HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att spela in nya högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/02/28 :  12:07:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Hur många timmar går det åt för att spela in mina nya högtalare. Min andra fråga är om det går lika bra att göra det med ljudet från "Skyrim". Det är nu inte så att det är jag som sitter och spelar utan det är sonen.

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/02/28 :  12:44:11  Show Profile Send CC a Private Message
Beror nog framför allt på upphängningen av elementen, men upp till några hundra timmar verkar en del behöva?

Vilket (0)ljud som helst fungerar även om det är bra med något som "masserar" elementen rejält. Ju mer massage desto fortare går det ;-)

Orkar du dock inte lyssna på eländet så fasvänd ena högtalaren, ställ dem emot varandra, och sedan mata på!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/02/28 :  13:55:13  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Ju mer massage desto fortare går det ;-)
Ja det låter härligt det där.

Låter det inte konstigt om man fasvänder.

Edited by - gcs on 2012/02/28 13:56:16
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/02/28 :  18:27:38  Show Profile Send Snutten a Private Message
Spelar in mina just nu, det tar rätt många timmar. Bäst inspelning är troligen att spela på normal lyssningsnivå, och dagtid lite lägre medans man jobbar om man har grannar att tänka på.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2012/02/28 :  20:43:50  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Slänger in en relaterad fråga här om qcs inte misstycker... jag läser ibland i känd hifiblaska att vissa högtalare tar längre tid att spela in på grund av att de har element gjorda i metall eller dylikt. Jag har haft Canton tex där jag läst detta om dessa högtalare.

Men vad är det som "spelas in", själva elementet i sig ska väl bibehålla samma egenskaper som det hade när man köpte det, är det själva upphängningen som spelas in så spelar väl inte materialet i elementet någon större roll...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2012/02/28 20:44:34
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2012/02/28 :  21:09:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det är kanten, men framför allt spidern som ändrar sina mekaniska egenskaper. Jag förstår inte riktigt vad kon-matrialet skulle ha med det hela att göra...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/02/28 :  21:29:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Nä det är nog så här att det man vill är att resultatet ska bli att mjuka upp kanterna på bashögtalarna så att dom blir lättrörliga. En diskanthögtalare behöver knappast någon sådan behandling eftersom deras rörlighet handlar om µ och inte millimetrar. Jag har sedan tidigare ett par mycket gamla 15":are som bashögtalare och som tidigare hade gummikanter. Kanterna blev hårda med tiden och det resulterade i att den ena av basarna lät distat och grötigt. Tyvärr så blev det skumkanter på båda högtalarna. Jag vet inte om det hade varit möjligt att mjuka upp dom gamla gummikanterna med glycerin eller något annat, det hade nog kunnat varit bättre än byta som jag gjorde till skumkanter. Fördelen med skum som jag tror är att man kanske inte behöver spela in högtalarna eftersom kanterna inte kan bli just mjukare än dom redan är. Egentligen skrev jag den här tråden lite på skoj. Men sant är att sonen sitter och spelar Skyrim så fort han är ledig och just nu hela denna veckan med anledning av sportlovet. Jag kommer inte till för att spela på mina nya Genelec högtalare.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/02/29 :  18:33:34  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Låter det inte konstigt om man fasvänder.

Tanken är det inte skall låta alls när man ställer dem fasvända mot varandra (eller i alla fall väldigt lite) så att man inte stör någon medan man masserar upphängningen...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/02/29 :  20:15:00  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Tanken är det inte skall låta alls när man ställer dem fasvända mot varandra (eller i alla fall väldigt lite) så att man inte stör någon medan man masserar upphängningen...
Har du provat detta själv? Jag har själv inte provat men något säger mig att det inte blir någon utsläckning om man fasvänder högtalarna. I alla fall så bör det inte bli så om man spelar stereomusik. Däremot så blir det utsläckning om man spelar monoljud och fasvänder den ena kanalen. Då blir det helt tyst.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/02/29 :  20:19:47  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
En diskanthögtalare behöver knappast någon sådan behandling eftersom deras rörlighet handlar om µ och inte millimetrar

Där är jag inte enig.. Nog märks det stor skillnad i diskanter efter inspelning.. Oftast låter dom hårt och spretigt när dom är nya.. Focal t.ex. är kända för att ha lång inspelningstid på diskanter..
Vad det är rent mekaniskt i diskanten vet jag inte riktigt. Men den har ju också en upphängning som behöver mjukas upp och då den inte rör sig så mycket tar det väl längre tid..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/02/29 :  21:14:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja du kanske har rätt RuneStone. Själv har jag aldrig haft något annat än horndiskanter och nu koaxialhögtalare från Genelec. Men jag kommer ihåg att vi hade Dynaudio Air 20 på mitt jobb som jag tyckte om på grund av det naturligt och vackra mellan/diskantregistret.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2012/03/01 :  06:52:59  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Nu har jag testat utsläckningsmetoden med ett par Altec Lansing 17 och en testskiva men monoinspelning. Jag kanske gör fel men "utsläckningseffekten" uteblev!?

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/03/01 :  07:48:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Det är även min erfarenhet, men basen försvinner i stort sett. De övre registren verkar inte påverkas lika mycket.

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/03/01 :  08:19:05  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det blir en väldigt begränsad utsläckningseffekt i verkligheten eftersom högtalarna strålar runt och att båda högtalarna inte befinner sig på samma fysiska ställe.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/03/01 :  10:22:12  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Har du provat detta själv? Jag har själv inte provat men något säger mig att det inte blir någon utsläckning om man fasvänder högtalarna. I alla fall så bör det inte bli så om man spelar stereomusik. Däremot så blir det utsläckning om man spelar monoljud och fasvänder den ena kanalen. Då blir det helt tyst.
Jag var lite otydlig där när jag skriver att det blir utsläckning med monoljud. Utsläckning blir det när man fasvänder den ena kanalen. Men fasvänder man båda monokanalerna så blir det samma som att köra båda kanalerna i rätt fas. Om man spelar stereomusik och vänder den ena kanalens fas så kommer ljudet att låta lite tunt och konturlöst. Då menar jag att stereoperspektivet kommer inte att bli bestämt och fastlåst mellan högtalarna. Testa det så får ni själva höra hur det låter. Om man som jag spelar med aktiv delning är det extra svårt att upptäcka ett fasfel. Det beror på att det kan vara så att det bara är en högtalare i en låda med fler olika delningsfrekvenser är felvänd.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000