HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var är det känsligast ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/02/07 :  21:22:19  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag har hamnat i kabel träsket . Jag har bytt till ett par silk signal kablar mellan försteg o slutsteg och det har blivit väldigt mycket bättre. Jag har provat egna hemgjorda signal kablar baserade på shuner ( 2 ghz täta kablar med dubbel skärm, DYI WBT kontakter) Harmonic Tech truth link, Linn svarta, och Linn Silverkablar, tvinnade DYI som Kimber med WBT och silk, Silk har hittintills blivit vinnaren både som balanserade från CD och mellan försteg o slutsteg.

Men nu undrar jag hur kan det vara så att från CD så kommer ca 1 - 1.5 volt denna signal dämpas och går igenom div förstärkare och volymkontroller nya kablar till slutsteg och volia allt låter Förändrat, Förbättrat eller ???. Baserat på detta verkar det otroligt viktigt vad som finns i kabelkedjan och vad man har för försteg. Jag lyssnade på Linn Kontroll ( deras nya försteg ) och jag måste säga att det händer väldigt mycket med " rätt front" detta bortsett från vad CD spelaren i sig påverkar.

Det vore kul med lite funderingar? Hur tänker ni

Rundgång & Omgång

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/02/08 :  00:19:52  Show Profile Send lennartj a Private Message
Försteg = förbättrat ljud?
Ja - ibland!
Många (de flesta?) CD-spelare har för klen drivförmåga på utgången för att fungera med bara passiv volymkontroll (eller inbyggd) och mata slutstegen direkt (jag har monoblock bredvid högtalarna och 6m signalkablar). För mig blir ljudet kraftlöst och odynamiskt utan ett bra försteg nära signalkällorna.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000