HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ironmannr7
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/01/30 :  21:35:52  Show Profile Send Ironmannr7 a Private Message
Jag har en Denon 1801 och en baslåda Paradigm PS-1000 och ett par Paradigm Titan som fronthögtalare och vill skaffa ett par nya fronthögtalare eftersom det är kass diskant och ingen klang i ljudet på Titanen. Jag har kikat runt på Bl.a. olika modeler påB&W, Infinity och Dali. Jag räknar att lägga mellan 5-10000 kr på högtalare

Fredde

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/01/30 :  23:03:54  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Hurdan musik lyssnar du på? Varför använder du en sub när du lyssnar på musik? Vad är Denon 1801 för något? Är Paradigm Titan stativhögtalare eller golvstående? (Är inte så insatt i hifi-klubbens sortiment) Stativ mellan 5-10k... Linn Katan, Amphion Argon2, Audiovector M1 eller Dynaudio Audience 42/52.

Men! Gå till någon annan butik innan du trampar vidare i hifi-klubbsspåren. Så du får lite överblick över hur grejer kan låta. Det är väl mitt tips. Om du ska ha golvstående högtalare blir det svårare. Dynaudio har nog en liten, som jag inte gillar, Audiovector har en, men den gillar jag inte heller. I regel börjar jag väl resonera som de flesta andra här... Leta upp en högtalare du gillar & sedan får du leta demoex eller begagnade sådana...

Lycka till!

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/01/30 :  23:28:32  Show Profile Send bibi50 a Private Message
quote:
Originally posted by Jakob_S

Hurdan musik lyssnar du på? Varför använder du en sub när du lyssnar på musik? Vad är Denon 1801 för något? Är Paradigm Titan stativhögtalare eller golvstående? (Är inte så insatt i hifi-klubbens sortiment) Stativ mellan 5-10k... Linn Katan, Amphion Argon2, Audiovector M1 eller Dynaudio Audience 42/52.

Men! Gå till någon annan butik innan du trampar vidare i hifi-klubbsspåren. Så du får lite överblick över hur grejer kan låta. Det är väl mitt tips. Om du ska ha golvstående högtalare blir det svårare. Dynaudio har nog en liten, som jag inte gillar, Audiovector har en, men den gillar jag inte heller. I regel börjar jag väl resonera som de flesta andra här... Leta upp en högtalare du gillar & sedan får du leta demoex eller begagnade sådana...

Lycka till!



Vad räknas som en bra seriös HI FI affär i Stockholm ?
Vilka faktorer uppfyller denna affär för att kallas bra och seriös ??
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/01/30 :  23:42:18  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by bibi50

quote:
Originally posted by Jakob_S

Hurdan musik lyssnar du på? Varför använder du en sub när du lyssnar på musik? Vad är Denon 1801 för något? Är Paradigm Titan stativhögtalare eller golvstående? (Är inte så insatt i hifi-klubbens sortiment) Stativ mellan 5-10k... Linn Katan, Amphion Argon2, Audiovector M1 eller Dynaudio Audience 42/52.

Men! Gå till någon annan butik innan du trampar vidare i hifi-klubbsspåren. Så du får lite överblick över hur grejer kan låta. Det är väl mitt tips. Om du ska ha golvstående högtalare blir det svårare. Dynaudio har nog en liten, som jag inte gillar, Audiovector har en, men den gillar jag inte heller. I regel börjar jag väl resonera som de flesta andra här... Leta upp en högtalare du gillar & sedan får du leta demoex eller begagnade sådana...

Lycka till!



Vad räknas som en bra seriös HI FI affär i Stockholm ?
Vilka faktorer uppfyller denna affär för att kallas bra och seriös ??



Jag är TYVÄRR inte så insatt i Stockholms hifi-butiker, snarare Göteborgs dito... Så, jag vet inte vilken som har trevligast/roligast personal/sortiment. MEN! Jag vet att det finns ett par bra affärer åtminstone... Hifi-Art, Best Sound, Reference Audio, Ljudmakarn, Veteran Hifi tror jag ligger i Sthlm också, samt Vinylbutiken. De flesta av dem har hemsidor där du kan hitta deras gatuadresser!

(Jag själv skulle troligtvis leta upp Vinylbutiken eftersom jag gillar vinylljudet, samt Ljudmakarn eftersom de säljer mina favorithögtalare: Amphion Xenon)

Hoppas det hjälpte dig något!

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/01/30 :  23:49:36  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Oj, nu missade jag kanske svara på vilka faktorer jag generellt menar att en seriös hifi-butik bör uppfylla...

Jag tycker att en seriös hifi-butik ska:

1) Ha en trevlig och kunnig personal som själva har brinnande intresse för hifi och välljud. (Det brukar oftast kännetecknas av att de blir väldigt engagerade när man ställer frågor samt att de kan tala för sina produkter i andra termer än dem som står bland specifikationerna i bruksanvisningen.)

2) Att affären har ett, eller ett par riktiga lyssningsrum. Där man kan sitta och lyssna i lugn och ro.

3) Att affären ger kunden möjligheten att själv låna hem produkter för att testa i ens hemmiljö.

Det är MYCKET möjligt att hifi-klubben uppfyller de ovannämnda 'kraven', men jag har TYVÄRR ännu inte erfarit det. Snarare att hifi-klubben är någon form av Senior-Siba.

Sånu fick jag med allt, hoppas jag!

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/01/31 :  00:11:34  Show Profile Send bibi50 a Private Message
quote:
Originally posted by Jakob_S

Oj, nu missade jag kanske svara på vilka faktorer jag generellt menar att en seriös hifi-butik bör uppfylla...

Jag tycker att en seriös hifi-butik ska:

1) Ha en trevlig och kunnig personal som själva har brinnande intresse för hifi och välljud. (Det brukar oftast kännetecknas av att de blir väldigt engagerade när man ställer frågor samt att de kan tala för sina produkter i andra termer än dem som står bland specifikationerna i bruksanvisningen.)

2) Att affären har ett, eller ett par riktiga lyssningsrum. Där man kan sitta och lyssna i lugn och ro.

3) Att affären ger kunden möjligheten att själv låna hem produkter för att testa i ens hemmiljö.

Det är MYCKET möjligt att hifi-klubben uppfyller de ovannämnda 'kraven', men jag har TYVÄRR ännu inte erfarit det. Snarare att hifi-klubben är någon form av Senior-Siba.

Sånu fick jag med allt, hoppas jag!

thanks
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/03 :  03:49:00  Show Profile Send KennethS a Private Message
Skulle rekommendera dej att lyssna på Dali Evidence 470. riktigt fin och lättdriven golvare som har en riktigt fin och varm klang.känsligheten ligger runt 90dB och imp. är 4 Ohm. Dessutom med en fin finish..ligger på en prislapp på 9.996:-. Som sagt (Blir väl skjuten nu) finns på Hifiklubben..

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/03 :  18:33:45  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by KennethS

Skulle rekommendera dej att lyssna på Dali Evidence 470. riktigt fin och lättdriven golvare som har en riktigt fin och varm klang.känsligheten ligger runt 90dB och imp. är 4 Ohm. Dessutom med en fin finish..ligger på en prislapp på 9.996:-. Som sagt (Blir väl skjuten nu) finns på Hifiklubben..



*skjuta*

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/05 :  02:59:48  Show Profile Send KennethS a Private Message
*Duckar för kulan*Inget fel på dom högtalarna ihop med Denon. Trevlig klang med ett bra mellanregister..Föredrar dom framför Audience 72 och B&W 603S3..*Hehe*

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/05 :  11:10:57  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by KennethS

*Duckar för kulan*Inget fel på dom högtalarna ihop med Denon. Trevlig klang med ett bra mellanregister..Föredrar dom framför Audience 72 och B&W 603S3..*Hehe*



ahh, där kan jag kanske hålla med. även om jag aldrig hört dali eller b&w. men audience 72 är en värdelös högtalare.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/05 :  15:47:53  Show Profile Send KennethS a Private Message
Gå och lyssna på dem. Tror Dali Evidence kan överraska dej. Men lyssna då på 470 INTE 870. Dom suger!!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/05 :  22:08:13  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by KennethS

Gå och lyssna på dem. Tror Dali Evidence kan överraska dej. Men lyssna då på 470 INTE 870. Dom suger!!



Hahaha! OK! Snackade alldeles häromdagen med en kille som var vrålförtjust i Dali 870! Hahaha! (Jag rekommenderade honom att likagärna köpa Cerwin Vega, även om jag aldrig hört 870. Tror han blev lite stött då.) OK, får släpa mig förbi hifi-klubben ytterligare en gång under mitt alldeles för korta liv.

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/06 :  07:56:13  Show Profile Send KennethS a Private Message
Kan förstå hohnom!!För även om jag inte är sådär superförtjust i Dali Evidence 870. Så är dom ljusår ifrån Dali:na!Det är som jämföra en Ferrari med en Volvo.... Det är en riktigt seriös högtalare fast den har hängt med ett tag, 470:n vart årets golvare -99.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/06 :  07:57:19  Show Profile Send KennethS a Private Message
Upps! Ljusår ifrån Cerwin Vega menar jag....

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000