HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är distar för något??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/02/06 :  10:00:34  Show Profile Send matså a Private Message
Hej.

Många av er säger att diskanten distar. Vad är det för något? Är det när diskanten skorrar? Hos mig skorrar diskanten ibland, kan det ha att göra att inspelningen är för hög?

Sedan en sak till som jag har funderat över. Ni hifimästare brukar ju säga att vanligt folk (inte ni från planeten hifi) nöjer sig med transistorradio och osv. Men är det så konstigt? Nej, för jag hör oftast att "Det räcker med en vanlig monoradio", "det är alldeles för dyrt", "man märker inte skillnad" Många tror ju att det måste bli väldigt dyrt för att man skall märka skillnad mot en compactstereo och en bra hifianläggning. Bah behöver inte alls vara dyrt för att märka skillnad. Jag tror hade man tagit in vanliga Svensson och de hade fått lyssna på bra grejor. Då hade det nog blivit revulotion mot kasst ljud. Onoff, Siba hade börjat sälja Arcam, Krell, Dynaudio osv

Min fotosida på flickr

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/06 :  11:30:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Distar är en slags slang av distorsion. Distorsion är ett ord som enligt S.A.O.L. betyder förvrängning (i detta sammanhang). Distorsion inbegriper således inte bara harmonisk distorsion utan även tonkurveavvikelser. Ja allt som låter illa skulle man också slarvigt kunna säga!

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000