HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 byZan - oklart vad och när...sid 3?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/10/02 :  19:21:19  Show Profile Send byZan a Private Message
Hej forumvänner!

Ni som läst min tråd "mina system" vet att jag numera inte har någon musik i fritidshuset. Anledningen till detta är att ena sonen "snodde" det jag hade där tidigare

Nu ska jag bygga ut huset (start i april) och tänkte att jag kanske skulle förbereda eventuella kabeldragningar i samband med ombyggnationen.
Jag har bestämt mig för att inte släpa varken cd-eller vinylskivor fram och tillbaka när jag åker dit. Jag har bestämt mig för att köra digitalt.
Jag har idag min Classé-rigg M400, CDP202 och CP700 som jag skulle kunna/vill sälja/använda Jag har också en laptop av märket Apple som jag har min musik på idag.

Nu undrar jag hur ni skulle ha gjort? Ni får tänka fritt och komma med förslag, jag vill att ni ger mig förslag, oavsett om det är uppåt, neråt, höger eller vänster, bara ni redogör för varför ni tycker så.

Jag vet och hoppas ni/några nappar på denna tråd och öser era synpunkter på min undran

I augusti ska allt vara installerat, för då ska jag och frugan vara där mycket, mycket mera, vi ska nämligen försöka att gå ner i arbetstid
Om möjlighet finns, så kan den som vill och kan, få komma och lyssna på det färdiga resultatet. Vi får återkomma om detta via PM.

Så ös på med era frågor, synpunkter, tekniska kunskaper, för-nackdelar o s v jag längtar att få inputs av er alla om detta angenäma problem jag har och till mitt framtida ålderdomshem

//byZan

Edited by - byZan on 2011/10/16 17:42:13

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/02 :  19:55:20  Show Profile Send huzze a Private Message
Om du nu kommer att dra kabel etc i väggarna, kan en multiroomlösning typ Sonos vara något? Med kontrollcentral vid sweetspot och andra delar av stugan? Några B&W in-wall-högtalare i köket till frugan, så hon kan lyssna på sitt när du lyssnar på ditt? Ett par till i sovrummet för sena kärleksstunder?

Engagera nu din fru i detta projekt!

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2010/10/02 20:04:12
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/10/02 :  20:04:02  Show Profile Send byZan a Private Message
huzze - Sonosen är på ritbordet och kan vara intressant , men ska kollas rent tekniskt innan jag säger bu eller bä.
quote:
Några B&W in-wall-högtalare i köket till frugan, så hon kan lyssna på sitt när du lyssnar på ditt? Ett par till i sovrummet för sena kärleksstunder?

Engagera nu din fru i detta projekt!

Oj, nu blev det mer att tänka på. Frugan blir glad om jag är glad


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2010/10/02 20:08:06
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/02 :  20:18:06  Show Profile Send huzze a Private Message
Jo, så säger min fru också (vad bra vi har det!!!) men en radiodel vill min fru ha.

Fick just mail från HK, de har Streamingdagar på klubben med kurser o allt! Har du inte fått det, så PM'a din e-mail, så skickar jag över det.

Fick även ett mail från spotify, att de nu integrerar med just Sonos.

Edited by - huzze on 2010/10/02 20:23:48
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/10/02 :  22:21:43  Show Profile Send lennartj a Private Message
Sonos har många goda sidor, men för kvalitetslyssning anar jag att du lägger ribban högre än så, men det ena behöver inte utesluta det andra.

Som Mac-användare installerar du lämpligen uppspelningsprogramvaran Amarra http://www.weiss-highend.ch/amarra/Amarra.html som många verkar anse vara bäst för högupplösta musikfiler, exempelvis HRx från http://www.referencerecordings.com/.
Sedan skaffar du en FireWire-ansluten DAC202 från http://www.weiss-highend.ch/dac202/index.html. Den har fjärrkontrollerad volym och ingångsväljare samt balanserade XLR-utgångar, så du behöver bara behålla ditt favoritslutsteg och högtalare.
Dessutom kan du ansluta SPDIF-utgången på en Sonos ZonePlayer 90 till Weiss-DAC'en för bekväm lyssning på Spotify och allt annat som Sonos hanterar tillräckligt bra.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2010/10/02 22:22:47
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/10/03 :  07:39:10  Show Profile Send byZan a Private Message
lennartj - intressant tänk, ska läsa länkarna och fundera vidare, tack!


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/10/03 :  07:48:36  Show Profile Send byZan a Private Message
Funderade i natt på vad jag egentligen frågar om, hmm? Kom fram till att jag skulle formulerat mig lite enklare och att jag skulle vilja ha Din syn på hur Du skulle ha gjort med nämnda förutsättningar.
Så nu formulerar jag om frågan.

Hur skulle du ha gjort och varför, om du var i mina kläder och med de förutsättningar jag tidigare nämnt?


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2010/10/03 07:49:49
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/10/03 :  13:48:06  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Till ett fritidshus hade jag tänkt "extrem-minimalistiskt".

Tänk dig en Bladelius Embla (eller motsvarande konkurrent) där ripp, lagring, dac och försteg finns i samma låda.
Koppla denna apparat till ett par högkvalitativa aktiva högtalare, exempelsvis Focals bättre aktiva (finns säkert ett gäng andra att titta på också) och du får en anläggning som andas kvalitet men ändå så underbart hanterbart på alla sätt.

Själva konceptet lockar mig

Artphotography
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2010/10/03 :  17:33:32  Show Profile Send thli a Private Message
Skulle nog kört på ett Meridan sooloos control 15 och ett par DSP5200 högtalare...Eller nått Naim uniti system.

//Thomas
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/03 :  17:44:23  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Hur skulle du ha gjort och varför, om du var i mina kläder och med de förutsättningar jag tidigare nämnt?
quote:
till mitt framtida ålderdomshem
Göra plats för stora anläggningen?
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/10/04 :  16:21:34  Show Profile Send byZan a Private Message
Burmäster - jag var inne på den tanken redan i ett tidigt skede i min planering, men då fanns vinylen också med som media och då blev det inte så minimalistiskt längre, mycket pryttlar skulle det bli. Så jag spann vidare på att ha vinyl, men nu är den idén helt borta och jag är tillbaka till det mer minimalistiska hållet. Det du skriver är i stora drag tanken jag har idag, men vad ska jag ha och ska jag ha något av mina gamla grejer kvar, det är frågan?

thli - vet inte om jag hört det du föreslår? men idé är kanske att läsa på mer om dessa produkter och provlyssna

huzze - den idén har jag också haft, men då går jag över gränsen för vad jag får lov att göra

Tack för input


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/04 :  16:32:52  Show Profile Send huzze a Private Message
RIKTIGT så glad får du alltså inte bli.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/10/04 :  22:20:55  Show Profile Send byZan a Private Message
huzze - jag hoppas och tror att det ska bli fullt njutbart att få sitta och lyssna till musik även i fritidshuset, även om jag inte får ha den STORA anläggningen där.


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/10/08 :  19:52:43  Show Profile Send byZan a Private Message
Nu ska jag ta hela vintern på mig att leta och lyssna på diverse digitala produkter. Ska samtidigt också försöka att förkovra mig när det gäller tekniken på dessa typer av produkter. Men jag är i behov av er hjälp! Så det kommer säkert att komma en hel drös med dumma frågor till er.

Just nu är jag inte längre kommen än vad som redan är skrivet

Jo förresten, enligt ett förhandstips så kommer Classé tydligen med en DAC nu senare i höst? Då ska den granskas och provlyssnas.

Högtalarfrågan kvarstår, såhär ser jag på det idag.
Stativare - tar lika mycket plats som en mindre golvare, ljudmässigt så finns det säkert en hel hop med kandidater? Golvare - spelar mer av djupare bas och det gillar jag.

Jag funderar vidare och ni får gärna kommentera


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/08 :  20:51:27  Show Profile Send huzze a Private Message
Golvare... Prisklass? Wilson Benesch Curve låter gudomligt och är liten o smidig.

Edited by - huzze on 2010/10/08 20:52:35
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2010/10/09 :  07:13:03  Show Profile Send Figge a Private Message
quote:
Golvare... Prisklass? Wilson Benesch Curve låter gudomligt och är liten o smidig.

Lyssnade på dem och Sonus Faber Cremona M, det valet var enkelt.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/10/09 :  08:36:23  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Wilson Benesch Curve låter gudomligt och är liten o smidig.

huzze - Har aldrig lyssnat till dessa tror jag, så en liten mer målande beskrivning tack
quote:
Lyssnade på dem och Sonus Faber Cremona M, det valet var enkelt.

Figge - Vad var det som gjorde att du föll för dessa?


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2010/10/09 :  09:14:36  Show Profile Send Figge a Private Message
Hade jag haft pengarna vid det tillfället hade de redan stått här hemma nu.
Efter ha lyssnat på Cremona M så kopplades Wilson Benesch Curve in då föll hela ljudbilden ihop. Som dag och natt. Sen är det upp till var och om det passar med vad du själv vill uppleva och höra hemma hos dig. Sen att Sonus Faber är mycket snyggare är ju ingen nackdel.
Enligt Ludwig på Audionord så är det en klar skillnad på Cremona och Cremona M.
Nu dök det upp en annat alternativ som jag hört för 3 år sedan och blev förälskad i, både vad de presterade, utseende, kvalitet gällande utförande och möjligheten till placering i ett "normalt" rum utan att behöva stå långt ut från bakväggen. Se vidare i mitt system.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40467&whichpage=1

Som alltid det är alltid upp till lysnaren.
Vilket ljudideal som den har.
Har de sen råd med den prisnåvån på högtalare i fritidshuset så är det bara att gratulera.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2010/10/09 09:17:21
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/09 :  11:21:22  Show Profile Send huzze a Private Message
Har endast hört dem på mässa, Stockholmsmässan i år tror jag det var (eller förra året?). De lät bäst på mässan enligt mig. Levererade värme, detaljer och jämn frekvensgång trots placering långt från bakre vägg. Skulle gärna lyssna på dem mer i butik eller hemmiljö bara för att få det ytterligare bekräftat. Finns hos Audio Concept tror jag. Sonus Faber kräver väl en nära-vägg-placering för att kunna återge samma värme och pondus som Curve.

Sen var det ljudbilden ja. Figge Där prioriterar vi annorlunda. Jag är ju ingen ljudbildsmänniska på det sättet och det vet nog byZan om. Så då behöver du inte åka o lyssna på dem.

Vad är det de säger angående recensioner av hifi eller musik? Lär känna recensenten.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/02/11 :  14:25:10  Show Profile Send byZan a Private Message
I helgen ska det botaniseras på mässan

Det börjar bli lite bråttom nu, för el och ledningsdragningar ska in på ritningen.

Fram tills nu så har jag följande tankar.
Classe M400 - CP800 (om den får godkänt) - Sonos - högtalare finns det många att välja på och där är jag inte klar än. Har lyssnat en del och kollat av beg. marknaden också. Inga stora högtalare accepteras av hon denna där, ni förstår. Angående utseendet och ljud kan jag välja fritt Budget för beg. högtalare ligger på max 50' och inte mer.

Några kandidater, Focal, Sonus Faber, B&W, Audio Physic och några till, så ni förstår att jag har att göra

//byZan, som funderar vidare och gärna vill ha era tankar och funderingar

Edit: text


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2011/02/11 14:33:44
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/02/11 :  15:03:24  Show Profile Send huzze a Private Message
50tkr så kan du ju köpa det enorma Snell-setet. Nä just ja, hon den där
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/11 :  16:13:19  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Skit i kabeldragningar och sånt.
Batterier +


Upphängt med ett snöre i samma träd som hängmattan sitter i blir nog bra.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/02/11 :  16:14:57  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
50tkr så kan du ju köpa det enorma Snell-setet.


Vettigt, och så 800orna i fritidshuset sen..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/02/11 :  17:25:46  Show Profile Send byZan a Private Message
M-m- det alternativet hade jag redan tidigt sextiotal och det var en skön tid

Goldfinger- nej det fungerar alldeles för bra hemma för att jag ska ta bort mina B&W 800 dit.


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/06/18 :  09:11:30  Show Profile Send byZan a Private Message
Bygget är i full gång och tidplanen följs såhär långt

Jag och frugan läser i produktkataloger och åker hit och dit för att försöka bestämma oss, materialval, vitvaror, lampor, kök, vvs...... fy f*n vad mycket att tänka på.

När det gäller MINA elektronikval så har jag tagit det ganska lugnt, tycker att jag fram till nu haft ganska bra koll på hur jag skulle göra och ha det.
Men så gick jag och sålde hela min Classé rigg Varför vet jag inte men nu är det gjort

Så nu får jag börja om, ge mig ut i djungeln och provlyssna samt kanske låna hem elektronik för test. Elektroniken ska passa till mina B&W Signature, de spelar underbart och de SKA jag ha kvar!

Så jag undrar om ni har några tips på elektronik som skulle gillas av både mig och mina högtalare?

Förstärkare - dac - dator (server) - högtalare och gärna lite åt det minimalistiska hållet, så är det överenskommet med hon denna där



"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/06/18 :  11:03:07  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Frugan skall bli nöjd... Och du önskar så hög ljudkvalitet som möjligt?

Jag vill nog slå ett slag för en datorbaserad lösning. Då du kan gömma undan denna på ett helt annat sätt en med en "vanlig".
Sonos är ett alternativ.(som man dessutom kan få moddad för bättre ljudkvalite)

Alt1: Aktiva högtalare tillsammans med en bra dac/pre, typ Benchmark tillsammans med en datorbaserad spelare

Alt2: dina B&W, Nuforce slutsteg, dac/pre och en datorbaserad spelare.

vill du ha det verklig minimalistiskt, så kanske någon av larsens högtalare kan vara något. du sparar ju dessutom ett par kvadrat, iom deras placering.


In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2011/06/18 11:05:17
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000