HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dac eller Cd-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2011/11/27 :  19:20:44  Show Profile Send Smackman a Private Message
Morsning alla !

Jo , jag funderar lite .. Har en lånad Marantz 11SA1 hemma och den är jättesnygg och låter finemang allt bra så långt ..

Kör sedan gamalt med En Ps3a som media server och det låter ok men inte mkt mer, men är väldigt smidigt att köra från med wave/mp3 Och då till min Fundering .. Om jag köper en Dac för ca 3-5 tusen tex Arcam/Rega/Music fidellitys och kör en sån från Ps3 då med optisk som har har för mig är det enda som finns från ps3 hur som kommer jag märka nån skillnad till Marantzens fördel ?

Märker att jag blitt latare med åren

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2011/11/27 :  20:57:59  Show Profile Send JonasY a Private Message
Det går nog inte att säga utan att testa. Spontant skulle jag tro att de digitala delarna är bättre i DAC'en, men de analoga är bättre i CD-spelaren. Gjorde för ett par år sedan ett väldigt enkelt test mellan min MusicStreamer+ (från första generationen) och en Linn Majik tror jag det var, iaf någon rätt dyr Linn-historia, och kontentan var väl att det var oerhört svårt att höra någon skillnad öht.

Skulle förvisso kunna tro att det kommer spelas mer musik med en lösning som anses smidigare än att använda skivor. Det är iaf en vanlig effekt av att gå över till datoravspelning.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/11/27 :  22:38:05  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag kör med PS3 till spel o film men stör mig på fläkten i tysta partier. Skulle aldrig stå ut med den till musik, funderar faktiskt på en separat bluerayspelare i stället.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2011/12/10 :  12:30:23  Show Profile Send Smackman a Private Message
Nyare versioner av ps3 är mkt tystare än de äldre ..Och har man den i ett skåp så är den knäpptyst :) Bluetooth går igenom allt ..

Hur som haver så lämnade jag tebax Marantzen och det blir en dac eller så kanske jag slår till på en Xtz med inbyggd dac den verkar riktigt prisvärd ..Eller så blir det en beggad hegel dac hehe , ja möjligeterna är många och plånboken är för tunn .. nån som känner igen det

Edited by - Smackman on 2011/12/10 12:31:34
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2011/12/10 :  19:24:19  Show Profile Send -AG- a Private Message
Köp en H/K HD990 så får du både ny CD-spelare och dac (den har digitala ingångar).
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2011/12/16 :  22:42:54  Show Profile Send Smackman a Private Message
Hd990 .. låter inte den lite sisådär eller vad .

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/12/16 :  23:44:18  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag skulle kunna tänka mig den här; Audiolab 8200CDQ, beggad för 8000:-, mycket för pengarna.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2011/12/23 :  17:38:22  Show Profile Send -AG- a Private Message
Jag tycker att hd990 presterar bra, men mitt val av den baserades på det praktiska att det är en cd-spelare med digitala ingångar. Mätmässigt presterar den bland de bästa som Miller audio research har testat (vilket är relativt många). Här är ett annat test av spelaren

http://www.avhub.com.au/images/stories/pdf/harman_kardon_HD990_CD_Player_Review(1).pdf?129313148056993132

Min åsikt är att nyare, välkonstruerade, cd-spelare och dacar presterar så pass bra att det är meningslöst att lägga så stor energi på detta. Köp det som ser bra ut, klarar av de format du är intresserad av, eller uppfyller några andra krav du har.

Edited by - -AG- on 2011/12/23 17:44:33
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2011/12/23 :  21:18:29  Show Profile Send Smackman a Private Message
Oki AG , tack för tipset :)

Go to Top of Page

kelimutu
Starting Member

19 Posts

Posted - 2012/02/02 :  23:04:25  Show Profile Send kelimutu a Private Message
Har en PS3 som jag kör digitalt in i min Arcam AVR300 och kör alltså med den dacen när det gäller CD, media på datorn mm. PS3:an är sukt smidig som mediaspelare om man har ett PS3Mediaserver installerat på datorn. Jag lyssnar på musik, film, foton allt via detta. Men, när jag ska "finlyssna" kör jag datorn digitalt in alt en bättre Arcam CD-spelare. Detta är fortfarande det bästa ljudet, när jag vill "finlyssna" slår inget analogt "Direct" läge och användandet av DACarna i cdspelaren...

På skoj testade jag att köra A-B lyssning och verkligen spela CD-skiva i PS3:an. Den låter verkligen löjligt bra med tanke på vad det är för maskin, med de senaste uppdateringarna. OBS går ej att jämföra med hur de lät för någa år sen, mjukvaran gör väldigt mycket för ljudet både på CD och att skala upp DVD-skivor till 1080p.

Öven om Arcam CDn fortfarande är allra bäst, med ett större lugn över sig på nåt sätt och lite fastare bas, är det ändå väldigt liten skillnad. Så liten att jag om jag bara ägde PS3:an egentligen skulle sitta nöjd. OCh då undrar man vad man håller på med med alla byten av kablar och uppgraderingar... men det är ju kul!!

Hursom, en nyare PS3a är sjukt bra även som CD-spelare och med optisk kabel till en bättre DAC får man ruskigt bra ljud för de pengar de kostar. Att de dessutom går att spela spel på tycker ju både barnen och jag om!!

////Henrik Barckman
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2012/02/07 :  15:59:59  Show Profile Send Smackman a Private Message
Kul info Kelimutu :)

Jo jag använder Ps3-Mediaserver .

Jag tycker också Ps3 låter bra , men för finlyssnat vill man ha det där lilla extra som jag vet finns att hämnta ur en dyrare Cd.. eller ev Dac .

Men men få se vad son händer framöver , jag tar det lungt under kork-eken för tillfället .

Mvh

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000