HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En billig, bra USB DAC. Finns en sån för min smak?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

24U
Member

883 Posts

Posted - 2012/01/31 :  19:11:28  Show Profile Send 24U a Private Message
@BosseBula

Nej, inte ännu. Var i Götlabörg i helgen av helt annan anledning än DAC, så besöket på 4Sound anstår tillvidare. Jag skriver så snart jag har mer info om den.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2012/02/01 :  09:08:39  Show Profile Send mangs a Private Message
oops, blev ett köp av en Caiman på impuls. Denna kommer först jämföras med min DAC-Magic och vinnaren får stanna kvar som DAC där hemma medan den andra får husera på kontoret ihop med Sennheiser 650 och Musical Fidelity XCan v3.
Om nu inte Caiman är så bra så att den slår DACMagic, tror ni hörlursstärkaren i den kan mäta sig mot MF XCan V3?

Börjar bli alldeles för mycket prylar där hemma nu, får nästan dåligt samvete när jag inte kan lyssna på alla 4 anläggninagrna tillräckligt men samtidigt har jag svårt att sälja av grejor jag fattat tycke för. Jag hoppas Caiman blir en av dessa.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2012/02/06 :  08:50:34  Show Profile Send mangs a Private Message
Har nu utökat maskin-parken där hemma emd En Caiman SEG (dvs den med gator upgrade). Den står på inspelning där hemma och kommer jämföras mot DACMagic samt SB3 egna DAC. Jag kan lägga upp resultaten här om ni är intresserade.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2012/02/06 :  09:03:32  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Låter intressant! Jag har en lite moddad Beresford på hemlån. Har inte hunnit koppla in den än iofs..

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/02/06 :  09:18:16  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Har nu utökat maskin-parken där hemma emd En Caiman SEG (dvs den med gator upgrade). Den står på inspelning där hemma och kommer jämföras mot DACMagic samt SB3 egna DAC. Jag kan lägga upp resultaten här om ni är intresserade.

Givetvis är vi de!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2012/02/15 :  09:46:44  Show Profile Send mangs a Private Message
Är långt ifrån klar med mina utredningar men kan ge er alla en liten glims av hur jag upplever det. Kombatanterna är:

1. Squeezebox classic v3 (SB3) (5år)
2. Cambridge DacMagic (2år)
3. Beresford Caiman SEG (2v)

Till att börja med vill jag inflika att i mitt relativt högupplösta system med Martin Logan och en del akustiska åtgärder i rummet så upplever jag faktiskt en skillnad mellan de olika DACarna. jag har ännu inte prövat DACarna i någon annan setup och mitt resultat nedan reflekteras ju till hur pass bra DAcen passar min smak och min uppsättning

Jag köra alla tre samtidigt in i min förstärkare till olika ingångar och kan därmed byta väldigt snabbt mellan de olika för att jämföra. jag har testat att byta kablar och skifta mellan optiskt coaxial men mina intryck blir ändå detsamma mellan dessa apparater.

1 SB3
Kör jag denna utan något att jämföra med låter det ok men inte mer. Jämfört med de andra så har den dels lite lägre utnivå på signalen och dessutom känns det lite tamt och brist på dynamik. Dessutom känns den lite avrullad både uppåt coh nedåt. Som sagt, den fungerar men att köra på en extern DAC ger ett lyft.

2. Cambridge DacMagic
Det blir en rejäl skillnad jämfört med ovanstående. Någon dB högre utnivå men även när man kompenserat för denna så blir det bättre dynamik och driv o musiken. jag upplever nästan en liten liten loudness-funktion då både botten känns djupare och en aning högre nivå jämfört med SB3 och diskanten känns även den mer utsträckt och en aning krispigare. jag tycker denna DAC gör sig mycket bra ihop med Martin Logan som i sig själva är ganska mjuka i ljudet. Dacmagic ger lite mer skjuts. Ibalnd kan jag dock uppleva det som att det blir lite för mycket av just detta. Ljudet blir liksom lite för digitalt och kantigt (men nu är jag petig).

3. Beresford Caiman SEG (2v)
Ljudnivån ut ligger någonstans mellan de båda ovanstående men trots detta så finner ajg något i ljudet som jag uppskattar mer än Dacmagicen ovan. Jag tycker mig höra mer subtila detaljer i pereferin. Utöver detta har ljudet blivit betydligt mjukare. Det finns inte riktigt samma botten och krispighet i översta diskanten men ljudet känns mer analogt och mer levande. Jag tycker även att jag lättare kan placera ut musiker och detaljer i ljudbilden. jag ahr lyssnat igenom mycket olika musik, alltifrån det som är dålig kvalité till riktigt fina inspelningar.

I vissa låtar med bra kvalité noterade jag efter ett tag en viss distorsion hos Caimanen, är något fel tänkte jag? jag körde om samma stycke genom Dacmagic och efter ett tag fick jag fram samma ljud där. Kan ju bero på min vana av DacMagicen och att jag är mer på hugget när jag lyssnar på den nya DACen men jag upplever det som sagt att jag snababre noterar och hör såväl detaljer och avvikelser från hur det skall låta. Caimanen har dåock en störig egenskap och det är att mellan varje låt eller vid varje låtbyte så knäpper den till då den tappar insignalen (helt normalt enligt Beresford). Säkert något jag kan lära mig leva med men det är störigt med tanke på att Dacmagic är helt tyst.

Jag kommer mäta upp och jämföra dessa DACar i en annan setup framöver men för att göra en sammantfattning i halvtid så ger de båda DAcarna en lite annorlunda upplevelse. DacMagic är lite mer in your face och driver på med både driv och dynamik, Tycker den fungerar bättre på upptempo-musik, pop mm. Caiman är lite mer tillbakadragen men presenterar en mer naturlig upplevelse. På akustiska lite mer sparsmakade inspelningar låter den mer levande. Instrumentens klang tycker jag känns mer verklig. Som det är just nu kan jag tänka mig att behålla båda DACarna i Setupen ett tag till och köra dem för olika typer av musik. Har man idag ett system som man finner något hårt så tror jag Caimanen kan ge lite mer värme och mjukhet. Är det däremot redan idag lite för mjukt i kanterna tror jag mer på Dacmagicen (om man lyssnar på all typ av blandad musik). Det är däremot helt klart att båda DAcarna ger ett mycket bättre ljud än den som sitter inbyggd i SB3 så att en extern DAC är ett måste om man vill ha det bra är för mig självklart.

Notis: Notera nu att det är tre DACar jag jämför ovan, skillnaden är inte lika stor som mellan tre olika högtalare eller en ommöblering av rummet men när man redan hitat en setup som man optimerat ljudmässigt då är en bättre DAC helt klart en vettig investering, speciellt med tanke på att den med sina många ingångar ger bra ljud till alla ens digitala källor och man slipper förlita sig på de oftast enklare DACar som sitter i de flesta mediaextenders/transporters.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2012/02/16 :  15:39:44  Show Profile Send Mattias a Private Message

Fiio D3 för $31 fraktfritt från Kina.
coax och optiskt in
http://dx.com/fiio-d3-digital-to-analog-audio-converter-66303

Hur bra den är har jag inte testat. Men den funkar tex bra från tv.

/Mattias
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2012/02/16 :  17:00:02  Show Profile Send MatsB a Private Message
Har någon provat denna DAC, Audiolab M-DAC Digital To Analogue Converter?

http://www.analogueseduction.net/product/Audiolab_M-DAC_Digital_To_Analogue_Converter_ALABDAC

Priset £599,95, är kanske utanför intressant område.

Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/02/16 :  19:56:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Tack för redogörelsen mangs, intressant!
Och jag håller med dig, skillnaden mellan olika DAC'ar kan vara nog så finstilt!

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Slinger
Member

50 Posts

Posted - 2012/02/19 :  01:31:02  Show Profile  Visit Slinger's Homepage Send Slinger a Private Message
Kommer att bli väldigt spännande med den kommande Cambridge DacMagic Plus... Testas i nästa nummer av Hifi-Musik.

www.kanonfilm.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000