HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika sätt att göra Hifi-affärer,hålla avtal ellle
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/30 :  16:23:15  Show Profile Send peder47 a Private Message
Måste fråga,har aldrig hänt mig förut....


Ringde på en privatannons i lördags om ett billigare begat Linn-slutsteg,det var annonserat för 2900:- och fanns kvar, så jag sa att jag köper det.Tänkte ge det till min son.

Säljaren bodde i Sthlm och jag i Luleå, så vi kom överens om att jag skulle ringa igen på måndag för att ge besked om han kunde lämna det hos min syster som har butik i Sthlm och samtidigt få betalt, eller skicka upp det.
Min syster var bortrest och skulle inte komma tillbaka förrän på måndag fm,och jag måste ju självklart kontrollera att det gick bra att besvära henne med detta.

Säljaren ringer lite senare på lördagkväll tillbaka till mig och säger att två till har ringt och vill köpa det, dom bor i Sthlm samt att dom kan betala 3000:- och hämta det direkt.Han frågar mig om jag säkert ska ha det....mitt svar..självklart det har vi ju kommit överens om,även priset var vi överens om så affären var klar som sagt.
Samtalet avslutades glatt med att återigen upprepa * då ringer jag dig på måndag*, (alltså jag).

På söndagkväll får jag ett mail av säljaren att slutsteget är sålt....han skrev att det *kom förbi en kille med 3500:- och tog det direkt vid dörren*.
Han skrev att detta var bäst för honom iom att han då slapp ta det till min syster eller kanske skicka upp det......samt att han fick 600:- mer för slutsteget.

Om han nu ville försöka få mer för steget så är min..

FÖRSTA fråga.. Varför tog han inte kontakt med mig igen för att höra om jag var intresserad att följa med och eventuellt bjuda på den nya prisnivån..??...Speciellt eftersom vi redan kommit överens om affären.

Min ANDRA fråga..om jag gjort en affär med ngn och accepterat priset (i detta fallet var det inte ens ngn prutning) och ngn annan sedan kommer och bjuder mer, så spelar det ingen roll för mig...för affären är ju redan klar.

I det fallet spelar det ingen roll om jag så skulle få 1000:- mer av någon annan köpare.

Drabbades av detta själv i måndags...exempel..

Hade annonserat ut en Hifi-produkt för 4000:-, och kommit överens med en köpare om att skicka ner det nästa dag.

Fick senare på kvällen två samtal till från andra intresserade....den ena bjöd 4800:- och den andra 5000:-.
Det kändes ju *liite* trist för mig,men jag hade ju redan gjort affären med den första köparen,så självklart var det han som fick ta den för 4000:-
Hade jag velat starta ngn bjudgivning så skulle ju det ha stått i annonsen och självklart så skulle den första köparen då få vara med.

Ska faktiskt erkänna att jag ringde till den första köparen och sa att jag fått högre bud..och frågade om han var intresserad att hänga med.....(detta tror jag att jag gjorde för att jag kände mig irriterad och tänkte ..KAN ANDRA SÅ KAN JAG...

Han sa, då får ngn av dom andra ta det och lät samtidigt väldigt besviken......då vaknade mitt rätta jag igen....

Självklart fick han ta det till det pris vi kommit överens om.

Det är första gången jag råkar ut för ngt sådant här.....Hur gör ni hifiaffärer och Hur ser ni på sånt här....?????

Ursäkta att det blev lite långt....

Peder





Våga vara *openminded*

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/30 :  16:25:58  Show Profile Send ekman a Private Message
mkt dåligt att han som du skulle köpa av så gör man inte...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/30 :  16:33:58  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

mkt dåligt att han som du skulle köpa av så gör man inte...



Håller med dig Ekman (kryss i taket)
det är mycket dålig stil och avsaknad av moral

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/30 :  16:40:16  Show Profile Send peder47 a Private Message
Tack ekman o Larsho...

Speciellt tråkigt för min son (12 år) som redan samma kväll (lördagkväll) fick höra av mig att i början på veckan så får du ett nytt slutsteg.

Peder .... som brukar ha en glad gubbe

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/01/30 :  16:45:06  Show Profile Send danielbas a Private Message
Lärdomen är alltså att alltid skriva: "Säljes till högstbjudande" för att undvika sådant här trist. Sedan kan man ju plita ner en prisidé så folk inte ger en massa skambud först...
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/01/30 :  16:47:45  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Mja jag tycker att det som är dålig stil är att han inte lät dig få förtur att stå upp mot det nya budet.
600:- mer eller mindre är väl heller inte värt att bryta ett löfte för.
Skillnad om det var 6000:-

Sen kan jag ju tycka att du kanske skulle köpa lite Sentec prylar istället. ;-)
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/01/30 :  16:55:46  Show Profile Send no_85 a Private Message
Var liknande för mig när jag kom överrens med en kille om att köpa en MF X-DAC, för 1000 kr (!).
Jag frågade dessutom efter om han skulle hålla och ge den till mig, han svarade;
"Självklart, du va ju först, och du har sagt att du ska ha den..".
Ngn. timma senare ringer han och säger att jag får bjuda över 1500 om jag ska ha den, jag frågade då hur han kan säga så då han lovat den till mig.
Trots det fortfarande var ett bra pris så struntade jag i affären och nästintill slängde på luren, av principsak.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/30 :  17:22:31  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej no_85

Du skrev..
Trots det fortfarande var ett bra pris så struntade jag i affären och nästintill slängde på luren, av principsak.

Det gjorde du rätt i.

På många av auktions-sidorna så blir man *bannad* om man inte håller ingågna avtal...dvs får negativ feedback.

Kanske ide att ha en speciell rubrik för sånt här på forumet

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/01/30 :  17:35:55  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Ett avtal är ett avtal oavsett om det är muntligt eller skriftligt och avtal är till för att hållas...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/01/30 :  21:02:05  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
På Tonläget hifi i Göteborg finns det ett Linn-slutsteg för 2000Kr. Det står visserligen reserverat i annonsen men ring och hör.

www.tonlaget.com

Du kan även köpa ett matchande försteg där.

Mvh

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/30 :  21:12:56  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Tyvärr är det ibland likadant åt andra hållet!
DVS man blir blåst som säljare. Förra våren skulle jag sälja ett slutsteg, och en kille från Linköping som jobbade i Stockholm skulle åka upp till mig i Gävle och köpa detta. Vi kom överens om pris och vilken dag han skulle komma. Han kom aldrig! Då hade jag redan avvisat fyra andra som var intresserade av ett köp.
Allt sådant här är trist.

Men för det mesta funkar det skitbra!!![

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"

Edited by - SZR on 2003/01/30 21:13:43
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/01/30 :  21:30:06  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Riktigt dålig stil av säljaren. För mig är det självklart att en uppgjord affär gäller. Skulle aldrig ens fundera på något annat, men man är väl dum som hoppas bli behandlad på samma sätt av alla andra.
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/01/30 :  21:33:04  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Medhålles, häromdagen var det en person som skulle komma och köpa mina gamla Mirsch högtalare men fick plötsliga förhinder 2 dagar i rad.
Vill inte på något sätt klandra personen men det är trist när man då hunnit nobba andra potentiella köpare.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/01/30 :  22:29:30  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag kan bara hålla med om att det är mycket trist att inte avtalen man går in i hålls. Jag har själv råkat ut för detta ett par gånger - skulle köpa en komplett Densen uppsättning, jag ansåg att vi hade bestämt pris och att köpet var klart - men säljaren slutade plötsligt att svara på mail och gick inte att nå på telefon (Hmm! känner du dig träffad Ahlin?).

Samma sak när jag äntligen hittade en annan Densen cd i Norge - bestämt pris - jag skulle sätta in pengar nästa dag på killens konto, men istället för att killen skickar kontouppgifterna, så skickar han ett mail, där han säger att cd: n är såld (i och för sig bättre än att skicka kontouppgifterna ändå).

Nu verkar detta ändå höra till undantagen - du de flesta är förvånansvärt ärliga och korrekta. Jag är även av den bestämda åsikten att man får det rykte man förtjänar, det funkar helt enkelt inte att inte hålla vad man lovar i längden - så stort är inte hifi Sverige. På ett eller annat sätt känner alla någon, som känner någon osv. Själv är jag mycket mån om mitt rykte, då ärlighet är grunden till både lyckade affärer och lyckade relationer i övrigt - här och i verkligheten.

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/30 :  22:38:27  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej SZR och Mattepatte

Håller med er,jag har varit med om det i andra sammanhang...skulle sälja en kompis bohag när han flyttade till Thailand för att starta ett företag, där var det många som bokade saker och sen hörde dom aldrig av sig.

Det ÄR trist, för det förstör för oss andra seriösa.

Men i såna här gemensamma hobbyintressen så är det första gången jag varit med om det...ja förutom en gång.

Jag tog hem ett aktivt filter till en så kallad kompis en gång för flera år sen, kunde komma över det lite billigare åt honom.
Självklart så var jag tvungen att betala det till säljaren,kompisen...eller den sk kompisen som sagt att han skulle ha det hämtade det aldrig...så där stod jag med mina utlagda 5000:-.

Men håller med,för det mesta funkar det bra....det är kanske som talesättet säger *snackar man skit om andra så slår det tillbaka på en själv* man kan hoppas att det gör det i detta fallet.

Känns trist när det drabbade min son.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

chg
Member

171 Posts

Posted - 2003/01/30 :  22:49:49  Show Profile Send chg a Private Message
"Ett avtal är ett avtal oavsett om det är muntligt eller skriftligt och avtal är till för att hållas..."

Bra sammanfattat "jojje guitar " !
Jobbar själv som säljare och affärsetik är mycket viktigt, speciellt om man hoppas få återkomma till en kund mer än en gång
Har privat också råkat ut för syndromet med säljare som gör sig onåbara vid uppgörelsetillfälletI ett speciellt fall slutade det med att jag istället för en tänkt förstärkare gick och köpte ett par högtalare istället, med facit i hand en ännu bättre affär
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/30 :  22:56:24  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by drkim

Jag kan bara hålla med om att det är mycket trist att inte avtalen man går in i hålls. Jag har själv råkat ut för detta ett par gånger - skulle köpa en komplett Densen uppsättning, jag ansåg att vi hade bestämt pris och att köpet var klart - men säljaren slutade plötsligt att svara på mail och gick inte att nå på telefon (Hmm! känner du dig träffad Ahlin?).

Samma sak när jag äntligen hittade en annan Densen cd i Norge - bestämt pris - jag skulle sätta in pengar nästa dag på killens konto, men istället för att killen skickar kontouppgifterna, så skickar han ett mail, där han säger att cd: n är såld (i och för sig bättre än att skicka kontouppgifterna ändå).

Nu verkar detta ändå höra till undantagen - du de flesta är förvånansvärt ärliga och korrekta. Jag är även av den bestämda åsikten att man får det rykte man förtjänar, det funkar helt enkelt inte att inte hålla vad man lovar i längden - så stort är inte hifi Sverige. På ett eller annat sätt känner alla någon, som känner någon osv. Själv är jag mycket mån om mitt rykte, då ärlighet är grunden till både lyckade affärer och lyckade relationer i övrigt - här och i verkligheten.

MVH
Jocke



Hej Jocke

Hoppas verkligen man tillhör den ärliga skaran ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/30 :  23:07:53  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej drkim

Du skrev...
*Själv är jag mycket mån om mitt rykte, då ärlighet är grunden till både lyckade affärer och lyckade relationer i övrigt - här och i verkligheten.*

Håller med,sen kan alla göra fel omedvetet pga stress,skilsmässa och andra faktorer, vad det än är som kan påverka oss.
Har man då bara förmågan att se sig själv utifrån och be om ursäkt så är man mkt stark som människa och har tom vunnit i aktning.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/01/31 :  08:27:15  Show Profile Send goldfish a Private Message
Jag gjorde upp en affär med en snubbe i Trollhättan och sålde därför min egen DVD för att köpa hans DVD. Nu var det så lämpligt att vi alla 3 som var inblandade bodde i närheten av Trollhättan.

Han jagade mig ordentligt för att verkligen kolla om jag skulle ha den, och vi hade gjort upp på tel. att jag skulle åka till Trollhättan dagen efter kl. 09,30 och hämta spelaren innan det så var jag snäll och åkte och levererade min DVD till min köpare kl 09,00 för att åka vidare och göra mitt köp.

Den var min och skulle bara hämtas....
Läser mailen på morgonen och då har säljaren mailat mig kl 02,00 att
DVD är såld, till högstbjudande....det är det som gäller skriver han.

Efter det är han totalt oanträffbar.
Vilket gör att jag står utan DVD-spelare för jag drar mig inte ur min säljaffär och gör min köpare besviken.

Det här är dock enda gången det gått snett vid beg. köp för mig.

Jag köpte en likadan DVD fast ny kan väl tilläggas,
så jag blev lycklig men ännu fattigare

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/01/31 :  09:50:02  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag och en vän sålde för ganska länge sedan en hel del PA-prylar. Vi skrev kontrakt om hur det hela skulle betalas av och allt verkade seriöst. Tror ni att han betalade? Nix. Vi hade inte kollat upp om han hade betalningsanmärkningar tidigare, vilket det visade sig att han hade. Nu ligger ärendet hos kronofogden och killens skuld har ökat med ett antal tusingar genom marknadsränta. Av princip släpper vi det aldrig. Nån gång i livet får han nog någon form av egendom eller inkomst och då knackar fogden på. Nu säljer jag bara mot efterkrav eller att köparen får hämta och betala samtidigt.

Jag skickade igår iväg ett försteg med bussgods (efterkrav) som skall hämtas ut idag eftermiddag. Måste erkänna att liiite nervös kan man ju bli för att det inte hämtas ut. Vill ju inte betala frakt tillbaka också. Vi kom överrens om ett pris för kund och då det visade sig att frakt blev dyrare än jag beräknat så stod ju givetvis jag för det. Har man kommit överrens, så har man! Det sammanfattar väl vad jag anser om den här frågan.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/01/31 :  10:15:32  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:
Originally posted by danielbas

Lärdomen är alltså att alltid skriva: "Säljes till högstbjudande" för att undvika sådant här trist. Sedan kan man ju plita ner en prisidé så folk inte ger en massa skambud först...



Självklart så ska man skriva till högstbjudande, men när man har kommit översens om ett pris och speciellt när köparen inte har prutat så skulle jag aldrig komma på att sälja mina grejer oavsett vad jag får för bud. Ett bett är ett bett, punkt slut. visst kan jag bli lite undrande ibland när folk bjuder över men man får F-an stå för det som man har kommt översns om. Allt annat är dålig still.
Likadant när en säljare ringer upp och säjer att han har fått ett högre bud fast vi har varit överens så köper jag aldrig av ren PRINCIP.
Mvh
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/01/31 :  13:01:22  Show Profile Send drkim a Private Message
Larsho!
Du behöver knappast vara orolig vad det gäller ditt rykte - det har varit ett sant nöje varje gång vi gjort affärer med varandra - hoppas du tycker likadant!

peder47!
Självklart har man rätt att ibland begå misstag och visst finns det ibland omständigheter i livet som gör att man inte riktigt handlar som man borde - men även här anser jag att ärligheten varar längst. Det är ju inte speciellt svårt att ha förståelse och förlåta en handling om den förklaras och om det finns en vilja att åtgärda eventuella misstag.

Det som är svårt i sammanhanget är ju när dialogen uteblir, löftet försvinner i tomma intet och denne någon kanske har försatt någon annan i en knipa rent ekonomiskt eller på annat sätt vållat skada. Det kan ju vara så att man är mellanhand - att man gör affärer för någon annans räkning - har man då inte täckning för en utebliven affär som kanske redan är betald. Ja då har man snart förstört sitt eget rykte - utan att egentligen ha gjort något fel själv.

Jag tycker därför att det är viktigt att såna här saker diskuteras öppet - om man råkat ut för något så tala om det här - men försök givetvis att ta det med berörda parter först. Det är ju mycket olyckligt om man hänger ut någon i onödan!

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/31 :  13:03:00  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by drkim

Larsho!
Du behöver knappast vara orolig vad det gäller ditt rykte - det har varit ett sant nöje varje gång vi gjort affärer med varandra - hoppas du tycker likadant!

peder47!
Självklart har man rätt att ibland begå misstag och visst finns det ibland omständigheter i livet som gör att man inte riktigt handlar som man borde - men även här anser jag att ärligheten varar längst. Det är ju inte speciellt svårt att ha förståelse och förlåta en handling om den förklaras och om det finns en vilja att åtgärda eventuella misstag.

Det som är svårt i sammanhanget är ju när dialogen uteblir, löftet försvinner i tomma intet och denne någon kanske har försatt någon annan i en knipa rent ekonomiskt eller på annat sätt vållat skada. Det kan ju vara så att man är mellanhand - att man gör affärer för någon annans räkning - har man då inte täckning för en utebliven affär som kanske redan är betald. Ja då har man snart förstört sitt eget rykte - utan att egentligen ha gjort något fel själv.

Jag tycker därför att det är viktigt att såna här saker diskuteras öppet - om man råkat ut för något så tala om det här - men försök givetvis att ta det med berörda parter först. Det är ju mycket olyckligt om man hänger ut någon i onödan!

MVH
Jocke




Absolut bara trevliga affärer vi har haft, det kan ju komma
fler ???

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/01/31 :  13:09:01  Show Profile Send drkim a Private Message
Så sant Lars, så sant!!

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/31 :  18:56:55  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by drkim

Så sant Lars, så sant!!

MVH
Jocke



Men det är väl dröja innan du tröttnar på Densen ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/01/31 :  20:46:42  Show Profile Send drkim a Private Message
Jo Vincent SP-991 och Densen verkar gilla varandra mycket bra, till och med harmonic tech kablaget och inte minst mina Contour 3.0 verkar slagit sig till ro och njuter av sällskapet - det tog sin tid, men den som väntar på något gott osv..

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000