Author |
Topic |
|
goldfish
Member
214 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 18:22:40
|
Funderar starkt på att bygga mig monorack för mina stora Rotelsteg. Har kikat en del på Skilfings monoblock 20.
Är det någon som har något bra tips på sidor man kan hitta inspiration för audiomöbelbyggen.
Har full tillgång för tillverkning i både verkstad samt möbelsnickeri.
Om inte annat så posta bilder med möbler i den här tråden.
|
--------------------------- goldfish - ei saa peittää --------------------------- |
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 19:40:46
|
Hadde du tänkt göra något med flytande upphängning? Ett tipps är en titt på DIY skivspelar länkar! |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
goldfish
Member
214 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 11:32:30
|
Har inte bestämt mig fullt ut ännu, problemet är att bänken jag har nu börjar bli full.... Så jag tänkte skoja till det lite med mitt nästa bygge..
Funderar på att göra skivorna i dubbel MDF med sandfyllning. Typ. 50 mm tjocka betående av 2 st. 16 mm´s och sandfyllnad i mellan dom.
Vad tror ni om det ? Sedan vet jag inte riktigt hur jag skall lösa det med stativ/ben.
Om det går enligt planerna så blir det i alla fall 2 monoblock enligt denna princip, sen är ju Skilfing väldigt snygga. |
--------------------------- goldfish - ei saa peittää --------------------------- |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 12:15:38
|
Hur tänker du få in sanden mellan skivorna? |
Oops! I did it again |
|
|
goldfish
Member
214 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 14:45:10
|
Man gör helt enkelt en distansram som limmas mellanskivorna. En ram med lock och botten, hoppas du förstår min tanke. |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 14:53:28
|
Tror jag såg någonstans en person som gjorde en sandfylld variant av tnt-flexy. Använde 3 skivor mdf varav det "sågades ut ett stort hål" i den mittersta, dvs den fungerade endast som en ram. Borra upp ett plugghål nära ett hörn i den mittersta "ramen. När de är ihoplimmande så ställ den på kant och fyll med sand och plugga sedan igen... eller något liknande. Det borde ju göra att man får i så mycket sand som möjligt.
Ha, nu kom jag på vem det var! The All Mighty Tony Gee. http://home.hetnet.nl/~geenius/ Kolla på "Flexy Table +" i menyn. Detta är nu bara ett tips på sandfyllningen. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 15:04:03
|
quote: Originally posted by goldfish
Man gör helt enkelt en distansram som limmas mellanskivorna. En ram med lock och botten, hoppas du förstår min tanke.
Jag misstänkte att det var så du tänkte. Hur står sig en sådan konstruktion mot MDF och bitumen? |
Oops! I did it again |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 15:07:45
|
Är betong ett bra matrial att göra hyllplan av? |
Oops! I did it again |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 17:10:16
|
Dubbla 16 mm mdf o så lite asfaltmatta mellan borde bli stabilt som få. Annars såg jag lite tips på TNT Audio. |
Hifiarkeologen |
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 02:19:27
|
Jag byggde TNT-Flexy (utan att veta det, hade inte tänkt på att leta på internet) men med med fyra "ben" istället för tre, 25mm tjocka plexiglashyllor och M24-stång. Kan fixa bilder på det imorgon om du vill - det blev rätt snyggt med blandningen av metall och plexi, men jag tycker inte att mina stativ (1 meter höga) blev riktigt tillräckligt vridstyva. Men det går nog att förbättra, kanske jans stålwire-lösning vore nåt... |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
goldfish
Member
214 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 09:20:18
|
"Larsen"
Det var ungefär så jag hade tänkt mig att göra, fast ett större utrymme för sanden. Sedan kommer jag nog använda mig av rör eller nån form av stativ, är inte speciellt förtjust i gängstångsvarianten. Den är ju dock oerhört flexibel.
Tack för era tips, kom gärna med fler förslag. |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 23:46:05
|
är inte speciellt förtjust i gängstångsvarianten. Den är ju dock oerhört flexibel.
Njaahh, jag vet inte det jag. I praktiken är det ändå så jämrans mycket jobb med att skruva in alla muttrar i stängerna så jag tycker inte att det är särskilt flexibelt. Det blir ju åtta muttrar per hyllplan (eller sex om man bara har tre ben). Jag har fem hyllplan på min plexihylla=40 muttrar som ska justeras in i våg och spännas. Om man inte har nån annan benstabilisering måste man också dra åt muttrarna rätt rejält för att hyllan inte ska bli för vinglig. Säg att jag kommer på att understa hyllplanet måste upp litegrand och att alla de andra måste justeras efter - då tar det minst tjugo minuter innan allt är vågrätt, fastspänt och kontrollerat. Men jag tycker att den är snygg - och nästan tillräckligt vridstyv (visst är den stabil, men jag vill helst ha nåt som inte flyttar sig alls när jag petar på det uppe i ena hörnet. Min flexar ca 5-7 millimeter med 1000mm höjd).
Visst, man kan ha olika höjd på hyllplanen, på så sätt är det flexibelt med gängad stång. Men det kan man med Billyhyllan också... Jag skulle föredra nån slags "snabb-spänning" av hyllplanen, med friktion eller nån slags klämskruv. Bara man kunde hitta något tillräckligt stabilt! Idéer? |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
goldfish
Member
214 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 06:55:39
|
quote: Originally posted by zix
är inte speciellt förtjust i gängstångsvarianten. Den är ju dock oerhört flexibel.
Jag skulle föredra nån slags "snabb-spänning" av hyllplanen, med friktion eller nån slags klämskruv. Bara man kunde hitta något tillräckligt stabilt! Idéer?
Lite närbilder på Skilfing´s lösning skulle sitta fint. Är det någon i Göteborgsområdet som har en Skilfing man skulle kunna få kika på ? |
|
|
|
Topic |
|