HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 äntligen beställt högtalare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

omar
Member

100 Posts

Posted - 2012/01/05 :  17:32:46  Show Profile Send omar a Private Message
Har efter många om och men har jag äntligen tagit tag i mitt hifi-liv och köpt ett par högtalare. Bara 6dagar kvar innan jag får hem dom.

Nu är det så att jag inte provat högtalarna och låter det hemskt så lämnar jag tillbaka dom. Men efter 2år utan ordentliga högtalare så känns det kul att börja igen.

Jag har beställt ett par Klipsch Reference RF-62.

Någon som vet vad jag kan förvänta mig dvs låter de bra ?

Edited by - omar on 2012/01/05 17:33:45

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2012/01/05 :  17:38:43  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Klipsch är ju verkligen ett högtalarmärke som man absolut INTE ska köpa olyssnat! Vissa älskar dom men det finns stor risk att dom inte passar dig alls. Personligen har jag aldrig hört någon modell som jag blivit sugen på.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2012/01/05 :  17:43:35  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Om du frågar mig så är det tokbra... Har själv RF-52:orna. Men Klipsch är lite speciella så de är också något av vattendelare. Under 2011 läste jag grupptester i tre st tidningar där RF-62 vann i två av dem... men i Hifi och Musik så får aldrig klipsch RF-serie något annat än ljummet ris..

Dynamiska, slagfärdiga och förbaskat roliga. Mycket kompetent mellanregister, i mellanregistret är det övre mellanregistret som kan sticka ut lite i vissa inspelningar, jag vinklar inte in mina tex... en något avrullad övre diskant mjukar till det en aning högst upp... Basen känns snabb, inte hypersnabb, men mkt bättre än många andra burkar i klassen, basen är "fastare" än den är bråddjup. Passar ypperligt till rock, men gör inte bort sig för någon musik jag har prövat. Det är väl mina intryck. Skulle själv vilja ha RF-82 II om jag hade plats för dem...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2012/01/05 17:45:48
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2012/01/05 :  17:50:20  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
(Edit: skrevs som ett svar om en 85 w stärkare skulle orka driva dem: )

De är ju inte kända för att vara tungdrivna direkt...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2012/01/05 17:51:39
Go to Top of Page

omar
Member

100 Posts

Posted - 2012/01/05 :  17:54:03  Show Profile Send omar a Private Message
guy gadbois säker på att du inte läste om mk2 jag har beställt den gamla serien.
just nu känns det inte lika hopplöst ialla fall 1-1 i omdöme.

Det som jag börjar fundera på just nu är ifall min förstärkare ens kommer orka driva dessa högtalare. Har en yamaha rx-v450 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14500

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/05 :  18:09:08  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Klipsch Reference RF-62 är mycket prisvärda högtalare, men de passar som sagt inte alla.
Om du lyssnar på populärmusik så är chansen stor att du kommer bli nöjd och glad

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/01/05 :  20:14:55  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ser ut som du gjort ett klipp.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2012/01/05 :  20:26:10  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Näää, han har gjort ett Klipsch!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/05 :  20:26:14  Show Profile Send gcs a Private Message
Gör som herrD köp ett par från Genelec i svart eller vitt och med inbyggda slutsteg. Dom låste mycket bra med det mesta i musikväg. Jag tror att det finns tre olika modeller som har rums-EQ. Har man dessa då sitter du nöjd ett bra tag framöver.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2012/01/05 :  22:04:02  Show Profile Send tian a Private Message
Finns inget bättre än Klipsch :)
Go to Top of Page

omar
Member

100 Posts

Posted - 2012/01/05 :  22:50:31  Show Profile Send omar a Private Message
guy gadbois, sweet då är det bara tuta och köra.

opethic, Jo jag lyssnar mest på populär musik.

räven, Vi får hoppas det, annars märker vi det.

gcs, tack för förslaget men jag provar nog klipschen först.

vill tacka i förväg tacka alla som svarat, nu känner jag mig ännu mer längtansfull .

Edited by - omar on 2012/01/05 22:51:01
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2012/01/05 :  23:34:57  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
guy gadbois säker på att du inte läste om mk2 jag har beställt den gamla serien.

Jag har i huvudsak lyssnat på den gamla serien, både i hemmamiljö, hos andra och i Hifi-butik.. serie "II" har jag endast hört i butik, men jag kan inte säga att jag hörde några revolutionerande skillnader på den korta lyssningen, karaktären är densamma.

Jag gjorde en shoot-out mellan mina RF-52 och mina förra högtalare där Klipsch utföll som vinnare, om det intresserar dig så finns det i min anläggningstråd sid 5

Skriv gärna några rader när du får dina högtalare, vore kul att höra dina intryck

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2012/01/05 23:35:28
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/05 :  23:44:41  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Finns inget bättre än Klipsch :)
Finns det verkligen inte det? Jag tycker inte att man ska jämföra med de stor hörhornen eller några av de andra stor Klipsch:arna.
Go to Top of Page

omar
Member

100 Posts

Posted - 2012/01/06 :  10:47:59  Show Profile Send omar a Private Message
quote:
guy gadbois
Skriv gärna några rader när du får dina högtalare, vore kul att höra dina intryck

Självklart, tänkte tomt lägga upp lite bilder. Jag såg din tråd, ditt försteg ser intressant ut :)
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2012/01/06 :  12:43:51  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Blir väldigt förvånad att man köper högtalare som man inte lyssnat på, men alla är vi olika.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2012/01/06 :  13:12:09  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Blir väldigt förvånad att man köper högtalare som man inte lyssnat på, men alla är vi olika.

Jag har gjort det vid två tillfällen och blivit nöjd vid båda inköpen... olyssnat behöver inte innebära att det blir pannkaka per automatik.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2012/01/06 13:12:35
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/01/06 :  14:03:57  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag har också gjort det vid två tillfällen och blivit nöjd båda gångerna.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/06 :  15:27:25  Show Profile Send gcs a Private Message
å jag har gjort det en gång och var missnöjd när jag hörde dom här hemma. För mig handlade det då mera om att snabbt kunna få till det för att kunna lyssna i 5.1. Nu står dom här och jag ska försöka så småningom bli av med dom.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2012/01/06 :  16:57:35  Show Profile Send tian a Private Message
quote:
Finns det verkligen inte det? Jag tycker inte att man ska jämföra med de stor hörhornen eller några av de andra stor Klipsch:arna.

Ne, iförsig så vet jag inte hur dom mindre modellerna låter.

Har själv haft Klipsch RF 83

Å nu har jag Klipsch Epic CF 4

Edited by - tian on 2012/01/06 16:58:11
Go to Top of Page

omar
Member

100 Posts

Posted - 2012/01/06 :  18:38:07  Show Profile Send omar a Private Message
quote:
HLindgren

Om jag ska vara helt ärlig så har jag aldrig lyssnat på högtalare innan jag köpt dom.

Tycker det är lättare att lyssna hemma.
Skulle jag inte gilla högtalarna jag köpt, så åker jag förbi och lämnar tillbaka dom.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2012/01/06 :  20:18:34  Show Profile Send 24U a Private Message
Bara konstatera, som någon riktigt sa, det är en vattendelare. Har inte riktigt kunnat ta de billigare till mig, men en bekant har Klipschorn och det är bland det absolut bästa jag hört alla kategorier. Drar ingen effekt alls, när det är en mäktighet som nästan är over the top, så spelade VU-mätarna på de vackra rörstegen knappt över första strecken. Häftigt. En helt annan upplevelse än att lyssna på traditionella dynamiska högtalare. Men det fina med denna hobbyn är hur många smaker det finns och att det alltid finns något för varje par öron.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

omar
Member

100 Posts

Posted - 2012/01/14 :  10:38:39  Show Profile Send omar a Private Message
så, idag kom högtalarna rättare sagt för 1timme sedan. Har precis packat upp dom och satt igång josh groban- awake. första låten faktiskt.

Har tagit massa bilder måste bara komma på någonstans att upploada dom.

Det första som slog mig är oj va dom är lättdrivna. nåja återkommer med bilder och omdöme
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/14 :  11:43:34  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Har tagit massa bilder måste bara komma på någonstans att upploada dom.
Jag använder mig av:
www.imageshack.us
Fungerar bra tycker jag.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2012/01/14 :  12:08:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Omar, du bör nog låta de spela in sig innan du gör någon utvärdering värd namnet. Det tar nämligen lång tid för en högtalare att "låts som det är tänkt". Detta är speciellt viktigt för högtalare med hög känslighet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000