HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalar-parametrars inverkan på ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2011/10/08 :  00:13:04  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag sitter och räknar på sub-lådor (sluten låda) och laborerar lite med olika lådvolymer till elementet jag har skaffat. Använder bland annat en liten java-applet som Ljudia länkar till.

Den använder Qts, Fs och Vas från elementet och kombinerar det med önskad volym på lådan för att räkna frekvensgång. Samtidigt får man ett Qtc-värde ur beräkningarna på ett mått på frekvenssvaret på lådan.

Det jag undrar över är hur ljudet ur baslådan kommer att låta/upplevas med olika Qtc?


Borde kanske tillägga att baslådan ska spela i en bil, inte nödvändigtvis jättehögt, men rent och djupt.
Högtalarens parametrar:
Vas=63.3l
Qts=0.42
Qes=0.46
Qms=2.23
Fs=26.8

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2011/10/08 00:17:34

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2011/10/08 :  04:18:52  Show Profile Send marens a Private Message
Ljud i bil är lite speciellt. Ofta har man en sub i bagaget vilket ger speciella förutsättningar beroende på om det är sedan eller kombi. Bilkupén i sig har en förstärkning mot lägre frekvenser som är mycket kraftigare än i ett rum.

Ett rum har dels en kavitetseffekt eftersom det är en begränsning av luftmängden i rummet. Sedan finns det förstärkning av väggar, tak och golv.

Man kan säga att den kavitetseffekten som en bilkupé har börjar verka högre i frekvens (och ner mot lägre frekvenser) pga att mängden luft i bilkupen är mindre. Därför passar ofta slutna lådor väldigt bra i bil för att de börjar rulla av högre upp i frekvens. Det är den lutningen man vill åt och q-värdet i lådan påverkar hur "kraftig" lutningen blir. För flack lutning gör att mellanbasen blir för svag och djupbasen för dominerande och för brant lutning ger en puckel i mellanbasen. Utgå ifrån ett lite lägre än "optimalt" q-värde någonstans mellan 0,6-0,7 och minska lådan om det blir för lite mellanbas.

En annan sak att samtidigt fundera på är hur nära närmaste kupéväggar är för det kommer också förstärka mellanbasen och ge utsläckningar högre i frekvens. Hur långt upp ska basen användas? Utifrån det får man svaret på hur långt ifrån närmaste väggar/golv/tak som basen bör placeras. Det kan tex vara en fördel att placera basen precis bakom ryggstödet bak så att man får första utsläcknigen strax ovanför där man ska dela av basen så att akustiken hjälper till att dela av basen. Ljudet ska hinna studsa fram och tillbaka vilket ger utsläckning vid 1/4 våglängd ut från längst bak i bilen. Hz är 1/s och ljudets hastighet är m/s. För att få meter så behöver man alltså ta 344/(f*4) som för 120Hz (om man vill ha utsläckningen där för att kanske dela vid 80Hz) blir ca. 71cm från längst bak i bilen om jag har tänkt rätt.

Gäller sedan att högtalarna i dörrarna eller var de nu sitter har tillräckligt med baffel eller låda för att ge stöd så långt ner i frekvens som de används och delas mot basen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000