Author |
Topic |
|
Trivistor
Member
67 Posts |
Posted - 2012/01/28 : 22:32:06
|
Hej!
Har någon erfarenhet av tjänsten "fine tuning" som tillverkaren Musical Fidelity erbjuder de flesta av sina tidigare produkter för att dels byta ut förbrukningskomponenter såsom elektrolytkondingar, men dessutom uppgradera produkten med mer högkvalitativa komponenter såsom op-förstärkare, kondensatorer och internkablage?
Priset för uppgraderingen är tämligen moderat. Frågan är om den är prisvärd?
http://www.musicalfidelity.com/tuning-information.asp
Vänliga hälsningar
Erik
|
"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2012/01/29 : 09:26:29
|
Givetvis, om produkten har några år på nacken och du tycker om den. Eg inte konstigare än att serva sin bil, om vi aldrig servade våra bilar och efter fem år jämförde den med en ny så skulle den nya bilen verka bättre och frächare oavsett modell eller kanske tom märke. En ganska stor del av kostnaden är "skalet" på apparaten och inte mycket är nytt under solen, en kretskortslayout kan vara rätt eller fel men knappast revolutionerande. Så därför säger jag att detta är helt rätt, det är ohållbart att konsumera nytt, nytt och nytt, både ur ekonomisk och miljömässig synvinkel. iofs återanvänds material eller så köper någon den beggade produkten.
It all boils down to this: Gillar du din MF så tycker jag att du ska serva den, den kommer låta bättre än den någonsin gjort och kommer konkurera med massor av nya produkter. Tycker fler producenter skulle ta efter detta, vissa komponenter bör bytas innan de går sönder så det så. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/01/29 : 10:39:18
|
När jag läser informationen om hur de tweakar verkar de använda samma tekniker som man när man bygger själv. Inom DIY är parmatchning, tolerensmatchning och noggrant val av komponenter vardag. På massproducerad elektronik kan sådana här operationer göra stor skillnad, kolla på alla ombyggnationer som görs på DIY-sidan.
Väldigt intressant att MF erbjuder den här tjänsten. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2012/01/29 : 13:03:52
|
Det här var intressant, jag har et MF försteg, A3.2CR, det är väl 10 år gammalt drygt. Med inköpet, frakt och uppgradering blir totalkostnaden långt under vad den kostade ny. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
|
|
Trivistor
Member
67 Posts |
Posted - 2012/02/06 : 22:24:14
|
Hej på Er!
Jag har faktiskt låtit min egen förstärkare, en Musical Fidelity Trivista 300 tillverkad 2002, genomgå en "fine tuning" hos fabriken där den är tillverkad. Förstärkaren befinner sig just nu på en lastterminal i Västberga och ska hämtas upp inom några dagar. Anledningen till att jag skickade den tillbaka till fabriken var dels ett komplett rörhaveri (rören höll ca 70.000 h mot MF:s uppskattade livslängd i marknadsföringen om 100.000-150.000 h) samt att RCA-kontaktdonen höll undermålig kvalitet. Själva infästningen av kontaktdonen, sockel utförd i plast, blev mycket spröd och vittrade sönder så att ett flertal kontakter helt enkelt lossnade från infästningen i förstärkarens chassie.
Rören, Raytheon 5703WB, i min Trivista SACD-spelare höll förresten i knappt 6 års drift (ca 50.000 h). Även där var tillverkarens uppskattade rörlivslängd 100.000-150.000 h. Dessa rör var lödda på ett litet kretskort som var enkelt att demontera och rörbytet utfördes på MF:s auktoriserade serviceverkstad i Sverige. Rören i förstärkaren var däremot fastlödda på ett kretskort längre ner i apparaten och betydligt svårare att komma åt. Att byta rören i förstärkaren kräver alltså ett större ingrepp än bytet av motsvarande rör i SACD-spelaren.
"Fine Tuning" av Musical Trivista 300 inkluderar följande moment:
Tri-Vista 300 Integrated amp upgrade schedule Upload latest software specification Bypass all audio path electrolytics with high grade polypropylene Replace operational amps with selected premium grade types Realign volume control Replace PSU and supply bypass caps with high grade polypropylene Refurbish connector leads and plugs Realign power transformer Bypass PSU caps with polycarbonate/polyester type Reset choke regulation alignment Replace internal L/S cables with LC/OFC low resistance type Check channel balance exceeds original specification Pure copper noise nulling screen fitted to PSU caps Precision re-bias Pure copper noise nulling belly band screen fitted to mains transformer Customise output chokes for fine tuned matching Adjust for minimum output DC offset Pure copper noise nulling screen fitted to PSU caps Replace decoupling caps with polycarbonate/polyester type Service selector switch and volume control Refurbish sockets, check for wear, replace if needed Pure copper noise nulling screen fitted to motorized volume control Check regulators for noise and voltage accuracy, replace if needed Fit premium grade gold plated operational amp sockets Measure 16 output transistors for precision matching Replace 4 x 5703 Trivistor tubes with precision matched pairs Check PSU caps ESR, replace if needed Heater current, audio characteristics and transconductance matched Soak test over 10 days Computer recalibration to confirm that unit exceeds original specification Log owner name, model and serial number in Musical Fidelity archives Issue certificate signed by Antony Michaelson
Cost; £699 inc. VAT In the UK we will pay freight to your house. Overseas clients; all freight charges in both directions, customs clearance charges and duties at your cost.
E & OE
Jag har alltså fortfarande inte tagit del av resultatet av uppgraderingen. Jag får helt enkelt återkomma med ett utlåtande. |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2012/02/07 : 07:31:19
|
Spännade att läsa om resultatet. Den kommer med all säkerhet bli bättre på många punkter... |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2012/02/08 : 19:37:03
|
Det är ju kul att firmor gör detta in house så att säga. Dessa moddar är ju vad vågade DIYare pysslat länge med, MF varnar på sin hemsida folk att göra detta själv, ganska fånig varning tycker jag. Så länge man inte ändrar några värden så kan man väl byta komponenter hej vilt bara man själv blir nöjd. Men som sagt, jättebra att för personer som inte törs sätta lödkolven i sin apparat. (vilket kan vara klokt) Det ska bli mycket kul att höra Dina intryck.
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Trivistor
Member
67 Posts |
Posted - 2012/02/26 : 02:21:23
|
Efter att jag hämtat min nyservade förstärkare för drygt två veckor sedan reste jag, redan dagen efter, på semester till Kuba och återvände igår.
Förstärkaren packade jag upp ur sina originalkartonger - det är en integrerad förstärkare med separat strömförsörjningsdel som totalt väger in på 54 kg - så sent som igår. Först kan jag nämna att delarna som återvände från fabriken i England var minutiöst inplastade och perfekt rengjorda. Jag var lite orolig att det skulle uppstå repor eller andra skador i samband med servicen / "moddningen" (har dåliga erfarenheter rörande just detta i samband med inlämning av datorer på service) men delarna var helt intakta och dessutom grundligt rengjorda på insidan - som tidigare hade ett lager damm på kretskort och över andra komponenter. De tidigare RCA-kontakterna, varav några uppvisade åldringsskador, är alla utbytta till nya av högre kvalitet som kommer att hålla så längre förstärkaren "lever". En del modifiering har gjorts på baksidan av förstärkaren för att skapa plats för de nya kontaktdonen. Detta var ett tillägg till den ursprungliga serviceplanen som jag efterfrågat. Jag hade bifogat förstärkaren ett dokument med särskilda önskemål, som inte fanns med i serviceplanen, vilka samtliga tillgodosågs utan extra kostnad.
Förstärkaren har nu varit inkopplad ca 10 timmar och de första lyssningsintrycken börjar utkristalliseras. Innan jag delar med mig av de första intrycken skulle jag vilja understryka följande; förstärkaren har, p.g.a. totalt rörhaveri, inte kunnat användas sedan mitten av 2011. Ljudminnet av just denna förstärkare kan således ha påverkats av tiden sedan jag senast lyssande på den. Dessutom har jag förstått att egenskaperna hos rör, som i denna förstärkare förekommer i försteget, försämras med tiden. Hur förstärkaren lät som ny(inspelad) kommer jag naturligtvis inte ihåg exakt... Frågan är om rören försämras linjärt med tiden eller om försämringen inträder senare under rörets livslängd? Kanske någon här på forumet som kan bringa klarhet i just denna fråga?
Jag kan inte bryta ner mina lyssningsintryck på samma sätt som en professionell hifi-recensent, men de förbättringar / förändringar jag spontant uppfattar kan sammanfattas enligt nedan:
- Betydligt mer "luft" i ljudbilden - "tysta" avsnitt i musiken kommer bättre till sin rätt genom att vara just tysta. - Högre detaljeringsgrad - musiken "glittrar" från högtalarna - Mer auktoritet i anslagen, en känsla av att basgångar "hamras ut" mer obehindrat och med större kraft än tidigare ur högtalarnas baselement
Med den nyservade förstärkaren följde ett mätprotokoll som på samtliga punkter; power output, total harmonic distortion, frequency response, signal to noise ratio överträffade förstärkarens ursprungliga specifikationer. Det senare, signal / brusförhållande, är numera > 108 db(A) mot tidigare 102 db(A).
Jag hoppas på att få återkomma längre fram med fler synpunkter på "Fine Tuning by Musical Fidelity". |
Edited by - Trivistor on 2012/02/26 02:26:26 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2012/02/26 : 08:50:00
|
Efter att jag har läst dina inlägg Trivistor har jag en fråga angående din korta livslängd på rören (6 år), är din förstärkare alltid påslagen.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Trivistor
Member
67 Posts |
Posted - 2012/02/27 : 18:27:38
|
Hej Anders! Såväl SACD-spelare såsom förstärkare står påslagna för det mesta. I spelaren höll då rören ca 6 år medan rören i förstärkaren höll i ca 8 år. Jag tror det är väldigt svårt för en tillverkare att uppskatta livslängden för just rören, speciellt innan en produkt kommer ut på marknaden... Det jag saknar hos förstärkaren är att rören inte är mer lättåtkomliga liksom i spelaren. Det hade underlättat mycket vid rörhaveri. |
|
|
|
Topic |
|