HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa dynamiska återgivningen - även vid låg volym
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2011/10/14 :  09:35:22  Show Profile Send coldcut a Private Message
Hej,

Pga små barn samt en något lyhörd bostadsrätt, har jag de sista två åren huvudsakligen lyssnat på musik via hörlurar. Av ganska uppenbara orsaker är fördelarna flera, speciellt sent på kvällarna.

MEN, känslan av att ha en orkester spelandes i huvudet, istället för att ljudet presenteras via högtalare framifrån blir ibland bara för mycket. Detta är väldigt tydligt med vissa inspelningar. Det blir efter ett tag tröttsamt, och hörlurarna upplevs mer som ett analysinstrument än musikförmedlare. Har idag AKG K172HD som är slutna, har prövat öppna, blev något bättre men tappade då på andra parametrar.

Fråga är, om jag vill återgå till vanlig hifi från hörlurarna:

Hur skulle ni komponera ett enkelt, möblerbart system för bästa möjliga dynamiska omfång vid låg volym? Vilka egenskaper skall prioriteras för 1.Källan 2.Förstärkningen 3.Högtalarsystemet?

Välkommna med förslag!

Mvh John

-

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/10/14 :  10:33:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Den största anledningen till att vanlig köpehifi låter trist och dynamikfattigt är att polyprop-koner, gummiupphängningar mm har en hög inre dämpning. Vid låga volymer så absorberas en hel del av energin i konmatrial, upphängningar mm.
För att komma ifrån det så måste man följdaktligen ta bort dämpningen. Ett par Lowther drivna av en liten optimerad entaktskopplad klass-A sak ge ruskig dynamik redan vid låga volymer. Tyvärr kommer man inte ifrån att horn, hög känslighet, lätta papp-koner och trioder är det bästa receptet för dynamik - oavsett volym.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/10/14 :  10:48:46  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Att isolera bort omgivningsljud har stor effekt, i ett tyst och väldämpat lyssningsrum behöver du inte spela så högt.

Håller med om ovanstående.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2011/10/14 :  11:23:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Så länge som musiken har noll dynamik (vilket den oftast har idag) gör det tyvärr inte så stor skillnad vad man spelar på :(
Men hög känslighet skadar liksom inte!

Att fixa till det akustiska i rummet är något du kanske ska fundera på.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2011/10/14 12:04:52
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2011/10/14 :  11:44:20  Show Profile Send MatsB a Private Message
Mycket bra skrivet, Circlomanen! Jag instämmer.

Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/14 :  16:28:44  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag tror också att sladdbarn och Circlomanen ringade in det viktigaste redan efter de två första inläggen.

Så mitt svar blir att i huvudsak prioritera rummet och högtalarna.

När jag byggt mina TBTH, med tappat horn som sköter basen, upptäckte jag direkt att jag aldrig tidigare ägt en högtalare som
spelar de lägre frekvenserna så bra vid låg volym. Nu känns det liksom att jag får all musikinfo vid 10dB lägre nivå än förut.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/10/14 :  17:09:10  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Spelar konarean roll?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2011/10/14 17:09:24
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/10/14 :  17:26:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
1) Dämpa rummet så mycket du kan. Viktigaste punkten!
2) Vrid upp basen om du har en sub så låter det subjektivt bättre och maffigare redan på låg volym.
3) Känsliga högtalare är oftast stora, det gör att de får riktverkan och då undertrycks rumsreflexerna. Illusionen blir då att dynamiken blir större.
4) Sitt så nära högtalarna du kan utan att det låter konstigt eller ljudbilden blir felaktig.
5) Släck lyset / mörklägg, det ger illusionen av mer dynamik för hjärnan slappnar av lättare.
6) Ta ett glas rödvin eller annan önskvärd dryck
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/14 :  18:45:36  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Ökar även julmust dynamiken?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/10/14 :  20:19:30  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Ökar även julmust dynamiken?

Nä men två år gammal jäst påskmust.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2011/10/14 :  23:15:56  Show Profile Send coldcut a Private Message
quote:
Spelar konarean roll?


Ja, eh, allting är väl relativt.. Det som klassificeras som "möblerbart" för en del, kanske inte är det för andra. Har tyvärr inte plats för några 15" monster, hur jag gärna än skulle vilja..

quote:
Ta ett glas rödvin eller annan önskvärd dryck


Problemet med det är att den bättre hälften vill dela.. Och sedan blir det Mr.Vain och andra 90 tals dängor resten av den kvällen.

Ska kolla upp det här med rumsdämpning dock.. Mitt Lowtherbygge är snart klart, blir spännande! Bas till det måste väl bli en hornkonstruktion det med för att hinna med i svängarna..

-
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/10/14 :  23:54:25  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message

quote:
Problemet med det är att den bättre hälften vill dela.. Och sedan blir det Mr.Vain och andra 90 tals dängor resten av den kvällen.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/10/15 :  08:37:57  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Problemet med det är att den bättre hälften vill dela.. Och sedan blir det Mr.Vain och andra 90 tals dängor resten av den kvällen.


Låter som ett paradis, jag skulle kunna offra korppsdelar för att få vara med om något sådant :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/15 :  11:56:28  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Problemet med det är att den bättre hälften vill dela.. Och sedan blir det Mr.Vain och andra 90 tals dängor resten av den kvällen.
--------------------------------------------------------------------------------



Låter som ett paradis, jag skulle kunna offra korppsdelar för att få vara med om något sådant :)


Det kanske ingår

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/10/15 :  12:50:43  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Går det bra med Whiskey.

Problemet med det blir att jag efter några sådana vill sätta mig o trumma istället för att lyssna
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/10/15 :  14:23:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Tyvärr kommer man inte ifrån att horn, hög känslighet, lätta papp-koner och trioder är det bästa receptet för dynamik - oavsett volym.

Tyvärr???!!!!! Skulle det vara något bedrövligt med SETar och hornhögtalare??
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/10/15 :  14:31:56  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Petters recept med rödvin är bäst, problemet är bara att efter ett par flaskor börjar man ösa på lite. Spara därför en flaska till grannen om han ringer på och klagar

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/10/15 :  14:49:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Tyvärr???!!!!! Skulle det vara något bedrövligt med SETar och hornhögtalare??


Om kravet är att högtalare skall vara möbleringsvänliga så passar ett "tyvärr" in. Annars finns det inget "tyvärr" med i leken.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2011/10/15 :  15:32:18  Show Profile Send coldcut a Private Message
quote:
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Problemet med det är att den bättre hälften vill dela.. Och sedan blir det Mr.Vain och andra 90 tals dängor resten av den kvällen.
--------------------------------------------------------------------------------



Låter som ett paradis, jag skulle kunna offra korppsdelar för att få vara med om något sådant :)



Nja, kroppadelarna får jag behålla, men att se mina nybyggda Lowther pumpa ut Culture Beat kommer troligen att göra att något inombords dör..

-
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/10/15 :  15:39:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag skulle vilja föreslå något aktivt som ex.v Adam eller något från Genelec. Jag har själv stora aktiva som låter bra även på låg nivå. Men jag har ju inga grannar som kan störas. Man kan ju annars köpa några par hörselkåpor från Biltema, kostar 39 spänn. Dela ut dom till dom närmaste grannarna så blir dom säkert glada.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2011/10/17 :  13:17:36  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Skaffa ett par närfältsmonitorer, sätt dem nära lyssningsfåtöljen på några lämpliga stativ så kan du spela någorlunda högt utan att störa omgivningen allt för mycket. Jag har ett par billiga aktiva Fostex som datorhögtalare och med tanke på priset låter de väldigt bra. Dyrare modeller, tex av de märken som gcs nämner bör ju vara ännu bättre.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2011/10/30 :  12:15:12  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Lättmöblerat? Kanske inte mitt förslag, men jag upplever att dipoler har dynamik redan fr mkt låg volym...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000