HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD Transport
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/02/24 :  00:36:51  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Alla frågor på en och samma kväll.

Tänkte nu försöka att införskaffa en ny cd-transport.
Min nuvarande har dansat färdigt.

Så en begagnad transport där AES/EBU utgång är ett måste.
1000-2000kr har jag för tillfället att bränna.

Några förslag?

((( junepe )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2012/02/24 00:37:19

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/02/24 :  12:21:52  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Advance har ju en riktigt bra transport, men jag tror det blir svårt för dom pengarna.

Iaf om det ska vara bra och hålla ett tag.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/02/24 :  17:47:00  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Ja den hade jag verkligen velat köpa. Det sved så in i bomben när softishman,tror jag det var, krängde iväg en enhet för leksakspengar men jag hade inte ens det vid tiden för tillfället.

Var inte du räven på jakt efter en AA MCD 403a en gång i tiden?
Hittade du en och i så fall du den?ad är din dom?

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/02/24 :  20:11:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jo, jag var ju det men det blev bara dator för mig.
Har däremot hört den spöa flera gånger så dyra transporter.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/02/24 :  20:25:29  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Det var ju typiskt.
Måste säga att jag hör bara gott om denna skapelse.
Verkar vara en rejäl bang for the buck so to speak.
Få nog bli att spara lite slantar.
Gillar även dess stöd för MP3. Då får man ju in 5000 SID låtar, streck lyssna på dom så att man kanske till slut inbillar sig att man är The Green Yamo, den gröna sumo bossen, i Bruce Lee på c64 från 1984.
Billigt fredags mys.

Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2012/02/25 :  21:18:31  Show Profile Send modernman a Private Message
http://www.tradera.com/micromega-stage-1-43-manual-i-fint-skick---auktion_170602_149808276

...kanske?
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/02/25 :  23:33:49  Show Profile Send softishman a Private Message
Aj då... Hade jag vetat det jag vet idag hade den nog vart kvar här hemma...
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/02/26 :  11:12:25  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Oj då blir man ju sjukligt nyfiken över dina erfarenheter. Varför saknar du den?
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/02/26 :  15:53:07  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
God solig eftermiddag på er

Någon som vet?
Någon som vet vart alla test av olika transporter gömmer sig. Stora som mini pico test välkomna. Behöver inte vara rena CD-transporter utan det kan handla om vanliga cd spelare med antingen optiskt eller koaxial anslutning, skadar ju inte om det finns ett och annat AES/EBU med i leken i jämförelse.
Testen behöver inte vara dagsfärska, ålder spelar ingen roll.
Måste inte heller vara på internet, kan ju finnas gamla tidningar, utländsk eller svensk press spelar kvitta, dock helst engelska när det kommer till utlandstuggandet.
Men det spelar ingen roll nu när jag tänker på det.
Allt är välkommet.
Går ju att låna, kopiera elller PDFa saker och ting, samt översätta.

Funderar helt enkelt på att sänka mina krav och införskaffa en bättre CD spelare nu istället för en ren CD-transport med AES/EBU tvång.
Gammal som ung är egentligen oväsentligt, utseende och funktion sjukt viktigt.
Sony CDP-X777es får det att vattnas i munnen rent estetiskt.

Är det att föredra koaxial anslutning framför det optiska valet eller vise versa för bästa möjliga ljudet när det handlar om transport av musik?

Någon som vet?

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2012/02/26 :  21:10:28  Show Profile Send 24U a Private Message
Har en kompis som har en CDFix. Den är kass på analogutgången, men har digitalutgång med det Du önskar; AES/EBU. Har provat den mot bra DAC och ljudet var kraftfullt, dynamiskt men med kontroll.

Bygget är i klass med en Centurion stridsvagn. Höljet ger intrycket att klara en granatattack. Drivverket vill jag minnas är ett av Sonys renommerade och även det byggt så att man inte blir ett nervvrak av oro att den lilla anorektiska plastskiva skall vika sig av tyngden av den CD man vill spela. Ut kommer ett rejält stycke plast, vill jag minnas ytbehandlad med en mörkgrån sammetsyta, dimensionerad att tåla lite mer än de löjliga drivverken av normalt snitt. Fjärren är så manlig man aldrig vill ha nån annan.

Kanske till salu. Jag frågar gärna vid intresse.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/02/26 :  21:34:20  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Sony med SACD?
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=40908
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/02/27 :  07:45:34  Show Profile Send Zombie a Private Message
Skaffa en streamer istället...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/02/27 :  10:50:20  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
24U CdFix har jag fullständigt glömt av. Det är ju egentligen i stort sätt vad jag söker, hade den haft trä på kanterna hade man klippt till. Börjat fundera på om transporten inte även ska ha en hörlursingång med volympot, kan vara bra när de små ska lyssna på sagor. Du får gärna kolla upp tillgängligheten på din polares CDFix.

emanuelgbg Ja kanske borde jag börja snegla åt SACD/DVD kombo transporter nu i BlueRay tider då dessa maskiner åker på tippen. Den du klippte in var ju sjukt billig men ändast avhämtning ville han och det fattar man ju till det priset. Jag spelar ju även sjukt mycket konserter DVD så idéen är ju bra väckt och kanske inte är så dum. Älskar detta forum.

Zombie Har redan en men den låter ju lika mycket skit som precis alla andra streamers som jag inte frågar efter.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2012/02/27 11:51:19
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2012/02/27 :  12:52:12  Show Profile Send Hajfi a Private Message
24U:
Om inte Junepe vil ha CdFixen så kanske jag är intresserad.
Jag söker också efter en transport med digital xlr ut

Stereotypen
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2012/03/01 :  22:13:21  Show Profile Send 24U a Private Message
@junepe

Fick Du mejlet?

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/01 :  22:33:56  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Ja det hade jag visst fått såg jag nu, kolla de mailen nu efter ditt mess och hittade det bland skräpposten.
Många mail som hamnar där nu för tiden asså. 99,99999% är bra men ibland går det fel mail in i den lådan.

Tack som sjutton för informationen och den hjälpande handen 24U, men nu såg jag det för tyvär för sent, har hunnit agera på annat håll, både i idé världen och den handlingsbara materiella verkligheten.
Sitter och räknar debit och kredit, se vad som blir över och sedan kommer det visst stora förändringar i hela ljudåtergivnings transport systemet.
Bäste Hajfi här verkar ju het efter det klassiska AES/EBU uttaget på CDFixen. Så kanske fanns det mening.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/03/14 :  07:57:19  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Om det är ok att låna tråden lite istället för att skapa en ny?

Vad har ni för erfarenheter av Sony CD-spelare och då främst dem med skivpuck eller "omvänd" mekanik, dvs att med fast laser? Funkar även de billigare bra såsom CDP-XA20es eller nyare som CDP-XB930qs (är detta den sista med sådan skivsläde?).

Även om det finns en SCD-1 till salu på Magasinet är den nog lite för dyr för mig...
Är iaf intresserad av att ha en spelare med pansarvagnsmekanik hemma ifall man skulle vilja spela cd och Arcamplasten börjar ge sig. Sen är det ganska tjusiga att se på också!
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/14 :  08:45:11  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Kör så det ryker! Bättre med en fet tråd istället för en massa halvmesyrer.
Är själv intresserad av det du skriver. Har span på Sony ES apparaturer men även andra tungviktare.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/03/14 :  08:52:47  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
CDP-XB930qs (är detta den sista med sådan skivsläde?).

En sådan har jag.
Bra spelare, faste det finns såklart bättre (som tex. ES) jag tror att det är sista Sony-modellen med sådan skivsläde.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/03/14 :  12:49:55  Show Profile Send Ekan a Private Message
Det känns som att de flesta gamla Sony CD-spelare är tämligen seglivade. Själv har jag en CDP-X5000 (från 96-97 någonting) som vilar i garderoben för tillfället pga att det inte funkar så bra rent praktiskt med toppmatat i bänken, annars är den en riktigt bra transport och OK över analogutgångarna tack vare att den är klockmoddad.

Är det någon som har varit med om haverier med Sonys äldre spelare? Min X5000 har snurrat oräkneliga timmar och det enda som hänt är att damm letat sig in mellan knapparna och chassit på ovansidan med försämrad kontakt som följd (rengöring fixade det).

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/05/08 :  20:40:27  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Ville fylla ut denna egen startade fråga och fundering.

Valet och slumpen införskaffade ett styck transport:

TEAC VRDS-T1 i fetstil.

Nyservade mekanismer, aningen modifierad och i fantastiskt fina fisken skick. Den är verkligen en trevlig maskin.
Men mer om detta i mitt systems tråd tids nog.

Och glöm aldrig att trägen vinner sin egen budget.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2012/05/08 20:41:43
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2012/05/08 :  22:19:31  Show Profile Send Passerati a Private Message
Hör med svejk eller pix om TEAC, moddningar.
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/05/08 :  22:36:29  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Kanon, det ska jag, tack för tipset!!

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000