HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RCA kablar: Black Silver Ultra klart lyft!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kelimutu
Starting Member

19 Posts

Posted - 2012/02/28 :  17:37:31  Show Profile Send kelimutu a Private Message
Kort recension:

Jag är egentligen kabelskeptiker men vill alltid undanröja felkällor. Har därför nöjt mig med endast något bättre än lakritssnören, ett par Audioquest Topaz RCA 1m som jag kört mellan diverse cd-spelare och förstärkare under åren. Har haft kabeln i 11 år aldrig ens orkat fundera på om dyrare kablar ÄR bättre då jag ändå vart riktigt nöjd. Under tiden har jag bytt cd-spelare, förstärkare och hgötalare ett antal gånger men använt samma kablar hela tiden..

Kör idag hemmabioreceiver, dock av god kvalitet i form av Arcam AVR300 som driver ett par DLS R55.
Källa är Arcam CD192, en mycket god musikförmedlare, iallafall den bästa cd-spelaren jag ägt och den var ett klart lyft från tidigare Arcam CD62 och innan dess Marantz CD67SE som jag hade många år innan dess.

Köpte nu begagnat en omgång nästan nya Marcus Cables Black Silver Ultra (den nyaste modellen, inte mkII som är äldre) och dessa ligger på 2000 kr nya. Audioquest låg på ca 600 kr för en meter vill jag minnas.

Jag lyssnade en stund på Audioquest och bytte sedan. Glad att jag inte betalade fullpris men ändå, helt klart ett lyft.

Hur? Jo då, diskanten är renare, det är mer "tyst" mellan tonerna på nåt vis, man kan spela högre utan att det känns som om det är högt. Alltså mindre distorsion, alltså renare signal.
Basen är fast och torr. Förr med Audioquest kunde basen bli lite mer utsmetad, lite mer anonym, men ändå mkt bra. Här låter det neutralt, torrt och mycket distinkt.

Det blev roligt att lyssna, och jag lyssande igenom ett antal skivor i många timmar. Kör även Högupplösta filer från datorn med optisk kabel rakt in i receviern som har en hyfsad inbyggd DAC, och det ljudet är också mycket bra men frågan är om inte Cdn analogt kopplat in fortfarande är allra bäst?

Kan rekommendera dessa kablar, och alla som är kabelskeptiker att pröva en riktigt bra kabel nån gång. Men ni som lägger 15000 kr på 1 m RCA.... kan det verkligen vara SÅ mycket bättre än ett par för 2000 kr, som redan där åtminstone i min värld är väldigt mycket pengar för en sladd?

Nåja, fel forum att ställa såna frågor på antar jag.... :-)

////Henrik Barckman

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/02/28 :  18:48:01  Show Profile Send softishman a Private Message
Och så finns det folk som fortfarande påstår att kablar inte gör någon skillnad... Jo visst ja..!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000