Author |
Topic |
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 20:04:26
|
NN: Ja vad kan du behöva... En skiljetrafo med rätt impedans (är att föredra), en omvandlare (MUX-krets) för att koda av vänster och höger kanal från digitalutg. på CD:n Sen bara rätt in i DSP:n i princip. Hur många DSP:s som krävs går inte att säga på rak arm.
Jag kan nämna att det sitter 4 st SHARC(?) i Tacten... Beror sig ju helt o hållet på hur mycket du vill kunna göra. Själva filtren är ju egentligen busenkla att klara med en något sådär moderat DSP. Om du inte vill göra varje filter som 257 ordningens FIR filter då förståss... Nöjer du dig med 4-10 ord. filter så borde du klara minnet med en DSP. Sen måste man ju hitta en med 12 st digitalutgångar... Efter detta sätter man väl lämpligast 2 st DA:omvandlare per kanal (för balanserad drift) el så många som man kan tänka sig vilja ha... O efter det ett analogt LP-filter... Kan räcka med en enkel spole, om man upsamplar tillräckligt.
Sen blir det där med att kunna förskjuta kanalerna mot varandra i tid (fas). Det gör man eg. enklast genom att buffra ett antal samplingar i en ringbuffer och sedan förskjuta antal sampel mot varandra. Inte heller speciellt krävande, beror sig helt och hållet på hur mycket du vill kunna förskjuta dem (tidsmässigt).
Volymen kan gå att höja direkt i DSP:n. AD 2181 hade iaf en sådan funktion inbyggd. Annars är det väl lämpligast att sätta en digital attenuator nånstans. Innan DSP:n kanske? Eller varför inte implementera en mjukvarumässigt... Det är ju rätt lätt faktiskt. Shifta höger eller vänster bara...
NN wrote: "Phase - Vardera av de 12 ut -kanaler"
Menar du faskorrigering? Där kan man ju sätta dit en återkoppling o reglera den m.h.a ett adaptivt filter (en enkel LMS-algoritm borde duga):P Då trackar den hela tiden fasen mot noll... Huruvida enkelt detta nu blir att implementera är en annan sak... Och så blir den att suga kapacitet eftersom man kanske vill vara på den säkra sidan och köra ett FIR-filter (som inte blir ostabila) av hög ordning (runt 250-300). Allpass filter fungerar ju oxo eftersom fasförändringarna inte är tidsinvarianta, men då måste man o andra sidan räkna om allpassfiltret varje gång man ändrat på något av filtren...
Måste nog säga att det inte blir helt enkelt att bygga upp ett DSP-kort (hårdvaran) bara sådär. Lär nog ta en stund att trimma in varje del ändå. |
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 20:45:10
|
Wolfie, jag är tacksam för ditt svar, det hära är faktiskt jätteintressant, varför sysslar inte fler med signalbehandling?
Vad tror du om en sådan hära apparat, det är ju rätt klockrent!
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 20:57:46
|
quote: Originally posted by Wolfie
Volymen kan gå att höja direkt i DSP:n. AD 2181 hade iaf en sådan funktion inbyggd. Annars är det väl lämpligast att sätta en digital attenuator nånstans. Innan DSP:n kanske? Eller varför inte implementera en mjukvarumässigt... Det är ju rätt lätt faktiskt. Shifta höger eller vänster bara...
Usch! Urk oj vad jag mår illa! Då förlorar man ju i verklig upplösning. Kör ut signale fullt från DACen och sköt volymen analogt. Det är mitt tips. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 21:19:17
|
urck urk? |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 21:26:13
|
Ja det betyder att jag sitter vid toalettstolen och har två fingrar ner i halsen! Nja kanske inte riktigt!
Men upplösningen (både i nivå och frekvens) är generellt mycket bättre hos analoga kretsar så sådana här upplösningminskande åtgärder bör hållas till den analoga domänen. (Fast de kan ju fortfarande styras av någon digital krets....) |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 22:13:48
|
låter som kräksjukan, den hade jag förra veckan, får du kräksjuka av digitala volymkontroller?
men hur fungerar det på TacT då? Va du med på Arken och TacT -demot, jag kan minnas att Ingvar då frågade hur det gick till när volymen höjdes/sänktes internt i TacT, och det verkade som han blev nöjd med svaret
Kanske va det en digitalkontrollerad analogkontroll, en enbit kanske, jag kommer ej ihåg faktiskt. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 22:45:54
|
Hmmm jag vet faktiskt inte hur Tacten fungerar. Hade bara några timmar på mig på Söndagen på Arken och det var väl lite stressigt... Men just volymkontrollen var en av de saker jag skulle vilja fråga Peter L om. Vad jag kan förstå så är den mer intelligent utformat i o m att den sitter i slutstegen men reglerutrymmet bli lite begränsat. Det skulle var intressant att veta hur de har löst problemet...
ps. Nu vet jag vad du menade NN! |
|
|
944Driver
Member
159 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 23:47:49
|
Digital volymreglering innebär att man kastar bort bitar och upplösning, det kan aldrig vara bra...
Sorry NN, men att bygga en sådan här sak med alla kanaler och ställbara filter och tidskomp m.m. kommer att bli otroligt komplicerat. Varje del för sig behöver inte vara omöjlig att labba med själv men när allt ska sättas samman och fungera kommer det bli ett reljät projekt. Hade det varit enkelt hade prylarna funnits i varje plaststereo på onoff.
//Magnus |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 08:24:37
|
www.lemaudio.com DX26 funkar ju typ lika. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 09:26:03
|
svar på Wolfie:s svar
NN: Ja vad kan du behöva... En skiljetrafo med rätt impedans (är att föredra), en omvandlare (MUX-krets) för att koda av vänster och höger kanal från digitalutg. på CD:n Sen bara rätt in i DSP:n i princip. Hur många DSP:s som krävs går inte att säga på rak arm.
Okej, men vad kostar igentligen en DSP -krets?
Jag kan nämna att det sitter 4 st SHARC(?) i Tacten... Beror sig ju helt o hållet på hur mycket du vill kunna göra. Själva filtren är ju egentligen busenkla att klara med en något sådär moderat DSP. Om du inte vill göra varje filter som 257 ordningens FIR filter då förståss... Nöjer du dig med 4-10 ord. filter så borde du klara minnet med en DSP. Sen måste man ju hitta en med 12 st digitalutgångar... Efter detta sätter man väl lämpligast 2 st DA:omvandlare per kanal (för balanserad drift) el så många som man kan tänka sig vilja ha... O efter det ett analogt LP-filter... Kan räcka med en enkel spole, om man upsamplar tillräckligt.
Just det, vad menar du med LP/filter? Vad gör detta filter?
Sen blir det där med att kunna förskjuta kanalerna mot varandra i tid (fas). Det gör man eg. enklast genom att buffra ett antal samplingar i en ringbuffer och sedan förskjuta antal sampel mot varandra. Inte heller speciellt krävande, beror sig helt och hållet på hur mycket du vill kunna förskjuta dem (tidsmässigt).
Okej
Det verkar onekligen inte vara ett ra sätt att sköta volymen digitalt då, då får man se på andra möjligheter då! Man skulle tareda på hur TacT sköter den saken.
NN wrote: "Phase - Vardera av de 12 ut -kanaler"
Menar du faskorrigering? Där kan man ju sätta dit en återkoppling o reglera den m.h.a ett adaptivt filter (en enkel LMS-algoritm borde duga):P Då trackar den hela tiden fasen mot noll... Huruvida enkelt detta nu blir att implementera är en annan sak... Och så blir den att suga kapacitet eftersom man kanske vill vara på den säkra sidan och köra ett FIR-filter (som inte blir ostabila) av hög ordning (runt 250-300). Allpass filter fungerar ju oxo eftersom fasförändringarna inte är tidsinvarianta, men då måste man o andra sidan räkna om allpassfiltret varje gång man ändrat på något av filtren...
just det, det är så jag menar. Kanske onödigt.
Måste nog säga att det inte blir helt enkelt att bygga upp ett DSP-kort (hårdvaran) bara sådär. Lär nog ta en stund att trimma in varje del ändå.
Jo, jag antar det,det är roligt att tala om det iaf, sen om det är möjligt att göra praktiskt, är en annan sak. Det är intressant att ha ett hum om hur det fungerar!
Just det, hur enkelt skulle det vara att kunna göra ett interface där man kan dra i kurvorna, skapa notchfilter osv.. samt en EQ-kontroll, dock blir ju det en sorts EQ -kontroll om man kan dra och släppa kurvorna som man vill..
|
|
|
soderberg
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 10:01:42
|
quote: Originally posted by Nagref
Hmmm jag vet faktiskt inte hur Tacten fungerar. Hade bara några timmar på mig på Söndagen på Arken och det var väl lite stressigt... Men just volymkontrollen var en av de saker jag skulle vilja fråga Peter L om. Vad jag kan förstå så är den mer intelligent utformat i o m att den sitter i slutstegen men reglerutrymmet bli lite begränsat. Det skulle var intressant att veta hur de har löst problemet...
TACTs slutsteg är digitala hela vägen och om man skulle slösa bort upplösning på volymkontroll så skulle det nog låta ganska vedervärdigt vid låga (dvs för de flesta kunder normala) lyssningsnivåer. Mig veterligen så är därför volymkontrollen i TACTen utformad så att de reglerar matningsspänningen till sluttransistorerna, vilket alltså kräver en reglerad nätdel, som betyder ökade kostnader. Nu skäms ju inte TACT för att ta ut det av sina kunder, men ändå 8-). Det ska inte tolkas som en ingenjörsmässig förfining, de gör på det enda/ett av de få sätt de kan, eftersom deras arkitektur ser ut som den gör. TACTs valda lösning har också den, i mitt tycke, allvarliga nackdelen att den inte kan återkopplas på något enkelt sätt, kanske inte alls när praktiska hansyn kommer in. B&Os digitala förstärkare verkar i så fall mer lockande, www.powerhosue.bang-olufsen.com.
/Magnus Söderberg |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 10:11:30
|
Deras slutsteg är attraktiva för oss DIY:are!! Jag har aldrig vart inne på deras hemsida, tack för länken!
|
|
|
soderberg
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 10:21:59
|
quote: Originally posted by Niklas Nord Wolfie, jag är tacksam för ditt svar, det hära är faktiskt jätteintressant, varför sysslar inte fler med signalbehandling?
Därför att det inte är snutet ur näsan direkt! Det må så vara att det är hyfsat enkelt att skriva en liten kodsnutt för att kopiera ett andra ordningens lågpass, men det du föreslår är ett gigantiskt arbete som helt säkert kommer att kräva manår även för utbildade ingenjörer att klara av. Amatörer kan visserligen åstadkomma fantastiskt fina resultat, väl så bra som proffs, men det kommer ändå at tta tid.
quote:
Vad tror du om en sådan hära apparat, det är ju rätt klockrent!
Jag tycker att det låter som en superintressant apparat, men det påminner om något ... hmm kan det vara min AV32R kanske? 8-)
Niklas, du har i princip totat ihop designspecifikationen för en AV32R eller en Meridian 568, och det är bägge apparater som det har tagit ett tag att tota ihop. Om man för sitt höga nöjes skull vill leka lite med DSPer och bygga filter så kan det nog låta sig göras, men att bygga något så avancerat som du föreslår är verkligen inte enkelt. Dessutom så vill man ju naturligtvis ha DD/DTS avkodning och lite THX-filter när man ändå håller på och då måste man ha avtal med dessa företag och tyvärr är de inte utformade för att underlätta för hemmabyggare.
mvh
Magnus Söderberg |
|
|
soderberg
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 10:26:59
|
quote: Originally posted by Nagref ... Men upplösningen (både i nivå och frekvens) är generellt mycket bättre hos analoga kretsar så sådana här upplösningminskande åtgärder bör hållas till den analoga domänen. (Fast de kan ju fortfarande styras av någon digital krets....)
Kanske en CS3310 kunde vara lämplig då? Signalvägen är analog och kontrollen av volym är digital i steg om 0.5 dB, med total reglering om 127dB. Enligt tillv. driver den 600 Ohm och har lågt brus och låg distorsion. Enligt mina öron så stämmer det nog.
/Magnus Söderberg |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 10:37:07
|
Det kanske är lättare att leta upp en riskkapitalist som kan sponsra med några tiotals mijoner, och sedan anställa en ingengör! som gör jobbet åt en, sedan kan man SÄLJA!!.. |
Edited by - Niklas Nord on 2003/01/31 23:17:07 |
|
|
Gunpowda
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 12:31:08
|
Det var någon som frågade efter litteratur samt programvara för DSP. En mycket bra bok om detta finns att ladda ner gratis från www.dspguide.com
Matlab må vara dyrt men det finns ett lite simplare program som har i stort sätt samma funktion och kommandon som Matlab - Scilab. Programmet finns på http://www-rocq.inria.fr/scilab/scilab.html
Annars kan ni fuska in på www.wolfdata.se och lära er mer
|
Trust your ears! |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 21:16:19
|
CS3310 är nog bra. Jag har en sådan över om någon vill ha (för en mindre slant...). |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 13:49:46
|
Mmm sant att man tappar upplösning via en digital volymkontroll. Det måste dock kunna gå ikring detta på något smart sätt. Kanske genom att man dubblar bitantalet innan volymkontrollen. Räknar om bitarnas betydelse rent amplitudmässigt och shiftar sedan i den "dubbla vektorn". På så sätt så förlorar man ju ingen information... Men det kan ju bli krångligt att hitta en D/A omvandlare som tar typ 48-64 bitars långa ord... :) Fast en DSP borde ju kunna fixa D/A omvandlingen oxo... Fast det blir mycket kod för att göra detta.
Njä en analog attenuator är väl det enklaste (och bästa) sättet att fixa detta.
NN: Med LP-filter menar jag ett vanligt analogt Lågpassfilter. Det använder man efter en D/A-omvandlare för att få bort elaka frekvenser som uppstår när man får ut en "hackad" sinussignal. Alla D/A-omvandlare jobbar som, skulle man kunna säga en sample and hold, krets. De får in en sample, skickar ut den spänningen/strömmen som den tolkar att det ska vara och håller sedan kvar denna spänning/ström tills ett nytt sample kommer in. Utsignalen kommer då att ligga i fasta nivåer och kommer i tidsdomän se ut som trappsteg. Hörnen mellan trappstegen (90 gradersvinklar om man vill se det så) innehåller (i teorin) oändligt med frekvenskomponenter. Detta vill vi inte ha eftersom vi vill spela upp de frekvenser som fanns med vid inspelningen och inga andra. Dessutom blir det att låta illa, hårt och väldigt metalliskt. Man sätter då ett analogt LP-filter på D/A-omvandlarens utgång för att "runda av" dessa trappstegshörn så att signalen blir mer lik en riktig sinus/cosinus signal.
Det där med att implementera ett gränssnitt där man kan dra o droppa gränsfrekvenser grafiskt är kanske inte heller en så lätt bit att pyssla med... Matlab har en funktion som gör just detta. Man väljer gränsfrekvenser, ordningstyp på filtret med mera med mera så spottar Matlab ut filterkoefficienterna... :) Jag tror att det är bättre att använda Matlabs eller någon annans program för detta än att skriva ett eget... Kan tänkta mig att det tar något år eller två för att implementera detta själv...
Hur mycket en DSP-krets kostar? Bra fråga. Jag har inte koll på priserna. Titta på analog.com eller ti.com eller motorolas hemsida. Där brukar rekomenderade priser finnas. Elfa eller Farnell säljer väl oxo DSP´s om jag inte minns fel? Om det nu är värt att sätta sig ner och göra denna apparat själv? ...Inte om man inte är arbetslös/inte har något liv! Råkar man ha 2-3 års ledighet och inget annat att göra, så visst. Varför inte... Men om man då räknar arbetskostnader för detta så slutar det nog lätt med att det blir billigare att köpa någon färdig lösning, TaCT, Meridian eller dyl. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 14:29:07
|
snyft, men det va en intressant idé! då är det bättre att BYGGA om en LEM DX26, har du sett dessa Wolfie ? De verkar riktigt OK, och dahlberg har en sådan, version DX24. Han har byt OPamp:ar och kondensatorer osv.. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 14:42:08
|
NN, jag har inte tittat i denna tråd tidigare men vill du göra det tact gör rekomendarar jag en titt på detta: http://www.ludd.luth.se/~torger/brutefir.html BruteFIR är ett grymt FreeWare för den som vill ha rumskorrigering. |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 13:17:02
|
DX26:an verkar ju vara en trevlig liten sak :)
Har den inbyggd volymokontroll också? Eller måste man koppla den till 6 st pottar sen? :) Pris? |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 13:21:46
|
Ja vad kostar den, sån vill jag också ha! Vi kanske ska göra ett grupp inköp ;-) |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 13:31:10
|
man kan stegra volymen tror jag. men dahlberg gör inte det, jag tänkte köra förförstärkaren rakt in i DX26:an !
priset är 13000 i sverige som är ett vidrigt land att leva i rent ekonomiskt.
tyskland, kostar ca 6000:-
fyfan
DX26:an verkar ju vara en trevlig liten sak :)
Har den inbyggd volymokontroll också? Eller måste man koppla den till 6 st pottar sen? :) Pris?
|
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 13:54:56
|
6'000kr låter prisvärt. Men för dyrt för mig nu |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 14:45:31
|
Fan nu är jag skitsugen på en DX26:a koplad via AES/EBU från en fin CD-transport. |
|
|
Topic |
|