HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Potentiometerkretsar vs vanliga pottar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/01/31 :  08:07:32  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag har lyckats komma över fyra stycken ic-potentiometrar, Dallas DS1666 (http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2009456.htm), och undrar hur de står sig mot vanliga potentiometrar?

Jag skall bygga mig ett balanserat försteg och behöver alltså fyra stycken pottar där de åtminstone parvis måste ha mycket god kanalbalans för att inte fugga upp brusundertryckningen.

Kan då dessa vara ett alternativ? De har 128 diskreta steg och värdet styrs (om jag fattat det hela rätt)genom att sätta en upp/ned-flagga och sedan pulsa "increment-benet" för att föra sig upp eller ned.

Min första tanke var att styra dessa med en rotationspulsgivare, men de jag hittat på elfa som inte kostar löjligt mycket har 20-40 pulser per varv, vilket innebär att man måste vrida flera varv för att komma upp i maxvolym. Finns det någon annan form av styrning som skulle kunna passa?

//Rickard

Ino Audio for life

Edited by - DasKapital on 2003/01/31 08:13:56

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/31 :  09:31:21  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Du kan ju alltid köra med upp/ner-knappar på fronten som billiga ministereoanläggningar. ;)

Annars går det nog att ta en vanlig billig pot och D/A-omvandla och låta det styra kretsen.

/Marcus
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/01/31 :  10:31:32  Show Profile Send DasKapital a Private Message
quote:
Originally posted by e96mlo

Du kan ju alltid köra med upp/ner-knappar på fronten som billiga ministereoanläggningar. ;)

Annars går det nog att ta en vanlig billig pot och D/A-omvandla och låta det styra kretsen.

/Marcus

Måste jag då använda mikroprocessorstyrning? Vill komma undan så billigt och enkelt som möjligt...

//Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/31 :  11:25:15  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Lösning: En knapp upp och en knapp ner. Billigt.

/Marcus
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/01/31 :  14:55:06  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by DasKapital

Min första tanke var att styra dessa med en rotationspulsgivare, men de jag hittat på elfa som inte kostar löjligt mycket har 20-40 pulser per varv, vilket innebär att man måste vrida flera varv för att komma upp i maxvolym. Finns det någon annan form av styrning som skulle kunna passa?

//Rickard

Ja man måsta vride flere varv och det er faktisk virkelig bra! Sån fungerar det på Mark Levinson, Proceed, Lexicon, BAT och alla andre high-end produkter jeg har prövat. Med en form for tungt svinghjul på volumekontrollen er det ingen problem als - blott en fråga om tilvänning.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/01/31 :  15:48:16  Show Profile Send no_85 a Private Message
Jan har rätt, jag har så på min 5-kanalare, absolut inget fel med det.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/31 :  20:01:11  Show Profile Send Pabo a Private Message
Du kan också köpa en sk pulsgivare som ger en fyra fem pulser per varv som man vrider. Det innebär att man kan få en grym upplösning samtidigt som det är ganska lätt att bygga en digital räknare. De ser alltså ut som potentiometrar men ger ett antal pulser per varv som man vrider dem.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/31 :  20:02:27  Show Profile Send Pabo a Private Message
Ursäkta mig, det var ju det Das Kapital skrev nyss. Är jag trött eller

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000