiberoptiken kan klara höga frekvenser betydligt bättre än metallkablar.
– Det finns i dag en fysikalisk gräns för hastigheten i fiberoptiska kablar som ligger så högt som 20 till 30 terabits per sekund, vilket är 20 till 30 tusen miljarder ettor och nollor i sekunden, förklarar Peter Andrekson, professor i optoelektronik på Chalmers i Göteborg.
– Hittills har vi nått 80 tusen miljoner bits per sekund i experimentella sammanhang. Men om fem till åtta år kanske vi är framme vid fiberoptikens maximala prestanda.
Gränsen för överföringshastigheten sätts av dämpningen i det optiska materialet.
– När en alltför stor del av ljusenergin tas upp i materialet, då kan man inte längre öka kapaciteten, Säger Peter Andrekson.





Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

swoppe
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/02 :  21:23:15  Show Profile Send swoppe a Private Message
Gemeni: mycket bra talat, alltid kul med folk som vet vad dom talar om!

För svaret på den eviga frågan om livet, universum och allting:
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/02 :  23:27:58  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:
Gränsen för överföringshastigheten sätts av dämpningen i det optiska materialet.
– När en alltför stor del av ljusenergin tas upp i materialet, då kan man inte längre öka kapaciteten, Säger Peter Andrekson.



Just därför är det viktigt att ha rena kontaktytor. Exempelvis så dämpar en optofiber vid 1550nm 0.2dB/km, dvs att ljuset dämpas till hälften efter 15km. I en smutsig kontakt kan man få en dämpning på flera dB.

Tänk då en kabel för hifibruk: Låt säga en meter lång, fiberdämpningen blir 0.2/1000=0.0002dB. Två riktigt otvättade kontakter dämpar tillsammans kanske 4dB. Riktigt rengjorda mäter kontakterna möjligtvis runt 0.25dB.

Det finns lite att hämta, eller hur?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

swoppe
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/02 :  23:50:37  Show Profile Send swoppe a Private Message
Johansson: Jag är inte helt insatt på det här med fiber till hifi, men varken till hifi eller till datorer så håller du väl knappast på och tar ur och i kabeln eller? den sitter där den sitter och då borde man ju inte få några problem med smuts på den ;)

För svaret på den eviga frågan om livet, universum och allting:
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/02/03 :  06:46:18  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Läcker inte dessa kablar nått fruktansvärt vid skarvarna.
Skulle nog råda alla som använder optiska att byta till koaxial.
Mvh
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/03 :  08:37:44  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det som registreras kodas med datateknikens grundbyggstenar, ettorna och nollorna, till dataord. Det kan bli upp till 44 100 sådana per sekund."


Njae, inte en byte per sample. Snarare två. Dessutom är det ju stereo, alltså dubbelt upp.
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/02/03 :  08:53:45  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
44100*2*32*2=5644800 bitar/sek

Sista 2an kommer av "biphase encoded" formatet

Edited by - DrMabuse on 2003/02/03 08:54:18
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/03 :  09:10:23  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:
Originally posted by Hifitrollet

Läcker inte dessa kablar nått fruktansvärt vid skarvarna.
Skulle nog råda alla som använder optiska att byta till koaxial.
Mvh



Vem skarvar optiska kablar hemma?
Vanligtvis används nog 0.5 - 1.0 meter mellan apparaterna.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/02/03 :  09:22:29  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:
Originally posted by SZR

quote:
Originally posted by Hifitrollet

Läcker inte dessa kablar nått fruktansvärt vid skarvarna.
Skulle nog råda alla som använder optiska att byta till koaxial.
Mvh



Vem skarvar optiska kablar hemma?
Vanligtvis används nog 0.5 - 1.0 meter mellan apparaterna.



Tänkte närmast på skarven vid apparaterna, där signalen går ut samt in i apparaterna.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/03 :  10:33:24  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by swoppe

Johansson: Jag är inte helt insatt på det här med fiber till hifi, men varken till hifi eller till datorer så håller du väl knappast på och tar ur och i kabeln eller? den sitter där den sitter och då borde man ju inte få några problem med smuts på den ;)



Jo, men de flesta optokablar sätts i åtminstone EN gång, eller hur? Sen är det väl inte ovanligt att man tar loss kablar vid flytt eller om man testar annan utrustning...

//Johansson


Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/03 :  10:36:50  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by Hifitrollet

Läcker inte dessa kablar nått fruktansvärt vid skarvarna.
Skulle nog råda alla som använder optiska att byta till koaxial.
Mvh



Läcker? Du får självklart en viss förlust som vid alla andra sorters skarvar.

Sen att koaxial ofta låter bättre pga kass elektronik vid fiberändarna är en annan femma...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/02/03 :  10:52:57  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det var nog lite väl snabbt räknat, jag tog inte hänsyn till bla kodningen och stereo, meningen var att snabbt förklara att ljudöverförning inte kräver några extrema bandbredder. Är inte "biphase encoded" samma som "Manchester" kodning, alltså sättet man läser av ettorna och nollorna? Att man bara registrerar skillnaden. Och därmed påverkar inte bandbredden.
S/PDIF använder 'biphase-mark-code' (BMC), vad jag vet.
2.8224 Mbit/s 44.1 kHz samplingrate, CD, DAT

[Hifitrollet]
"Läcker inte dessa kablar nått fruktansvärt vid skarvarna.
Skulle nog råda alla som använder optiska att byta till koaxial."

Det påverkar bara dämpningen, dvs hur långa kablar man kan ha. Jag tror inte att dämpningen, inom normala nivåer, påverkar jitter eller något annat som kan ha inverkan på ljudet.

Hittade följande på¨nätet:
Digital HDTV 40-60 Mbit/s 5.1 audio uncompressed
Next generation DVD (Blue Laser) 23 Mbit/s
DVD-ROM 11.08 Mbit/s
Digital DVD-Audio (uncompressed) 9.6 Mbit/s 6 channels max. 96 kHz, 24 bit
Digital TV, DVD-Video (NTSC) 6-10 Mbit/s 5.1 audio, NTSC video compr.
Multichannel audio compressed 224-640 kbit/s 5.1 channels, Dolby Digital
Compact disc 1.14 Mbit/s 44.1kHz, 16 bit, /chanel
Stereo audio uncompressed 1.536 Mbit/s 48 kHz, 16 bit, stereo
Stereo audio compressed ("MP3") 20-128 kbit/s MPEG-2 Layer 3
Normal telephone channel 64 kbit/s mono, limited bandwidth


Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/02/03 :  11:53:29  Show Profile Send kurt a Private Message
Dryga 1MBit/s som CD:n ger är peanuts för de optiska kablarna.
De optiska kablarna borde därför alltid låta bättre än kopparkablar, framför allt som dom dessutom är helt störokänsliga.

men:

Många leverantörer slarvar med drivelektroniken till Laser och mottagare och då hjälper inte hur liten dämpning kabeln har eller hur mycket man tvättar kontakterna.
Jittret finns då en gång för alla och i dessa fall vinner givetvis kopparkablarna.
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/02/03 :  12:16:13  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Det sitter väl ingen laser i de optiska anslutningarna för vanlig hemelektronik utan det är väl en vanlig simpel diod?

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/03 :  14:20:07  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by joakim99

Det sitter väl ingen laser i de optiska anslutningarna för vanlig hemelektronik utan det är väl en vanlig simpel diod?




Jäpp, bara en billig diod. På grund av att fibern i "hifi"-fiber är s.k. multimode-fiber (vanlig plastfiber ofta) så funkar det med dioder. Jag har hört att en laser för optofiberbruk kan kosta runt 5000kr och uppåt, för några år sedan kostade en mera advancerad modell över 10000$, så en japs-spelare för några tusen spänn kör rimligtvis med diod.

Största problemet för oss är inte dämpningen i sig, utan att signalen "smetas ut" i tiden i multimode-fibern. Ljuset reflekteras med olika infallsvinklar i fibern, och det ljus som går hyfsat rakt genom fibern kommer fram tidigare än ljuset som infaller med störst vinkel. I en singlemode-fiber är kärnan så liten att laserljuset inte kan ha någon infallsvinkel, utan går spikrakt. Därför är singlemode-fiber att föredra, förutsatt att man kostar på sig en laser istället för diod. Frågan är väl bara om det är hörbart med tanke på de korta kabellängderna.

(Liten parantes, teoretiskt sett så kan 500 miljoner personer ringa samtidigt till någon polare 10 000 km bort över samma fiber. Den information som tas av en cd-skiva ryms ganska smärtfritt...)

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...

Edited by - Johansson on 2003/02/03 14:22:00
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/03 :  17:35:28  Show Profile Send Johansson a Private Message
Förresten, vet någon hur riktiga High-End prylar har löst optoöverföringen? Det kan väl knappast vara samma rappel som i billigare grejor?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/02/03 :  18:26:10  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag vet inte om något optiskt interface för "high End", bara AES/EBU som används i professionella utrustningar, och är baserade på RS-422, det fins några olika varianter, jag känner inte till alla. AES/EBU brukar använda Balanserade XLR kontakter och kablar på 110 Ohm och 24 bitars upplösning.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/02/03 :  18:45:45  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag kör med riktig glasfiberkabel med sk.AT&T(ST)kontakter det fungerar utmärkt,men de ska vara bättre än Toslink sägs det.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/03 :  19:32:02  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by Neon Park

Jag kör med riktig glasfiberkabel med sk.AT&T(ST)kontakter det fungerar utmärkt,men de ska vara bättre än Toslink sägs det.



Hemmabygge eller köpt?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Almighty
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/02/03 :  19:43:02  Show Profile Send Almighty a Private Message
En annan fördel med opto-kablage mellan olika apparater är ju att det inte kan slinka igenom ngn ström den vägen
T ex Åsknedslag. Råkade själv ut för detta men klarade Stereo-anläggningen tack vare att jag hade en optisk kabel ifrån ljudkort
till förstärkare.

Ja das ist eine grosse
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000