HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Resonans frekvens hos diskanter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/02/04 :  14:02:04  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Hur mycket måste man diskanten vara dämpad vid sin fs? Det givna svaret är antagligen ju mer dessto bättre. Men om man vill ha en hög delnigsfrekvens och så enkelt filter som möjligt kan det vara bra att veta. Om man har en diskant med fs på 500 Hz och delar vid ca 4000 är det risk för problem då eller är det OK.

Tck på förhand Fredrik

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2003/02/04 :  14:09:58  Show Profile Send ZAC a Private Message
Det är ok, även med ett 6dB filter.

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/04 :  14:14:52  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Fredrik du kan tänka så här:
Om du vill dela vid 4khz/1:a ord. är det som att dela vid 2kHz/2:a ord. eller vid 1kHz/4:e ord. dom kommer alla ha samma output vid 500Hz.
Sen att Fs stiger vid montering i låda och att det inte är det ända att ta hensyn är en annan 5:a.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/04 :  15:28:21  Show Profile Send Nagref a Private Message
Mitt svar på frågan är: det beror på hur diskanten är utformad. Har den väldigt stora marginaler och stor motorstyrka i förhållande till den rörliga massan så kan man ligga väldigt nära fs med delningsfrekvensen i ett flackt filter...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/02/04 :  15:54:50  Show Profile Send Frasse a Private Message
Det finns väll en gammal regel som lyder: Man skall dela minst 1 oktav över resonans frekvensen helst 2. En oktav är ju en halvering eller en fördubbling dvs fs 1500 hz delnfrekvens >3000 hz osv.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/02/04 :  16:51:49  Show Profile Send FredrikN a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Mitt svar på frågan är: det beror på hur diskanten är utformad. Har den väldigt stora marginaler och stor motorstyrka i förhållande till den rörliga massan så kan man ligga väldigt nära fs med delningsfrekvensen i ett flackt filter...

Vilka parametrar är det som behandlar motor styrka i förhållande till rörlig massa. Stora marginaler, menar du stor skillnad mellan max effekt och musik effekt eller är jag ute och cyklar.

Tack allihop för era lärorika svar!!
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/02/04 :  16:59:12  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Tanken var att man skulle använda första ordningens filter för både bas/mid och diskant för att inte påverka fasgången nämnvärt. Dessutom få ett fint transientsvar. Sen var tanken den att antingen använda en topmonterad diskant eller också att bygga lådan så att elementens talspolar sitter i höjd med varandra för att få rätt fas förhållande mellan elementen vid delningsfrekvensen. Om jag har fått allt om bakfoten skulle jag uppskatta rättningar i resonemanget
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/02/04 :  18:16:57  Show Profile Send celef a Private Message
Jag tycker du verkar ha läget under kontroll, det stora problemet väl hur du skall lyckas få till en avrullning som är av 1:a ordningen akustiskt sett, ngt som brukar kräva stora resurser i form av bra element och kraftiga och många korrektionskretsar, spana in filtren på Thielarna.

sound pollution
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/02/04 :  18:40:22  Show Profile Send FredrikN a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Jag tycker du verkar ha läget under kontroll, det stora problemet väl hur du skall lyckas få till en avrullning som är av 1:a ordningen akustiskt sett, ngt som brukar kräva stora resurser i form av bra element och kraftiga och många korrektionskretsar, spana in filtren på Thielarna.

Delningsfiltret är den del som jag har minst koll på. En konding seriellt med diskanten ger 1:a ordningens avrundning men akustiskt ingen anning. Var hittar jag filtren som du talar om? Jag har inte byggt något tidigare bara läst om hur man skall göra men korrektions kretsar, menar du konjugatlänkar och dämpningar eller är det något annat som jag inte har hört talas om.

Mvh Fredrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000