HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkabel eller interconnect???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/01/30 :  20:24:48  Show Profile Send mace a Private Message
Om man kör med monoblock är det då bättre att ha långa högtalarkablar o korta interconnects eller tvärtom ?

Eller kan man inte generalisera generelt sett ?

Här i England har vi det JÄÄÄÄTTEKALLT enligt 'vädret på tv' Huaaa -3 inatt (Suck!)

Kylan är så 'intensiv' att man har olika sorters frost, Normal, hard och severe. Dooooh !

Ha det BRA

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/30 :  20:33:44  Show Profile Send drgreen a Private Message
helt utan vetenskaplig förklaring skulle jag säga korta högt kablar..
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/30 :  20:39:09  Show Profile Send brumel a Private Message
Här var det -24 i morse. Men kortare kablar är givetvis bättre, det tycker nog alla förutom Transparent. Men jag har svårt att höra någon försämring på långa kablar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/30 :  21:35:21  Show Profile Send Timbre a Private Message


Monoblock liksom inbjuder till korta högtalarkabelstumpar...
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/30 :  22:09:42  Show Profile Send Nagref a Private Message
Här tror de flesta instämmer när jag säger korta högtalarkablar och mindre korta interconnect...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/01/31 :  01:36:01  Show Profile Send EAR a Private Message
Definitivt korta högtalarkablar och lite längre signal dito
MATS

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/01/31 :  06:55:59  Show Profile Send matson a Private Message
Korta IC och långa högtalarkablar!
(se: http://www.empiricalaudio.com/ ,Audio Faq)

Mvh
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/31 :  10:05:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by matson

Korta IC och långa högtalarkablar!
(se: http://www.empiricalaudio.com/ ,Audio Faq)


Rätt seriösa beskrivningar, men de tycks ha "glömt bort" i sina jämförelser, att resistansen hos högtalarkablage påverkar frekvensgången p g a högtalarens varierande impedans. Det är viktigt att inte "glömma bort", tycker jag. De verkar "tycka" att 10 graders fasvridning är den viktigaste parametern. På ett lågnivåkablage är det mycket sällsynt med frekvensgångsvariationer eftersom inimpedansen är hög och i normala fall helt linjär.

HiFi-mässa i morgon!

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/01/31 :  10:14:38  Show Profile Send Johansson a Private Message
Måste ta upp en fundering jag hade tidigare, men inte fick något vettigt svar på:

Om man har monoblock och möjligheten att ansluta dessa direkt till delningsfiltren i högtalarna, borde det inte bli bättre än vilken halvmiljonkronors high-end kabel som helst?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/31 :  10:26:57  Show Profile Send brumel a Private Message
Den bästa kabeln är ingen kabel alls.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/01/31 :  10:56:41  Show Profile Send mace a Private Message
Ok verkar vara en majoritet som föredrar låååånga i/c, så nu har jag beställt en kabel (det är för Quad-grejer) hos http://www.flashbacksales.co.uk/index.html
som gjorde kabeln samma kväll enligt mina spec. + att jag har 10 dagars retur INKLUSIVE porto

Bra service eller vadå

Tackar alla för hjälpen

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/31 :  11:36:38  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Här var det -24 i morse. Men kortare kablar är givetvis bättre, det tycker nog alla förutom Transparent. Men jag har svårt att höra någon försämring på långa kablar.

Som Transparent ägare undrar jag vad du har hittat denna information om Transparent. Lite substans i detta uttalande skulle jag vilja ha.



Mvh dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Edited by - dole on 2003/01/31 11:37:04
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/31 :  11:39:26  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by mace

Om man kör med monoblock är det då bättre att ha långa högtalarkablar o korta interconnects eller tvärtom ?

Eller kan man inte generalisera generelt sett ?

Här i England har vi det JÄÄÄÄTTEKALLT enligt 'vädret på tv' Huaaa -3 inatt (Suck!)

Kylan är så 'intensiv' att man har olika sorters frost, Normal, hard och severe. Dooooh !

Ha det BRA

Generellt korta Högtalarkablar och långa signal.(och helst balancerade) Det finns ju en anledning att all pa-utrustning är balancerad

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/31 :  18:09:11  Show Profile Send brumel a Private Message
quote:
Originally posted by dole

quote:
Originally posted by brumel

Här var det -24 i morse. Men kortare kablar är givetvis bättre, det tycker nog alla förutom Transparent. Men jag har svårt att höra någon försämring på långa kablar.

Som Transparent ägare undrar jag vad du har hittat denna information om Transparent. Lite substans i detta uttalande skulle jag vilja ha.



Mvh dole




Hej!

Dole, jag hänvisar dig härmed till Transparents egen hemsida. Där står det att längre kablar ibland kan vara att föredra pga att det främjar musikaliteten.

The Effect of Cable Length on Bandwidth and Resonance

An extremely short cable without networks will have wider bandwidth than a longer cable of the same type because the shorter cable will have less inductance and capacitance. As discussed earlier, extremely wide bandwidth cables are subject to noise infiltration and resonant behavior and sonic byproducts that do not serve music. Extremely short cables without networks will sound more alike than they will sound different because of their similar bandwidth and resonant characteristics. In our opinion, they will tend to transfer an audio signal so that it is more like a hi fi experience than it is a musical experience.

Contrary to popular opinion then, shorter is not necessarily better from a musical standpoint. In cables without networks, a longer cable will tend to sound less bright and fuller because it will have more inductance and hence less bandwidth and a lower resonant point than a shorter cable.


mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/31 :  18:17:35  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

quote:
Originally posted by dole

quote:
Originally posted by brumel

Här var det -24 i morse. Men kortare kablar är givetvis bättre, det tycker nog alla förutom Transparent. Men jag har svårt att höra någon försämring på långa kablar.

Som Transparent ägare undrar jag vad du har hittat denna information om Transparent. Lite substans i detta uttalande skulle jag vilja ha.



Mvh dole




Hej!

Dole, jag hänvisar dig härmed till Transparents egen hemsida. Där står det att längre kablar ibland kan vara att föredra pga att det främjar musikaliteten.

The Effect of Cable Length on Bandwidth and Resonance

An extremely short cable without networks will have wider bandwidth than a longer cable of the same type because the shorter cable will have less inductance and capacitance. As discussed earlier, extremely wide bandwidth cables are subject to noise infiltration and resonant behavior and sonic byproducts that do not serve music. Extremely short cables without networks will sound more alike than they will sound different because of their similar bandwidth and resonant characteristics. In our opinion, they will tend to transfer an audio signal so that it is more like a hi fi experience than it is a musical experience.

Contrary to popular opinion then, shorter is not necessarily better from a musical standpoint. In cables without networks, a longer cable will tend to sound less bright and fuller because it will have more inductance and hence less bandwidth and a lower resonant point than a shorter cable.


mvh Johan

Man häpnar

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/31 :  18:38:14  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
The Effect of Cable Length on Bandwidth and Resonance

An extremely short cable without networks will have wider bandwidth than a longer cable of the same type because the shorter cable will have less inductance and capacitance. As discussed earlier, extremely wide bandwidth cables are subject to noise infiltration and resonant behavior and sonic byproducts that do not serve music. Extremely short cables without networks will sound more alike than they will sound different because of their similar bandwidth and resonant characteristics. In our opinion, they will tend to transfer an audio signal so that it is more like a hi fi experience than it is a musical experience.

Contrary to popular opinion then, shorter is not necessarily better from a musical standpoint. In cables without networks, a longer cable will tend to sound less bright and fuller because it will have more inductance and hence less bandwidth and a lower resonant point than a shorter cable.



Syftet med en kabel är ju att transportera spänning och ström utan betydande förluster. Ville jag ha ett Lp filter skulle jag bygga ett(vira ena ledaren 5 varv) i stället för att köpa en onödigt lång (och dyr) kabel. Eller korrigera "felet" i högtalaren i stället. Hur man kan tycka att ett Lp filter förutsättningslöst gör ljudet mer musikaliskt är helt otroligt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000