HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Manger Sound Transducer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/01/29 :  09:49:10  Show Profile Send copland a Private Message
Någon som har erfarenheter av detta element?
Verkar ju intressant!
http://www.manger-msw.de/en/produkte/index.html
/Manne

Mann

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/01/29 :  10:38:50  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
JA!

Se min hemsida:
http://www.soundimage.ishoejby.dk/Different-col/Bending.htm#MANGER

Et spänende och annarlunde koncept. Dog inte lige noget jeg tycker om (Mange er dog mycket positiva). For ineffektiv och lyder lite agressivt når man spelar högt, tyckar jeg.

Bör delas til et gott bassystem ved 300 - 400 Hz.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/01/29 :  13:00:10  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Och man ska gilla inte allt för komplex musik på mycket låg volym, dom gillar inte att bli pressade.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/01/29 :  13:10:33  Show Profile Send copland a Private Message
Har någon av er byggt med elementet eller är det Mangers egna konstruktioner ni hört?
Väntar på lite info per post från företaget, men andras erfarenheter är ju mycket mer värda!
Exempelvis antog jag redan att en undre gränsfrekvens på 80Hz var en smärre överdrift...

/Manne

Mann
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/01/29 :  17:54:24  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag känner flera som äger dom och är extremt nöjda med dom. Men som alla konstruktioner har dom sina begränsningar och så även Manger.
Frekvenskurvan är inte heller särskilt rak:

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/01/31 :  11:40:25  Show Profile Send copland a Private Message
Ja, då har Manger skickat info om sina "trancducers"...
Någon som är sugen på att diskutera dem lite igen...?...

Det hela verkar intressant, men priserna avskräcker mig. Att "köpa hem för att experimentera lite" är nog uteslutet.
Elementet finns i två versioner: med neodynium- resp. järnoxidmagnet. Känsligheten för neodyniumversionen är 6dB högre än oxidvarianten =90dB. Är ju bra. Priset är knappt 600€. Känns som det finns en hel del alternativ för det priset!

Vad företaget skryter med är en stigtid på 13us. Är det värdet verkligen så intressant?

Mann
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2003/01/31 :  12:49:28  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Har ägt ett par Manger i ett år nu ungefär och är mycket nöjd. Har neodyniumvarianten.

Mangerljudet är rätt så speciellt och antingen tycker man om det eller så gör man det inte. Man bör nog försöka lyssna på ett par innan man köper ( vilket givetvis kan vara lite knepigt pga tillgängligheten ). Har provat dessa element i öppen baffel, utan filter och med rörstärkare vilket var intressant. För nuvarande sitter dom i en 2 vägare med basreflex till basen som dock inte var så lyckat. Manger passar nog bäst tillsammans med en bas i sluten låda då dom är rappa som bara den. Det rekommenderar även manger själva.

Nästa experiment blir att använda manger i en separat sluten låda, med/utan korrigering, ingen delning och med en aktiv subba som hjälper till under 80-90Hz. Fullt möjligt då mangern är ett bredbandselement.

Prisvärda eller inte ? Tja, för mig var dom det men jag köpte dom begagnade till ett väldigt bra pris. För nypriset finns det många andra trevliga alternativ. Tips är att höra med manger angående demoelement. Dessa brukar säljas ut betydligt billigare.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/01/31 :  13:51:42  Show Profile Send copland a Private Message
Det var ju trevligt att du drivit dem ofiltrerat med rör. Enkelt och snyggt! Fast Manger själva avråder från rörförstärkeri och menar att utgångstransformatorerna begränsar elementens högfrekventa återgivning... Det tråkiga med okenventionella konstruktioner är att tillverkarna alltid tycks känna sig tvingade att ta till en massa skitsnack för att övertyga folk om att produkten är bra.
Hur är ljudet då?
Påminner det om konventionella bredbandselement? Som enligt mig sällan klarar av hela frekvensspektrat på ett övertygande sätt - om de inte sitter i välbyggda (skrymmande) horn vill säga.

/Manne

Mann
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2003/01/31 :  20:19:20  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Jupps, jag har läst att manger föredrar sandlådestärkare till sina element men eftersom man är en rörnisse så..... Låter fint hemma hos mig med min stärkare, Audion Silver Night SE, men den har förståss begränsad effekt att pytsa ut vilket har sina nackdelar.

Hmm, ljudet. Har lite svårt att sätta ord till mina lyssningsintryck men sammetslen skulle nog passa in. Det är nog därför manger delar upp lyssnare i två läger. Detaljer saknas inte men den är så len och lite tillbakadragen att alla inte gillar det. För mig passar det som handen i en hanske.

Som ensamt element i en sluten låda på ca 10 liter klarar sig manger ner till en 90 Hz skulle jag tro. Därför klarar den inte av att leverera hela spektrat på ett bra sätt då den övergår till att fungera som ett konventionellt element vid låga frekvenser och inte som en böjvågsomvandlare. För detta krävs antingen en extra bas eller som du påpekar, ett väldigt stort horn. Däremot kan den gå betydligt högre upp i frekvens än tex ett fostexelement. En annan nackdel med manger är att dom är väldigt riktningskänsliga - liten sweetspot. Detta kan enligt Daniella Manger avhjälpas med att rikta elementet svagt uppåt som i deras "swing". Själv funderar jag på att experimentera med en bakåtriktad diskat för lite mer luft så att säga.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000