HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Extra magneter..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/31 :  22:52:02  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Om man har ett element som man vill ha mer motorstyrka i så kan man ju lägga till en magnet. Men hur påverkar deta egentligen elementet? Qvärden ändras och så det vet jag ju men jag tänkte mig själva magnetflödet ine i själva motorsystemet (polstycke etc) är magnetfältet forfarande homogent och utan mättnad etc? Om det inte är det så innebär det att en ändring av magnetstyrkan tillför distorsion (eller minskar om nu flödena skulle bli bättre/mer homogena.. tveksammare dock) eller hur?

Nån som har några idéer eller är det bara kräma på hur som helst?
En annan fråga hur mycket skilnad blir det egentligen? Snackar vi tiondels av BL eller är det mer, alltså lönsamt..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/31 :  23:04:42  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det där är lite intressant fråga...

Får man svara genom att ställa en motfråga; VARFÖR vill du öka motorstyrkan? Vad vill du uppnå? (Blev visst två frågor)

Som jag ser det, så blir mer magnetstyrka ett tillskott i mellanregistret. Vid mer magnet borde man dessutom (optimalt sett) tillse lösare upphängning (högre Vas, lägre Fs) eller mer massa i membranet för att få djupare bas.

Njäee..borde inte skriva sånt här nu...har lysnnat till musik hela kvällen...och jag har blivit väldigt törstig av lyssnandet....
;-)

Har diskuterat detta med Nagref...men han är i Fjollträsk just nu tror jag och visar upp sitt aktiva filter i nått "sällskap"... ;-)

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/02/01 :  01:57:02  Show Profile Send Kraniet a Private Message
tanken var att få upp accelerationsfaktorn.. Denna måste ju ha en hel del betydelse när det gäller korrekt impulssvar kan man tänka sig..

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/02/01 :  01:59:08  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ska förövrigt själv ner till fjollträsk.. Ställa ut skåp på möbelmässan i Älvsjö. Blir nere hela veckan.. Tänke gå runt och provlyssna lite mer high end grejjor också..

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000