Author |
Topic |
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2012/02/23 : 22:38:35
|
Jag har en Advance Acoustic MDA-503 DAC som jag funderar på att tweaka, smörja och modda till gränsen av vad den tål. Kanske lämna in den till något proffs och byta klocka osv.
Undrar helt enkelt över andras erfarenheter, om det finns fler här i krokarna som har idéer kring denna DAC. Hur upplever ni den? Testat den mot andra? Bra passande transporter? Vilka tweaks eller moddningar har ni utfört och så vidare med alla andra tänkbara frågeställningar jag inte kan sätta ord på.
mvh Junepe |
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2012/05/08 : 20:29:25
|
Tänkte bara fylla på med lite smörja angående mina senaste upplevelser av att rolla rör i denna. Drar in det här istället för mitt system.
Spelat med flera halvböjar, Ruby Tube, JJ, Harmonix, Mullard. Kan starkt rekommendera dessa JJ, som jag liknar mer vid en helböj men givetvis inte fullt ut, men absolut en livskamrat och god nyhet för mig i rörighetens landskap.
Men just nu och den senaste tiden har jag tryck ner ett par matchade JJ ECC803 / 12AX7 S Goldpins. Ett styck alldeles utmärkt rör. Helt klart de bäste sofar. Tydligare och renare ljudbild. Mera flytande drömskt. Hållbarhet grande samt att lyssningströtthet uteblir, ofta framträder nya parenteser i andhämtningarna som finns i musik. Läten framträder distinktare, molnfriare och skönare. Egentligen handlar det kanske odelat om att intet framstår lika suddigt och grumligt som innan i jämförelsen uti hifilandskapets invärtes mätbarheter. Vem mäter mätaren?
Kan bara tänka mig vad ett par NOS skule kuna (EDIT: ändrade till skule kuna istället för skulle kunna, lät på något vis mera korrekt i detta avseende) göra, om man hittade ett fungerande par, men som jag vet är inte alltid NOS ett likamedstecken till bättre ljud, lååååååångt ifrån. Har haft massor som inte varit bättre än ett par vanliga billiga JJ, men prismässigt har de varit insane. Dyr jakt det där. Tack och lov är jag en sådan där som lyssnar på musiken, som något kallade mig på Sweetspot nu senast, han log lite förringande (kanske var det ängsligt) och sa att han hade också gjort just det en gång i tiden, innan du blev galen la jag till i mitt egna universum.
Hur som helst, för ett styck databas bokföring av AA DAC och JJ rör så skulle jag vilja påvisa humor på gÖogle. I ett styck lame ass sökning på extraordinära styrhetsfunktionen google av ovanstående DAC får man upp förödande resultat av denna DAC. Engelsmännen sågar den mittitu och säger att fransmännen skapat skit ungefär. Kan inte tänka mig att denna DAC finns i överflöd på di kolförgätna öarna. Jag köpte min olyssnad på dessa avarters ord, för jag kunde helt enkelt inte förmå mig att tro det som en sanning, plus att jag behövde vid den tiden alla uttag som maskinen erbjöd till sitt hifimagasin pris.
Men börjar man söka på andra språk och andra alternativ till cyberrymdsmotorer börjar det kristalliseras ett annat tycke.
Fransmännen sa givetvis med applåderar åt sig själva tämligen okritiskt att detta var fina ting, men ändå med må srader av ljud karaktär jag nickande kan instämma in i. Italienaren var romantiskt fast i sitt klargörande men med TNTs underbara luppenhet av ljud metodik som kryddad av en stark finsk soppa till efterrätt. Godkände verkligen ljudet, funktionaliteten, byggkvalitet och musikaliteten i denna apparat. Sedan kom det oväntade. Tysken sa med knuten fist och en simpel dans på currywurst i tratten att fan detta var bra prisvärd musikaliskt stenhård skit. Den gillar vi, gå och köp. Jag vill dock ha en fjärr.
Så min slutstats är att denna DAC inte fungerar ljudmässigt något vidare om du bor på en ö.
Ja så kan det vara, märkligt att vissa saker inte är helt otydliga i sina landgränsers gränser.
Personligen är jag väldigt fäst vid denna apparat. Gillar nog JJ rör i allmänhet. Även deras KT88 drar jämnt med större och mindre. Bra standard dessa där JJ. |
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
Edited by - Junepe on 2012/05/08 22:49:13 |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2012/05/08 : 23:51:52
|
Helt appropå "vem mäter mätaren?" Själv tror jag att det är viktigt att försöka skilja på stoltheten att ha knåpat ihop något, till att fundera på om det verkligen blev bättre. Finns säkert många som t.ex. byggt sina första högtalare och känt sig otroligt nöjda för att senare inse hur dåliga de egentligen var.
Fortsätt gärna med dina målande beskrivningar och teorier och posta hemskt gärna någon bild då och då |
|
|
|
Topic |
|
|
|