HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svenska översättare i HF
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/02/05 :  11:18:53  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Hentat från en annen tråd:

quote:
Originally posted by Flint

En offtopicfråga till jan.
Har du skaffat någon bättre översättare till din blaska nu
eller översätter ni fortfarande cymbal med bäcken.
Bäcken är på Svenska ett platt pottliknade kärl som
man skiter i när man ligger på sjukhus.
unqoute

På danska er et "bækken" båda (men vi kenner skilnan ). Cymbal er det engelska ordet. Men jeg er inte svenska eksperten - det er vor redaktør Sven Bilén, som faktisk er inføtt svensker! och står for al oversätning.

Jeg sender frågan til honnom!

Svaret från Sven Bilen:

quote:
Hej Jan!

Här är en sådan där typisk sak! I klassisk musik kan cymbal ofta benämnas som bäcken - det står också i Svenska Akademiens Ordlista över svenska språket. Men för att de okunniga inte skall reagera negativt, så översätter vi sedan några år tillbaka alltid bækken med cymbal. Vi hade en klassiskt skolad som översatte från tidningens start, och han satte standarden för översättningen av ordet - vilket vi alltså ändrat sedan ett par år.
Att bäcken i sjukhusmiljö - och det är också den absolut mest kända betydelsen - är något man förrättar sina behov i, är helt korrekt.
Mvh
Sven
unquote


Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/02/05 :  15:14:58  Show Profile Send joakim a Private Message
Att det halkar med lite danska emellanåt i Hifidelity tycker jag inte är så fasligt upprörande. För det mesta är det som står fullt begripligt. Det där med bäcken/cymbal var t.om. skojigt

Är artikeln i övrigt välskriven så kan jag stå ut med lite danska svenska här och där.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/02/05 :  16:40:25  Show Profile Send Zombie a Private Message
f'låt, behöver ni mig eller?
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/05 :  18:11:15  Show Profile Send Flint a Private Message
Zombie
Vadå, jobbar du i sjukvården?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/05 :  18:15:01  Show Profile Send Flint a Private Message
jan
Tack. Nu vet jag vad jag är. Jag är okunnig.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/05 :  18:17:55  Show Profile Send Flint a Private Message
Vi kan ta ett uttryck till.
Vad betyder "utsträckt diskant"?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/05 :  19:14:26  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Vi kan ta ett uttryck till.
Vad betyder "utsträckt diskant"?




Utsträckt diskant:
Längre våglängd för diskanttonerna => lägre toner => dvs mellanregister och bas i toppen!??

Har själv använt uttrycket...men visst är det knepigt!?? I nått "hemma hos" repportage var det väll nån som ondgjorde sig över detta? Han menade väll att på livekonserer fanns där ingen "utsträckt diskant"...

Fö väldigt roligt att läsa denna tråden; tack Flint och Jan!

// Pär E
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/05 :  19:57:59  Show Profile Send Flint a Private Message
epkpeng
Med all respekt men din förklaring kräver en förklaring.

Längre våglängd för diskanttonerna => lägre toner => dvs mellanregister och bas i toppen!??

Skämtar du?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/05 :  20:06:20  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Utsträckt diskant... vågerna längre...njäee....

Självklart "skämta jag aprillo"!

Skämtar DU???

// Pär E
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/05 :  20:32:07  Show Profile Send Flint a Private Message
epkpeng
Klart jag skämtar men jag är inte van vid att du gör det.
Välkommen i gänget Aprillo-Sound-Myth-Killers.
Jag föreslår några nya HiFi-begrepp.

Detaljkoncenterad hyperboldiskant
Perspektuell bastransient
Luftigt lågbasperspektiv
Ultralågt mellanregistermorr
Hyperbasfluktuation
Subdiskant
Infradiskant
Fenomenalperspektiv
Phantombaspregnans
Transientbromsverkan
osv...

Edited by - Flint on 2003/02/05 21:18:02
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/05 :  21:10:19  Show Profile Send Flint a Private Message
jan,
det ena ger det andra

Jag har i många år misstänkt att Hifi-tidningarna inkl. din egen sitter i knät på leverantörerna. Jag ger dig härmed en offentlig chans att rätta till min ev. missuppfattning. Vad lever du av? Är det försäljningen av din tidning eller är det annonsintäkterna? Är du villig att redovisa den procentuella fördelningen? Klart att jag kan ha fel som anser att dom som annonserar flitigt i din blaska aldrig kan få en dålig och framför allt inte en dräpande recension. Skulle vara kul att höra på vilken sida du står här. Annonsörernas eller läsarnas?
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/02/05 :  22:13:23  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

jan,
det ena ger det andra

Jag har i många år misstänkt att Hifi-tidningarna inkl. din egen sitter i knät på leverantörerna. Jag ger dig härmed en offentlig chans att rätta till min ev. missuppfattning. Vad lever du av? Är det försäljningen av din tidning eller är det annonsintäkterna? Är du villig att redovisa den procentuella fördelningen? Klart att jag kan ha fel som anser att dom som annonserar flitigt i din blaska aldrig kan få en dålig och framför allt inte en dräpande recension. Skulle vara kul att höra på vilken sida du står här. Annonsörernas eller läsarnas?



Hej Flint

Inte første gong jeg er stillet denna fråga!

Jeg känner intet til økonomien på HF och kan derfor inte svare på dette, jeg har heller intet med annonsforsälgning at göra. Umetelbart vil jeg tro der er den störste fortjeneste på forsäljningen.

Personligen levar jeg av et "normalt" 7.30-16,00 jobb innen for den danske staten - intet med hifi at göra. Min tilknyttning til HIGHfidelity startede i 1989 och som andre där bunner det i en stor interesse for hifi och elektronik sedan jeg var omkring de 14 år. Vel får jeg litt pengar for at skrive, men inte mycket

Man kan inte unngå at få "venner" blant leverantörer och det skal således nok kunne forekomme, at der i HIGHfidelity er positiv omtale av produkter som inte helt fortjenar dette. Sån forekommer i alle magaziner. Personligen gör jeg alt for at unngå dette och har da ochså fåt mange "uvenner" som inte bryr sig om mig.

Värsta eksempel var en högtalarfirma som inviterade til besøk på fabrikken. Dom frågade mig om tekniske råd och vejledning och fik dette! Go middag og alt var bra - mycket positivt. Etterpå fik jeg så högtalarne til test och intet var gjort som jeg hadde sagt - alle fel som jeg hadde påpegat var der fortfarende (och der var monga). Högtalarne fik en mycket dårlig omtal och jeg/HF har inte hatt kontakt med detta firma sen!

Mindre alvorlige tilfälla enn detta kan forekomme. Ser man på sagen den annen veg runnt, så kan man, om man kenner producenten bra, komme med kritik och stadig väre gode venner etterpå. Om det inte er så, er det inte längre kul at skriva och utge et magazin!

Til sisst vil jeg lige sige at inte alle produkter vi får hem bliver omtalt i HF. Det sker at produkter inte har tilstrækkeligen kvalitet til at komme i magazinet, enten fordi dom er felbehäftet eller fordi dom inte er bra. I sådanne tilfälle er det bätra inte at skrive om dem, enn at skrive en masse negativt! Det er dog skett få gonge, at vi har trykkt sådanne omtaler - Bose til exempel.

Med hensyn til om jeg er til for läserne eller for annoncörerne, så er det så absolut for läserne, men det er MYCKET svärt. Det sker ofte at jeg skriver positivt om et produkt och virkeligen syns det er bra. Etterpå får jeg kommentarer från læserne som syns jeg er for positiv och från leverantör/importør som syns artiklen er for negativ? Samtidigen kan leverantörens konkurrenter ochså kritisere - nej det er inte nemt!

Jeg står dog inne for hvad jeg skriver och er reda at forsvare min mening!

Håber dette var tilstrækkeligen? .... ellers må du fråga igen.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2003/02/05 :  22:24:32  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Jan

Respekt!
Det var ett ärligt svar och jag får bekräftat att HF befäster sin position som den mest kritiska och teknikorienterade tidskriften (typ DN vs Veckorevyn).


Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/05 :  22:35:49  Show Profile Send Timbre a Private Message



Det kallar jag ett svar!
Bara att fortsätta prenumerationen...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/05 :  22:42:01  Show Profile Send Flint a Private Message
jan
Jag tackar för ditt svar och respekterar det och hoppas att du även i fortsättningen leverarar trovärdiga och intressanta tester + information.

Offtopic. Ta gärna upp lite nostalgiartiklar om gubbarna Fisher, Marantz och Walker och dom andra snubbarna som har betytt mycket för vår tids HiFi. Ge oss lite perspektiv.


MVH FLINT. (OBS stora bokstäver)

Edited by - Flint on 2003/02/05 23:01:33
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/05 :  22:53:57  Show Profile Send Conan a Private Message
"I sådanne tilfälle er det bätra inte at skrive om dem, enn at skrive en masse negativt!"

Varför har HF i så fall inte samma "policy" bland musiksidorna för där skriver ni både negativa och positiva recensioner? Är det lite knapert med annonser från Virgin och Sony Music..? Om ni nu - som ni påstår - ger ut tidningen för läsarna förstår jag faktiskt inte hur det ligger i mitt intresse som läsare att undanhållas information om att en produkt är dålig?

Presentera sedan gärna bara ett endaste exempel på en produkt som har annonserats flitigt i HF och som sedan har fått en dålig recension.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/05 :  23:09:01  Show Profile Send Flint a Private Message
Jan
Å andra sidan var det inte mycket matte i ditt svar.
Vilka pröjsar mest?
Tidningsköparna eller annonsörerna?
Vilka är viktigast = mest penninginbringande.
Du svarade inte på den frågan som jag ser det.
Din ideologiska inriktning har jag aldrig betvivlat
men den krassa verkligheten kräver klöver och klöver
har dom stora märkena. Ditt svar förklarar inte hur
du hanterar den elementära ekvationen. Kan du skriva
ner en Pioneer eller Yamaha-maskin om du verkligen
känner för det? Deras annonsintäkt kanske motsvarar
20 till 30% av din budget som jag tror att du är mycket
väl medveten om trots att du lotsas annorlunda.

Edited by - Flint on 2003/02/05 23:30:49
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/02/05 :  23:19:10  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by Conan

"I sådanne tilfälle er det bätra inte at skrive om dem, enn at skrive en masse negativt!"

Varför har HF i så fall inte samma "policy" bland musiksidorna för där skriver ni både negativa och positiva recensioner? Är det lite knapert med annonser från Virgin och Sony Music..? Om ni nu - som ni påstår - ger ut tidningen för läsarna förstår jag faktiskt inte hur det ligger i mitt intresse som läsare att undanhållas information om att en produkt är dålig?

Presentera sedan gärna bara ett endaste exempel på en produkt som har annonserats flitigt i HF och som sedan har fått en dålig recension.



En CD koster 150,- DKR - typiske hifiprodukter koster langt mera. Du kan inte likastilla en CD med en hifi-produkt.

Om det er en "dårlig" produkt från Sony, Pioneer, Philips eller non annne av dom "STORA" - då vil vi helt sikket ochså skrive om dom, men der er inte deciderede fel på dera produkter.

Om en liten ny producent kommer med sin førsta produkt skal man vära forsiktig. En bra omtal kan like vel slå firmen ihjel som en negativ. Om produkten inte er färdigutveklet er der ingen grunn til at skrive om den.

Eksempler på negativ omtal: Denon (HiFi-klubben boykottede HF i 2 år grunnat en negativ omtal av en CD). B&O (boykottede HF i flera år grunnet mycket negativ omtal av högtalare). Selv har jeg hatt negative kommentarer på enkelta av Sonys produkter - mest gående på lyden inte byggkvaliteten.



Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/02/05 :  23:21:13  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Jan
Å andra sidan var det inte mycket matte i ditt svar.
Vilka pröjsar mest?
Tidningsköparna eller annonsörerna?
Vilka är viktigast = mest penninginbringande.
Du svarade inte på den frågan som jag ser det.



Pröjsar?? Jeg vet inte vad vi tjener mest på - er som nämnt inte med i det økonomiska. Vil dog gerne undersøke det.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/05 :  23:37:34  Show Profile Send Flint a Private Message
jan
Du är Chefredaktör för en stor hifitidning men har ingen insikt i ekonomin. Om jag vore ägare av den tidningen skulle jag avsätta dig omgående på grund av bristande ansvar och slarv. Du skulle åka ut med huvudet före.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/05 :  23:48:12  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Flint, det här är tramsigt men också oförskämt. Jag återkommer med utförligar svar.
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/02/05 :  23:50:47  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

jan
Du är Chefredaktör för en stor hifitidning men har ingen insikt i ekonomin. Om jag vore ägare av den tidningen skulle jag avsätta dig omgående på grund av bristande ansvar och slarv. Du skulle åka ut med huvudet före.



Nej! Jeg er inte CHEF-redaktør. Michael Madsen och Sven Bilén er chefredaktører. Se kolofonen i bladet

Herudover har vi en redaktion (av free-lance metarbetare) och her er jeg med som alm. redaktør/anmelder/skribent.
¨
Således er der "stängt" mellem os der anmelder/tester och salget av annoncer/økonomi/abonnement. Derfor har jeg intet med ökonomin at göra!




Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/05 :  23:53:14  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Har aldrig läst en enda sågning i HF, och jag har läst "alla" nummer sedan -92! Har tidigare tyckt att HF ändå lirat i en annan division än ex Hifi&Musik, men efter senaste nummrets test av någon slimline-kompakt-bioreciever med klämlister och krafs från Panasonic, som ansågs bra, undrar jag. Snart kan man väl läsa en test om klockradio från United också!? Vad har detta med hifi att göra?

Vill man läsa om telefoner, hembio, bilstereo etc finns det ju speciella skrifter för det.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"

Edited by - SZR on 2003/02/05 23:54:18
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/06 :  00:01:51  Show Profile Send Flint a Private Message
jan
Vad är då din titel så att jag inte säger fel?
Jag vill ju inte förolämpa dig!
Redaktör?
Reporter?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/06 :  00:10:15  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Vi vet alla hifi-tidningar är beroende både av tidningsförsäljning och annonsintäkter. Om det ena är mer än det andra är egentligen oväsentligt, fast jag tror att annonsintäkterna är den största delen. Anledningen till att det är oväsentligt är att ingen tidning klarar sig utan båda. Man kan inte från beroendet av annonsörer dra någon direkt slutsats om att tidningen är korrupt och att det går att köpa recensioner. En icke-kommersiell sajt på internet driven av någon entusiast behöver inte av denna anledning vara pålitlig. Den kan vara mycket vinklad efter personliga preferenser och entusiasten kan också vara startk påverkad av tillverkarrelationer, han kanske inte får pengar men får personliga relationer till tillverkare eller får köpa saker till förmånliga priser.
Det väsentliga är alltså hur tidningen sköter relationerna till tillverkare och annonsörer. Naturligtvis är detta inte särskilt genomskinligt för läsaren. Men att tro att man kan ställa Jan inför rätta och kräva svar på en massa frågor som antyder korruption är bara oförskämt och dumt, speciellt som det inte finns något underlag mer än allmän misstro. Speciellt dumt är det att tro, att om nu HF vore korrupt, att Jan skulle gå ut och offentligt deklarera det här.

PS. Det har funnits, och kanske finns, tidningar utan annonser, men de brukar gå omkull eftersom de blir så dyra att få vill köpa dem.



Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/06 :  00:13:37  Show Profile Send Flint a Private Message
Anders47
Lugna ner dig snuttjulle.
En kommersiell tidning måste
tåla lite kritik.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000