HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är hobbyn slut nu?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/07/26 :  10:54:07  Show Profile Send Snutten a Private Message
Nu har jag också varit och Lyssnat på TAD Reference 1 hos Ultimate i Vimmerby. Fick en bra demo av Jörgen som hette duga, det är det "värsta" jag hört helt klart. Efteråt tänkte jag "så bra kommer det aldrig någonsin låta hur mycket man än strävar". Riktigt kul att det finns eldsjälar som kan ta fram sådana produkter. Priset är högt, men efter att ha hört dessa tycker jag inte det känns orimligt alls. Jag var livrädd för att när jag kom hem skulle allt låta "skit" och att hobbyn skulle dö. Men jag köpte lite skivor som tröst och dessa lät faktiskt riktigt bra hemma hos mig också! Visst är det skillnad som heter duga, men det var ända mycket njutbart över min anläggning. Men botad från "hifi-sjukan" blev jag inte, kanske snarare taggad. Tack till Jörgen, han var mycket hjälpsam, en riktigt hifi-entusiast med stora musikkunskaper.

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/07/26 :  12:31:40  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag har också varit i Vimmerby, flera gånger tillsammans med vänner som "trillat dit". En har numera både monoblocken och Compact Reference Monitor, en har enbart M600'orna.
Jörgen kan sina saker, helt klart! Han är dessutom väldigt service-minded.
Trots det går jag inte hem och gråter när jag spelar på min anläggning. Tvärtom är jag rätt nöjd att det låter så bra som det gör för väldigt mycket mindre pengar, i synnerhet under 60 Hz där mitt system är klart bättre än TAD i alla avseenden.
Även om jag upptäcker både positiva och negativa saker i inspelningarna i TAD-anläggningarna som jag inte lagt märke till hemma, tycker jag att de sällan har betydelse för min musikaliska upplevelse och mina TAD-ägande vänner kommer fortfarande hem till mig för att lyssna på intressant musik.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2011/07/26 12:32:51
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/07/26 :  12:53:20  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Låter det väldigt annorlunda i Vimmerby än på Stockholmsmässorna?
Är de uppställda annorlunda?
Jag har bara hört dom uppställda för stor publik och så brett isär att de i mitt tycke tappat för mycket koppling mot varandra.
Gigantisk soundstage men inte mycket till fokus.

Hade gärna lyssnat på dom igen men optimerade för lyssning i närmare fält.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2011/07/26 :  13:06:34  Show Profile Send Figge a Private Message
Åk dit, det är värt resan från Stockholm. Kommer med en mer utförlig kommentar bara jag får tillgång till en dator.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2011/07/26 :  20:41:06  Show Profile Send FBK a Private Message
Goldfinger!

Vi får väl åka ner senare i höst eller i vinter då det även finns annat i den butiken som jag skulle vilja lyssna på inför framtida inköp, kan vara värt att ta ut en semesterdag för en tripp ner en vardag. (brukar inte vara så poppis med demo på helger)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/07/26 :  22:07:19  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det är tänkbart!
Man kanske tom kan fylla en bil om det blir aktuellt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2011/07/26 22:08:22
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/07/26 :  23:06:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har också varit nere i Vimmerby och lyssnat vid åtminstone två tillfällen. Förutom dom högtalarna som jag själv har är TAD Ref.one en klar favorit. Jag skulle gärna också vilja lyssna på TAD stativarna. Man kanske kan hänga på om det blir en bil som åker ner framöver.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/07/26 :  23:47:15  Show Profile Send lennartj a Private Message
För att göra ett TAD-system full rättvisa anser jag att man bör göra ett gediget arbete med rumsakustiken, mer än vad som gjorts i Vimmerby, senast jag var där.
I samband med det tror jag att det är en god idé att designa ett optimerat subwoofersystem för rummet för de cirka 400.000 kr som är prisskillnaden mellan Compact Reference (stativmodellen) och den stora Reference One. Prisskillnaden räcker nog till både allt akustikfix och subwooferlösning i högsta klass.

/lennartj
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/07/29 :  21:45:35  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:
Är hobbyn slut nu?

Kolla in DIY-svängen......så inser Du att
allt ligger framför Dig.

DIY-svängen varnar för kraftig abstinens!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/07/30 :  16:21:11  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har funderat på att testa lite högtalarbyggen, men jag vet att det är riktigt tidskrävande att få till en välljudande skapelse.
Det närmaste det jag kommit är mina självbyggda stativ till nuvarande högtalare.
Go to Top of Page

talbez
Starting Member

7 Posts

Posted - 2011/08/02 :  00:06:27  Show Profile Send talbez a Private Message
Lennartj:
Får jag fråga vad du har för system?

Jag kan tänka mig att du har flera baslådor som du använder dig av, och då kan jag förstå att basen är bättre.
Men betänk också TAD är enbart 2 st fullregisterhögtalare, och man kanske inte ska jämföra med system som har flera baslådor.
Tänk om TAD tog fram några smidiga baslådor att använda till frontarna t.ex en 4 st, då skulle man kunna jämföra på ett bättre sätt kanske.

Jag har också lyssnat till TAD och måste säga att jag är synnerligen imponerad av vad de åstadkommer.
Har även lyssnat till några delade system som kan som du säger ordna upp basfrekvenserna på ett annat sätt. Men då pratar vi multipla baslådor. Med TAD pratar vi enbart 2 st högtalare, inte 6.

Skulle dock som sagt vara väldigt intressant om TAD plockade fram en subb.
Då skulle det bli intressant att jämföra.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/08/02 :  09:06:59  Show Profile Send Zombie a Private Message
Gläder mig att läsa att ni köper skivor att spela på stereon. Brus och toner blir lite tröttsamt i längden...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/08/02 :  11:37:37  Show Profile Send lennartj a Private Message
@talbez:
Du har gissat helt rätt. I stället för två stora fullregisterhögtalare med två tiotummare i varje har jag fyra små lådor (25 liter) med en tiotummare i varje, noggrant utplacerade i rummet, drivna av 1 kW klass-D slutsteg efter delning med ett ino cr80s+infra delningsfilter.
Jag har inte sagt att TAD Ref1 är dåliga för vad de är, utan ifrågasätter bara om det är vettigt att betala 400' mer för dem än för ett par Compact Ref och istället använda an del av mellanskillnaden för ett välanpassat subwoofersystem.

Porslinskrukan med porslinsfat står ovanpå för att bekräfta att avkopplingen mot golvet fungerar så att de inte skallrar.

@Snutten:
att bygga egna fullregister- eller topp-system är en svår konst som är över min förmåga, men att tweaka en befintlig konstruktion klarar jag. Dock är det viktigt att ha referenser att stämma av mot. Därför har jag två par Carlsson OA52 och modifierar det ena paret. Dessutom har jag ett par Focal-högtalare på långlån att jämföra med emellanåt, så att jag inte blir "Carlssonblind".
För några veckor sedan hade jag tillfälle att jämföra med ännu ett par OA52.

/lennartj
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2011/08/04 :  15:22:23  Show Profile Send nikwal a Private Message
Tid kommer det ju att ta, men det behöver inte bli snordyrt med helt okej diy,fast planeradet tar ju säkert lika lång tid eller mer än själva byggandet iofs. Och en 7 helsikes massa teoriläsning på det. Själv är jag lite sugen på att göra nåt med markaudio och/eller hivi element hmmm.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2012/01/18 :  18:01:03  Show Profile Send Figge a Private Message
Ja, nu är letandet slut. Bara att lyssna på musik återstår.
I alla fall för ett bra tag framåt som det låter idag.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Edited by - Figge on 2012/02/05 17:26:16
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/02/05 :  21:39:13  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Antingen har man stålar till att köpa det ultimata eller så trampar man runt i en evig kräftgång i DIY-träsket vars sumpiga botten tar ett kraftigt grepp i dig som aldrig släpper taget. Fan vad skoj man har i gyttjan ibland

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/02/07 :  16:00:31  Show Profile Send Snutten a Private Message
DIY är kul men också krävande om det ska bli något. Eller så jobbar man den vanliga vägen och köper färdigt, kan vara kul det med. Tyvärr är nypriserna på hifi rätt mastiga, begagnat är oftast det jag letar efter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000