HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabel-voodoo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/01/23 :  10:58:37  Show Profile Send Zombie a Private Message
I have done a lot of experimentation on this and find that a very large percentage of sound changes due to power cords are the effect the cords have on the transformer resonances in the box.

Almost all transformers have fairly high Q resonances in the ultrasonic area, right where switching supplies and silicon diodes emit noise, thus stimulating these resonances. This ultrasonic noise can wreak havoc in many pieces of equipment.

The power cords are an important part in determining the resonance frequency and Q of these resonances.

Not only does the result of these resonances cause problems in the device the cord is plugged into, but it can also travel through the cord into other boxes, stimulating THEIR transformer resonances. (this is not wild fancy, I have measured this many times)

The net result is that a power cord CAN have a significant affect on the sound of a stereo system. The problem is in correlating it to anything. Since each system is different with different combinations of transformers its very difficult to make recommendations as to which cord design is going to be "better" than another. An expensive cord may very well sound better than a cheap one, but it may also sound worse.

The best way to deal with this is to damp the transformer resonances in the boxes themselves, its not hard to do, but hardly any manufacturers DO it. I think primarily because nobody knows its a problem. Its a significant affect that for some reason seems to have completely flown under the radar of the audio design community.

So you can either damp the transformers in all your boxes, OR spend time playing with different power cords until you find a combination that reduces the resonance affects.

BTW these resonances are electrical, NOT mechanical, rubber washers and the like isolate mechanical resonances not electrical ones.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2012/01/23 16:22:54

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/01/23 :  12:03:17  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Intressant...
Har du testat det på många stärkare, trafos med många olika kablar?
Inget litet experiment mao.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/01/23 :  12:26:41  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det är ett citat...om ferroresonans.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/01/23 :  12:37:32  Show Profile Send Kilgore a Private Message
ahh ok , varifrån är detta citat taget...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/01/23 :  12:58:04  Show Profile Send Zombie a Private Message
Från slimdevices forum...

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2012/01/23 :  13:10:17  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Nått förslag på hur man lämpligen dämpar en transformator elektriskt
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2012/01/23 :  13:58:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
En resistor?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2012/01/23 :  14:00:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
P.S. @Zombie, "Till kabelmupparna" beskriver inte trådens ämne. Kan du ändra?

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/01/23 :  16:44:46  Show Profile Send CC a Private Message
Ah! Va kul om det nu kanske finns en alternativ förklaring på varför det går höra skillnad på nätkablaget! :-)

Kanske vi en gång för alla kommer åt de "gnälliga spikar" som saboterar det för oss och genererar glesare hårbeskaffenhet samt "blonda slingor"!

Men som med alla fina idéer så är de (oftast) starkast om man kan ge dem någon typ av källhänvisning så att man kritiskt kan granska diverse utlåtanden. Om de nu inte är ens egna så att de kan dryftas...

Men oavsett så en intressant teori. Skulle vart kul med lite handfasta råd för ev avhjälpning till både kabelmuppar, gnällspikar och oss andra musikälskare...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/01/23 :  16:49:32  Show Profile Send CC a Private Message
Och tänk nu OM det verkligen går att BEVISA att det finns en påverkan från nätkablaget (oavsett orsaken)! Va gött det blir för oss som stått på barrikaderna och hävdat detta så länge med svaret tillbaka att går det inte mäta så finns det inte...

(För det var väl mätbart? Det där som någon okänd ute i etern uttalat sig om?)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/01/23 :  17:02:01  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Det är ett citat...om ferroresonans.

För att undvika missförstånd tycker jag att det redan i första inlägget skall framgå att det är citat.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4174 Posts

Posted - 2012/01/23 :  17:02:50  Show Profile Send pix a Private Message
L-filter i stället för C-filter efter likriktningen!
Det är inget nytt eller konstigt, och står i all litteratur från 40-talet och framåt.

C-filter är billigare, eftersom man kan dimensionera ner nät-trafon och eliminera en drossel. Men C-filtret kortsluter repeterande nät-trafon med 100Hz, vilket ger en skog av spurioser, över ett brett spektrum.
När kondensatorn i ett C-filter fylls med laddning, begränsar enbart dess ESR hur mycket ström som kortsluts till jord.
En "bra" E-lyt har en ESR på bråkdelen av en ohm

Ju större kapacitans, och ju "bättre" kondensator, destå lägre ESR, och destå kraftigare spurioser
Hög kapacitans är nödvändigt för att hålla nere spännings-rippel, med så få kondensatorer som möjligt

Det handlar om både elektriska samt magnetiska spurioser (spikar), vilket inducerar strömmar i andra ledare.

Tittar man på konstruktioner från den tiden var man väldigt försiktig hur man startade filtret efter likriktingen. Liten drossel-liten kondensator-större drossel-större kondensator osv.
I dag fläskar man på med en E-lyt av en kaffeburks storlek direkt efter sin diodbrygga
En "kaffeburk" kostar en bråkdel av en drossel, och få kunder lyfter på locket...

En trafo är ju en komplex komponent med både induktiva och kapacitiva egenskaper, som med spurioserna bildar resonanser.

Beroende på vad man kopplar till den, förändrar man dessa resonanser.
Lägg handen på trafon, en sk "Schaktistone" eller ställ en Hifi-mus på denna (?), och man kan också skapa en förbättring, eller en försämring av dessa resonanser

Gisses, hifi är en lukerativ marknad

Men är det inte bättre att åtgärda problemet i stället för att plåstra om det?

Dvs att gå över till L-filter i stället för C-filter
En nätkabel kan säkert påverka hur en nät-trafo uppför sig. Speciellt om nätdelen använder C-filter, vilket i princip alla tillverkare gör i dag av ekonomiska skäl.

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/01/23 17:15:08
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/01/23 :  17:52:24  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det är snarare före likritningen: http://forums.slimdevices.com/showpost.php?p=586042&postcount=35, se länken i inlägget.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2012/01/23 :  19:23:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Det är snarare före likritningen: http://forums.slimdevices.com/showpost.php?p=586042&postcount=35, se länken i inlägget.

Zombie, Pix beskriver hur en nätdel med stora kondensatorer(C) kan bli påverkad av impedans och konstruktion i kabeln som matar transformatorn med rent tekniska termer. Lite sammanfattat kan man säga att strömstötarna i primärlindningen blir rejält höga och bredbandiga(=kortvariga) när man inte har induktans(L) på sekundärsidan.

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/01/23 :  19:44:15  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Aha! Nu föstår jag
quote:
Har ni tips på enkla eller specialgjorda nätdelar till SB Touch?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/01/23 :  20:12:27  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Mycket intressant tråd.. Utveckla gärna mera och kom med förslag på lösningar applicerbara på befintliga apparater..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4174 Posts

Posted - 2012/01/23 :  20:18:52  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
Zombie, Pix beskriver hur en nätdel med stora kondensatorer(C) kan bli påverkad av impedans och konstruktion i kabeln som matar transformatorn med rent tekniska termer. Lite sammanfattat kan man säga att strömstötarna i primärlindningen blir rejält höga och bredbandiga(=kortvariga) när man inte har induktans(L) på sekundärsidan.

Exakt
Och vad händer om nättrafons sekundär mättar kärnan stötvis
Induktansen faller till noll, vilket betyder att primären också tappar induktans på samma sätt
Primärlindningen är ju beroende av induktansen annars ser den en kortslutning

Till detta kommer att en mättad kärna läcker magnetfält som ett såll..

Nu speckulerar jag, men fundera på hur många av alla "oförklarliga" tweaks som skulle kunna förklaras av detta beteende Schakti-stenar, nätfilter, nätkablar, överdimensionerade nät-delar etc.

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/01/23 20:20:08
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2012/01/23 :  20:37:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag föreslår att vi hittar ett sätt att spara den här förklaringen till senare samtal. Otroligt bra & tydlig förklaring som jag skulle vilja kunna återkomma till över tid.

Vad säger ni om det? Någon typ av sticky?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/01/23 :  21:48:09  Show Profile Send Adagio a Private Message
Är detta ett bra filter eller? https://audio.jensencapacitors.com/products/acpowfilt/acfilter/
Av den typen Pix rekomenderar ?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2012/01/24 :  06:50:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag fattar inte riktigt var det där filtret skall sitta. Om det är på primärsidan åtgärdar det inte problemet som pix belyser.

Det pix förespråkar är att bygga kraftaggregat med induktorer. På Engelska kallas de "chokes" på grund av att de "stryper" stötströmmarna. Här är tex ett ställe man kan läsa mer om chokes: http://www.aikenamps.com/Chokes.html

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/01/24 :  09:23:31  Show Profile Send Lovan a Private Message
Är det bara jag som tycker att det är en självklarhet det som står i citatet?
Det enklaste och bästa sättet vore nog att sätta en RC länk över primärerna för att kompensera induktansen. Dock behöver man mäta så man dämpar resonanserna. Att kärnan blir mättad tyder väl snarare på underdimensioneringsproblem.
Man kompenserar ju alla andra trafosar så varför skulle man inte göra det med nättrafon/a?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/01/24 :  11:46:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
http://home.comcast.net/~johnswenson1/stereo/SB_5V.GIF

Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2012/01/24 :  13:34:53  Show Profile Send -AG- a Private Message
Jag förstår fortfarande inte hur kabelstumpen mellan uttaget och komponenten ska göra någon skillnad? Jag skulle vilja se mätningar på hur mycket kabeln påverkar resonansfrekvenserna och vilken magnitud dessa har. Vidare så förstår jag inte om förklaringen är att resonanserna induceras mellan kontaktytorna? Annars måste ju systemet inkludera många meter kabel till, förutom den lilla biten mellan komponenten och vägguttaget. Innan man lägger energi på detta kanske ett blindtest skulle kunna avgöra om det är värt mödan att försöka förklara "fenomenet".

Vad är sannolikheten att nätkabeln ger hörbar påverkan när de flesta högtalare har en distorsion i storleksordningen procent? (jämför förstärkare som räknas klippa vid 1% och normalt sett ger en hundradel så mycket dist, en cd-spelare som ger en tusendel så mycket dist... hur stor påverkan har då en ren kopparkabel av 1m?). Då ska också nämnas att vid mätning av förstärkares dist så inkluderas förstås en nätkabel, utan att (i de flesta fall vad jag kan se) ge några problem.

Jag tror inte att det är ett problem i allmänhet och ÄR det ett problem i det enskilda fallet är förstärkaren felkonstruerad.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/01/24 :  14:06:56  Show Profile Send Lovan a Private Message
Vad är en 1% distortion enligt dig?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2012/01/24 :  17:45:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Är det bara jag som tycker att det är en självklarhet det som står i citatet?
Nej, jag tycker också att det är självklart. Jag har för mig att vi tittade på strömspikarna på elläran i fysiken på högstadiet. Det var tider det...!

Zombie, det var ett snyggt litet pi-reglerat nätaggregat.

Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2012/01/25 :  10:07:33  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message
Hallo
Detta var en intressant tråd tycker jag.
Jag tillhör de som är skeptiska till hörbara skillnader på nätkablar,men när vi provade olika modeller hos Batman var det en ganska stor och hörbar skillnad på hans BAT 600 se steg.När jag provat på mina hembyggda rörsteg med chokereglerad nätdel från Lundhal kan jag inte höra några skillnader.Kan det vara så att klena rörsteg är mindre känsliga pga effektuttaget eller är det för att den är chokereglerad enligt vad som skrevs. Jag vet att Bernt och jag diskuterade detta när vi tittade i mitt försteg som är byggt med dubbel chokereglering.Det märkliga är nämligen att mitt försteg är extremt rappt dynamiskt och totalt tyst på full volym hos mig och Bernt.Det verkar som nätdelen är den svåraste biten.M.V.H Preben
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000