HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur funkar en DSP, digitalt delningsfilter etc!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/29 :  14:29:34  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Hur fungerar en sådan krets, en DSP? Sådan som man kan
köpa från motorola och Texas Instrument.

Om man tar till exempel LEM DX 26, så är det ett digitalt delnings-
filter, och där fins väl då en DSP, vad nu "DSP" står för.

Sedan finns det DA och AD omvandlare, men det är ju skitsamma,
för jag är mer intresserad utav hur det fungerar internt, hur
delas frekvenserna upp? Görs detta i en sådan DSP -krets?

Vad finns det i själva lådan, LEM DX26, AD, DA, opampar, in och
utgångar, DSP osv...

slutligen, kan man köpa en sådan DSP -krets, och labba och bygga
själv, bygga en egen LEM DX26 fast med finare komponenter, opamp
och kondensatorer etc som finns i den.

rätt intressant, ellerhur!!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/01/29 :  14:39:35  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Det finns utvecklings kit att köpa på elfa. från 1240 till ungefär 3400. Sen behöver du antagligen friska upp kunskaperna i digital signalbehandling lite.

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/01/29 :  14:43:02  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Sedan så skulle jag bygga ett konfigurationsgränssnitt i visual
basic, .net eller så, för det är vad jag känner till innom
programmering. borde fungera.

Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/01/29 :  15:04:59  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Till utvecklingskiten medföljer ofta programvara/gränssnitt.

Analog Devices har ett gammalt kit som heter EZ-kit lite. Rätt så uråldrig DSP på den men kul att exprimentera med. Dessutom så får du skriva koden i ett sorts assembler-språk. Själva programmeringsbiten är relativt enkel. Vad som däremot inte är lika enkelt är signalbehandlingsbiten! Teorin bakom digitala filter kan vara lite tung, men borde gå skapligt lätt att lära sig om man kan sin matematik :) Mycket Z-transformer blir det...

Btw DSP står för Digital Signal Processor.

"...hur
delas frekvenserna upp? Görs detta i en sådan DSP -krets?"

Ja signalerna frekvens-delas i DSP:n. Man tar in en signal,AD-omvandlar den, filtrerar den i olika delar, DA-omvandlar, och skickar ut den i respektive kanaler. Precis som i ett vanligt delningsfilter, fast i detta fall är själva processorn delningsfiltret. Delningsfrekvenserna styrs sedan av de olika filtrens (alltså realiserade i mjukvara) överföringsfunktioner (precis som normala filter). Skillnaden är att systemet är tids-invariant och blir därmed att betraktas lite annurlunda än analoga filter, vad gäller stabilitetskriterier och allmänt matematiskt. Här bör man, om man inte tidigare gjort det, läsa någon bok om digital-signalbehandling eller någon bok som tar upp implementation i DSP´s. Jag kan om du vill ge några förslag på böcker som iaf jag tycker är bra.

Vad som är fint med digitala filter är att de är enkla att förändra, om inte är gjorde helt i hårdvara, man kan göra väldigt branta filter (endast DSP´ns minne sätter stopp) och det är enkelt att göra dem faslinjära! Sen går de relativt enkelt att kompensera fasen så att man inte får någon som helst fasvridning, om det nu är målet.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/01/29 :  15:10:40  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Det finns utvecklings-kit att köpa på elfa. från 1240 till ungefär 3400. Sen behöver du antagligen friska upp kunskaperna i digital signalbehandling lite.

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2003/01/29 :  15:26:21  Show Profile Send anelar a Private Message
Tänkte bara tipsa om Ez-Kit lite 2191 som inte är uråldrigt alls. Usb anslutning och 160 MHz samt 64kword minne. Dundrar på ganska fint..

www.analog.com
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/01/29 :  15:42:22  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jag trodde att man ville ha fler bitar än 16. Men det kanske räcker med 16 eller har jag läst produktspecen dåligt?

//Henrik

Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/01/29 :  15:58:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Underbart!

I TacT sitter du ett tvåvägas delningsfilter, det är
digitalt, fungerar då inte detta filter på precis samma
sätt som ni beskriver? En DSP, kanske t.o.m. en DSP
som jag skulle kunna köpa!

Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/01/29 :  16:05:44  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Den gamla versionen av Ez-Kit lite (från 95 el dyl) som jag använde på KAU var det fart i ;)
Har för mig att processorhastigheten var 33 MHz o 16-bitars ordlängd. DOck så var AD/DA-omvandlarna så kääsa att vi bara kunde köra med ett frekvensomfång på 16-kHz. Var inte MAC-delen i 2181:an på 32-bitar? Borde väl vara det för att kunna köra binär mult på zwei styck 16-bitars ord?

Men annars så räcker det väl med en processor på 16-bitar ifall man inte vill utföra upsampling o andra skojjiga saker? Hastigheten på klockan, eg. antalet MIPS, och minnet är väl det som sätter gränserna.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/29 :  16:18:53  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by H

Jag trodde att man ville ha fler bitar än 16. Men det kanske räcker med 16 eller har jag läst produktspecen dåligt?

//Henrik

Lem använder en 40-bitars DSP i DX24/26 så 16 bitar låter lite sparsamt.
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/29 :  16:50:27  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Om du har Matlab så kan du börja med att testa lite digitala filter i det, då kan du få en uppfattning om hur många koefficienter det behövs i olika filtertyper och hur brant delning som kan uppnås. Det går ju också att köra wav-filer genom Matlab för att testa hur det låter.
Du bör dock vara medveten om att digitala filter är inget man lär sig över en dag, det är tjocka böcker och riktigt mossiga proffesorer i detta ämne ;)

//Magnus
Go to Top of Page

soderberg
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/01/29 :  16:59:57  Show Profile Send soderberg a Private Message
quote:
Originally posted by H

//Henrik

Det beror på om DSP:n är fix precision eller flyttal. Om man har fixpunkt är t.o.m 24 bitar snålt om man har 16 bitars upplösning in, och om man kan tänkas få in 24 bitar så är nog även 32 för dåligt.

Meridian, som använder Motorolas 56k serie har varit tvungna att gå till 48 bitar fixpunkt dvs dubbel precision på datorspråk (och själva DSP:n är 24 bitar fix).
TAG McLaren däremot, som hade turen att inte vara först på marknaden använder lite olika varianter av Analog Devices SHARC-dsp och de är 32bitars flyttal så TAG McLaren kan strunta i avrundningsproblem medans Meridian fortfarande behöver hålla tungan rätt i mun när de ska implementera sina filter.
När det gäller nya designer så har jag aldrig någonsin sett Motorolas fixprecisionskretsar, medans AD verkar komma starkt. Motorola har också en flyttalsdsp, men den verkar inte lika flitigt använd.

För amatören, som jag får uppfattningen att den här diskussionen hittills dominerats av, så skulle jag starkt rekommendera att använda en DSP med flyttalsrepresentation. Den glade amatören har förmodligen fullt upp med att fundera ut vad ens filter ska göra utan att behöva analysera effektera av bristande precision i filterkoefficienterna.

mvh

Magnus Söderberg
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/01/29 :  17:19:28  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

vad intressant, roligt att ni kan nått om detta!!

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/01/29 :  17:43:41  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

WOLFIE;
"Jag kan om du vill ge några förslag på böcker som iaf jag tycker är bra. "

gärna, det skulle du gärna få göra, rekommendera någon litteratur!
jag försöker även hitta å nätet, ifall någon redan gjort detta.

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/29 :  18:07:28  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by 944_Driver

Om du har Matlab så kan du börja med att testa lite digitala filter i det, då kan du få en uppfattning om hur många koefficienter det behövs i olika filtertyper och hur brant delning som kan uppnås. Det går ju också att köra wav-filer genom Matlab för att testa hur det låter.
Du bör dock vara medveten om att digitala filter är inget man lär sig över en dag, det är tjocka böcker och riktigt mossiga proffesorer i detta ämne ;)

944_Driver,

Synd bara att Matlab är SÅ DYRT!!! Jag har visseligen en licens men för den "glada DIY:aren" så kanske Matlab är i dyraste laget ...

Håller dock med om att det är ett bra verktyg att konstruera och simulera digitala filter med

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/01/29 :  18:52:37  Show Profile Send DasKapital a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord

WOLFIE;
"Jag kan om du vill ge några förslag på böcker som iaf jag tycker är bra. "

gärna, det skulle du gärna få göra, rekommendera någon litteratur!
jag försöker även hitta å nätet, ifall någon redan gjort detta.

Jag kan rekommendera Signaler och system av Anders Svärdström. Det är jättebra introduktion till signalteorin och tar faktiskt upp en del filterteori, både analog och digital.
Matten är inte så blodig. Har man ett riktigt fett intresse tror jag man klarar sig med gymnasiematte och exempelvis Analys i en variabel av Persson-Böiers som referens.

//Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/01/29 :  19:03:05  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Om matlab känns dyrt så finns octave <http://www.octave.org/> som är väsentligt billigare.

//Henrik

Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/29 :  19:16:51  Show Profile Send 944Driver a Private Message
quote:
Originally posted by neriks
944_Driver,

Synd bara att Matlab är SÅ DYRT!!! Jag har visseligen en licens men för den "glada DIY:aren" så kanske Matlab är i dyraste laget ...

Håller dock med om att det är ett bra verktyg att konstruera och simulera digitala filter med

Studentlicens Jag har inte ens funderat på vad det kostar... men det lär det väl göra...

//Magnus
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/29 :  20:20:08  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by 944_Driver

Studentlicens Jag har inte ens funderat på vad det kostar... men det lär det väl göra...

944_Driver,

Vissa har det bra !!!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/01/29 :  20:35:00  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Hmm några böcker inom ämnet som jag tycker är väldigt bra... Dock kan vissa av dem vara lite tunga att börja med.

1. En svensk bok som signalbehandling (som jag ej har hemma för tillfället). Ganska bra för grunderna. Återkommer med namn osv. senare.

2. Applied Digital Signal Processing, J. Phille Dèziel. ISBN: 0-13-775768-9. En bra bok om DSP grunder. Finns även lite Matlab exempel i denna bok om jag inte minns fel. Engelska

2. Discrete-Time Control Systems 2:nd editio, Katsuhiko Ogata. ISBN: 0-13-034281-5. Bok som är lite matematiskt inriktad. Handlar om digital reglerteknik men är bra för att förstå överföringsfunktioners betydelse. Engelska

3. Perceptual Coding of Digital Audio, Proceedings of the IEEE, Vol. 8 No. 4 April 2000, Painter and Spanias. Väldigt trevlig bok, som inte är så tungläst. Väldigt intressant vad gäller kvantiseringsteori m.m. (om jag inte minns fel, det var ett tag sen jag läste den). Engelsk.

4. Digital Audio for Multimedia, Proceedings Signal Processing for Multimedia - NATO Advanced Audio Institute, 1999. Peter Noll. Bok / artikel skriven av den berömde Peter Noll. Sök efter honom på nätet!

Det är väl de böcker som jag kan komma på nu såhär direkt. Hoppas att någon av dem kan vara intressant. Tips för att hitta dem: Elektro-delen på Akademibokhandeln eller bool.com el. dyl. De flesta av dessa böcker är rätt så dyra... Damn these American Book Publichers!

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/29 :  23:56:48  Show Profile Send marens a Private Message
scilab är gratis. I princip samma sak som matlabs studentversion.

http://www-rocq.inria.fr/scilab/scilab.html

en bra bok om dsp går att ladda ner gratis härifrån:

http://www.dspguide.com/
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/01/30 :  08:01:30  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Kom på en sak!

kolla www.epanorama.net o klicka på länken DSP eller vad det nu står. Där hittar du bergis färdiga kodsnuttar för olika filter och dyl. Mycket bra sida även för hifi... :)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/01/30 :  08:45:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Bara lite brainstorming!

Om vi leker med tanken, vad skulle behövas för att göra en enhet
som klarar av följande;

Digitala input
- i olika format, för inkoppling av CD via bästa möjliga anslutning

Analog input
- För anslutning av t.ex. skivspelare osv som har LINE -out

Balancerade output
- Totalt 12st utgångar til slutsteg, alla balancerade, 6st
utgångar per kanal, vardera fritt konfigurerbar i delningsfilter
, phase, delay osv..

Delningsfilter
- 6-vägs delningsfilter till varje kanal
- Det blir 12st delningskanaler
- vardera fritt konfigureringsbara i frekvens

Delayfilter
- För "rumsanpassning", möjlighet att kunna sätta delay på vardera
av dessa 12st ut -kanaler.

Phase
- Vardera av de 12 ut -kanaler

Ev. rumskorrigering
- Innom parentes

Konfiguration
- Enheten konfigureras via en PC, och programmvara skrivet i t.ex.
visual basic, man ansluter sig via nätverkskabel.

Förförstärkare
- Skulle vara intressant att kunna använda denna som en
förförstärkare, när vi ändå är pågång, why not. Då blir det
väl bäst med en digital volymkontroll kanske..

En sådan enhet, med förstklassiga komponenter, skulle vara
jäkligt intressant. ojoj
Skulle nog kräva en hel del dator-
kraft, och kanske flertalet DSP:er.

Vi siktar på bästa möjliga kvalité i val utav DSP och andra
komponenter och lösningar....

Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/01/30 :  09:12:03  Show Profile Send d_kay a Private Message
DSP funkar typ så här:

y(n)=k0*x(n)+*k1*x(n-1)+k2*x(n-2)+k3*x(n-3)...

y=utsignal
x=insignal
n=sampeltidpunkt

inte speciellt svårt. Välj antal termer och medelvärdesbilda och du har ett hyfsat lågpassfilter.

Icke kausala varianter och återkoppling(anyone????) rekommenderas ej. knepigt med stabilitet och sån't. Annars så blir väl problemet med att göra en DAC/rumskorrigerare att göra klockan riktigt stabil. Om man inte har en digital ut förstås...

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

soderberg
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/01/30 :  09:12:31  Show Profile Send soderberg a Private Message
quote:
Originally posted by marens

en bra bok om dsp går att ladda ner gratis härifrån:

http://www.dspguide.com/

Den där boken tyckte jag var riktigt bra, jag har den i paperback. Analog Devices var vänliga att skicka ett ex. till mig efter att ha fyllt i en enkät där jag intygade att jag inte arbetade professionellt med DSP, att jag inte hade köpt något av dem och aldrig tänkte göra det heller 8-). Jo det är sant, de hade någon sorts kampanj som jag fick nys om via ett nyhetsbrev. Men jag tyckte som sagt att boken var bra, den tar upp lite matte också som man kan behöva, Z- och fouriertransformer och lite Nyquist.

mvh

Magnus Söderberg
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/01/30 :  18:32:38  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Är det nån som har svar på min ovanstående fråga..

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000